* Overhit?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Lientje

Berichten: 3891
Geregistreerd: 22-06-01
Woonplaats: Belgie(Limburg)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-01 19:19

Ging daarstraks naar mijn paard in de wei kijken,hij stond in de schuilstal maar ik vond dat hij heel snel ademde hij stond echt te pompen.Is dit door de warmte? En wat kan ik eraan doen?, ik heb hem afgekoelt met water. Verward

Caballo

Berichten: 1160
Geregistreerd: 17-04-01
Woonplaats: Texas, USA

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-01 07:28

Dat zal best wel door de hitte komen Lientje. Ik zie het regelmatig bij onze koeien dat ze zo hard staan te hijgen en zwaar ademen. Het is waarschijnlijk toch een manier voor hun om op die manier af te koelen. Hij is niet over verhit. Als ie werkelijk over verhit was geweest dan had ie daar waarschijnlijk niet eens meer gestaan. Ik heb honden gezien die oververhit waren en gewoon dood op de grond storte. Geen pretje om te zien. Dus wees maar niet bang dat je paard oververhit is. Ga in ieder geval ook niet op het heetst van de dag rijden. Voor jezelf niet prettig en voor je paard ook niet.
Veel geluk ermee...

DubbelFun

Berichten: 88633
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-01 12:37

Net als mensen is het ene paard gevoeliger voor de warmte dan het andere. Het prettigst is het natuurlijk als ze de kans hebben om in de schaduw te gaan staan als ze dat willen. Is die er niet dan kun je ervoor kiezen om je paard op het heetst v/d dag binnen te zetten. Afkoelen met water is inderdaad de beste methode, vooral op de hals en de rug, daarna natuurlijk niet meer in de zon terug zetten Knipoog