[LO]longeren lukt niet meer,hij doet t gewoon niet

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
sjoukje
Berichten: 7
Geregistreerd: 24-12-02
Woonplaats: zierikzee

[LO]longeren lukt niet meer,hij doet t gewoon niet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-03-03 21:55

ik heb een probleempje. mijn pony hebben we eerst gelongeerd dat ging nog niet netjes maar hij kon rondjes draven en rennen
nu 2 maandden later en in tussnetijd niet meer gelongeerd(stom stom) lukt t niet meer
hij doet t echt niet heb al verschillende mensen erbij gehad maar niemand lukt t
bak kleiner maken helpt niet met zweep helpt niet erachteraan niet ernaast lopen niet erop niet helemaal nix!!!
hij blijft gewoon staan of draait zich om en schud steeds zijn hoofd omhoog
wie weet hier nog een trucje voor want t lukt echt niet
pony is 6jaar


ilsejee
Berichten: 937
Geregistreerd: 28-11-02
Woonplaats: Hierden

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-03 13:32

heb je al geprobeerd met 1 aan de hand? of je probeert em zonder longe in beweging te krijgen: longeerlijn eraf, en dan jij achter em aan lopen met de zweep in de lucht (dat ie em kan zien) en als dat niet werkt even voorzichtig laten merken wat je met die zweep kan... om em rondjes te laten lopen aan de longe blijf je gewoon constant richting z'n kont lopen en laten lopen met het laten zien van de zweep.
succes ermee, ik hoop dat je nog meer tips krijgt.

Natuurlijke Pensionstalling:

http://www.rumelshof.nl

sofieenhans
Berichten: 56
Geregistreerd: 29-03-03
Woonplaats: Zwevegem (België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-03 17:31

Zorg ervoor dat je longeerlijn nooit gespannen is.
Zorg ervoor dat je nooit ter hoogte van zijn schouders, hals of schoft komt. Voor u pony is dit het teken om te stoppen en naar het midden te komen of om te veranderen van richting. ( dit is gewoon een natuurlijke reactie)
Zorg ervoor dat je (om hem vooruit te krijgen) ter hoogte staat van zijn achterhand. Strek je arm uit richting achterhand. Gebruik een lange longeerzweep. Sla daar nooit mee op u pony. Het is de bedoeling dat hij de zweep gewoon gaat zien als het verlende van u arm en niet als iets om bang van te zijn.
Om hem vlugger te doen lopen, doe gewoon enkele stappen richting achterhand.
Om hem te doen stoppen of trager te laten lopen, ga je gewoon ter hoogte van zijn schouder staan. In het begin sta je er met je zijkant naar toe.(je kijkt dus de richting uit die je pony uitkijkt) en je buigt door je knieën en intussentijd kantel je je bekken naar voor.
Veel succes!!

Wees blij dat je op een paard kan rijden. Alleen het feit al dat je erop mag zitten zou ik al als een hele eer beschouwen.


spoekie

Berichten: 2406
Geregistreerd: 23-02-03
Woonplaats: Den bosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-03 17:44

Hoi, 'mijn' pony heeft een hekel aan de longe maar ik laat hem altijd in de kleine bak los en longeer hem zo gewoon met niks alleen een zweep voor als ie vervelend loopt te doen/niet luistert. Zo werkt het bij mij wel en dan gewoon ong. bij z`n achterhand lopen(iets er nog achter) en dan af en toe kun je met de zweep klappen en desnoods een klein tikje geven (alleen aanraken bijv. ermee)

OIk ben soms een beetje raar...Maar wel lekker!O

Nuage

Berichten: 16585
Geregistreerd: 29-12-01
Woonplaats: Assendelft

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-03 17:51

Alhoewel het wel moet kunnen begrijp ik het wel. Ik had vroeger ook een pony die niet longeerbaar was. Longeren is een dominantiespel, iets wat veel mensen niet weten. Dan kan je denken dat je paardje te dominant is en daarom juist gelongeerd moet worden, maar daar ben ik het niet mee eens. Bij sommige paarden moet je het gewoon niet doen, die kunnen dat dominantiegevecht gewoon niet aan.

e_horse

Berichten: 2907
Geregistreerd: 15-03-03
Woonplaats: Rustenburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-03 10:31

mijn pony wilde ook niet meer gelongeerd worden ineens. Ik heb een tijd niet gelongeerd en ben gaan oefenen met de basis; meelopen aan de hand, stoppen, stappen, draven..etc. Daarna voorzichtig een heel kleine volte om mee heen stappen (aan het halstertouw) en daarna voorzichtig aan de longeerlijn, steeds iets langer laten. Nu loopt hij braaf rondjes. Alleen draf is nog moeilijk, dan trekt hij naar buiten. Soms gaat dat zelfs ineens helemaal goed. Hij heeft er ook weer plezier in. Dus gewoon niet boos worden (wel concequent zijn) en volhouden!
Ik ben in die tijd ook met clickertraining bezig geweest en clickte dan als hij een stap goed deed, daarna twee stappen en zo bouwde ik dat op tot hij aan het halstertouw om mij heen liep. Aan de longeerlijn heb ik de clicker niet meer gebruikt.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 29 bezoekers