Zo stijf als ik weet niet wat ...

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Zo stijf als ik weet niet wat ...

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-03 13:53

Novalee is bij haar achterbenen nog steeds zo stijf als ik weet niet wat. Een collega van mijn moeder's werk die ook paarden heeft zei ook al: ''Veel longeren Yara!''. En na 4 maanden is het nog steeds het zelfde. Dan gaat het weer een tijdje goed en dan begint het weer ...

Wat kan ik hieraan doen?!

Solvej

Berichten: 7802
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-03 14:17

veel voorwaarts neerwaarts rijden. weet je waar het probleem ligt? dan is het makkelijker om het op te lossen. wat zegt de DA?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-03 14:18

DA is nog niet langsgeweest, maar wel een paarden fysiotherapeute.

Solvej

Berichten: 7802
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-03 14:20

en wat zegt die ervan? hoe kan het dat ze een stijf achterbeen heeft? heeft ze een ongeluk(je) gehad?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-03 14:22

Nee dat niet. Ze heeft de benen gemasseerd. Nu is het iets beter. Bij de mensen waarvan wij haar kochten heeft ze een hele tijd op stal gestaan. Ze ging daar ook weg omdat ze geen tijd meer voor haar hadden.

Solvej

Berichten: 7802
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-03 14:25

heeft ze misschien stalbenen gehad? staat ze op een wei? als je voorwaarts neerwaarts rijd is ze verplicht haar achterbenen goed eronder te zetten (mits je het goed doet Haha!) en dan rekt ze haar spieren wat meer. die worden dan soepeler. buitenritten kunnen ook goed helpen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-03 14:28

Okeej thanx!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-03 14:28

Maar ik denk idd ook iets van stalbenen o.i.d.

Solvej

Berichten: 7802
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-03 14:30

alleen raar dat ze dat naar 4 maanden nog heeft. wat vaker uit de stal doet vaak ook wonderen. (ik weet niet of ze er veel uitkomt maar was maar een suggestie)

MacavityL

Berichten: 3995
Geregistreerd: 10-03-03
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-03 14:34

Hoi Year,

Ik maak uit je verhaal op dat je paard de hele tijd stijf loopt en niet alleen tijdens het inrijden? Of wordt het naarmate je langer rijdt minder?
Longeren is zeker een goed plan, en zoals je zegt helpt het ook enigszinds. Hou er wel rekening mee dat het dier misschien niet zo gewend is aan de longe en dan dus andere spieren etc moet gaan gebruiken en hier ook want spierpijn van kan ondervinden. Wat ook op stijfheid kan lijken. Probeer het longeren rustig op te bouwen en goed uit te stappen. De volgende dag dan goed instappen zodat de ergste spierpijnen eruit is.
Instappen is een goed punt, verder kun je tijdens het rijden veel overgangen maken, maar ook veel wendingen en bochten rijden om de stijfheid 'eruit' te krijgen. Dus rij lekker veel voltes, slangenvoltes, om hem/haar soepel in het lijf te laten lopen. Gebruik hierbij veel stelling. Ene kant op, andere kant op. Let wel, dat hij/zij hier ook weer spierpijn van kan krijgen.. Dus weer goed uitstappen en niet veel te lang doen. Maar gewoon rustig opbouwen, geef t tijd en heb geduld. Een stijf paard heb je niet in een week soepel.. Maar als je consequent door oefent en blijft (bijgezet) longeren zal dr volgens mij zeker wel resultaat uitkomen.

Veel succes ermee!
Laura

Solvej

Berichten: 7802
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-03 14:40

maar...is ze in der hele lijf stijf of alleen der achterhand?

AnneOmie

Berichten: 6893
Geregistreerd: 15-08-02
Woonplaats: Krommenie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-03 14:43

Kan het zijn dat ze spierpijn heeft of spierverzuring. Je kan vitamine E+selenium geven door haar voer voor de spieren. Dat moet ik nu ook van de DA gebruiken. Ik zou toch de DA er maar even bij halen want stel dat het wel iets is aan zijn spieren dan kan het straks chronisch worden als je zo door blijft lopen.

Stalbenen gaat weg zodra je gaat rijden, het kan voor zover ik weet verder niet echt kwaad maar ik geloof niet dat ze dan stijf zou gaan lopen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-03 14:43

Laura: Bedankt voor je tip Haha!
AnneOmie: Ik ga de DA even raadplegen, ook bedankt Haha!
Okkie1: Alleen achter. Voor de rest is ze heel soepel!

demay
Berichten: 31
Geregistreerd: 02-02-03
Woonplaats: noord brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-03 15:07

gewoon flink later galloperen aan de longe. komt vanzelf goed

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-03 13:36

DA is inmiddels gebeld ...

Solvej

Berichten: 7802
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-03 15:09

en...en... vertel vertel Lachenn

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-03 13:08

Hij is nog niet geweest.
Ik heb een afspraak voor volgende week ...

Solvej

Berichten: 7802
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-03 00:54

laat je wel wat horen...? ben benieuwd

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-03 15:28

Is goed.
Als ie is langsgweest zal ik effe een berichtje plaatsen in dit topic.