op welke leeftijd voor het eerst naar de tandarts?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Talida

Berichten: 6391
Geregistreerd: 25-07-01
Woonplaats: nieuw vennep

op welke leeftijd voor het eerst naar de tandarts?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-04-03 12:05

Ze is nu bijna 3, en ik heb het idee dat Tallie aan het wisselen is met dr kiezen en dat ze daar last van heeft, is het nuttig op er al een tandarts naar te laten kijken?


shaneen
Berichten: 976
Geregistreerd: 15-09-02
Woonplaats: een leuk klein plaatsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-03 13:02

Je kan de tandarts best laten komen hoor, heb ik ook bij mijne gedaan, ff een inspectie is altijd goed!! Aan het wisselen kan de tandarts alleen niets veranderen. maar misschien zite er wel iets dubbel ofzo, succes met je paardje!!

Behandel je paard alsof het een mens is en negen van de tien keer komt het dan echt wel goed!! Knipoog

Aragorn

Berichten: 86
Geregistreerd: 04-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-03 15:20

Ik zou hem er zeker naar laten kijken. Aan het wisselen kan een tandarts ook weinig doen alleen losse doppen verwijderen. Het is natuurlijk ook weer een ervaring voor je paard. Ik liet de tandarts eigenlijk ook altijd even het gebit checken. (zo 1x per half jaar) Nou had deze tandarts de remedie : niets te doen (vijlen, trekken e.d.) ook geen kosten dus dat scheelt! Haha!

Metellica

Berichten: 2610
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Montfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-03 09:05

Vorige week is de Tandarts ook bij mij geweest. Toevallig heb ik die vraag ook gesteld. En hij zei voor dat hij/zij een bit in haar mond krijgt.

Talida

Berichten: 6391
Geregistreerd: 25-07-01
Woonplaats: nieuw vennep

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-04-03 09:07

Metellica schreef:
Vorige week is de Tandarts ook bij mij geweest. Toevallig heb ik die vraag ook gesteld. En hij zei voor dat hij/zij een bit in haar mond krijgt.


nou dan zit ik ongeveer wel goed, ze heeft af en toe wel eens een bitje in, maar daar hangen nog niet eens teugels ofzo aan. thnx!

manic

Berichten: 6983
Geregistreerd: 09-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-03 11:33

Mijn paard is nu bijna 4 en morgen komt de tandarts weer... zal in het jaar dat ik hem heb nu de derde keer worden dat er naar zijn tanden gekeken wordt... Hij gaat vaker naar de tandarts dan ik!

Ik denk dat juist bij zo een jong paard het belangrijk is dat je de tanden goed in de gaten houdt omdat er zoveel gaande is. Vorige keer dat de tandarts bij me was (paard net 3 en een paar maanden) heeft hij behoorlijk wat werk gedaan. Een dop verwijdert, die ontstoken was en behoorlijk pijn deed en geprobeerd een ander verwijderen die ook aan het ontsteken was. Ook heeft hij nog een restje wolfstand verwijdert wat door de dierenarts niet goed verwijdert was, wat -ook- aan het ontsteken was.

Morgen zullen we wel weer zien wat er nu weer allemaal mis is. Een voortand is hij in ieder geval net kwijt.. en ik heb het vermoeden dat er iets goed mis zit (kwijlen + bit vastpakken + wegrennen als ik recht contact neem).... Ik wil het zelf in ieder geval zeker weten dat het goed is, want als hij daarna nog zo dwars is wordt het aanpakken geblazen en dat wil ik niet doen als dat dwarse alleen maar is omdat hij ergens pijn heeft.

En ja, ik weet het, ik en een trut met mijn paard Knipoog

Talida

Berichten: 6391
Geregistreerd: 25-07-01
Woonplaats: nieuw vennep

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-04-03 11:57

manic schreef:
Ik wil het zelf in ieder geval zeker weten dat het goed is, want als hij daarna nog zo dwars is wordt het aanpakken geblazen en dat wil ik niet doen als dat dwarse alleen maar is omdat hij ergens pijn heeft.

En ja, ik weet het, ik en een trut met mijn paard Knipoog


sorry hoor maar ik vind juist dat je het enige juiste beslist , voordat je besluit dat het iets van donderstralen is wil je toch zeker weten dat het niet iets lichamelijks is?

ik heb de tandarts al gebeld (helaas voicemail), voo rbinnenkort een afspraakje maken. zal gelijk proberen de 2 andere 3 jarige van stal mee te krijgen, heeft de TA ook weer een leuk middagje Haha!

Is jouw paard niet laat met zn voortand? tallie was die van de zomer (2 jaar) al kwijt...?

manic

Berichten: 6983
Geregistreerd: 09-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-03 13:32

Eerst gaan de binnenste voortandjes, dan de "tweede" dan de derde volgens mij...?


Nouvel

Berichten: 28535
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-03 13:35

manic schreef:
Eerst gaan de binnenste voortandjes, dan de "tweede" dan de derde volgens mij...?


ja, klopt, volgens mij gaan de middelste rond het 2e jaar, die ernaast rond het 3e jaar en de derde rond het 4e jaar.

Ik heb voor Fie ook voor het eerst de tandarts erbij gehad toen ze net 3 was. Ze bleek toen al haken te hebben, dus ik was blij dat ik het gedaan had. haar wolfstandje is er toen ook uitgetrokken.
Ik laat nu 1x per jaar haar kiezen vijlen.

manic

Berichten: 6983
Geregistreerd: 09-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-03 14:14

Nou, dat klopt dan als een bus... Hij is nl. bijna 4 (juni) en zijn buitenste boventanden heeft hij nu net gewisseld. Volgens mij heeft mijn ruintje nu ook ernstige haken op zijn kiezen en die is zo'n 8 maanden terug voor het laatst geweest :-/ Advies van de tandarts was om met een jong paard tenminste ieder half jaar te gaan, maarja, ik neem aan dat dat een "commercieel" advies was.

Talida

Berichten: 6391
Geregistreerd: 25-07-01
Woonplaats: nieuw vennep

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-04-03 14:15

wat kost zo'n bezoekje gemiddeld eigenlijk??

manic

Berichten: 6983
Geregistreerd: 09-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-03 14:20

Van die Belg kreeg ik dus spontaan een hartverzakking... 60 euro. Heb maar weer eens een hypotheekje erbij genomen. Ik zat er al over te denken om het maar gewoon door de dierenarts te laten doen... maarja...

wodan

Berichten: 2343
Geregistreerd: 24-10-01
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-03 18:03

als je 3 jaar zijn moet je voor het eerst de tandarts laten komen tot die tijd kan er weinig tot niets fout zitten in een paardenmond.
Ik heb toen voor alleen het na kijken 3 euro betaald en als er veel aan moest gebeuren was je ong 30 euro kwijt.

Wodan en ik onderweg in de M2


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Babootje, Inney en 32 bezoekers