Weer op Razinda gereden, voor de vierde keer

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Jura

Berichten: 10793
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Veluwe en 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-07-01 16:16

Ik kom net terug van de paarden en heb weer op Razinda gereden. Het opzadelen ging niet helemaal vlekkeloos want we hadden haar uit de wei gehaald, en op stal werd ze helemaal hysterisch dus het opzadelen ging met behoorlijk wat geweld. Verdrietig

Ik zag het al helemaal niet zitten want ik dacht: die pakt me zo terug!! Maar goed, gelongeerd en toen erop. Het ging eigenlijk wel goed en mijn stalgenoot maakte me meteen los. Ik heb toen in stap geprobeerd te sturen, allemaal grote voltes en van hand veranderen, dat soort dingen. Ik voelde me echt een beginner die voor het eerst op een paard zat en moest leren sturen. Maar aan het einde ging het wel wat beter en kon ik zowaar voltes rijden en van de hoefslag wegblijven. Maar af en toe gaat ze nog spontaan stilstaan en dan is ze soms moeilijk weer voorwaarts te krijgen. Ook was ze ontzettend naar vliegen aan het trappen. Ik hoop dat het snel beter gaat, dat sturen. Ik heb eigenlijk geen idee hoe snel een jong paard dat onder de knie gaat krijgen. Jur kon al een beetje sturen toen ik haar kreeg, maar die was ook al bijna vier. Volgende keer gaan we misschien draven aan de longeerlijn. Ik moet alleen wel leren wat strenger te zijn geloof ik! Nou ja, ze was in ieder geval weer braaf! Lovers

Daarna heb ik haar lekker in de wei gezet en even afgesponst. Dat vond ze wel goed, ik was nogal verbaasd dat ze het toeliet. Vanavond weer terug en dan ga ik Jur nog rijden.

~*~ Pienie fan! ~*~
www.jura-artwork.nl


Jasmijn

Berichten: 3757
Geregistreerd: 24-02-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-01 17:12

Ik zou zelf aan de longeerlijn blijven tot ik kon staappen, draven en galopperen. Het paard snapt dan met behulp van de longeerder al veel meer van de hulpen, hij zegt draf, jij drijft, dan legt ze de link tussen been en voorwaarts, daarna ga jij steeds iets eerder drijven, reageert ze niet meteen, dan zegt de longeerder draf, tot ze echt op jouw hulpen aandraaft, bovendien is het gaspedaal toch wel belangrijk, mocht ze een keer vervelend gaan staken, is het handig dat ze weet wat voorwaarts is. En laat niet te veel met je sollen he, met zomaar even stil staan, jong geleerd is oud gedaan. Extreme duivel
Als ze braaf is kun je natuurlijk wel los uitstappen, en een beetje sturen.
Zo doen wij dat altijd met de jong paarden, iemand met andere ideeen?
Ps, ik vind het natuurlijk geweldig dat ze zo braaf is Lovers

Navragen is beter dan afvragen.

sanderijn
Berichten: 5643
Geregistreerd: 12-01-01
Woonplaats: daar waar het altijd lijkt te waaien....

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-01 17:21

ik ga helemaal met jasmijn mee,zo hebben wij dat ook gedaan.
pas na een week of wat als ze echt snapte dat draf en drijven met je benen betekent harder gaan en alle anderedingetjes die je haar zo kan leren daartussen een link te leggen voordat je echt los gaat.
tipje gebruik wel een zweepje als je los gaat van de longe,echt je moet haar dan wel effe een tinkie met je zweep geven want zoals jasmijn zegt:jong geleerd is oud gedaan.

soms is het beter om te zwijgen


dimmelim

Berichten: 2777
Geregistreerd: 21-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-01 18:08

Een goede tip die ik heb gehad, is : veel belonen, met stem en kriebelen in de manenkam, en dit belonen al doen bij de "try" dat betekent dat wanneer jij iets vraagt, en razinda nog niet precies snapt wat je nou wil, je haar al beloont wanneer ze gaat zoeken naar wat je wil. Bijvoorbeeld, je wilt achterwaarts. Je geeft zithulpen, stemhulp, bijvoorbeeld "back" of wat dan ook. Op het moment dat ze buigt en haar been optilt om terug te gaan al belonen (stem of kriebelen eventueel brokje ofzo) en niet wachten met belonen tot ze al een paar passen terug heeft gedaan. Op die manier maak je het aantrekkelijk voor haar te gaan zoeken naar wat je precies wil. Mijn paardje werd van deze tip een stuk ijveriger in ieder geval.

Nimber

Berichten: 26551
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-01 18:10

jepo doe ik ook eerst aan de longeerlijn wat sturen (das het makkelijkste ze lopen het hoofd wel achtena *LOL* ) en pas als ik zelf aan de lijn de overgangen terug en vooruit kon maken tussen halt stap en draf ging ik los.
trouwens zodra los de rem en het stuur het deed gaa ik altijd achter een ander paard aan naar buiten en dan op een lang pad de galop aanleren zit je niet steeds met die rothoeken waar ze snel uit balans komen.

wel heel braaf hoor die razinda en tja dat ze het niet zo leuk vond als enige uit de wei te komen dat went vast snel!

http://www.kimtelgen.nl
Cranio sacraal therapeut en instructrice

Nonnie
Berichten: 2066
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Delden

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-01 18:24

Wij deden met Twister id ook stappen, draven aan de longeerlijn. Het sturen leerden wij bij het uitstappen, en gewoon aan de longeerlijn door de bak figuurtjes rijden. Degene die de longeerlijn vasthield liep voorop, ik(ik zat op Twister) zei waar ze naar toe moest, Twister volgde haar automatisch, en ik gaf de goede hulpen. Zo heeft ie het toch heel snel geleerd Haha!

Jura

Berichten: 10793
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Veluwe en 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-07-01 18:35

Ja zo doen wij het ook, aan de longeerlijn en los. Maar misschien is het wel zo dat je eerst aan de longeerlijn alles moet leren. Draven enzo zal ik sowieso eerst aan de longeerlijn doen. Ik vraag me alleen af of degene die longeert dan een zweep bij zich moet houden, ik denk het wel maar ze reageert er soms best heftig op. Maar zonder heb je ook weer zo weinig te vertellen.

~*~ Pienie fan! ~*~
www.jura-artwork.nl

sanderijn
Berichten: 5643
Geregistreerd: 12-01-01
Woonplaats: daar waar het altijd lijkt te waaien....

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-01 20:34

dan doe je het zo:jij neemt een zweepje als je erop zit en de longeerder geen zweep.zo kan jij dr bij tikken als nodig is

soms is het beter om te zwijgen

Jura

Berichten: 10793
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Veluwe en 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-07-01 23:56

Ja maar ik denk dat ze ook daar heftig op zal reageren. En de gene die haar longeert hoeft haar niet aan te raken met de longeerzweep!

~*~ Pienie fan! ~*~
www.jura-artwork.nl

Jasmijn

Berichten: 3757
Geregistreerd: 24-02-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-01 00:01

En een heel kort springzweepje, die je even tegen haar schouder kunt leggen om te wennen?

Navragen is beter dan afvragen.

Jura

Berichten: 10793
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Veluwe en 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-07-01 00:10

Zou inderdaad kunnen, maar dan moet ik die eerst kopen. Ik denk dat ik volgende probeer met mijn stalgenoot die de longeerzweep vasthoudt en de commando's zegt tegen Razinda, en dat ik alleen probeer stil te zitten en af en toe hulpen geef.

Ik voel me trouwens nog steeds rot en schuldig over vanmiddag, dat het opzadelen zo slecht ging omdat Razinda nogal hysterisch werd. En dat ik haar in die hitte heb laten longeren en heb gereden.

Ik heb in ieder geval wel foto's van het rijden, want de boer heeft foto's gemaakt! Dus donderdag zal ik die op bokt zetten!

Morgenochtend komt de hoefsmid dus dan kunnen ze er allebei weer even tegen!

~*~ Pienie fan! ~*~
www.jura-artwork.nl

Jasmijn

Berichten: 3757
Geregistreerd: 24-02-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-01 05:05

Ik weet niet precies wat er met opzadelen gebeurd is, maar er zijn tijden dat een paard even moet luisteren.
En als je niet al te gek hebt gedaan met rijden kunnen ze daar best tegen hoor, de selectiewedstrijden NBVR waren gisteren, die paarden hebben er echt even aan moeten trekken in het warme weer.
Jij zal ook wel eens een wedstrijd krijgen dat het warm is, zolang je je paard niet over de zeik rijdt is dat best te doen hoor.

Navragen is beter dan afvragen.

Jura

Berichten: 10793
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Veluwe en 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-07-01 13:48

Ja dat probeerde ik mezelf ook voot te houden. En er was ook best een fris windje, ik had het zelf in ieder geval niet bloedheet.

Met opzadelen was ze heel gek en hysterisch en hebben we haar neus moeten vasthouden en haar oor om het hoofdstel in te krijgen.

Vandaag zijn de paarden naar de hoefsmid geweest en Razinda was superbraaf dus gelukkig is ze niet pissed ofzo.

~*~ Pienie fan! ~*~
www.jura-artwork.nl

dovish

Berichten: 2978
Geregistreerd: 25-05-01
Woonplaats: Oldekerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-01 01:24

ik en melien zijn nou bezig met het inrijden van een 4jarige fjrd en na een aantal keer kon ze al vrij goed schakelen dus stap naar draf naar stap naar stilstaan enz. en daarna sinds vandaag eigelijk los. gaat erg goed, vandaag 2x gedaan (2x kort rijden heeft ze meer concentratie)
en ze reageert zelfs al redelijk zonder longeerlijn aan je been en hand. toch luistert ze door het longeren nog wel beter naar je stem dan naar je been. En aangezien mellien geen rollende rrrrrr heeft in drrrrrááf krijgt ze hem dus niet zo goed op dr stem vooruit

trouwens, en tuk touw ,bv een kort halstertouw, over de hals van het paar leggen of in de hand houden en daarmee aan beide kanten tikken helpt veel beter dan een zweepje op zn kont of stevig benen geven . iets in zn flank te duwen of tikken is namelijk een roofdiereffect en een paard zou wel gek zijn om te vluchten, en dus voorwaarts te gaan, als een roofdier aan zn flank hangt. daarentegen gaan voorwaart al er iets bovenop hem zit en tegen zijn schouders tikt omdat ie zo niet zichzelf meer zou verwonden door voorwaarts te gaan.
nou het klinkt misschien zo erg warrig maar ik heb het uit het boek "van veulen tot rijpaard"van richard maxxwel ofzo, erg goed en duidelijk boek, gebaseerd op de MONTY roberts methode en dan alles in duidelijke stap voor stap uitleg met foto's


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: afkepieteke, Josien_, MairiMacBran, Paardennamen, pol013, Sintara en 116 bezoekers