[VD] Waar komt de term vrijheidsdressuur vandaan?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
SharirBobby

Berichten: 2409
Geregistreerd: 28-02-03
Woonplaats: Zoetermeer

[VD] Waar komt de term vrijheidsdressuur vandaan?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-03 22:00

Daar ben ik eigenlijk heel erg benieuwd naar
Want het enige verschil is toch eigenlijk dat er niemand op zit?
Ik lees wel veel over belonen enzo en positief met je paard bezig zijn, maar als het goed is gebeurt dat onder het zadel net zo. (als het goed is Knipoog )
Echt vrij lopen de paarden ook niet, en er komen allerlei touwtjes en zweepjes aan te pas (soms).
Zelf vind ik het eigenlijk een niet helemaal kloppende term, want het paard is toch niet vrij? Haha!
Als hij dat was dan mocht hij zelf beslissen of hij een trucje wel of niet deed en zelf het tijdstip gepalen waarop het gebeurd Party!!

Met deze discussie heb ik totaal niet de bedoeling om iemand (persoonlijk) te kwetsen of aanvallen, laat ik dat even als voorop stellen.

Maar ik zat er gewoon de laatste tijd over te denken en ik vroeg me af waarom het nou vrijheidsdressuur heet. Niet dat ik een betere naam voor weet hoor.

Sommige oefeningen kun je misschien wel 'vrij' doen, ik bedoel dat het paard helemaal los loopt.
Zo 'longeerde' ik vroeger mijn pony in de wei. Hij liep zonder touw of halster rondjes om mij heen alsof ik hem longeerde, ik kon het tempo bepalen. Maar al kon hij weg, het was toch een soort van 'dwang', als hij niet ging draven als ik het zei dan zette ik een grote bek op, en al kon ik hem niet veel maken zo los , hij luisterde daar wel naar Haha!
Nu is hij zo slim dat hij gewoon gaat staan grazen Haha! , alleen als hij zich niet laat vangen (altijd met de lente krijg hij van die buien) dan gaat ie rondjes om je heen rennen, maar dan heb je niets meer te zeggen over het tempo en wanneer hij stopt Verdrietig

vrijheidsdressuur vind ik als ik een paard in de wei bijv. een piaffe uit zijn eigen zie doen Haha! (ja dat doen sommige paarden, en nee niet mijn pony)

Wat een verhaal, maar kort samengevat: vinden jullie vrijheidsdressuur een term die er helemaal bij past, of niet.
En waarom

Bedankt voor jullie reacties alvast Haha!

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-03 22:07

er zijn mensen die een paard leren liggen door 4 touwen aan zijn benen te binden, en vervolgens zijn benen onder zijn lijf uit te trekken. Dan heb je het IMO dus over dwang dressuur.
Je zweep is, als het goed is, een verlengde van je hand, om aanwijzingen mee te geven

FotoDesign

Berichten: 1803
Geregistreerd: 28-04-02
Woonplaats: Veghel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-03 22:24

Ja maar zo kun je heel lang leuteren over allerlei woorden termen.
neem bv vrijspringen

er wordt een hek gemaakt en een hindernis opgebouwd meestal met een ingang met balken en staanders..
vervolgens wordt het paard de ingang ingejaagt om vrij over de hindernis te springen?

wat mijn kwpner trouwens wel kon.
er stond dan een hindernis in de bak, ik zorgde er voor concentratie en goed contact en wees naar de hindernis en zei GOOOOO
en hopa liep hij in draf op de hindernis af en sprong er over..
je staat dan toch wel 8 tot 10 meter van de hindernis af..
paard is nu dood helaas...

maar ik was eens met vakantie op in Drenthe en kwam ook op de manege de knollegroen en heb dat toen gedaan met max monden vielen open uiteraard..

Dat met 4 touwen om de benen van een paard en dan omtrekken vind ik wel ver gaan hoor en heb ik nog nooit in een show gezien.(gelukkig)
Wel dat er een meneer de benen onder een shet uit trekt. en dan grijnst kijk eens ik kan mijn shet laten liggen..

De zweep is inderdaad een aanwijs stok en ook een manier om bv een oefening aan te geven.

Als men geen atributen gebruikt is het meer freestyle rijden trainen enz..

Vrijheids dressuur is eigenlijk de natuurlijke bewegingen vaneen paard te vragen door middel van een comando.
Want laatst reed ik langs een wei en zag ik eenkwpner een prachtige compliment maken onder het schrik draad door om zo toch die sprietjes gras buiten de wei te pakken te krijgen(waren denk ik erg lekker om zo veel moeite voor te doen)..

Matarialen worden gebruikt als hulp middelen niet als marteltuigen, dat is toch immers ook zo in de gewone dressuur? zweep, sporen klikker training bv of een longeer tuig en of bijzet teugels..(slofteugel)
speciale bitten enz enz

maar het is het mooiste om een paard met zo min mogelijk hulp middelen dingen te laten doen dat is waar.
Heb op equitana prachtige shows gezien....


Monique

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-03 22:28

tinkernikky schreef:
Dat met 4 touwen om de benen van een paard en dan omtrekken vind ik wel ver gaan hoor en heb ik nog nooit in een show gezien.(gelukkig)

Nee, hehe, dat laten ze natuurlijk ook niet in de show zien, maar zo "leren" ze het.

Ik was eens bij een circus (in een ver verleden Haha!) om te kijken of ik daar wat info kon vinden. Zitten?
Benodigheden: 2 touwen en 2 sterke kerels. Touwen om de achtbenen, et voila....

Clair

Berichten: 139
Geregistreerd: 11-01-03
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-03 22:32

Of gewoon een hoop liefde en geduld.

FotoDesign

Berichten: 1803
Geregistreerd: 28-04-02
Woonplaats: Veghel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-03 09:14

stef"]
[quote="tinkernikky schreef:
Dat met 4 touwen om de benen van een paard en dan omtrekken vind ik wel ver gaan hoor en heb ik nog nooit in een show gezien.(gelukkig)

Nee, hehe, dat laten ze natuurlijk ook niet in de show zien, maar zo "leren" ze het.

Ik was eens bij een circus (in een ver verleden Haha!) om te kijken of ik daar wat info kon vinden. Zitten?
Benodigheden: 2 touwen en 2 sterke kerels. Touwen om de achtbenen, et voila....
[/quote]

Inderdaad heb ik er wel eens van gehoord, maar ik heb het gelukkig nog nooit ergens gezien, ja 1 keer deed Marianne Scherfs het voor hoe je met touwen(pongeer lijnen) een paard kan laten knielen(compliment), dat was op een show(zelhem volgens mij)) waar wij ook waren en wij (ikke) haar voor het eerst ontmoete, ze gaf toen achter bij de stallen een demo voor ons team. Ze vertelde er wel bij dat het dus zo niet moest...!!!!

Het leven van een circus paard gaat helemaal niet over rozen, dat heb ik al wel begrepen. Is eigenlijk soms best zielug. Wil natuurlijk niet zeggen dat elk circus slecht met hun paarden omgaan.
Maar in zo'n tent zijn het eigenlijk gebruiks voorwerpen net zo als de leeuwen enz..
Kijk wij doen het voor hobby,maar die mensen leven er van.

Monique

Elise

Berichten: 1987
Geregistreerd: 05-11-01
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-03 09:21

Ja hoe vrij is vrij... een goed woord is het nooit want hoe vrij het ook lijkt, bij alles wat je doet, je paard heeft niet de keuze om het ruime sop te kiezen en de hei op te rennen bij wijze van dan..
Maar als ik vd oefen doe ik hem geen halster en touw aan, dan loopt hij los in de bak of paddock, en omdat je dr een beloning voor gebruikt heeft hij er altijd zin in Haha!
Zou hij weglopen en niet zelf terugkomen als ik dat vroeg zou ik gewoon stoppen. Maargoed, echt vrij, nee dat is het niet.

Ik zou eronder willen verstaan 'zonder directe dwang'. Maargoed, helaas gaat dit niet voor iedereen op...

Machie

Berichten: 16004
Geregistreerd: 11-09-02
Woonplaats: bij de berg

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-03 11:19

ach..... ik vind het ook een fout woord hoor! Een paard zal uit zichzelf nooooit een compument/buiging maken. Dus vrijheid??
Nee, volgensmij is t een fout woord, of tenminste door veel mensen wordt het fout opgevat
Mijn paard graast het liefste hoor, wat nou vrijheidsdressuur, als ik graag wil dat hij me keurig volgd, en stil gaat staan als ik dat ook doe, maar Baloe ziet heeerlijk gras. gaat dat 9 van de 10 keer toch voor Haha!

Ook beloon ik Baloe niet voor het keurig halthouden met mij. Ik wil geen paard wat me gelijk in de jaszak duikt Haha!
Maar ieder zn eigen manier, toch Verward

Ik vind het wel heeel jammer dat de term vaak verkeerd wat opgevat Huilen

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-03 11:28

machie schreef:
ach..... ik vind het ook een fout woord hoor! Een paard zal uit zichzelf nooooit een compument/buiging maken. Dus vrijheid??


Toch wel. Weleens wat jonge hengsten zien spelen? (compliment dan)
Maarja, of dat nou vrijwillig is Haha! Haha!

Machie

Berichten: 16004
Geregistreerd: 11-09-02
Woonplaats: bij de berg

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-03 11:31

stef"]
[quote="machie schreef:
ach..... ik vind het ook een fout woord hoor! Een paard zal uit zichzelf nooooit een compument/buiging maken. Dus vrijheid??


Toch wel. Weleens wat jonge hengsten zien spelen? (compliment dan)
Maarja, of dat nou vrijwillig is Haha! Haha!
[/quote]

nee, volgensmij niet helemaal vrijwillig
mijn knol hoeft t tenminste niet Haha!
ach, iedereen moet zelf weten wat hij/zij met t paard doet, toch?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-03 13:09

Vrijheidsdressuur kan als term ook ontstaan zijn omdat in het circus de paarden los in de piste liepen en zo hun kunsten vertoonde. Dus, zonder ruiter, zonder lijnen, helemaal los met hooguit bijzets en een pluim op hun hoofd.

SharirBobby

Berichten: 2409
Geregistreerd: 28-02-03
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-03 21:27

Lovely schreef:
Vrijheidsdressuur kan als term ook ontstaan zijn omdat in het circus de paarden los in de piste liepen en zo hun kunsten vertoonde. Dus, zonder ruiter, zonder lijnen, helemaal los met hooguit bijzets en een pluim op hun hoofd.


ja zou inderdaad goed kunnen!
Circus vind ik altijd leuk om te zien. Maar vraag me weleens af hoe het geleerd wordt...
Alleen dat is natuurlijk met gewone dressuur net zo, op een wedstrijd ziet het er schitterend en diervriendelijk uit, maar met oefenen wordt er oplos gemept en gerukt en dubbel getrokken met een slof alssie niet wil. Gelukkig is dit bij de meeste niet het geval, zo als ik het nu zeg Haha! (hiermee wil ik niet zeggen dat een klap en een ruk en een slof verboden dingen/handelingen zijn)
Maar zo erg zal het bij het circus ook wel niet zijn, al hoor je altijd van die verhalen he.... vraag ik me weleens af of ik die moet geloven.