Garantie van de dierenwinkel bij dood dier

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

 
 
Percy

Berichten: 12057
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: België

Garantie van de dierenwinkel bij dood dier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-03-03 21:24

Dat was vandaag op het jeugdjournaal. Ik heb het zelf niet gezien maar mijn dochter wel. Ze willen verplicht stellen dat de dierenwinkel een nieuw dier geeft wanneer het daar gekochte dier binnen een half jaar overlijdt.

Kijk, op zich vind ik het goed dat er een garantie komt want soms is het echt heel treurig wat de dierenwinkel probeert te verkopen aan zieke en doorgefokte dieren.

Maar een half jaar garantie? Hoe bewijs je dan dat het beest dat half jaar niet gewoon heel slecht verzorgd is of een ziekte heeft gekregen bij de nieuwe baas.
Ik vind dit eigenlijk niet reeel.

Dat er iets moet gebeuren aan de ongezonde dieren in de dierenwinkel vind ik ook maar op deze manier?


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-03 21:27

Wat raar.
Hoe willen ze dan gaan controleren of de eigenaar er wel of niet voorzichtig en goed mee is om gegaan?

Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 131926
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-03 21:29

Ik sluit me volledig bij je aan !
Soms is het schandalig wat er te koop aangeboden wordt, maar een half jaar garantie op een levend wezen is natuurlijk van de zotte
Imo. is het veel belangrijker dat de controle in de winkels verbeterd wordt.
Een nagenoeg blinde kan soms al zien dat de "koopwaar" niet deugt, hier zou veel strenger op toegezien moeten worden. Niet alleen in het belang van de koper, maar zeker ook in het belang van de dieren.

Miep

Berichten: 1707
Geregistreerd: 13-03-03
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-03 21:29

Een belachelijk iets vind ik het...
Een goede dierenwinkel verkoopt alleen maar gezonde dieren, om een goede naam te houden.
In en half jaar tijd kan er heeel veel gebeuren, dit hoeft niet te komen van de winkel

Groetjes Miep Knipoog

* Profiel aangepast, nu met foto's *

Nintu

Berichten: 4304
Geregistreerd: 16-09-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-03 21:30

Inderdaad ook wel een vage maatregel!

Stel dat ik nu mn hamster zou laten vallen en hij gaat dood, da's toch mn eigen schuld en daar kan die dierenwinkel toch ook niks aan doen.
Ik had eerder ook een konijntje die later een tumor tussen zn neus en mond kreeg ter grootte van een pinpongballetje. Heel sneu en hij is dan ook ingeslapen, maar dat had de dierenwinkel toch ook niet kunnen voorzien?

Maar aan de andere kant opzich ook wel een goede maatregel... Ik had bij een dierenwinkel een hamster gekocht, dezelfde dag had dat beestje diaree en had koorts (weetik het, beest was in iedergeval hardstikke warm) en de volgende dag was ie dood. Je kan mij niet wijsmaken dat dat beest dat niet al had in de dierenwinkel... Dan vind ik wel dat ze je een nieuw dier moeten aanbieden.
Maar dat is voor hun natuurlijk ook moeilijk om na te gaan, misschien heb ik heb wel van de trap afgegooit omdat ik 'em zat was...

XoNo

Berichten: 21435
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-03 21:34

Ik vind het ook achterlijk...ik vind het respectloos naar de dieren toe. Bovendien zou ik echt geen ander dier willen op die manier. Net alsof je het beest inruilt Verward Nee, dat zou voor mij niets zijn.
Daarnaast werkt het zoals Percy al zegt, in de praktijk voor geen meter natuurlijk.

From the looks of this place, my ass has got a lot of catching up to do.
http://www.crperformancehorses.nl

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-03 21:40

belachelijk
deze regel geld geloof ik sinds kort ook voor planten.

Lekker hoor als ik mijn konijn of plant geen water geef, dat ik dan maar ff een nieuwe kan gaan halen.

Hoe kunnen ze het verzinnen Verward

En ik denk als jij vandaag een hamster koopt en hij is morgen dood, dat een goede zaak, je zo een andere mee geeft.

Rinoa

Berichten: 5528
Geregistreerd: 28-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-03 21:43

Dan kunnen ze deze regel beter toepassen als het dier binnen 2 weken na aankoop overlijdt. En dan niet een nieuwe (net wat Xono zegt, net of je hem dan inruilt) maar geld terug. In een half jaar kan zoveel gebeuren. Neem nou een hamster/rat/muis. Die beestjes worden (als ik het goed heb) maar een jaar of 2. Dan vind ik een half jaar wel erg lang!! Geld terug ben ik het wel mee eens. Mijn broer kocht een keer een konijntje voor zijn vriendin, toen ik een cavia voor mezelf kocht. Het konijntje is na aankoop lekker met rust gelaten in zijn nieuwe kooi (stond binnen). De volgende dag was het konijntje dood. De hele kooi lag vol diarree, terwijl we het diertje hetzelfde voer hadden gegeven als de dierenwinkel deed. 10 dagen later was mijn cavia ook dood. Waarschijnlijk longontsteking. Wat ze waarschijnlijk al had toen ik haar kocht, want toen zat ze al in een hoekje met haar haren omhoog. (Het was een borstel/langhaar dus ik vond dat wel schattig, dacht dat het zo hoorde.) Ik heb mijn geld niet teruggehaald omdat ik daar geen behoefte aan had, maar mijn broertje is met het konijntje naar de dierewinkel gegaan, heeft een tegoedbon gekregen en heeft het konijntje daar achtergelaten. Die was waarschijnlijk ook al ziek toen we hem hadden gekocht. Zo zielig!!

Ik vind het dus wel een goede regel, maar dan moet de 'looptijd' korter worden.

:D

assie

Berichten: 9481
Geregistreerd: 31-07-01
Woonplaats: Grun

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-03 22:23

Het idee op zich vind ik goed hoor! Maar of het praktisch uitvoerbaar is Denk het niet. Om bovengenoemde redenen. Als de looptijd korter wordt, 2 weken ofzo, dan vind ik het reëel, deze looptijd niet. Het geldt namelijk voor alle dieren én planten.
Een half jaar garantie op een gup die gemiddeld 3 maanden leeft Frusty Slapen

Ik heb het trouwens wel gezien op het jeugdjournaal, alle kinderen waren het er wel mee eens, maar die dachten ook behoorlijk naïef.
Ze zeiden ook nog dat het in heel Europa gaat gelden vanaf 1 mei geloof ik

Kipu Pabu's Tentsi. Dressuur M+1, Vaardigheid M+2

Oppassie, dierenoppas.

Chica

Berichten: 12272
Geregistreerd: 04-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-03 23:18

Laat ze idd eerst bij de dierenwinkels zelf beginnen en zorgen dat de diertjes 'gekeurd'zijn voor ze verkocht kunnen worden en dan zo'n regel erbij zo niet verkeerd zijn.
Een half jaar zou ik ook te lang vinden, eerder een maand of 2 a 3.

In 1912: Dingen werden gebruikt. Mensen waren geliefd.
In 2012: Mensen worden gebruikt. Dingen zijn geliefd.
Some days you're the dog Some most days you're the hydrant


Met beide voeten op de grond, kom je geen stap vooruit
Dag lieve Niamh..HVJ


HHD_Foto

Berichten: 4437
Geregistreerd: 14-04-02
Woonplaats: N.W. Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-03 23:36

Ben het volkomen met jullie eens. Ik vind het op zich een aardige regel, maar er zijn toch dingen waar ik me als EEG of wat voor instantie dit ook maar bedacht heeft drukker zou kunnen maken.

Wanneer gaan ze de dierenbeulen nu eens harder aanpakken ? Wanneer geven ze de inspecteurs van de dierenbescherming meer bevoegdheden. Kijk maar eens hoe het in Engeland geregeld is in dat opzicht.

Wat deze 'garantie' betreft, zou ik twee weken idd een betere tijd vinden. Wat de planten betreft, dat is wel wat voor mij, hier gaan zelfs de kunstbloemen dood Haha! .

Digitale tekeningen van je huisdier of paard: www.HHD-Foto.eu

Woogy

Berichten: 8285
Geregistreerd: 06-01-03
Woonplaats: Bellingwolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-03 23:59

half jaar is wel erg lang hoor, kijk ik kocht een zieke hamster(te kezen in mijn knaagdierne hebben probleme) en ik wist het, als ik met hem was terug gegaan hadden ze gezegt, ja maar mevrouw als je hem ziet had je gezien dat hij niet lekker was....maar ene half jaar vind ik weer veel te lang

Oh those blue eyes,
All they ever did was tell a million lies

Lon
Berichten: 886
Geregistreerd: 29-01-02
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-03 00:04

Ik zie tegenwoordig steeds vaker in dierenwinkels 24 uurs garantie. Wat langer zou wel mogen, een week oid (vissen uitgezonderd).

Mayo

Berichten: 16796
Geregistreerd: 17-01-01
Woonplaats: De Meern

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-03 00:07

Ik ken het gebeuren... mijn konijntje heeft een halve week bij me mogen zijn. Na wat flinke hysterie in de zaak heb ik alles vergoed gekregen incl. DA-kosten. Daar zeggen ze garantie van 2 weken te hebben.

Een half jaar vind ik niet echt reëel, ik zou eerder voor een maand gaan ofzo...

Taart naar eigen ontwerp? www.yourcake.nl / Ik ben niet labiel, ik ben emotioneel flexibel :D
A fool-proof method for sculpting an elephant: first, get a huge block of cake; then you cut away everything that doesn't look like an elephant...

Sypheron

Berichten: 15209
Geregistreerd: 06-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-03 01:03

Er moet gewoon een betere controlle plaatsvinden op dierenwinkels en wat zij te koop aanbieden. Daarnaast vind ik het woord garantie voor levende diertjes een beetje erg dom gekoppeld. Boos!

pojack

Berichten: 554
Geregistreerd: 05-03-02
Woonplaats: ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-03 06:19

Sypheron schreef:
Er moet gewoon een betere controlle plaatsvinden op dierenwinkels en wat zij te koop aanbieden.


In de dierenspeciaalzaak waar ik gewerkt heb daar kwam elk half jaar een dierenarts die alles controleerde.
Ook moesten wij (als personeel) een logboek bijhouden, waarin we alles vermelden, zoals wanneer een diertje ziek was wat we gegeven hebben en hoe lang het duurde. (je hebt toch met levende dieren te maken en die kunnen ziek worden)
Ook keek deze arts naar de winkel zelf (of het schoon was en dergelijke).

Maar goed, ik vind een half jaar garantie op een dier belachelijk, tenzij ze kunnen aantonen dat het dier ziek gekocht is (bijv door een dierenarts).
Een maand zou meer reeël zijn, zoals hier al een keer gezegt is.

Mijn fjord is niet eigenwijs, hij doet alles op zijn eigen wijze
Only when the last tree has died & the last river has been poisoned & the last fish has been caught will we realize that we cannot eat money
Extra centen verdien?? Meld je dan nu aan Cash4ladies Gekkengoud

Yorghos

Berichten: 10942
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-03 10:46

Ik heb hier al eerder iets over gezien en vind het absoluut belachelijk. Ik denk dat veel dierenwinkels door deze regels in de problemen kunnen komen.
Want hoe toon je aan dat zo'n dier niet is overleden door nalatigheid van de nieuwe eigenaar? Daarnaast vind ik gewoon een eng idee dat er garantie wordt gegeven op levende wezens...

* To Belg, or not to Belg *

Sjimmy

Berichten: 17797
Geregistreerd: 09-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-03 10:48

zou dit de 1 april grap van het Jeugdjournaal niet zijn...
Half jaar is wel heel erg lang!

:evaw:

Percy

Berichten: 12057
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-04-03 11:13

Sjimmy schreef:
zou dit de 1 april grap van het Jeugdjournaal niet zijn...
Half jaar is wel heel erg lang!


Daar dacht ik inderdaad ook aan maar het schijnt echt zo te zijn, onze hele rechtssysteem m.b.t. dieren lijkt af en toe wel een grote 1 april grap Scheve mond

Lieke

Berichten: 11350
Geregistreerd: 18-02-01
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-03 12:55

ja maar het was gister op tv, vind het trouwens een belachelijke zaak, mn moeder zat gister te kijken en toen zag ik het ook. Die garatie geldt trouwens ook voor vissen, maar die leven toch niet lang?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-03 12:59

Wij hebben 2 goudvissen gehad, die zijn bij ons in de kom 15 jaar oud geworden.
Toen waren ze ondertussen zo groot, dat ze uit de kom sprongen.
We hebben ze toen bij mijn oma in de vijver gedaan.
Daar hebben ze nog enkele jaren ingezeten.

Mijn oma's vijver vroor toen in de winter een keer kapot en zijn alle vissen naar mijn oom gegaan.
Jaja een heel verhuis.
En hoe lang ze daar gezeten hebben weet ik niet Lachen

Maar vissen kunnen dus wel degelijk oud worden.

Sypheron

Berichten: 15209
Geregistreerd: 06-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-03 13:06

pojack schreef:
In de dierenspeciaalzaak waar ik gewerkt heb daar kwam elk half jaar een dierenarts die alles controleerde.

Is maar een kleine steekproef, er gaan maandelijks veel dieren in en uit, dus eigenlijk is een half jaarlijkse controlle nog niet echt waardevol.

pojack

Berichten: 554
Geregistreerd: 05-03-02
Woonplaats: ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-03 16:50

Sypheron"]
[quote="pojack schreef:
In de dierenspeciaalzaak waar ik gewerkt heb daar kwam elk half jaar een dierenarts die alles controleerde.

Is maar een kleine steekproef, er gaan maandelijks veel dieren in en uit, dus eigenlijk is een half jaarlijkse controlle nog niet echt waardevol.
[/quote]

Daar heb je gelijk in dat moet ik toegeven, maar door middel van een logboek waar in alles maar dan ook echt alles word bijgehouden, is het al een stuk makkelijker om te zien of de dieren niet ziek waren geweest toen ze bij ons zaten. Met name de konijntjes konden we heel gemakkelijk bij houden door middel van dee tatoeage's die ze hadden.

Maar het is iid een heel gedoe om er zeker van te zijn dat de klant het diertje goed verzorgd en niet verwaarloost.

Maar ik blijf het belachelijk vinden dat mensen garantie kunnen geven op een levend wezen Frusty

Ik heb nog wel een leuk voorbeeld: er kwam eens een klant bij ons en die wilde een konijn, die vrouw had er een uitgezocht en nam die mee naar huis. Twee weken later belde ze op dat het diertje dood was. (dood gevonden in de kooi), Kan gebeuren daar is niets aan te doen het is een levend wezen. Wij wilden haar tegoed komen door haar een nieuwe aan tebieden of haar geld terug. Nee dat wilde die vrouw niet. Ze vond dat wij haar niet goed genoeg ingelicht hadden, wij hadden tegen haar moeten vertellen dat het konijntje dood kon gaan .

Ik bedoel maar, er zijn een hoop rare mensen op deze wereldbol

Mijn fjord is niet eigenwijs, hij doet alles op zijn eigen wijze
Only when the last tree has died & the last river has been poisoned & the last fish has been caught will we realize that we cannot eat money
Extra centen verdien?? Meld je dan nu aan Cash4ladies Gekkengoud

Rinoa

Berichten: 5528
Geregistreerd: 28-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-03 17:02

pojack"]
[quote="Sypheron"][quote="pojack schreef:
In de dierenspeciaalzaak waar ik gewerkt heb daar kwam elk half jaar een dierenarts die alles controleerde.

Is maar een kleine steekproef, er gaan maandelijks veel dieren in en uit, dus eigenlijk is een half jaarlijkse controlle nog niet echt waardevol.
[/quote]

Ze vond dat wij haar niet goed genoeg ingelicht hadden, wij hadden tegen haar moeten vertellen dat het konijntje dood kon gaan .

Ik bedoel maar, er zijn een hoop rare mensen op deze wereldbol
[/quote]

Dat is wel heel erg zeg....Hoe DOM kan je zijn
Misschien op de deur een briefje hangen: 'Wij verkopen levende wezens die dood kunnen gaan'

:D

Lon
Berichten: 886
Geregistreerd: 29-01-02
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-03 17:37

Lieke schreef:
ja maar het was gister op tv, vind het trouwens een belachelijke zaak, mn moeder zat gister te kijken en toen zag ik het ook. Die garatie geldt trouwens ook voor vissen, maar die leven toch niet lang?

Met name goudvissen kunnen erg oud worden. Die van ons hebben de 20 gehaald, maar 50 jaar is niet bijzonder. Maar ook kleine tropische visjes kunnen in principe tussen de 5 en de 10 jaar mee.
T vervelende van vissen is dat er dusdanig grote fouten mee gemaakt worden dat ze meestal maar een paar maanden leven. Nog vervelender is dat mensen voor die nauwelijks aan te tonen fouten de dierenwinkel aansprakelijk gaan stellen. Daarom ben ik tegen garantie op vissen.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Arlette1991, Daphx93, Dee_Es, fohadie, Ineke2, Kimberley_, Kinke, KleinBoefje, N_B_N, Vavane, Wescha en 142 bezoekers