Wedstrijd gehad en weet niet meer wat te doen...

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Fadima
Berichten: 153
Geregistreerd: 22-04-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-01 20:05

Nou ik heb vandaag wedstrijd gehad en rij nu een jaar M2 en heb 4 winstp. Maar de 4e haalde ik in oktober vorig jaar. Toen we met de MKZ zaten heb ik 4,5 maand geen wedstrijden gereden maar wel goed getraind, laag rond en goed voorwaarts.
Zegt de jury vandaag dat de pony wel z'n oefeningen goed doet maar dat ie meer schwung moet hebben en zijn lichaam moet loslaten en
vertelde me dan hoe dat ik dat voor elkaar zou krijgen.... Dus laag, rond en goed voorwaarts maar daar ben ik al zo'n half jaar mee bezig. Ik zou echt niet meer weten wat ik moet doen. Ik heb in juli 3 wedstrijden gehad en in juni 1 alle 8 proeven geen puntje. Nou is t wel zo dat ik er nog maar een moet voor ik Z kan starten en kunnen jullie wel zeggen dat ik dat van me af moet zetten maar ik zou niet weten hoe!?!?!
Vandaaag had ik de pony met losrijden goed laag heel rond en goed voorwaarts mar zodra ik r omhoog rij lijkt t alsof ze zich weer vastzet??
Weet iemand hoe ik dit probleem oplos???

Rhys
Berichten: 6352
Geregistreerd: 19-01-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-01 22:28

het geheel komt me iets bekend voor, alleen in veel mindere mate. De punten vliegen mij om de oren (ook in het M2).
Maar mijn pony heeft (de laatste tijd - eerder waren we hier ook nog niet echt mee bezig)ook moeite er rond door te blijven, vooral in de proef, met al die scherpe bochten *LOL*
Wat ik nu doe is haar thuis alleen maar rond en laag en af en toe diep rijden, ik wil haar ten allen tijde daar hebben waar ik haar wil, op de cm nauwkeurig. In alle gangen, alle tempo's, alle oefeningen.

Op wedstrijd ga ik proberen haar gewoon iets lager te laten als dat ik tot nu toe gedaan ehb en dan kijken hoe de jury reageert.....vandaag was ik bij een wedstrijd aan het kijken (paarden) en in het Z1 rijden sommigen ook nog zonder oprichting..... Verward

Verder heb ik ontdekt dat ik het zelf in elk geval mooier vind staan als een paard er goed door is als dat hij er 'te' hoog voor loopt.
Lijkt me ook beter voor de beweging en ik hoop dat de jury er net zo over denkt. Laura?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-01 01:31

Ik ben het met Rieja eens.

En verder: basis basis basis... Al rijd je tien jaar M2, als je paard niet los en rond kan zijn kom je nooit verder. Als je nu al een jaar in de M2 zit en nog maar 4 punten gehaald hebt, wordt het dan niet eens tijd om eens heel kritisch naar de combinatie en de manier van trainen te kijken? (Oei dit klinkt een stuk "harder" dan ik het bedoel maar je snapt het wel denk ik.)

Je kunt nog zoveel trainen, als je het niet op de juiste manier doet schiet je er niet veel mee op. Wat zegt je instructeur/trice ervan? Hoe wil hij/zij de problemen oplossen?

Ik ga idd zeggen dat je je er vanaf moet zetten. Je let imo op de verkeerde dingen. Het gáát er niet om dat je nog 1 punt moet en dat Z mag starten, het gaat erom dat je paard een bepaald niveau van africhting heeft, en daar hoort een bepaalde klasse bij. Als je nadat je dit verteld volgende week 156 punten rijd, dan ben ik heel blij voor je maar vind ik nog steeds dat je niet in het Z thuishoort, voor zover ik vanachter mijn schermpje kan beoordelen dan.

Dus, just smile and keep riding: er is werk aan de winkel! Cool

Je hebt hem laag en rond goed los, dat is dus je uitgangspositie. Ga daarin veel schakelen, allereerst in je tempo, en zorg er daarbij voor dat je pony ahw "electrisch" wordt in het achterbeen. Zodra jij een beenhulp geeft moet dat achterbeen omhoog en naar voor. Oefen steeds kleine stukjes, voorwaarts rijden is niet steeds de hele lange zijde uitgestrekte draf oefenen. Controleer of je paard onmiddellijk naar voor weg wil, 2 of 3 passen is dan al genoeg. Dat vang je duidelijk weer op, want net zo precies als je naar voor wilt kunnen rijden moet je natuurlijk ook weer terug kunnen.

In dat schakelen kun je ook gaan variëren met je aanleuning. Verwacht niet dat je hem in een keer "omhoog" kunt zetten en dat dat het dan is. Rijd hem in je training heel langzaam naar een wat sterkere oprichting/verzamelijng toe. Je zult merken dat dat met al dat schakelen op een gegeven moment vanzelf al een beetje gebeurt. Blijf zelf ook los en gemakkelijk zitten, fixeer je niet teveel op die houding, maar blijf je paard van achter naar voor rijden, en: blijf variëren. Jij moet uiteindelijk degene zijn die alles controleert.

Laat eens een training en/of een proef op video opnemen, en ga dan eens met je instructeur/trice analyseren: wat doe je waar, en belangrijker: waarom? Waar zitten je problemen precies, op welke "deel"problemen kun je dat terugvoeren, en hoe kun je ze oplossen? Denk na over je rijden. Als je een hulp geeft, waarom doe je dat zo, welk effect wil je bereiken, als het niet lukt, waarom niet? Als je weet wat je aan het doen bent, wordt het makkelijker om er op je paard goed mee bezig te zijn.

Pas als je in de training het gevoel hebt dat je "goede stukken" krijgt kun je wat meer proefgericht gaan werken, en echt op de afwerking gaan letten. Ook in dat stadium is de video weer een uitkomst. Goed proefgericht trainen zodat je in de ring je proef echt van punt naar punt kunt rijden, en je de boel secuur afwerkt en tot het einde toe geconcentreerd kan blijven, kan ontzettend veel punten schelen.

Dus, zet hem op, en ga gewoon lekker aan het werk Party!! Blijf in je paard en jezelf geloven.

Jasmijn

Berichten: 3758
Geregistreerd: 24-02-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-01 05:24

Als je pony zich vastzet als je hem omhoog rijdt, kun je je afvragen of hij in het voorwaarts/neerwaarts voldoende aan je been is. Voorwaarts wil niet altijd zeggen aan het been.
Is hij in het lage werk echt goed los, wil je hem misschien te abrupt omhoog hebben. Mijn paard komt al omhoog (oprichting he, niet steigeren *LOL* ) als ik hem met wat meer been naar mijn hand toe rijdt. Ik kan hem dan wel weer laten zakken, maar als ik hem achter voldoende laat zakken, komt hij voor in oprichting, zonder wat van zijn lossigheid en swung te verliezen. Hij komt dan als het ware in de voorhand (schouders) omhoog, en wildaarbij zijn aanleuning ook oprichten, maar dan hou ik hem nog een tijdje diep en rond, zodat ik hem goed over de rug blijf rijden.
En met jureren, ik zie idd veel liever een los paard dat het laatste stukje oprichting mist, dan een 'opgeprikt' paard wat omhoog loopt, maar zonder gebruik van zijn lichaam. In de M2 verwacht je wel een stukje verzameling, en kan je hem in de proef niet laag/rond rijden. Zoek een middenweg. En dit probleem blijft net zo lang opspelen tot jij het onder controle hebt, of je 1 punt moet voor de M od 1 punt voor het Z of 1 punt voor de ZZzwaar, je hebt nu even te maken met een basis probleem en dat moet je oplossen, onafhankelijk van de klasse waarin je (wilt) starten.
succes met trainen.
Ik bedoel dit niet rot hoor, als het zo over mocht komen, ik probeer je alleen te helpen.

Fadima
Berichten: 153
Geregistreerd: 22-04-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-01 13:28

Oh ik vat dit absoluut niet verkeerd op, k ben hartstikke blij met wat jullie me vertellen, en probeer er aan te werken. Zelf ben ik er ook al achter gekomen dat ik een keer moet filmen maar we hebben geen camera en mijn moeder wil er niet 1 lenen....

Jasmijn

Berichten: 3758
Geregistreerd: 24-02-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-01 22:54

Foto's maken? Niet zo goed als filmen, maar kan toch heel verhelderend (en confronterend) zijn. Lachen