Wat is neopreen precies voor materiaal?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Bojangles

Berichten: 13704
Geregistreerd: 23-06-02
Woonplaats: Drenthe

Wat is neopreen precies voor materiaal?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-03-03 14:21

Ik vroeg me af wat neopreen nou precies voor spul is, is dit hetzelfde als plastic ofzo, of een soort kunststof? Lachen

Joyce de Vos - Horse Charms Webshop - Horse Agility NL - Painting Pony
Let op wegens tijdgebrek en andere bezigheden, ben ik nauwelijks meer actief op Bokt. Graag niet PB-en, maar mailen voor snel bereik :) Bedankt!


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-03 14:33

Citaat:
Neopreen is niets anders
dan opgeschuimd rubber dat in platen wordt geproduceerd

van een andere site gejat Lachen
lang leve google

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-03 14:49

Neopreen is simpel gezegd kunststofschuim wat veerkrachtig en rekbaar is. Het heeft een vuilafstotende en isolerende werking.

rebati

Berichten: 4249
Geregistreerd: 18-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-03 15:09

Volgens mij worden er ook duikerspakken van gemaakt.

Brabantse Fries ;)

Lielle

Berichten: 66251
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-03 15:14

absoluut. Vrijwel alle duikkleding is neopreen: gewoon neopreen voor natpakken en semi-droogpakken (varierend van 2 mm voor tropenpakjes en bv sokken) tot 7 mm voor koudere streken (zoals Nl). Verder compressed (samengeperst) neopreen voor droogpakken.

DubbelFun

Berichten: 88475
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-03 15:53

Neopreen neemt geen vocht op, dus onder het zadel krijgt je paard een erg warme rug.
Neopreen isoleert de warmte dus onder het zadel kan de warmte niet weg.
Neopreen schuurt, dus als je paard niet echt schoon is kun je schuurplekken krijgen.
Bovenstaande geldt natuurlijk niet alleen voor (western) pads, maar ook voor bijv. beenbescherming.

Lielle

Berichten: 66251
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-03 16:00

sugarmiss, kom jij mijn duikspullen dan een keer uitspoelen? Dat neemt wel zeker water op! De rest klopt overigens.

western

Berichten: 165
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-03 17:21

Sugarmiss schreef:
Neopreen neemt geen vocht op, dus onder het zadel krijgt je paard een erg warme rug.
Neopreen isoleert de warmte dus onder het zadel kan de warmte niet weg.
Neopreen schuurt, dus als je paard niet echt schoon is kun je schuurplekken krijgen.
Bovenstaande geldt natuurlijk niet alleen voor (western) pads, maar ook voor bijv. beenbescherming.

daarom zitten er ook altijd ventilatie gaten in zo'n pad!!! Knipoog
en ik heb helaas nog geen pad gevonden waar de rug niet warm word. Verward
welke heb jij ? waar de rug gekoeld blijft.?
ik heb ook nog geen beenbeschermers gevonden die niet schuren als het vuil is eronder.
ze moeten natuurlijk wel goed passen en schoon zijn, anders schuurd alles

DubbelFun

Berichten: 88475
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-03 18:09

Lielle schreef:
sugarmiss, kom jij mijn duikspullen dan een keer uitspoelen? Dat neemt wel zeker water op! De rest klopt overigens.


Maar zo'n pak is toch niet waterdoorlatend, dan zou je als duiker nooit meer boven komen Haha!

De gaten in een neopreen pad zijn er voor om de ruggegraat te koelen. De zenuwen die hierlangs lopen mogen niet langdurig aan een temperatuur hoger dan 30 gr worden bloodgesteld want dan kunnen beschadigingen aan het weefsel optreden, hetzelfde geldt overigens voor de beenbeschemers.
Overmatig zweten (is warmteopbouw die niet afgevoerd kan worden) lijdt overigens ook tot spier/vetverlies. Waarom denk je dat westernhengsten met een necksweat op gelongeerd worden.

Dat een rug warm wordt is op zich niet erg, alleen niet te warm. Zweet is ook niet erg, maar het moet wel afgevoerd kunnen worden (en hiermee dus de warmte).
Dus je zoekt iets luchtigs dat zweet snel opneemt (wol) of je zorgt dat het snel van het lichaam wordt afgevoerd, dit kan een kunststof zijn maar dan wel een 'open kanaal' structuur.

Ikzelf heb een Ortho-Flex pad die bestaat uit 2 ergonomisch gevormde rugpanelen van vilt bedekt met dik fleece, die in het midden vastgemaakt zijn aan een dunne reep die de ruggegraad vrijhoud.
http://www.ortho-flex.com/PadsBooties/SqWestLLPads.htm

western

Berichten: 165
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-03 18:22

Sugarmiss schreef:
De zenuwen die hierlangs lopen mogen niet langdurig aan een temperatuur hoger dan 30 gr worden bloodgesteld want dan kunnen beschadigingen aan het weefsel optreden, hetzelfde geldt overigens voor de beenbeschemers.

maar hun ligaamstemp. is al hoger, dus dat zal wel niet zo'n vaart lopen.!
of bedoel je wat anders.
ik heb zelf nooit problemen met warmte , met mijn neopreen pad, ( niet meer als een gewone pad), en neopreen maakt wat makkelijker schoon, dus vandaar mijn voorkeur.

Laui!

Berichten: 16863
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: wherever I wanna be

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-03 18:35

Sugar: de nat en semi-droog pakken zijn wél water doorlatend. Het water blijft dan gewoon in de holletjes, gaatjes en kiertjes zitten (paps heeft gedoken Knipoog vroeg wijs he). Natpak laat idd geen water door, volgens mij blijft daar ook geen water inzitten, maar dat pak was sowieso echt onwijs zwaar. Dat is nl. van kop tot teen en de voeten zijn gewoon schoenen (niet in 'n zeeëgel stappen, dat kan daar dus gewoon wel mee).
Wij hebben neopreensingels, dat is zachter dan een gewone katoenen singel en onze arabjes schuren er niet mee door (hoes om de singel, dus geen scherpe randjes). We rijden vrijwel altijd met schapenbontjes (ook warm, maar wel zacht en dus geen drukplekken), maar ik heb nu een dekje... Zo de kletters, Patent had geen rand op z'n rug (wegpoetsen of wassen vindt hij echt niet leuk, gevoelig beestje) en dat na 2,5 uur intensief trainen! Dekje was ook nog helemaal droog en het paard was na 5 minuten zonder dekje droog... Dekje was ook neit zwaar oid... Alleen een beetje dun dus ik hoop dat hij er geen drukplekken van krijgt.

"Restaureer je kerk / Stuur je kinderen ten oorlog / Lees handen tot je blind bent / Maar red mij niet " - Maarten van Roozendaal

I'm livin' the dream | Interessante dingetjes

Margee

Berichten: 5710
Geregistreerd: 19-08-01
Woonplaats: Kortenhoef

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-03 19:02

Wat voor dekje is dat dan? Ik heb coolback pads, die nemen dus wel vocht op hoewel het er ook onder uit komt lopen, wat weer erg kriebelt (schijnt het).
Ik heb hele mooie pads gezien, voor dressuur en western, met schapenvacht aan de onderkant. Dat lijkt me ook wel iets.

Mijn paard krijgt wel last van de neopreen singel, ik heb er dus een bontje omheen gekocht. Ze kreeg er rare plekjes van.

Lieke

Berichten: 11348
Geregistreerd: 18-02-01
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-03 19:06

Sugarmiss schreef:
Neopreen schuurt, dus als je paard niet echt schoon is kun je schuurplekken krijgen.
.
ehm, ik werd aangeraden om zn singel te kopen voor mn paardje omdat hij schuurplekjes heeft? Verward Ik niet meer snappen.

Ilse

Berichten: 11637
Geregistreerd: 21-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-03 19:22

Sja, het enigste dat koel blijft is echt schapenbont Lachen .

No hour of life is wasted that is spent in the saddle
- Winston Churchill

steeffie

Berichten: 2347
Geregistreerd: 23-05-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-03 19:29

Sugarmiss schreef:
Neopreen schuurt, dus als je paard niet echt schoon is kun je schuurplekken krijgen.

Dit vind ik eigenlijk wel een beetje raar, Sher krijgt van bijna alle singels schuurplekken, behalve van mijn neopreensingel. Ze kan trouwens ook niet tegen alle neopreensingels. Die van mij heeft zeg maar geen rand maar is rond aan de zijkanten, mischien dat dat er mee te maken heeft Verward

Lielle

Berichten: 66251
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-03 05:17

Sm, jij duikt geloof ik niet *LOL* Je draagt een stabilizing jacket (stabjack) voorzien van luchtkamers waarin je onder druk lucht blaast uit dezelfde pesluchtcilinder die je ook gebruikt om te ademen. Dat zorgt ervoor dat je blijft zweven in het water of opstijgt. Dat heet trimmen en details zal ik je verder besparen, maar geloof maar dat je weer boven komt (duik zelf ook).

Laui, jij bedoelt een droogpak (schrijffout) dat geen water doorlaat. Dat is van compressed neopreen of trilaminaat, en daarin blijf je idd helemaal droog. De schoenen zitten eraan vast, en het is dus ideaal in koud water.

Marja

Berichten: 1692
Geregistreerd: 16-03-01
Woonplaats: Op m'n berg in Spanje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-03 07:38

Lieke"]
[quote="Sugarmiss schreef:
Neopreen schuurt, dus als je paard niet echt schoon is kun je schuurplekken krijgen.
.
ehm, ik werd aangeraden om zn singel te kopen voor mn paardje omdat hij schuurplekjes heeft? Verward Ik niet meer snappen.
[/quote]

Je hebt verschillende soorten schuurplekjes. Bij rondbuikige paarden/pony's (lees: Lipizzaners bijv. *LOL* ) heeft de singel de neiging om te veel in de oksel te gaan zitten waardoor het gevoelige huidje wat voor het oog tussen de singel en het voorbeen ligt open kan schuren. Daar werkt een neopreen singel prima voor.

Als je de singel echter niet goed schoonmaakt, of het paard eronder, dan krijg je wondjes op de plek van de singel door het vuil wat dan gaat schuren.

Ezel trektochten in de Spaanse pyreneeen! Kom langs bij ons: 'Top of the Pyrenees' https://www.topofthepyrenees.com/Products/details/Spaanse_Pyreneeen/Trekkings/Meerdaagse-wandeltocht-ezeltrekking

Bojangles

Berichten: 13704
Geregistreerd: 23-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-04-03 08:03

Sugarmiss schreef:
De zenuwen die hierlangs lopen mogen niet langdurig aan een temperatuur hoger dan 30 gr worden bloodgesteld want dan kunnen beschadigingen aan het weefsel optreden, hetzelfde geldt overigens voor de beenbeschemers.


Dit wist ik helemaal niet.
Dus neopreen peesbeschermers zijn dan niet zo goed?

Joyce de Vos - Horse Charms Webshop - Horse Agility NL - Painting Pony
Let op wegens tijdgebrek en andere bezigheden, ben ik nauwelijks meer actief op Bokt. Graag niet PB-en, maar mailen voor snel bereik :) Bedankt!


Mac

Berichten: 11649
Geregistreerd: 09-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-03 08:04

Lieke"]
[quote="Sugarmiss schreef:
Neopreen schuurt, dus als je paard niet echt schoon is kun je schuurplekken krijgen.
.
ehm, ik werd aangeraden om zn singel te kopen voor mn paardje omdat hij schuurplekjes heeft? Verward Ik niet meer snappen.
[/quote]
Ik dacht het dus ook goed te doen met een wollen pad. Gevolg: schuurplekken! Nu heb ik een neopreen pad (met luchtgaten, maar of dat nou echt koelt Verward ), en het huidje van mijn paard is tip top in orde. Mijn ervaring is dus dat neopreen juist niet schuurt.

DubbelFun

Berichten: 88475
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-03 08:51

Ik heb idd geen duikervaring en was heilig in de overtuiging dat je in een pak droogbleef Haha! , maar ik hou ook niet van water dus ik geloof jullie kenners op je woord Haha!

Wat het neopreen aangaat heb ik er ook duidelijk bij geschreven dat het schuurt als je paard niet schoon is, dus in het zand heeft liggen rollen. Iets wat je er haast niet uitgepoetst krijgt.
Een paard wat altijd onder een deken staat heeft daar geen last van.

Verder heb je veel kwaliteitsverschil in Neopreen en je paard moet er niet gevoelig voor zijn. De gevoeligheid kan ook met de soort neopreen te maken hebben, noem het maar 'neppreen' Haha!

Weliswaar is de lichaamstemperatuur van een paard hoger dan 30 (37/38 of zo) maar in de benen waar de pezen lopen is dit beduidend lager.
Onderzoeken hebben aangetoond dat er wel degelijk schade kan ontstaan door te hoge temperaturen. Dus voor de lol beenbescherming aandoen op zeer warme dagen bij een paard wat geen ondersteuning/bescherming nodig heeft kan meer kwaad dan goed doen.

Die gaten in de rug van een neopreen pad zijn er dus niet voor niks, maar puur om de ruggegraat te beschermen tegen oververhitting.
Nu zal het met de hitte in Nederland wel meevallen, wat is het hier nu boven de 30 gr. Maar in Amerika waar een temperatuur van 45 gr niet abnormaal is lopen de paarden zo'n 4 tot 6 uur echt te werken, het risiko is daar dus wel degelijk aanwezig.

Neopreen is idd makkelijk schoon te maken, reden waarom het hier ook zo veel gebruikt wordt. Voor een (goede) singel is het OK, maar een pad zal ik nooit gebruiken.

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-03 09:22

Volgens mij schuurt ieder materiaal als je paard niet goed schoon is, dus niet alleen neopreen.
Het werkt idd isolerend, maar het neemt wel vocht op. (Ik denk even aan m'n wetsuit.) Verder vraag ik me af hoe dat zit met die warmte opbouw waar sugarmiss het over heeft. Het houdt de warmte wel vast, maar of die temperatuur nou echt op blijft lopen vraag ik mij af. M'n wetsuit wordt ook niet warmer dan ik ben, dus...


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: IASCrawler, Incroyable, Vagabondo en 26 bezoekers