rijden met 2 teugels, *wanhoop*!!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Tender
Berichten: 2359
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-07-01 10:35

Wie kan er fatsoenlijk rijden met 2 teugels en hoe heb je dat voor elkaar gekregen?
Tender heeft vrij veel moeite met de overgangen van draf naar stap netjes laag te blijven lopen. Ik heb er begrip voor, maar wil wel zeker weten of het onwil of onmacht is, dus heb ik gisteren besloten om eens met een sloftouwtje (heb geen teugel, grinnik) te gaan rijden. Maar wat een crime zeg! Heb na 10 minuten zuchtend het touwtje aan de kant geflikkerd en ben gewoon veder gaan rijden! Tender deed het prima hoor! Het lag weer eens helemaal aan mij!

Nou had ik het er naderhand nog over met Peter: is het misschien een idee om met 2 teugel aan de trens te gaan rijden? Gewoon om dat gevoel te krijgen van die 2 teugels?

WIe weet raad???


Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-01 10:54

Het is inderdaad heel moeilijk in het begin ja maar oefening baart kunst! bij de een duurt het echter wel wat langer dan de ander (bij mij dus wat langer). Maar uiteindelijk zal het je wel gaan lukken hoor. Ik had eerst een hoop gefriemel. Wilde ik de slof wat losser of vaster nemen, pakte ik de gewone teugel en vice versa. Dat is wel irri. Veel mensen houden de slof en de gewone teugel op dezelfde plaats vast, maar ik hou de teugel op de gebruikelijke wijze vast en de slof zit er een vinger onder dus; loopt onder mijn pink door en tussen mijn wijsvinger en middelvinger. Zo kan ik ze een beetje onafhankelijk van elkaar voeren. In het begin zul je nog wel een paar keer ruzie krijgen hoor! (niet met je paard, maar met je slof, want aan je paard kom je voorlopig nog even niet toe, WHAHAHAHAHA!)

Tender
Berichten: 2359
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-07-01 10:56

klopt!
had ze precies hetzelfde vast! EN het was een ramp!!!
GRRRRRRRR

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-01 11:17

Als ik met slof rij moet ik die van mijn instructrice net zo vasthouden als bij de S&T teugelvoering. De trensteugel hou ik vast als gebruikelijk en de slof loopt tussen ring en middenvinger.

Maar niet door iedereen wordt deze teugelvoering gevolgd. Sommige ruiters latan de 2e teugel langs hun pink lopen. Het is maar net wat je zelf prettiger vind, en waar je het meeste gevoel mee hebt. Ik vind zelf dat je veel meer gevoel in je vingers hebt wanneer je de 2de teugel tussen ring en middenvinger voert.

Om het te leren moet je eerst goed kunnen sturen met een slof of 2de teugel die je helemaal los laat hangen. Zo wen je aan het gevoel in je hand en zit je je paard niet in de weg. Je zult zien dat dat nog best moeilijk is want iederen keer dat je je trensteugel een stukje opneemt of overpakt zul je zien dat je automatisch ook je slof aanneemt, ook al is dat eigenlijk niet de bedoeling.

Tender
Berichten: 2359
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-07-01 11:31

klopt! gisteren heel vak, dacht ik: zo is het goed, volgende volte: hing m'n trensteugel weer helemaal slap! of andersom! grrr, alleen al het verpakken van je teugels duurt een kwartier!

Het gaat me er ook niet om dat ik per sé met slof wil blijven rijden hoor! Meer zo van: je weet het nooit (*grinnik*) met die 2 teugels, mischien handig om te leren!

Fitzroy

Berichten: 25054
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-01 12:37

Hoi Tender, ik heb vroeger altijd 8-tal met dubbele teugel gereden en ik weet niet of het daaraan ligt maar ik ben vlekkeloos overgegaan op stang en trens. Daarbij heb ik dan wel de stangteugel onder mijn pink doorlopen, zo heb ik het meeste gevoel en kan ik ze onafhankelijk van elkaar gebruiken.

Dus t lijkt me een goed idee om tijdelijk met dubbele teugel te gaan rijden.

Tender
Berichten: 2359
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-07-01 12:48

Dank je Leontine!!!

_________________
ik denk altijd eerst goed na, voordat ik iets stoms zeg

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Tender op 2001-07-27 12:50 ]</font>

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-01 14:48

Ten, een beetje heel erg simpel tipje, maar probeer volgende keer es vijf minuutjes niet zo op het rijden zelf te letten, maar je te concentreren op het heerlijke contact dat je voelt als je met twee teugels rijdt. Je voelt gewoon veel meer.
Misschien is het makkelijker als je je daar meer van bewust bent.

Ik rij met trens en slof hetzelfde als met stang en trens, alleen net als Leontine met de stang- of slofteugel onder m'n pink door. Heb het idee dat ik er dan veel beter mee om kan gaan. Heb de hoop dat ik 'm volgens het boekje vast ga houden al lang opgegeven; is zeker zo relaxed!

Tender
Berichten: 2359
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-07-01 14:55

grinnik!
het probleem was vnl dat ik dus amper iets kon voelen! Dan was de enen teugel weer te lang, dan de andere weer, dan weer te kort, etc etc! Om wanhopig van te worden! Het fijne was wel, dat datgene waarvoor ik de slof even gebruikte, er inderdaad perfect mee ging, dus wat dat betreft: operatie geslaagd, patient overleden, *proest*! Ik had de trensteugel gewoon vast, de slof onder mijn pink door en tussen wijs- en middelvinger mijn knarretje weer uit! (had eerst dezelfde "uitgang" geprobeerd als de trens (dus tussen wijsvinger en duim), maar dat werkte helemaal voor geen enkele meter!

Ach jongens! Geduld is een schone zaak en ik ben nu eenmaal geen schone (dat hebben jullie allemaal op de foto's kunnen zien, grinnik!), dus.........*LOL*

Nee hoor, grapje! Ik bedoel natuurlijk: de aanhouder wint!
Maar ik ben zeer zeker niet van plan dagelijks met de slof te gaan rijden, dus ga ik misschien gewoon maar even proberen met dubbel trensteugel te rijden, gewoon voor het gevoel!!!!

Dorien

Berichten: 1440
Geregistreerd: 27-04-01
Woonplaats: België 

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-01 16:50

In het begin reed ook met de gewone trensteugel en de slofteugel tussen pink en ringvinger. Het is inderdaad een heel geklungel als je de ene korter of langer wil laten.
Dus nu rijd ik met de trensteugel tussen pink en ringvinger en met de slofteugel tussen ringvinger en middelvinger.
Gaat naar mijn mening veel beter.

Een paard zonder ruiter, blijft een paard.
Een ruiter zonder paard, is alleen maar... een mens


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-01 00:30

Ik lees dat je een touwtje hebt gebruikt, dus dan was het gevoel toch anders. Ik reed in het begin altijd heel bewust met een slof van stof (als een springteugel zegmaar) en dan een leren gewone teugel, zodat er verschil tussen zit en je voelt welke je pakt.

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-01 10:33

ik heb geleerd met slof rijden: Trensteugel als normaal, en slof onder je pink door (dus helemaal in je hand).
Ik kan absoluut niet met slof rijden, zit continu in de knoop met die 2 teugels

moekoekoe
Berichten: 3433
Geregistreerd: 02-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-01 11:50

Ik rijd met slof hetzelfde als Jippie...de teugelvoering dus..

Navy

Berichten: 4501
Geregistreerd: 10-03-01
Woonplaats: Voorthuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-01 12:59

Ik rijd nie vaak met slof, maar moest op een bijrijdpaard vroeger met stang en trens rijden.. Eerst onder begeleiding, natuurlijk, en ik heb r eigenlijk nooit trouble mee gehad *LOL*

Endurance: je paard, jij, een prachtige omgeving en heel veel kilometers worden samen één.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: GoogleAdsense en 13 bezoekers