Niet stilstaan bij de weg..

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Melissa

Berichten: 5812
Geregistreerd: 23-06-01

Niet stilstaan bij de weg..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-03-03 20:51

Als wij naar buiten gaan moeten wij op de terugweg oversteken over een best drukke weg.

Alleen Patsia wil nooit echt stilstaan.
Gisteren had ik haar achterste voren gezet (ze liep weer te draaien) maar liep toen achteruit (de 1e keer deed ze dat niet Schijnheilig )

Daarna begon ze gewoon te steigeren en geen auto die ons ook maar even voorliet Boos!

Heeft iemand tips om har stil te laten staan? Eraf gaan doe ik niet, dan gaat het zeker fout!

Sometimes I pretend to be normal. But it get's boring. So I go back to being me!


Solvej

Berichten: 7802
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-03 21:28

doet ze dit ook in de bak? anders zou ik heel veel overgangen maken van draf-stap-halt-stap-draf heel veel en elke keer zodra hij stilstaat 4 seconden blijven staan en weer wegrijden. niet gaan trekken als hij achterwaarts gaat maar voren los en achter duwen.zodra hij naar voren gaat een ophouding maken en als hij stil staat jnix meer doen. dan weer wegrijden. heel veel succes. groetjes

Melissa

Berichten: 5812
Geregistreerd: 23-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-03-03 08:59

In de bak doet ze het niet, alleen buiten!
Maar bedankt voor je tip!

Sometimes I pretend to be normal. But it get's boring. So I go back to being me!

Solvej

Berichten: 7802
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-03 20:38

als je niet in groepsverband reed zou ik zeggen doe die oefeningen voor in de bak eens op een wat langer ruiterpad, dat ze merkt dat ze tijdens het buitenrijden ook moet gehoorzamen op jou hulpen. succes

Mikkie

Berichten: 3964
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-03 10:53

Ik heb precies hetzelfde probleem gehad. Flair liep hartstikke netjes. Maar halthouden bij een weg, geen denken aan. Ik moest haar ook altijd omdraaien en als ze dan ging klieren dan ging ik altijd op en neer stappen, langs de oversteekplaats. Ik heb echt al vanalles geprobeerd. Het wilde nog wel eens helpen als het andere paard voor haar ging staan, maar ook daar wist mevrouw onderuit te komen. En als ik naar les ging, dan fietste mijn moeder altijd mee en keek dan of ik kon oversteken. Het is behelpen. Ik hoop dat jij het kunt oplossen, maar mij is het in vijf jaar niet gelukt.

Rytje
Berichten: 583
Geregistreerd: 30-06-02
Woonplaats: Tuitjenhorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-03 10:57

Ik heb het ook met mijn pony. Maar het gaat nu een stuk beter. Ik heb haar aangeleerd om stil te staan als ik "staan" zeg. Het werkt echt. Ik gebruik het zelfs in mijn dressuurproefjes.

Life go's on

Liselot

Berichten: 32173
Geregistreerd: 18-06-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-03 17:56

leer het paar dhet commando HO. en dan is ho ook echt ho, dan mag het paard dus geen stap meer verzetten. bij wijze van spreken zou je dan 5 minuten weg kunnen gaan en als je dan terug komt moet hij nog zo staan.
eerst aan de hand met halster, je gaat lopen zegt ferm ho en staat stil. dan zorg je dat je paard ook meteen stil staat en zeg je nog een keer ho. blijft hij dan staan beloon je hem.
zo ga je een tijd door oefenen.
en dan niet tijdens het rijden als hij te hard gaat zachtjes hoo zeggen, want dan ben je het stilstaan commando kwijt.
verzin ook een commando als hij weer mag lopen

http://www.LiselotKamphuis.nl FOTOGRAAF: oa Bruiloften, Newborn en workshops!
T 18-11-15 <3 A 9-8-19 <3

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Berichten: 48197
Geregistreerd: 09-06-02
Woonplaats: Daar waar het land eindigt en het water begint

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-03 23:05

ik denk dat je zelf moet proberen meer te ontspannen en niet anticiperen dat ze druk gaat lopen doen en steigeren.... want toen ze een maandje bij ons op stal stond, heb ik het haar nooit zien doen met buitenritten... Lachen

Vooral niet aan de teugels en drijven... want ze kan steigeren op commando...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-03 08:11

Altijd weer hetzelfde antwoord met dergelijke problemen: HO moet heilig zijn voor je paard. Als jij HO zegt moet het niet eens meer in 'm opkomen om nog een poot te verzetten.
Zorg ook dat HO fijn is; lekker vier poten tot op de grond laten hangen, is toch heerlijk voor een paard? Neem het mee in alle trainingen, onder het zadel, aan de hand, in de stal, in de bak, op het erf etc etc.

Liselot

Berichten: 32173
Geregistreerd: 18-06-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-03 10:31

sonja, ben het helemaal met je eens! dit is wat ik alle paarden leer als ik ze rijd. als je paard niet kan stilstaan kan het gevaarlijk worden

http://www.LiselotKamphuis.nl FOTOGRAAF: oa Bruiloften, Newborn en workshops!
T 18-11-15 <3 A 9-8-19 <3

Lielle

Berichten: 66251
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-03 11:26

SmithsGirl schreef:

Vooral niet aan de teugels en drijven... want ze kan steigeren op commando...


Frusty Frusty Frusty Frusty

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Berichten: 48197
Geregistreerd: 09-06-02
Woonplaats: Daar waar het land eindigt en het water begint

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-03 11:29

ik heb het haar trouwens niet geleerd... Knipoog


Lielle

Berichten: 66251
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-03 11:37

daar gaat het me ook niet om eigenlijk, maar dit is dus precies waarom ik geen voorstander ben van steigeren aanleren.

Solvej

Berichten: 7802
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-03 13:28

steigeren is geen spelletje, steigeren kan gevaarlijk zijn. en waarom gevaar in de ogen kijken als je het kan mijden? als je het dan toch zo nodig een paard aanleert doe het dan goed. zodat je er niet rijtechnisch mee in de problemen komt of problemen niet kan oplossen daardoor.

ik wil hier niemand mee aanvallen maar dit is hoe ik het opvat.

groetjes en succes

Melissa

Berichten: 5812
Geregistreerd: 23-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-04-03 07:39

Idd, dat steigeren is haar aangeleerd op commando bij haar vorige baasje, maar ze doet het nu niet meer zo vaak omdat wij het zoveel mogenlijk vermijden.
Ze doet het niet als je druk neemt en drijft, je moet je benen verder naar achter leggen.

Verder is Patsi best een nerveus paardje, het commando ho kent ze, in de bak, aan de hand maar op de weg heeft ze bananen in haar oren.
Ik ga meestal met een ander paardje, die staat ook niet echt geweldig stil, maar steigerd er niet bij.
Daarbij moet ik nog eens zeggen dat het een "T" weggetje is.
Dus achter ons en van de zijkanten komen auto's.
Ze staat wel even stil, maar als het te lang duurt word ze ongedulig en gaat draaien.

Als ik alleen ben doet ze het veel minder tot bijna niet!

Sometimes I pretend to be normal. But it get's boring. So I go back to being me!

Natascha

Berichten: 6847
Geregistreerd: 07-02-01
Woonplaats: Ankh Morpork

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-03 12:11

wat ik bij Lois doe als hij niet stil wil staan met oversteken is teugel oppakken en neus naar mijn knie brengen. Ik heb hem in de bak geleerd dat dit betekent dat er een moment van rust aankomt. Zodra hij z'n hoofd ontspant mag hij los en staat ie stil. Gaat wel oefening in de bak aan vooraf.

Niets zo charmant als een paard in her land.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 14 bezoekers