Gust gebleven, weer dekken of onderzoeken?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nuage

Berichten: 16585
Geregistreerd: 29-12-01
Woonplaats: Assendelft

Gust gebleven, weer dekken of onderzoeken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-03 00:23

Mijn shetlandmerrie is vorig jaar gedekt door 2 verschillend hengsten.

Eerst is ze gedekt door Lowietje van Knedo. Daar is ze 2x geweest en in totaal 8x gedekt. Toen bleek dat ze niet drachtig was en hengstig werd van de shetlandhengst van de buren heb ik haar daar bij gezet.
Bij Arendsoog heeft ze 4 weken in de wei gelopen en is ze heel veel gedekt.

Helaas bleek ze nog niet drachtig.

Nu wil ik haar volgend jaar weer laten dekken. Zal ik haar eerst laten testen op infecties? En welke tests moet je dan doen? Heeft iemand hier ervaring mee en welke kosten komen er bij kijken? Vooral bij een shetlandpony want alleen al een V.A die kon opvoelen was moeilijk te vinden.

Of gewoon weer proberen?

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-03 00:28

Ik zou eerst laten onderzoeken of ze schoon is. Bij Shets wordt alleen natuurlijk gedekt, en als je merrie niet schoon is, heeft straks de hengst ook een besmetting te pakken, die hij op andere merries kan overbrengen.

Wees zuinig op de hengst, en denk om de andere merries. Laat controleren voordat je weer gaat dekken...

Romy

Berichten: 912
Geregistreerd: 01-09-01
Woonplaats: Zaandam

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-03 16:57

Ik zou het gewoon weer proberen.

Ik weet dat Lowietje niet veel merries drachtig heeft gekregen dit jaar, en arendsoog heeft ook een half jaar (2 jaar terug) bij een aantal merries gelopen, waarvan er maar 1tje drachtig is geworden.

Wel jammer dat ze niet drachtig van arendsoog is geworden zeg, hij geeft leuke veulens! *LOL*

irene

Berichten: 3538
Geregistreerd: 08-06-01
Woonplaats: Culemborg

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-03 16:58

Hoe oud is je shetje?
Vooral bij oudere shetmerries die nog niet eerder drachtig geweest zijn, is het vaak lastig ze drachtig te krijgen.