Steeds lastiger bij de smid

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 

Miran

Berichten: 4429
Geregistreerd: 10-08-01
Woonplaats: Woubrugge

Steeds lastiger bij de smid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-03-03 18:57

De eerste paar keren (alleen bekappen) was Sheril hardstikke braaf bij de smid, de eerste keer ijzers was al wat lastiger en nu (een half jaar verder, op een andere stal) begint ze te hyperen zodra ze hem aan ziet komen, mest ze heel haar darmen leeg en staat zich ongelovelijk druk te maken.
Er is nooit iets geks gebeurt (ik ben er altijd bij) en het maakt niet uit of ik bij haar sta of uit het zicht verdwijn. De laatste keer heeft ze met een plotselinge kopstoot de tand van de stagaire beschadigd.
In de omgang is ze verder hardstikke braaf, kan wel eens wat nukkig zijn, maar geeft absoluut geen problemen, ook beentjes optillen enzo niet.
Heeft iemand tips?


@smousje

Berichten: 517
Geregistreerd: 06-11-01
Woonplaats: Waddinxveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-03 21:26

Hai,

Er zal dan toch iets voorgevallen zijn wat het paard angstig heeft gemaakt.
Heb je nog steeds dezelfde smid,anders een keer een andere proberen om te kijken hoe het paard dan reageerd.
Heb je een andere dan kan het zijn dat je paard het nu niet meer zo vertrouwd en de eerste smid het toch,fijner,liever,rustiger deed.

Je moet proberen de oorzaak te vinden.

Als er echt niets kan zijn voorgevallen dan is het een kwestie van negeren zodra het paard angstig wordt en belonen wanneer het braaf is.
Niet boos worden op een angstig paard,dit werkt absoluut averechts en zal het paard meer angst ontwikkelen.

Als je het echt niet meer weet dan is Ric Segers misschien wel iets voor jou,hij is een smid die ook veel NH doet en veel feeling heeft voor paarden met een probleem.
Alhoewel hij vaak overvol zit omdat hij door heel het land gaat.

Succes Smousje.

Een goede ruiter hoort zijn paard praten,
Een hele goede ruiter hoort zijn paard zelfs fluisteren,
Een slechte ruiter hoort zijn paard niet eens schreeuwen!!

LindaM

Berichten: 811
Geregistreerd: 27-04-01
Woonplaats: Raamsdonk

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-03 12:29

He Miran,

Wat vervelend. Welke smid heb je? Ik heb Frank Douve. Een hele rustige vent een goeie, maar waarschijnlijk zal je huidige smid ook goed zijn, want daar ligt het probleem niet zeg je. Ik zou niet weten wat je eraan kunt doen. Star slaapt bij de hoefsmid. Die vind het nog ontspannender dan poetsen. Maar ja, daar heb je nu niets aan. Hoop dat er nog reacties komen, groetjes.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-03 12:43

Gezien dat Sheril ook door Frank gedaan wordt, lijkt het me wat stug dat het aan de smid ligt.
Ik denk dat je het beter gewoon kunt negeren. Haal haar ook niet van stal met de verwachting dat ze gaat staan draken; laat de smid haar desnoods zelf maar uit haar box halen. Gewoon negeren, vooral niet gaan staan te tuttelen of snoepies voeren oid, daar worden ze alleen maar nog vervelender van.

Miran

Berichten: 4429
Geregistreerd: 10-08-01
Woonplaats: Woubrugge

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-04-03 19:58

De laatste keer was ze al even uit haar stal omdat ik gemest had, ze was braaf, de bus komt eraan en ze is echt meteen wakker. Snoepjes voeren doe ik niet, ik blijf meestal wel in de buurt, maar meer om te kunnen horen wat Frank te melden heeft dan voor Sheril.
Misschien dat ik haar volgende keer wat verder bij de bus vandaan kan zetten, ik kan het iig proberen.

Unity
Berichten: 2116
Geregistreerd: 14-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-03 20:31

Probeer idd. eens een andere smid. Weet dat het heel moeilijk is, maar soms is dat beter. Sommige mensen en paarden liggen elkaar niet!

Miran

Berichten: 4429
Geregistreerd: 10-08-01
Woonplaats: Woubrugge

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-04-03 20:38

Hier in de omgeving is zowiezo amper een nieuwe smid te krijgen, dus dat is niet echt een mogelijkheid. Verder ging het bekappen wel altijd prima, het is echt wat van het laatste half jaar, sinds ze beslagen wordt en we verhuisd zijn.

Vonnie84

Berichten: 6589
Geregistreerd: 16-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-03 20:43

Ik denk ook dat een andere smid misschien kan helpen. Je kunt dat het beste met je eigen hoefsmid overleggen. Je kunt b.v. voorstellen dat je je paard een keer door een andere smid laat beslaan om te kijken wat voor effect dat heeft. Als dat nog steeds niet helpt, weer met je 'oude' smid doorgaan. Ik bedoel, het is voor de smid ook niet fijn beslaan en je kunt een ongeluk beter voorkomen.

Ff een eigen verhaaltje. Mijn paard werd eerst beslagen door een super hoefsmid. Enigste nadeel was dat mijn paard echt super super vervelend was. Als hij met 1 been op die paal stond, ging hij met dat andere been ook de lucht in, terwijl dat ene been op die paal bleef staan (snappie?) Was echt gewoon gevaarlijk. Toen hebben we ook een andere smid geprobeerd en dat gaat echt super. Een voorbeeldiger paard is er niet. Hij masseert de hoefsmid met zijn bovenlip overal, en hij vind het et leukst om het riempje van het schort los te halen, als de hoefsmid aan het vijlen is, zodat als de hoefsmid aanloopt, zijn schort van z'n benen afzakt.

[RT-HAW] Supergave rijfoto's van Rongo (AdB manier)
Waarom denkt iedereen dat door die kop maar omlaag te trekken, die rug gelijk ontspant?
Wie een paard zoekt zonder gebreken, kan beter te voet gaan.
Als je twijfelt, doe dan wat het vriendelijkste is.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Vlindy en 31 bezoekers