Brood goed voor paarden?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Nuage

Berichten: 16585
Geregistreerd: 29-12-01
Woonplaats: Assendelft

Brood goed voor paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-03-03 00:30

Afgelopen zaterdag hebben we een groot feest gegeven voor mijn vader en daarvan hadden we nog een hoop broden over. Ze zijn toen vers gebakken, ongesneden en het zijn bruine broden. Ze zijn ook niet beschimmeld ofzo, je kan het nog gewoon eten.

Nu vroeg mijn vaders vriendin of ik het wilde opvoeren aan de paarden. Ik heb ze net wat gegeven, maar nu zit ik opeens te denken dat ik weleens heb gehoord dat brood helemaal niet goed is voor paarden..
Ik heb Nuala (8 maanden drachtig) 3 broden gegeven, wel in stukken gescheurd voor haar en ze vond het heerlijk.

Goed of niet?


Percy

Berichten: 12025
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-03 00:36

Vers brood is niet zo goed voor ze maar het zal voor Nuala vast geen kwaad kunnen. Anders had je dat al gemerkt. Zelf droog ik het brood eerst voor ik het opvoer.

Solvej

Berichten: 7802
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-03 00:44

als je het heel goed opdroogt kan het zelfs goed zijn voor de spijsvertering, maar let wel heel droog brood dus. ik ging vroeger (toen de gulden nog was Tong uitsteken) (ik was 11 of 12 ofzow) altijd naar de bakker vragen of ze nog oud brood voor de paarden hadden..dan kregen we 5 broden ofzow..laten drogen en dan naar de manege om ze daar lekker onder manegepony's voeren Haha!

Vonnie84

Berichten: 6589
Geregistreerd: 16-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-03 00:44

Ik heb gehoord dat brood helemaal niet goed is voor paarden Verward dus ik zou het nog even goed nazoeken...

[RT-HAW] Supergave rijfoto's van Rongo (AdB manier)
Waarom denkt iedereen dat door die kop maar omlaag te trekken, die rug gelijk ontspant?
Wie een paard zoekt zonder gebreken, kan beter te voet gaan.
Als je twijfelt, doe dan wat het vriendelijkste is.

Nuage

Berichten: 16585
Geregistreerd: 29-12-01
Woonplaats: Assendelft

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-03-03 01:18

Hoe kan je het dan het beste laten drogen zonder dat het beschimmeld? Het brood staat nu in een vuilniszak binnen in de stal, daar is het net zo warm of koud als buiten alleen niet nat.

Solvej

Berichten: 7802
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-03 01:29

op de verwarming. wij hebben het in een mand aan de voerkist gehangen daar droogt het ook aardig.

Lindy

Berichten: 6038
Geregistreerd: 07-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-03 08:50

Wij geven onze paarden ook brood en de vacht is heel mooi zacht en glanzend geworden omdat er lijnolie en pitten inzitten die heel goed zijn voor paarden.
Onze paarden zijn erg vooruit gegaan.
We hebben allemaal zakken oud brood die we leeggooien in een kruiwagen in de stal,zodat het een dag kan drogen en dan krijgen de paarden het.

Guinni

Berichten: 2714
Geregistreerd: 17-01-03
Woonplaats: In een hutje op een berg!

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-03 08:51

Wij voeren ook broden, ik wist niet dat je het moest laten drogen?? Wij voeren het al jaren en ze hebben er nog nooit wat van gekregen, zodra het begint te beschimmelen gooien we het weg. Wij geven ze altijd tussen de middag per paard 3 broden.

Trots op mijn held Voltrack, 125 km!!
Wie ben ik
Keep up to date!

Barb

Berichten: 12079
Geregistreerd: 24-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-03 09:00

Mijn zwager is bakker en ik krijg van hem altijd een hele mand
met brood. Ik voer geen hele broden maar alleen maar sneetjes.

Jouke 't Hoff / Yedinja Beninja fan B.B. / Jieldou L1+4

Kijk eens op http://www.equinelymfedrainage.nl

Tancreda4

Berichten: 23967
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-03 09:06

Onze paarden hebben altijd al brood gekregen. S'ochtends en s'avonds (ipv bix, maar dat krijgen ze nu ook). Vaak is het gedroogd, maar soms ik het ook vers. Dat voeren wij ook altijd, maar in mate. Vooral met wit vers brood moet je oppassen.
Gedroogd is altijd beter, omdat vers brood bij grote hoeveelheden kolike kan veroorzaken (daar zijn onze paarden trouwens niet gevoelig voor volgens mij)

loulou

Berichten: 14806
Geregistreerd: 12-09-01
Woonplaats: heesch (brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-03 09:51

ik voer loulou al jaren brood en ze heeft er nooit iest van gekregen. maar je moet natuurlijk niet te veel te gelijk geven. en vooral met wit brood moet je uitkijken.
gedroogd is idd beter, maar ons mam vind het niet echt leuk als ik heel de schuur vol leg met brood Haha!

leentje
Berichten: 3822
Geregistreerd: 02-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-03 10:55

Brood is zeer goed voor de paarden (wordt ook wel eens gebruikt als "dikmaker", dus wel oppassen met de hoeveelheden), maar dan wel in kurkdroge, harde vorm. Geef nooit vers brood (een sneetje kan geen kwaad natuurlijk, maar pas op met grote hoeveelheden), dat kan gaan gisten en dan kunnen ze koliek krijgen.
Om het brood te drogen: snij het in stukken en spreid het uit in de kruiwagen of op een groot stuk papier/karton (whatever) in de zon. Je kan het ook onder/op/voor/achter je kachel of verwarming laten drogen. Laat die broden daar zeker niet zo in die vuilniszak staan, want dan gaan ze zeker schimmelen, zelfs al is het droog in die stal.

Best friends are the ones that can see the hurt in your eyes, when everyone else is fooled by your smile.

Percy

Berichten: 12025
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-03 11:42

Ik doe ze meestal in een kartonnen doos in de stal. Wel af en toe even omschudden want anders gaat het nog schimmelen.

Apple

Berichten: 76183
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-03 11:45

Let wel op dat brood bij sommige (gulzige) paarden een slokdarm verstopping kan veroorzaken. Dat is ook de achterliggende gedachte van het drogen, daardoor is de kans minder groot dat de slokdarm verstopt raakt.
Ik voer meestal niet meer dan een half brood per keer (in sneetjes) en dat niet vaker dan 1 keer per week (als beloning na het rijden). Ik blijf er ook altijd bij totdat het helemaal op is.

Quinzy

Berichten: 3067
Geregistreerd: 22-08-02
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-03 14:51

Wij voeren ook altijd al brood. Als het droog is kan het zeker geen kwaad en van voorbijgangers krijgen ze ook vaak brood maar das dan meestal niet droog Boos! Maar de wei is niet bij mijn thuis dus ik kan er niks aan doen. Dus nu denk ik maar ze kunnen er beter wat aan wennen alee ze zijn eraan gewend gelukkig. Maar ik dacht ook dat brood droog net heel goed voor ze was.

www.Dyco.webs.com
Love, Language and Leadership

snowdon

Berichten: 26260
Geregistreerd: 07-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-03 15:05

Ik voer snow heel vaak brood, stukken brood die niet opgaan van t studentenhuis dus, maar dat ligt vaak eerst een poos in de keuken, dan nog op mn kamer tot het meegaat en tegen de tijd dat snowdon t krijgt is t vaak al hard en droog. Maar dat is dan dus wel goed?

Lindy

Berichten: 6038
Geregistreerd: 07-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-03 15:15

ja,dan is het juist het best! Haha!

Feetje

Berichten: 11126
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Het zonnige zuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-03 15:53

Sabientje krijgt elke dag twee sneeën brood met daartussen lijnzaadolie. Ik droog het nooit eigenlijk. Maar ze kan er wel tegen.
Ligt ook aan de maag van je paard...

Als iedereen aan zichzelf denkt wordt er aan iedereen gedacht ;)

Sterre

Berichten: 15226
Geregistreerd: 23-08-01
Woonplaats: Mittelfranken - Bayern - Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-03 16:09

Geleerd voor de basispas Lachen :
Brood altijd goed laten drogen!! (hier krijg je bij de bakker, het brood altijd in papieren tasjes, daar verzamel ik het brood dan in, bij een vol tasje neem ik het mee naar de stal!) en vooral niet te veel voeren !!
(kolieken en teveel aan eiwit!!)
die van mij krijgen gewoon een paar sneetjes (of broodjes) voor "het lekkere" bij hun avondmaaltijd Lachen !

Benz († 18.12.09) & Bella († 4.01.10), ik mis julie nog steeds ;( ....
Welkom lieve Mila <3 !
Vakantie vieren op een echt kasteel in Beieren :) ?? http://www.schloss-moehren.nl/

mrnino

Berichten: 995
Geregistreerd: 30-11-02
Woonplaats: Een plaatsjuh bij `t ijsselmeer ENKHUIZEN !

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-03 18:54

goed opdrogen en niet te veel gevenhe

I LOVE MR.NIÑO 4-EVER AND ALWAYS !!!+o+
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
PROFIEL HELEMAAL VERNIEUWD.!!!!!!!!!!!!!!!!!!!:D

spoekie

Berichten: 2406
Geregistreerd: 23-02-03
Woonplaats: Den bosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-03 19:06

Bij een manege waar ik ooit gereden heb kregen de paarden veel brood en het waren paarden met veel pit, te veel pit als je het mij vraagt...maar hoe het precies zit weet ik niet......

OIk ben soms een beetje raar...Maar wel lekker!O

Destinietje

Berichten: 4197
Geregistreerd: 14-02-02
Woonplaats: Bij Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-03 19:36

Bij ons krijgen de paarden ook vaak gedroogt brood, alleen volgens onze hoefsmid is het niet goed voor de hoeven...? Weet niet in hoeverre dat waar is?

Dyonne
Moderator Informatief en Markt
May the horse be with you!

Berichten: 30596
Geregistreerd: 10-03-02
Woonplaats: Nijkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-03 19:43

Ik geef elke dag iedere pony twee sneetjes brood. Wij houden dat meestal over, soms gedroogd, soms niet. Ze hebben er nog nooit wat van gehad.

Cob = top! Eens een Welsh Cob, altijd een Cob!
[IM] De strijd is gestreden, rust zacht Maybel |( 10-06-2003 - 10-10-2013


Lievemeid
Berichten: 9097
Geregistreerd: 09-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-03 19:54

Als wij thuis nog brood overhebben, droog ik het eerst op de verwarming en dan neem ik het mee. [**] vind het heel lekker en hij krijgt het al heel lang, denk niet dat het slecht is. Koop ook wel eens roggebrood speciaal voor het paard en laat het dan drogen en opeten... Vingers aflikken

Solvej

Berichten: 7802
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-03 21:57

als je het niet opdroogt kan er verstopping komen. liever droog zonder risico's dan lekker snel en weinig moeite, vers brood en wel risico's lopen?!


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Akshay, Amazonbot, joyce83, Ubermetrics en 15 bezoekers