Ik heb er zo moeite mee!!!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
parouscha

Berichten: 16951
Geregistreerd: 21-04-02
Woonplaats: Friesland

Ik heb er zo moeite mee!!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-03-03 13:18

Heej

Wie heeft hier ook zo'n moeite mee Verward
En wat doe je eraan Verward
Je wilt een volte rijden
Automatisch gebruik je altijd wel je binnenteugel om der de volte op te krijgen, daarna gebruik je je buitenteugel en je buitenbeen, maar mijn paard reageerd daar amper op, ik heb liever de binnenteugel , want die kant wil ik op Lips are sealed
Maar dat mag niet Haha! .
Het paard loopt gewoon door de hulpen heen, en dus gaat ze wel de volte op, maar zodra we aan de overkant zijn, gaat ze gewoon de andere kant op Frusty
Het zit zo erg iritant, want als je galoperent de volte op gaat, kan ze dus zo de andere kant op gaan.
Ik gebruik dus altijd men buitenteugel en buitenbeen, en af entoe de binnen teugel, maar die hou ik niet vast .
Zijn hier ook andere en betere hulpen voor Verward

Gr priscilla

          *Many people walk in and out of your life,
          but only true friends...
          will leave a footprint in your heart *


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-03 13:23

Rij je met een zweepje?
Hou dat eens aan de binnenkant.

Als hij dan naar binnenvalt, door je binnenbeen heen, geef je hem een tik met de zweep.

Oefen ook met wijken
dan leert je paard wat eenzijdige been druk is.
Dus als 1 been wat drijft, dat daar dus ook reactie op moet komen.
geen reactie = een tik.

Daar moet je dus heel erg op gaan letten

want elke oefening, van het B tot Z2 en hoger
kan alleen gerdeden worden als je paard aan het been is, dus meteen reageerd als jij je been aanlegt.

In het begin zul je best nogal eens een tik moeten geven, en denk je verhip wat ben ik toch een trut Lachen
Maar snel zul je merken, als je het consequent blijft doen, dat je daarna nog maar erg weinig hoeft te corrigeren.

parouscha

Berichten: 16951
Geregistreerd: 21-04-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-03-03 13:32

Ik rij niet met zweep, daar is ze echt panisch voor, en Ze valt dus als het ware over het buitenschouder weg.
Ik wijk al met haar.
Ik wijk naar de hoefslag, en dan op de helft ga ik op eens rechtuit, dus ik leer het paard dus wachten!
Want dat is dus ook zo, ze loopt zo rechtstreeks de hoefslag op, zonder enige hulpen te geven...

          *Many people walk in and out of your life,
          but only true friends...
          will leave a footprint in your heart *

calluna_iris

Berichten: 2
Geregistreerd: 31-03-03
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-03 14:13

Beste priscilla,

Ik zou als ik jou was niet met zweep rijden, je zegt al dat ze daar panisch voor is, daarnaast geloof ik dat er betere oplossingen zijn.

Kijk bijvoorbeeld tijdens het rijden kritisch naar je zelf, het is belangrijk dat je een ontspannen onafhankelijke zit hebt. Dit betekend dat je je paard absoluut niet stoort met je houding. Bedenk dat als jij met iemand op je rug zou zitten en deze hangt bijvoorbeeld (terwijl jij in galop zit) een tikje naar rechts (dit hoeft maar een klein beetje te zijn) wat er met jou gebeurt. Als je niet naar rechts valt heb je in elk geval heel veel moeite om jezelf en de persoon op je in een rechte baan te leiden, dit gaat bijna niet. Zo werkt het ook met een paard.

Het zou bijvoorbeeld goed zijn iemand naar je te laten kijken terwijl je op de volte wil galopperen, wat gebeurt er met je lichaamshouding. Daarbij is het voor jezelf heel belangrijk na te gaan of je wel echt ontspannen bent. Jij wil iets heel graag bereiken (logisch) maar het kan zijn dat je zo hard probeert dat je een brok spanning bent, op die manier is het heel moeilijk om de hulp juist door te geven. Het kan zijn dat je daardoor heel onduidelijk bent in je hulpen en de hulpen steeds grover moet geven. Na een tijdje wordt je paard steeds ongevoeliger voor de hulpen want de helft snapt hij ook niet meer (vergeet niet: het blijft een paard)

Neem ook niet teveel hooi op je vork, je geeft niet aan of je paard dit ook in draf op de volte doet, maar begin eerst met dat goed voorelkaar te krijgen. Rijd, veel voltes zodat je je paard ook soepel maakt waardoor het voor hem ook gemakkelijker wordt om de volte te maken, misschien is hij ook wel stijf, laat, zoals ik al aangaf, iemand naar je houding kijken en kijk ook kritisch naar jezelf: ben ik echt ontspannen, geef ik de juiste hulp. Doe dit eerst in stap en draf, als dat goed gaat kun je galop proberen.

Succes!
Grt Iris

Wie durft kritisch naar zichzelf te kijken i.p.v van naar zijn/ haar paard?

Tyrza

Berichten: 10878
Geregistreerd: 11-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-03 14:14

Probeer dan het volgende:

Voordat je de volte op gaat, zet je beide handen naar de kant waar je heen gaat (dus volte naar rechts= handen naar rechts). Zodanig dus dat je binnenteugel van de hals komt en buitenteugel tegen de hals. Buitenbeen erbij, ga wat meer op je rechterbillen zitten.
Ook moet je erop letten de wending scherper te maken dan je gewend bent. Je zal zien dat je dan juist uitkomt...
Ook voordat je de volte inbuigt, moet je ervoor zorgen dat de schouders RECHT voor je blijven. Dit krijg je door de teugels te houden zoals hierboven staat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-03 14:19

Als je paard bang is van een zweepje, dan moet je er die idd ook niet bijpakken.

Ik dacht dat je bedoelde, door het binnenbeen vallen, maar dat had ik dan fout gelezen.

Dus idd als je paard over de buitenschouder wegvalt, buitenteugel en been erbij omdat te begrenzen.

Tyrza heeft het zeer netjes uitgelegd.

En wat evenwicht betreft, daar moet je idd ook nog opletten.
Kijk zelf waar je naartoe wilt, dan zit je vaak al beter boven je paard Lachen

Tyrza

Berichten: 10878
Geregistreerd: 11-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-03 14:26

*bloos*

Kim82
Berichten: 908
Geregistreerd: 12-12-02
Woonplaats: ENSCHEDE

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-03 15:31

Ik weet niet of het probleem hier ligt bij jou, dat zou je aan je instructeur moeten vragen of aan een ander kritisch iemand.
Het probleem is vaak dat je naar binnen gaat hangen, op deze manier duw je je paard dus naar buiten. Probeer iets meer op buitenkant van je zit te gaan zitten.
Mijn instructeur kwam met deze tip en bij mij heeft het wel geholpen.

Ook bekend als Kim20!

parouscha

Berichten: 16951
Geregistreerd: 21-04-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-03-03 19:44

Ik heb dus van mijn instructriese een tip gekregen, om dus (als je op de rechterhand rijd en je dus afwend, om een volte te maken, naar de hoek te kijken, waar je heen gaat.
En dan gaat je evenwicht dus wat naar binnen, dan loopt ze wel nettjes, en je schouders een beetje na binnen te draaien , zodat je linkerschouders zichtbaar zijn.
Maar zelfs dat gaat tegenwoordig niet meer goed, mijn lesgeefster zegt wel, dat ik te voorzichtig ben met mijn hulpen, Ik snap inprenciepe een beetje wat ze bedoelt, maar niet alles.
Heeft iemand hier een duidelijk andwoord op Verward

          *Many people walk in and out of your life,
          but only true friends...
          will leave a footprint in your heart *


parouscha

Berichten: 16951
Geregistreerd: 21-04-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-03-03 19:45

calluna_iris schreef:
Beste priscilla,

Ik zou als ik jou was niet met zweep rijden, je zegt al dat ze daar panisch voor is, daarnaast geloof ik dat er betere oplossingen zijn.

Kijk bijvoorbeeld tijdens het rijden kritisch naar je zelf, het is belangrijk dat je een ontspannen onafhankelijke zit hebt. Dit betekend dat je je paard absoluut niet stoort met je houding. Bedenk dat als jij met iemand op je rug zou zitten en deze hangt bijvoorbeeld (terwijl jij in galop zit) een tikje naar rechts (dit hoeft maar een klein beetje te zijn) wat er met jou gebeurt. Als je niet naar rechts valt heb je in elk geval heel veel moeite om jezelf en de persoon op je in een rechte baan te leiden, dit gaat bijna niet. Zo werkt het ook met een paard.

Het zou bijvoorbeeld goed zijn iemand naar je te laten kijken terwijl je op de volte wil galopperen, wat gebeurt er met je lichaamshouding. Daarbij is het voor jezelf heel belangrijk na te gaan of je wel echt ontspannen bent. Jij wil iets heel graag bereiken (logisch) maar het kan zijn dat je zo hard probeert dat je een brok spanning bent, op die manier is het heel moeilijk om de hulp juist door te geven. Het kan zijn dat je daardoor heel onduidelijk bent in je hulpen en de hulpen steeds grover moet geven. Na een tijdje wordt je paard steeds ongevoeliger voor de hulpen want de helft snapt hij ook niet meer (vergeet niet: het blijft een paard)

Neem ook niet teveel hooi op je vork, je geeft niet aan of je paard dit ook in draf op de volte doet, maar begin eerst met dat goed voorelkaar te krijgen. Rijd, veel voltes zodat je je paard ook soepel maakt waardoor het voor hem ook gemakkelijker wordt om de volte te maken, misschien is hij ook wel stijf, laat, zoals ik al aangaf, iemand naar je houding kijken en kijk ook kritisch naar jezelf: ben ik echt ontspannen, geef ik de juiste hulp. Doe dit eerst in stap en draf, als dat goed gaat kun je galop proberen.

Succes!
Grt Iris


Heel erg bedankt, voor je duidelijke reactie.
Ik ben zelf wel vrij ontspannen, maar kan dus kloppen dat ik te voorzichtig ben.
Moet ik dan grover worden in mijn hulpen Verward
En wat word bedoelt met grover...

          *Many people walk in and out of your life,
          but only true friends...
          will leave a footprint in your heart *

Tyrza

Berichten: 10878
Geregistreerd: 11-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-03 20:15

nee, niet grover, duidelijker! Laat duidelijk merken aan je paard wat je nu precies wilt! DAAR wil je heen, dus DAAR stuur je naartoe en zit je aan die kant zwaarder.

parouscha

Berichten: 16951
Geregistreerd: 21-04-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-03-03 20:23

Oke ik begrijp het.
Ik zal het zeker gaan proberen.
Als het niet lukt , horen jullie van me Lachen

          *Many people walk in and out of your life,
          but only true friends...
          will leave a footprint in your heart *

Solvej

Berichten: 7802
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-03 20:28

denk dat je binnenteugel van gekookte spagethie is die overtrekt als je hem verkeerd vasthoud. of een kuikentje wat niet dood mag

Tyrza

Berichten: 10878
Geregistreerd: 11-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-03 20:30

Okkie1 schreef:
denk dat je binnenteugel van gekookte spagethie is die overtrekt als je hem verkeerd vasthoud. of een kuikentje wat niet dood mag


Daar is over nagedacht! Knipoog

Laat ook even weten als het WEL gegaan is, he?

marloezzke
Berichten: 5560
Geregistreerd: 08-07-02
Woonplaats: mierlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-03 20:34

als ie door je hulpen heen loopt naar voren oplossen (naar voren rijden) en dan weer opnieuw de hulpen geven. denk ook aan stelling en buiging een volte is meer dan met je binnen teugel de volte oprijden
je houdt de volte rond met je binnenbeen en begrenst met je buiten been, oudt ligt contact met je binnenteugel en vraagt stelling.

fabienne

Berichten: 4818
Geregistreerd: 14-07-01
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-03 21:53

Tyrza schreef:
ga wat meer op je rechterbillen zitten


Haha! Haha! Haha! bij de meeste mensen zit rechts maar 1 bil, links ook overigens Haha!

Wat me bij veel ruiters opvallen die een dergelijk probleem hebben is, dat ze helemaal met hun gezicht en lijf de verkeerde kant op gericht zijn, ze wijzen met alles in de richting waarin ze juist niet willen gaan!

Dus bij het rijden van een volte ook opletten dat je naar het midden van de volte kijkt (of kijken waar je heen gaat), en in GEEN geval kijken naar dat punt waar je NIET heen wilt!

Jacksel

Berichten: 5129
Geregistreerd: 03-07-02
Woonplaats: Leusden

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-03 23:28

Hmmm dat klinkt heel bekend, van de verkeerde kant op zitten. Overigens heb ik besloten dat het voor mij compleet onmogelijk is om echt alleen op de buitenteugel een volte te draaien (wat zou moeten kunnen:? )
Ik krijg inspiratie voor een nieuw topic Haha!

On and on the rain will fall, like tears from the stars...
When you're lost, hurt, tired and lonely something beautiful will come your way

Kim82
Berichten: 908
Geregistreerd: 12-12-02
Woonplaats: ENSCHEDE

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-03 15:52

Koop de BIT van April en lees het stukje van Ankie eens. Zij legt duidelijk uit dat je je hulpen simpel moet houden. Loopt ie goed, doe je niets.
Ik heb er wel wat aan gehad.

Ook bekend als Kim20!

parouscha

Berichten: 16951
Geregistreerd: 21-04-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-04-03 17:20

dr_jacksel schreef:
Hmmm dat klinkt heel bekend, van de verkeerde kant op zitten. Overigens heb ik besloten dat het voor mij compleet onmogelijk is om echt alleen op de buitenteugel een volte te draaien (wat zou moeten kunnen:? )
Ik krijg inspiratie voor een nieuw topic Haha!


Echt onmogelijk kan je wel zeggen jah!

          *Many people walk in and out of your life,
          but only true friends...
          will leave a footprint in your heart *

XJuul

Berichten: 9577
Geregistreerd: 07-03-01
Woonplaats: Den-Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-03 18:21

fabienne"]
[quote="Tyrza schreef:
ga wat meer op je rechterbillen zitten


Haha! Haha! Haha! bij de meeste mensen zit rechts maar 1 bil, links ook overigens Haha!
[/quote]

Dat wilde ik zeggen, ik vraag me af hoeveel billen Tyrza heeft.

28-09-2007
Nothing compares too you...


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 11 bezoekers