Verkleuring van de vacht door de zon! Wat te doen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Metellica

Berichten: 2610
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Montfoort

Verkleuring van de vacht door de zon! Wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-03-03 09:00

Zoals de meeste wel weten rijdt ik Sandro bij voor de eigenaresse. Het probleem is dat ze deze week lekker buiten hebben gestaan in de wei. Sandro is namelijk zwart en nu verkleurd hij naar heel lelijk donkerbruin/kastanje. Is hier iets aan te doen? Ik wil namelijk wel dat hij lekker naar buiten kan, maar dan wel zonder dat hij zo lelijk word. Het ziet er echt niet uit. Wie weet hier iets tegen en werkt het ook echt? Dank je wel alvast.


Sociolan

Berichten: 1369
Geregistreerd: 08-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-03 09:04

Heeft het paard nog wintervacht of zomervacht?

Doe maar gek, alles is al zo "normaal"

Tancreda4

Berichten: 24009
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-03 09:08

Je kunt hem overdag binnen houden en aan het einde en begin van de dag buiten zetten. Ook zorgen dat hij niet nat of bezweet de wei op gaat. Ook kun je overwegen een dunne zomerdeken op te doen, of een vliegendeken die ook speciaal tegen de zon is.
Maar een paard is toch niet gelijk lelijk als het verkleurd?? Wij hebben ook allemaal zwarte paarden op stal, en in de zomer zijn ze bruin. Ach, wat maakt het uit. Het gaat toch om het innerlijk van het dier en toch niet om het uiterlijk?
Maar als je het echt zo belangrijk vind is het binnenhouden de beste optie, als vind ik dat niet eerlijk tegenover het paard.

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-03 09:09

Afspuiten na het rijden, door het zoute zweet gaat het verkleuren sneller.
Maar daarmee beperk je het alleen maar ietsje, voorkomen doe jet het niet of je moet hem binnen houden of het dek ophouden.

Metellica

Berichten: 2610
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Montfoort

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-03-03 09:31

Op het moment is hij wel aan het verharen. Hij heeft op sommige plekken langen haren. Zoals onderop zijn hals en aan zijn billen.

Binnen houden wil ik absoluut niet. En een deken op in de zomer zal hij niet warderen ben ik bang.

Sjuim: Ja dat is ook optie. Maar dan moet er geen wind staan zoals nu. Ik zal het eens proberen.

Ik heb ook weleens in de Hoefslag gelezen over Black as Knight ofzo. Dat is een soort van voedingssupplement. Iemand enig idee of dat werkt????

Tancreda4

Berichten: 24009
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-03 09:34

Dat spul is ten eerste harstikke duur, en ten tweede zal het nooit 100% helpen. Ik zou er niet aan beginnen, alleen vanwege de hoge prijs al.

Les_Fjal

Berichten: 1926
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Hoogvliet

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-03 10:57

Moeder natuur hou je denk ik niet tegen...

Eentje is niet genoeg...Meer...Meer...Meer !!

~`Life's there for the ones who love to live and take it all, for it is free...~` -*Sonata Arctica*-

Ugene2001

Berichten: 1895
Geregistreerd: 11-11-02
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-03 13:38

Je hebt ook shampoo voor zwarte paarden maar weet niet of dat echt helpt ertegen.

Lynn B+18 - L1+13

Jurga

Berichten: 18554
Geregistreerd: 06-05-01
Woonplaats: Ede/Lunteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-03 17:44

Ach Black as Night en zwarte paardenshampoo. Ze menen dat het helpt, maar ik trek het in twijfel. Zoek maar eens met de zoekfunctie, er si al veel meer over geschreven.

So tell me where you are / Tell me how you feel / Tell me what you need / Just tell me how you feel / And let it all just rain on me. ~ Kane

Caritas

Berichten: 4431
Geregistreerd: 04-04-01
Woonplaats: Tussen plassen en A2

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-03 17:52

Ieder donkerharig zoogdier wordt lichter in de zomer. Maakt niet uit of het nou een paard, koe, kat of mens is.... Trekt vanzelf weer bij. Enige afdoende maatregel is om ze pas buiten te laten wanneer de zon weg is of ze zo'n licht reflecterende pyama deken om te doen.

Snuitmans (B+14, pr 205) (L1+2)

Margee

Berichten: 5711
Geregistreerd: 19-08-01
Woonplaats: Kortenhoef

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-03 18:42

Sjuimpje schreef:
Afspuiten na het rijden, door het zoute zweet gaat het verkleuren sneller.
Maar daarmee beperk je het alleen maar ietsje, voorkomen doe jet het niet of je moet hem binnen houden of het dek ophouden.

Mijn pony gebeurde het de eerste zomer ook, daarna niet meer. Altijd afsponzen of afspuiten hielp bij ons heel goed. De buurpaarden worden wel bruin maar gaan na het rijden zo het land in. Je kunt dan precies de aftekening van het zadel zien.


mrnino

Berichten: 995
Geregistreerd: 30-11-02
Woonplaats: Een plaatsjuh bij `t ijsselmeer ENKHUIZEN !

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-03 18:47

kijk ik vind dat je je psaard niet mag laten stikken alleen omdat jij het geen mooie kleur vind.
mijn pony is eigenlijk pik zwart maar in de zomer is hij bij zijn vlanken, snoet en ogen bruin.
ik vind gewoon dat het niet uitmaakt kwa kleur.

I LOVE MR.NIÑO 4-EVER AND ALWAYS !!!+o+
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
PROFIEL HELEMAAL VERNIEUWD.!!!!!!!!!!!!!!!!!!!:D

Nina

Berichten: 1683
Geregistreerd: 02-01-02
Woonplaats: Vlissingen, Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-03 19:10

mrnino schreef:
kijk ik vind dat je je psaard niet mag laten stikken alleen omdat jij het geen mooie kleur vind.
mijn pony is eigenlijk pik zwart maar in de zomer is hij bij zijn vlanken, snoet en ogen bruin.
ik vind gewoon dat het niet uitmaakt kwa kleur.


Ik keek net in je profiel, volgens mij is het toch echt een bruin paard. Ook in de winter, maar dan zie je het waarschijnlijk niet goed.
(is een grote foto dus even alleen de link Haha!)
http://ourworld.compuserve.nl/deviersprong/zorac.jpg
Deze ruin is bruin..

Verder..
Idd na het rijden even afsponsen/afspuiten helpt al heel wat. Tja binnenhouden kan ook maar lijkt me nou ook niet erg leuk voor het paard.. Die producten om je paard zwart te houden, heb ik nog nooit geprobeert. Geloof er eigenlijk ook niet erg veel van..

Dyonne
Moderator Informatief en Markt
May the horse be with you!

Berichten: 30605
Geregistreerd: 10-03-02
Woonplaats: Nijkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-03 19:50

Ik heb een echte zwarte pony. Misschien komt het omdat hij roanfactor kan dragen, maar anders zal ik niet weten.
Hij is in de winter echt zwart. Naarmate de zomer is, wordt hij echt heel licht. Nog lichter als een gewone bruine. In het najaar krijgt hij zwarte appels. En in de winter is hij weer zwart. Hij verkleurd dus niet echt bij de flanken, maar gewoon helemaal. Staat ook als zwart op de papieren.
Ik heb met een zomerdeken gedaan. Werkt super, maar lag met een paar weken in stukken door mijn andere pony. Verder spuit ik hem met warm weer elke dag af, maar het helpt niet echt.
Ach ik heb me erbij neergelegd. Het is mijn superpony, hoe hij er ook uitziet.

Cob = top! Eens een Welsh Cob, altijd een Cob!
[IM] De strijd is gestreden, rust zacht Maybel |( 10-06-2003 - 10-10-2013

Romy

Berichten: 912
Geregistreerd: 01-09-01
Woonplaats: Zaandam

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-03 20:55

Bij ons sponzen veel mensen hun zwarte paard af met azijn voor ze de wei op gaan.
Schijnt goed te helpen..
Maar helemaal tegenhouden doe je het niet...

odis
Berichten: 339
Geregistreerd: 13-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-03 22:20

Ik denk dat je niet te druk moet maken om die kleur. die pony zelf heeft er geen problemen mee, dus moet je hem niet allerlei middeltjes gaan geven om hem evt. zwart te kunnen houden. Dan wordt hij maar bruin.
Black as night is inderdaad superduur. een meisje bij ons op stal heeft het geprobeerd bij haar Fries. het koste iets van f75 per kg. en daar deed je ong. een maand mee. dit moet je het hele jaar door geven. volgens de fabrikant helpt dit alleen bij nieuwe haren. dus de oude haren blijven gewoon de oude kleur. bij de Fries heeft het niets geholpen en het baasje is honderden guldens armer, alleen omdat ze de kleur lelijk vondt.
zweet afspoelen helpt inderdaad een beetje. azijn heb ik ook wel eens van gehoord en schijnt ook goed te zijn tegen vliegjes.
zomerdeken zou ik ook niet doen. gewoon lekker zo de wei in en niet op die kleur letten. pony voelt zich zonder zomerdeken toch het lekkerst.

Diana_Mabel

Berichten: 7044
Geregistreerd: 04-02-02
Woonplaats: Houten

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-03 12:32

Het enige wat erop zit is binnen houden en snachts naar buiten. Een deken bedekt de hals niet dus dan krijg je een bont paard Lachen
Ik "vrees" dat je een bruin paard rijdt deze zomer.

Hippisch ondernemer op het gebied van paardenwelzijn

"The best way we can show respect for our equine friends is to honor how they're made."
~ Dr. Juliet M. Getty

marloezzke
Berichten: 5560
Geregistreerd: 08-07-02
Woonplaats: mierlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-03 12:37

dun dekentje opdoen, doe ik ook gewoon kan geen kwaat hoor.,

Dyonne
Moderator Informatief en Markt
May the horse be with you!

Berichten: 30605
Geregistreerd: 10-03-02
Woonplaats: Nijkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-03 19:24

Echte zwarte pony's staan liever met een dun zomerdekentje als zonder. Mijn zwarte pony stond te zweten zonder deken, en met deken niet meer. Alleen vind ik het zonde, omdat mijn andere pony ze in stukken scheurt.

Cob = top! Eens een Welsh Cob, altijd een Cob!
[IM] De strijd is gestreden, rust zacht Maybel |( 10-06-2003 - 10-10-2013

marloezzke
Berichten: 5560
Geregistreerd: 08-07-02
Woonplaats: mierlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-03 19:47

en daarnaast is mijn ervaring dat de nek van een donker paard heel veel minder verkleurt dan de rest. dus zoveel verschil zul je niet zien.
ik schaf denk ik zo'n watericht zomer deken van rhino aan altijd handig en dus ook te gebruiken als gewoon zomer denken.

mssX
Berichten: 254
Geregistreerd: 18-12-01
Woonplaats: Dordrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-03 20:32

TJA.... mijn Friesje is `s zomers ook vaak hartstikke bruin, maar wel met mooie zwarte benen, manen/staart en hoofdje.... Is nou eenmaal weinig aan te doen.

De een zegt dat Black as Knight (oid) hartstikke goed helpt, de ander vindt t waardeloos. Ik maak me er allemaal niet zo druk om.
Heb liever dat ze (bruin zijnd) wat meer voorwaarts wordt, als dat ze zwarter wordt, hehe Lachen

Hoezo holle bolle Fries ?!

Metellica

Berichten: 2610
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Montfoort

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-04-03 09:15

Ik geloof al helemaal niet in van die zwart-houd-middeltjes en Sandro dat paard wat in mijn profiel staat is echt wel degelijk zwart. Kijk het maakt mij niet zoveel uit...maar ik vind het gewoon mooier als hij zwart blijft. Zo gauw hij gaat verharen dan komt de kleur ook wel weer terug. Bedankt voor alle tips en reactie's. En DE zwarte mag lekker naar buiten van de zomer! Haha!


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Casca, gerlindie, hanne2001, nienmoon, xJurdyWonanx, xRaisin, YandexBot en 82 bezoekers