Fries met 2,5 voor de wagen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Manda

Berichten: 6545
Geregistreerd: 20-06-01
Woonplaats: Flevoland

Fries met 2,5 voor de wagen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-03-03 18:06

Wat vinden jullie hiervan?

Ik vind persoonlijk dat die dan al iets van 2x per week voor de wagen kan lopen. Hij is sterk zat en bovendien erg hengst. Dus voor zijn hengst zijn, zou een beetje werk wel goed zijn denk ik. Hij is nu 2 jaar en krijgt af en toe een bitje en een tuigje op, puur om te wenen. Gelongeerd wordt hij nog niet eens.
We willen over een maand of 2 beginnen met sturen en dan eind augustus voor de wagen. Dan is hij dus 2,5 jaar.
Hem echt inrijden (onder het zadel) willen we zowiezo niet doen voordat hij 3 jaar is, daar beginnen we volgend zomer pas mee. Dan is hij 3,5.

Denken jullie dat met 2,5 jarige leeftijd voor de wagen kwaad kan? Zo ja, waarom?


Jel

Berichten: 699
Geregistreerd: 23-06-02
Woonplaats: Zuid-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-03 18:09

Ik vind twee jaar wel heel erg vroeg. Ik kan me haast niet voorstellen dat hij dan al volwassen toont. Maar misschien is het een uitzondering en is hij wel heel vroeg rijp, je ziet het zelf het beste.

Paardenboeken te koop, kijk in mijn profiel!

Liesje4ever

Berichten: 1423
Geregistreerd: 23-01-02
Woonplaats: Stompetoren

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-03 18:17

Je hoort het bij de fjorden ook wel eens dat ze ze lekker op tijd beleren zodat ze niet zo lastig zijn... zelf zou ik dit nooit doen. Dan maar wat moeilijker doen als ie een jaar of 3/4 is Haha!

Please don't upset me. I'm running out of places to hide the bodies
Fjordenwereld

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-03 18:30

Ik vind 2 nog wel erg vroeg om te beginnen met tuig e.d. 2,5 kan in principe wel, maar de fries staat er wel om bekend dat hij laat volwassen is. Ik zou nog eventjes wachten

Nina

Berichten: 1683
Geregistreerd: 02-01-02
Woonplaats: Vlissingen, Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-03 19:14

Hij kan natuurlijk nog zo sterk lijken, en dat kan hij ook best zijn natuurlijk. Maar toch is het lichamelijk (geestelijk ook) veel beter om wat later te beginnen denk ik.. Ze zijn laat rijp, dus wacht even Knipoog

Romy

Berichten: 912
Geregistreerd: 01-09-01
Woonplaats: Zaandam

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-03 20:58

Bijna alle friese hengsten die naar de keuring gaan worden met 2,5 bereden en betuigd..
Ben er zelf ook niet zo'n voorstander van als je toch niet veel uit maakt zou ik hem nog lekker even laten staan.
Maar veel kwaad zal het niet doen...

Anne_GTI

Berichten: 18198
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-03 22:08

Mij hebben ze ooit wijs gemaakt dat betuigen met 2.5 de ideale leeftijd is. Met een lichte kar is het ook lang niet zo belastend als rijden lijkt mij maar eerlijk gezegd heb ik er geen bal verstand van. Mijn zwager knoopt ze altijd met ruim twee voor de wagen maar dat zijn tuigpaarden, geen friezen...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-03 22:29

Persoonlijk vind ik 2,5 een mooie leeftijd om te beginnen met het betuigen, we doen het zelf ook zo.
Het is idd veel minder belastend als onder de man en ze leren er een hoop van.
Als je ze een jaar later onder het zadel gaat beleren gaat dat vaak heel makkelijk.

Solvej

Berichten: 7802
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-03 23:03

ik zou er persoonlijk mee wachten tot hij zo ver is om het te kunnen verwerken en zijn spieren het kunnen houden. met 2.5 zitten ze in een hoogtepunt van hun leven en is op de wei staan en wat lichte oefeningen zolang het leuk blijft wel goed. maar het verschilt heel erg per paard.


Buitenzorg

Berichten: 10818
Geregistreerd: 02-10-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-03 12:51

Ik ga mee met Ilindra. 2,5 jaar voor licht (!) werk in het tuig kan geen kwaad. Tuurlijk moet je met een 2,5 jarige geen marathon willen starten, maar rustig aan beginnen kan prima....

Dag lieve Nick. Dankjewel voor jou. Dankjewel voor alles.
Vergeten zal ik je nooit, dag maatje... 15.05.2004 - 07.06.2010

Essie

Berichten: 1785
Geregistreerd: 25-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-03 13:30

Mijn paard is ook bij 2,5 beleerd en ik denk dat als het om licht werk gaat, dat het prima kan. Ik las hier ergens dat een fries erom bekend staat wat later "volwassen" te zijn. Daar heb ik geen verstand van.. dat zul je verder zelf moeten beoordelen, maar als het om licht werk gaat...

The future is nothing more than another today. It's just that when you get there, you have more yesterday's behind you and a fewer tomorrows to look forward to.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 118 bezoekers