Ervaring met houtsnippers in de bak?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Jan_324
Berichten: 6933
Geregistreerd: 09-01-01

Ervaring met houtsnippers in de bak?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-04-03 20:33

Wie heeft er ervaring met houtsnippers in de bak?
Ik ben ook erg benieuwd wat het kostenplaatje is en waar je het goedkoopste houtsnippers kunt halen.

Alle ervaringen welkom.


Billy

Berichten: 20699
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: Gemeente Tholen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-03 20:35

De goedkoopste zijn de gemeentesnippers. Als het regent wordt je bak erg glad, ik ben een keer met paard en al onderuit gegaan met die rotdingen. En als ze verteren verstoppen ze je drainage indien aanwezig.

Goedgekeurd onderschrift :)

inderose

Berichten: 159
Geregistreerd: 19-01-03
Woonplaats: enkhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-03 20:38

wij hadden ook houtsnippers in de bak maar dat is niks.
het wordt erg glad als het regent en het verteerd,wat billy ook al zei.
ik raad het je af.

FlairS

Berichten: 4755
Geregistreerd: 29-07-02
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-03 20:40

Wij hebben ook houtsnippers in de bakken.Afgelopen winter was het heel nat en waren de houtsnippers dit ook.Nu het erg droog is kunnen we heerlijk rijden.Het is niet stoffig en de bak blijft mooi vlak.Wij hebben geen drainage omdat we geen sloten in de buurt hebben.Ons voordeel is dat we ook nog 2 zandbakken hebben en die zijn als het regent weer beter te rijden.

Sociolan

Berichten: 1369
Geregistreerd: 08-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-03 20:40

Ze rotten ook sneller. Als het hout nat is dan gaan ze ook schimmelen.

Doe maar gek, alles is al zo "normaal"

Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-03 20:47

ja idd als ze veel nat zijn dan gaan ze rotten, maar op mn werk is er een combi van zand&snippers, dat is niet zo snel heel nat als allee zand en niet zo glad als alleen snippers.

wij hebben thuis een bak van zand, onderin leem(dat water opneemt)en heel scherp zand dat t water snel doorlaat, er is wel een slootje langs onze bak maar geen drainage, en onze bak ik bijna altijd goed te rijden!

*** Hilde van de Westfriezenhof *** bedankt voor alles meisje Des, Dee, Wis, Quinnie & Hillie ...zo oneerlijk... Rust zacht Y;(
Anne van de Slothoeve Ster Sport
:# Z2 startgerechtigd! :#

ukkie

Berichten: 1669
Geregistreerd: 15-06-02
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-03 21:07

Wij hebben ook combinatie van geel zand en houtsnippers en onze bak is ook vrijwel altijd goed te rijden.
Wordt niet glad met regen, niet stoffig en helemaal niet nat.

Jan_324
Berichten: 6933
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-04-03 21:09

Die gemeentesnippers, wat kosten die?

Deze bak is wel gedraineerd en nooit nat.

jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-03 21:27

Ik heb geen idee van kosten, maar ik reed heel af ent oe eens in een buitenbak waar ze snippers in hadden en Isolda liep daar slecht op.
Ze heeft gevoelige hoeven en die stukjes voelde ze af en toe in haar hoef ofzo.
Ik weet niet hoe het nu is, nu het er wat langer in ligt. Hout wordt natuurlijk met wat regen wel zachter.

demmie

Berichten: 131
Geregistreerd: 01-07-02
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-03 21:59

bij mijn oude verzorgpony hadden ze ook houtsnippers in de bak. het eerste jaar ging het goed maar in de loop der tijd gingen die dingen verteren waardoor het gewoon aarde werd.... in de winter dus geen pretje.... bagger dus...

maar ja, ik zou het dus echt afraden. als je langer dan 1 jaar plezier wil hebben van je bak...

groetjes demelza Koe

Gerrie

Berichten: 4385
Geregistreerd: 18-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-03 22:06

Verse houtsnippers kan ik je afraden.Het is nog levend hout en gaat verteren zodat je een mooie compostbak krijgt.
Voorgedroogd hout/chips heb je meer plezier van en dan ook nog van een bepaalde soort bomen.
Ik krijg les in een bak met een megatop bodem erg fijn om in te rijdne en moet zelfs geregeld een bui cq sproeibeurt hebben.
Succes met het maken van je keuze!

Our only purpose in life is to Love one another.
.....and if we can't do that try not to hurt each other.
-Dalai Lama

obsession

Berichten: 3383
Geregistreerd: 26-10-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-03 22:18

Ondertussen al meerdere opties gelezen maar nog geen enkele prijsindicatie???

FlairS

Berichten: 4755
Geregistreerd: 29-07-02
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-03 22:21

Wij hebben voor 2 bakken van 20-40m € 700,00 betaald ex btw.

fabienne

Berichten: 4818
Geregistreerd: 14-07-01
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-03 23:16

Steef schreef:
Die gemeentesnippers, wat kosten die?

Deze bak is wel gedraineerd en nooit nat.


Steef je drainage gaat naar de fillistijnen als je er houtsnippers in gooit!
Aangezien de houtsnippers afgebroken worden, krijg je organisch afval in je zand en drains en gaat de boel hopeloos verstopt zitten! Resultaat is uiteindelijk een bak die niet meer afwatert!

holly
Berichten: 8840
Geregistreerd: 26-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-03 23:49

Ook wij hebben houtsnippers maar zijn er tot nu toe nog tevreden ovr.
Kosten?niks Haha!
Gewoon lief de gemeente bellen en vragen of ze zo lief willen zijn een vrachtje of 6 te komen kiepen.
Spierpijn is wel een bijkomend puntje want je moet het zelf op zijn plek leggen Haha!
ga je het intensief gebruiken dan zou ik het mengen met zand.
En dat kost wel wat of je moet bij mensen gratis zand kunnen komen halen.

SGWuppie

Berichten: 4628
Geregistreerd: 24-04-02
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-03 07:54

Gerrie schreef:
Verse houtsnippers kan ik je afraden.Het is nog levend hout en gaat verteren zodat je een mooie compostbak krijgt.
Voorgedroogd hout/chips heb je meer plezier van en dan ook nog van een bepaalde soort bomen.
Ik krijg les in een bak met een megatop bodem erg fijn om in te rijden en moet zelfs geregeld een bui cq sproeibeurt hebben.
Succes met het maken van je keuze!


Wij hebben ze ook van Megatop gehad, dat kostte in eerste instantie 2000 gulden voor 2 vrachtwagens. dat was genoeg voor een bak van 20 bij 40.
Dit is wel fijn te rijden, omdat deze al 'droog' zijn en niet meer glad worden.

Je moet wel een stevige ondergrond hebben, anders gaan de houtjes met het onderliggende zand mengen en dan wordt het mul!

SkyMarian

Berichten: 10936
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-03 08:15

Ik heb ooit een keer een aanvraag gedaan bij een man die veel wist van manegebodems. Hij kwam ongeveer op een prijs van 7000 gulden voor een 20 x 40 bak. Dit zijn geen huotsnippers, maar chips. Deze rotten niet en houden de bodem (volgens mij was het een combi van zand en chips) goed bij elkaar.

Op mijn vorige stal werden houtsnippers gebruikt. (ik vond het niks, maar goed) en dat kostte toen iets van 100-200 gulden per lading (wij hadden 1,5 tot 2 ladingen nodig voor een 20 x 40 bak). Maar deze bodem moest minimaal 4 keer per jaar verwijderd worden en weer opnieuw aangevuld.
Je blijft dus constant aan het rotzooien met de bodem.

Tyrza

Berichten: 10878
Geregistreerd: 11-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-03 08:20

heb zelf een combi van Gooimeerzand en houtchips. Werkt super! Je bak zal eerst wel goed gedraineerd moeten worden. Wij hebben nooit problemen gehad met afwatering. Het zand is ook prima.( Meestal als het te droog wordt, kan het zwaar worden, als je het verkeerde zand hebt. Daarom heb ik mijn type zand genoemd. Neem ajb geen "stratenmakerszand"! dat is ten eerste veel te zwaar en klinkt niet in.)
De houtsnippers zijn nu een jaar of 6 oud en ik denk dat we volgend jaar weer een nieuwe lading hout erin gooien.

Jacksel

Berichten: 5129
Geregistreerd: 03-07-02
Woonplaats: Leusden

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-03 09:22

Op mijn oude manege waren er houtsnippers in de binnenbak. Op een gegeven moment ging het verteren (en de bak werd regelmatig gesproeid) en werd de bak spekglad, waardoor bij een iets harder dan normaal galopje de paarden allemaal onderuit gingen...
Dat scheen te komen doordat er best intensief in werd gereden en er niet vaak genoeg bijgevuld werd (ofzo) maar ik heb er slechte ervaring mee...

On and on the rain will fall, like tears from the stars...
When you're lost, hurt, tired and lonely something beautiful will come your way

Linda_k
Berichten: 188
Geregistreerd: 02-03-03
Woonplaats: Velserbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-03 09:54

Ik heb ook een tijdje in een bak met houtsnippers gereden. Het is inderdaad als het droog is wel heel prettig rijden. Zeker omdat het niet zo zwaar en stoffig wordt als op zand. Maar zeer groot nadeel is het rotten en zeer glad worden als het nat is. En gezien ons klimaat....


rebati

Berichten: 4249
Geregistreerd: 18-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-03 10:30

Houtsnippers kunnen scherp zijn.
Als het paard dan een zachte of gevoelige straal heeft lijkt het me niet zo.

Brabantse Fries ;)

zobras
Berichten: 6059
Geregistreerd: 23-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-03 10:43

Kan inderdaad vrij glad worden, zelfs in een droge binnenbak. Als het gaat verteren wordt het een smerige bende waardoor de drainage werking helemaal weg is en nog gladder wordt. Als je het wilt toepassen om een zware bak steviger te maken kan je beter informeren naar gesneden wegendoek. Het is dan nog geen achterberg bodem, maar wel beter dan houtsnippers en verteerd niet.

obsession

Berichten: 3383
Geregistreerd: 26-10-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-03 10:47

Eleonoor schreef:
Als je het wilt toepassen om een zware bak steviger te maken kan je beter informeren naar gesneden wegendoek. Het is dan nog geen achterberg bodem, maar wel beter dan houtsnippers en verteerd niet.


Dat is nou juist het probleem er mag geen kunstof oid in. Alleen maar hout, of ander natuurlijk materiaal.
Het wordt gemengd met de bovenste laag zand ,dus glad zal het niet worden

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-03 10:48

in een binnenbak kun je niets beters hebben dan houtsnippers vind ik. HEt verpulvert helemaal en het is heel veerkrachtig. Na verloop van tijd zie je niet meer dat het hout is. Het lijkt dan op zand.

De hond is de betere mens

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-03 11:02

Persoonlijk vind ik nies fijner als vilt snippers, maar helaas zitten daarbij nogal wat addertjes onder het gras wb afvoeren e.d.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: JudithDario, lovelance, Majestic-12 en 34 bezoekers