Dartmoore pony

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
nathalie1

Berichten: 186
Geregistreerd: 05-08-02
Woonplaats: hoekse waard

Dartmoore pony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-03-03 21:59

Party!! Wie weet er iets over dartmoore pony's? Party!!
Alle informatie is welcome.

Afbeelding

Noah en Laika jullie zijn echt twee kanjers.
Mijn profiel is nu bijgewerkt met onze nieuwe aanwinst.


linlovesyou

Berichten: 990
Geregistreerd: 02-12-02
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-03 22:08


Mijn lieve Troytje... Alles geprobeerd, maar dit konden we gewoon niet winnen...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-03 07:51

Ik heb vroeger een Datmoor merrie gehad, het was m´n eerste pony.
Ze kwam rechtsstreeks als een van de eerste pony´s uit Engeland (is nu zo´n 30 jaar geleden).
Het was een leuke vlotte pony maar kon behoorlijk dwars zijn, echt een eigen willetje waar aan je nog wel ens kon merken dat ze haar eerste jaren in het "wild" had door gebracht.
Een probleem dat bij een in NL gefokte pony minder zal hebben.
Verder was ze eigenlijk nooit ziek of kreupel en hebben we er de nodige veulens mee gefokt.
Ze is 26 jaar geworden en zo´n beetje al m´n neefjes en nichtjes hebben op haar leren rijden en m´n opa reed ook aangespannen met haar, een echte familie pony dus.

Vietjuh
Berichten: 259
Geregistreerd: 17-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-03 17:33

De Dartmoor pony is één van de 'Mountain and Moorland' pony's. De Dartmoor pony komt van de ruige moors rond het Dartmoor Forest in Devon. Hij stamt waarschijnlijk af van een Europees ras uit de oudheid, van voor de Normandische invasie. Ze hebben lang in het wild geleefd, waar alleen de meest geharde en meest fitte pony's overleven. Ze kwamen weinig met de mens in aanraking. De moderne Dartmoor pony wordt in stoeterijen gefokt en kan, als hij al heel jong afgericht wordt, erg lief zijn. In dat geval is het een hele goede rijpony voor kinderen. Dartmoor pony's staan als knappe, compacte dieren bekend, die zowel op het land, als in shows goed presteren.

Eenmaal gedomesticeerd, moet de Dartmoor pony aan een aantal kenmerken voldoen om geregistreerd te kunnen worden. De stokmaat is ongeveer 1,24 m.. De voornaamste vachtkleuren zijn goudbruin, bruin en zwart; bovendien worden afwijkende kleuren, bijvoorbeeld bont, of gevlekt, absoluut niet toegelaten. De Dartmoor Pony is compact gebouwd en heel sterk. Hij heeft een klein hoofdje met kleine oren en alerte ogen. De schouder, rug en achterhand zijn gespierd en hij heeft manen en staartharen in overvloed.

De Dartmoor pony stamt waarschijnlijk af van pony's die door nomadis che stammen van het continent naar Engeland werden gevoerd, voor de Normandische invasie. Het ras zoals we dat vandaag de dag kennen, leeft in Devon en in de omgeving van de rivier de Dart.

De zuiverheid van de Dartmoor pony heeft een tijdje onder druk gestaan als gevolg van economische ontwikkelingen. Er werden andere, kleinere pony's ge\'ef ntroduceerd, zoals bijvoorbeeld de Shetland. Dit gebeurde omdat men een kleinere pony wilde die in de mijnen kon werken. De mijnindustrie was toen name lijk erg belangrijk voor de economie. Tegenwoordig is de situatie van de Dartmoor pony verbeterd dankzij de inzet van particuliere fokkers. Zo kan het ras waarschijnlijk in stand worden gehouden.

Y love Beertje 4-ever!!!!!!!
Dankzij bokt heb ik nu 2 lieve verzorg pony's!!

nathalie1

Berichten: 186
Geregistreerd: 05-08-02
Woonplaats: hoekse waard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-03-03 20:38

Dank je wel allemaal.
Vandaag heb ik voor mijn dochter een dartmoor pony gekocht.
Lovers Het is echt een plaatje. Lovers
Hij is donker bruin en hij heeft zwarte lange manen en een zwarte staart.
Hij is 5 jaar jong en super braaf.
Foto komt heel snel....

Noah en Laika jullie zijn echt twee kanjers.
Mijn profiel is nu bijgewerkt met onze nieuwe aanwinst.

Vietjuh
Berichten: 259
Geregistreerd: 17-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-03 20:55

ja ben wel nieuwsgierig!!!

Y love Beertje 4-ever!!!!!!!
Dankzij bokt heb ik nu 2 lieve verzorg pony's!!

Joyce

Berichten: 6371
Geregistreerd: 02-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-03 23:11

vraag sprinter eens van bokt, die kan je denk ik alles vertellen over de dartmoor Haha!

sprinter
Berichten: 37
Geregistreerd: 24-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-03 09:27

Even snel over de stokmaat: de maximum toegestane maat is 1.25, dus gemiddeld halen ze geen 1.24, eerder rond de 1.20m. Ik kan idd nog veel meer vertellen, maar heb nu geen tijd. De paarden moeten nog naar buiten en de zon schijnt al!

nathalie1

Berichten: 186
Geregistreerd: 05-08-02
Woonplaats: hoekse waard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-03-03 18:39

Lovers Eindelijk de foto van onze lieve rebel Lovers
Afbeelding

Noah en Laika jullie zijn echt twee kanjers.
Mijn profiel is nu bijgewerkt met onze nieuwe aanwinst.

jacje

Berichten: 2557
Geregistreerd: 12-11-02
Woonplaats: Helmond

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-03 09:20

Leuke pony, wie is de vader en moeder als ik vragen mag?

manic

Berichten: 6983
Geregistreerd: 09-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-03 10:34

Dartmoors kun je voor erg weinig in de UK regelrecht van het "moor" afkopen... Alleen is er verder dan geen land mee te bezeilen Tong uitsteken

jacje

Berichten: 2557
Geregistreerd: 12-11-02
Woonplaats: Helmond

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-03 11:42

Ik ken 2 mensen en die hebben allebei een dartmoor uit het wild en die doen het heel goed, ook bij de fokkerij.

manic

Berichten: 6983
Geregistreerd: 09-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-03 11:44

Dat geloof ik graag.... maar ik denk dat je wel sterk in je schoenen moet staan om zo een paardje regelrecht uit de kudde te kopen. Heb wel eens bedragen zoals 50 pond sterling gehoord als aankoopbedrag. Diep triest eigenlijk... het zijn juist zulke leuke ponies.


jacje

Berichten: 2557
Geregistreerd: 12-11-02
Woonplaats: Helmond

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-03 11:47

Dat denk ik ook, maar die ene meneer heeft ze allebei uit het wild gekocht en die andere meneer heeft van die ene meneer er 1 gekocht, en hij laat de merrie ook heel vaak bij hem dekken.

sprinter
Berichten: 37
Geregistreerd: 24-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-03 21:33

Je moet even goed in de gaten houden dat de pony's die nu nog in het wild in Dartmoor lopen, geen raszuivere Dartmoors meer zijn. Daarom zijn de pony's ook zo goedkoop. Er is vanalles doorheen gekomen, Shetlanders, maar ook grotere pony's waardoor al het eigene van de "echte" Dartmoors verloren is gegaan. De goede pony's zijn al veel eerder gevangen (wat denk je, die Engelsen zijn ook niet gek!) Kwijl en alleen de slechtste Dartmoors lieten ze staan. Er zijn toen allerlei ander paarden en pony's in het gebied losgelaten (en ook niet van de beste kwaliteit), dus wat er nu echt wild rondloopt is niet veel soeps.
Er zijn wel raszuivere Dartmoors die nog wel op Dartmoor rondlopen, maar in een afgezet gebied. In Engeland zijn Dartmoors echt niet goedkoper dan hier, eerder duurder. Alleen de pony's die nu nog in Dartmoor los rondlopen zijn goedkoop, maar dat zijn pony's waar hooguit een heel klein beetje Dartmoor bloed in zit, maar niet veel en al helemaal niet veel goeds. Zo'n pony kun je hier ook voor weingig geld kopen. Nerd


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Googlebot en 36 bezoekers