Welke klasse met een jong paard?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
essie79

Berichten: 3539
Geregistreerd: 06-01-03

Welke klasse met een jong paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-03-03 17:07

Niet dat ik er al aan toe ben, (moet nog zadelmak worden) maar loop even op de zaken vooruit. Haha!
Volgend jaar wil ik wedstrijden met hem ga rijden.
Ik rijd behoorlijk lang wedstrijden dus ik hoef voor me zelf niet in de B te beginnen.
Wat zou je doen, ervaring laten opdoen in de B en 10 winstpunten halen.
Dus 10 keer inschrijfgeld en hopelijk een beetje leuk meerijden, of gelijk in het L starten en dus iets langer thuishouden?

Ik ben een gelukkeling.

Loesje



Lielle

Berichten: 66254
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-03 17:11

hangt van het paard af. Een koele kun je thuis houden en direct L starten, een angsthaas kun je beter veel starten en B beginnen.

essie79

Berichten: 3539
Geregistreerd: 06-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-03-03 17:16

Nou als ik dat criteria hanteer dan kan ik wel L starten want ik heb hem nog nooit bang gezien.

Ik ben een gelukkeling.

Loesje

Lielle

Berichten: 66254
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-03 17:18

zo heb ik Raimaer dus L gestart en Pablo B. Beide liepen hun 1e wedstrijd meteen 2 * een wp.

orri

Berichten: 20941
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: "the world is my playground"

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-03 17:22

Lielle schreef:
hangt van het paard af. Een koele kun je thuis houden en direct L starten, een angsthaas kun je beter veel starten en B beginnen.


Je kunt een angsthaas ook onderling (naburige stal/manege) B starten en daarna L starten, op die manier zit je niet aan die 10 wp vast. Haha!

Victorian Elegance Webshop
Dependance van Ratcity's Shelter locatie Almere
DeviantArt voor mijn doodles!

essie79

Berichten: 3539
Geregistreerd: 06-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-03-03 17:35

Ik zou niet weten waar bij mij in de buurt onderlinge wedstrijden worden gehouden. Dus dat is geen optie.

Ik ben een gelukkeling.

Loesje

SchoentjeJarig

Berichten: 3857
Geregistreerd: 15-01-03
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-03 20:19

Als er genoeg mogelijkheden zijn om oefenparcoursen te starten, dan zou ik hem gewoon in het L beginnen, ik ben dat ook verplicht trouwens.
Maar ik denk dat het toch het verstandigste is om eerst B te rijden, als hij dat erg simpel doet ben je er ook weer uit in een keer of vijf starten...

Instagram: @bianca.schoenmakers
Facebook: Bianca Schoenmakers Equestrian

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-03 20:24

Ik denk dat ik mijn hengst gelijk in het L uitbreng,
zie het nut er niet zo van in om B te starten en stel dat het in het B heel erg goed zou gaan heb je gelijk de naam van prijzenrijder achter je kont aan. Ik zelf heb altijd een hekel aan prijzenrijders dus wil geen risico lopen me daar schuldig aan te maken.

SchoentjeJarig

Berichten: 3857
Geregistreerd: 15-01-03
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-03 20:40

Als jij zelf nog B startgerechtigd bent en je rijd met een jong paard en je kan dan winnen, dan is dat gewoon goed, dat heeft dank ik niks te maken met prijzenjager zijn...

Instagram: @bianca.schoenmakers
Facebook: Bianca Schoenmakers Equestrian

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-03 20:48

Maar ik hoef geen B meer te starten....

Dehtje

Berichten: 395
Geregistreerd: 13-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-03 20:55

Sjuimpje schreef:
Ik denk dat ik mijn hengst gelijk in het L uitbreng,
zie het nut er niet zo van in om B te starten


Een hengst mag je toch ook niet in de B starten??

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-03 21:07

Tuurlijk wel, als je zelf dan minimaal L2 met 1 wp gereden hebt wel.
Sterker nog, dan moet je, als je nog geen M hebt gereden mag je het B niet overslaan.

Dehtje

Berichten: 395
Geregistreerd: 13-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-03 21:11

Oh, oké!
Komt waarschijnlijk omdat de mensen die ik ken met een hengst hoger dan M hebben gereden en die brachten hem altijd gelijk in de L uit!

Dag, lieve Kristal...

SchoentjeJarig

Berichten: 3857
Geregistreerd: 15-01-03
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-03 21:14

Oh, deze vraag gaat over dressuur...

Instagram: @bianca.schoenmakers
Facebook: Bianca Schoenmakers Equestrian

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-03 21:17

Daar ben ik wel vanuit gegaan aangezien er vanuit wordt gegaan dat er gemiddeld 1 punt per proef gereden gaat worden ivm met 10 x inschrijfgeld wat genoemd word.
Bij het springen vind ik het vanzelfsprekend dat je in eerste instantie van 2 punten per parcours uitgaat.

essie79

Berichten: 3539
Geregistreerd: 06-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-04-03 09:44

Ja het gaat over dressuur. ik weet het nog steeds niet helemaal.
Aan de ene kant wil ik ook nu al niet gaan zeggen dat de B een niveau te laag is. Aan de andere kant als het niet goed gaat in de L had ik graag nog even ervaring opgedaan in de B. Ik neig toch een beetje naar de L omdat als je binnen begint kun je haast nergens 2 proeven rijden, dus dan ben je best lang bezig. Aangezien ik ongeveer 1 keer in de 3 weken een wedstrijde rijdt ongeveer.

Ik ben een gelukkeling.

Loesje

UniferB
Berichten: 702
Geregistreerd: 19-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-03 10:28

Je kan toch ook een paar keer HC rijden als je het niet zeker weet. Dan hoef je niet de hele klasse uit te rijden en kan je niet als "prijzenrijder" te boek komen te staan. Ik mag geen B meer starten, maar als ik een jong dier zou hebben waarvan ik niet weet wat ie zou doen zou ik een keertje HC gaan starten.

Er zijn vele wegen naar de GrandNix,
maar er komen er maar heel weinig uit bij de GrandPrix

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-03 10:35

Of je neemt hem mee naar het wedstrijdterrein om hem alleen even op het losrijterrein rond te sturen, dan weet je ook al een beetje wat je kan verwachten.

UniferB
Berichten: 702
Geregistreerd: 19-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-03 10:46

Dat kan zou idd ook kunnen, alleen moet je dan vaak wel in tenue etc. Bovendien als je HC start weet je ook meteen wat ie doet als ie alleen aan paar rondjes bak mag verkennen.

Er zijn vele wegen naar de GrandNix,
maar er komen er maar heel weinig uit bij de GrandPrix

Danijelle

Berichten: 344
Geregistreerd: 02-09-01
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-03 13:37

Volgens mij ligt het natuurlijk ook aan het paardje.. is het wel klaar om L te lopen? Volgens mij moet je het zo bekijken?

Karnat is er eindelijk!

michele
Berichten: 2133
Geregistreerd: 25-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-03 11:25

Ik heb zelf nu ook weer een jong paard en die ga ik wel eerst in het B starten, Voor het paard zelf maar ook voor mij. Thuis is de merrie echt ontzettend braaf, maar weet niet hoe hij op het wedstrijdterrein zal zijn. En aangezien ik het dan wel fijn vindt dat ik dan niet compleet voor gek rijdt in het L start ik toch maar lekker B.
Ben nu alleen nog aan het wachten op mijn paspoort en dan gauw een startkaart aanvragen
En je kan idd ook HC starten alleen deed ik dit met mijn vorige paard ook en jawel ik reed die drie keer een winstpunt .
Dus dat heb ik nu wel afgeleerd. Ga dan nu maar als het eventuele clownsnummer Haha!

Michèle

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-03 11:28

Ik moet marca eerst op de wagen zien te krijgen. Schijtlijster!! ze komt nu niet eens in een straal van 10 meter van de wagen. Waarschijnlijk kan ik haar voor het eerst starten over een jaar of 10 want de gemiddelde vooruitgang in deze is 1 meter per jaar...........GRRRR want ze loopt zo onwijs goed............

Kyra

Berichten: 1399
Geregistreerd: 05-11-02
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-03 11:53

Ik denk, als er geen mogelijkheden zijn om elders een paar onderlinge wedstrijden te rijden, dat ik toch B zou starten. Ik moet zeggen op die manier van, dat kost weer zoveel keer startgeld en dan moet ik nog tien wnspnten halen, ben ik er ook nooit mee bezig geweest. (en als hij goed loopt, vlieg je er toch ook zo doorheen, wat zijn dan tien winstpnten..) Ik heb zelf ervoor gekozen met mijn net ingereden paard toch maar B te starten, terwijl ik dat niet hoefde. Ik vind dat een goede manier om het paard te laten wennen aan de wedstrijden. Hij kan nog zo mak thuis zijn, op een vreemd terrein is het altijd anders. Maar dan moet ik ook zeggen dat eht een echte stress-kikker is hoor!
Als je de mogelijkheid hebt om met jouw paard of buiten mededinging ofwel op een onderlinge wedstrijd of voorterrein een paar keer te 'snuffelen' aan het wedstrijdgebeuren met jouw paard, dan kun je ook L-starten, als je denkt dat jouw paard er aan toe is.
Ik denk dat je het pas echt goed kunt beoordelen tegen de tijd dat hij ook klaar is voor de wedstrijden. (eerst maar eens zadelmak maken Knipoog )

Flempy

Berichten: 134
Geregistreerd: 28-01-03
Woonplaats: somewhere between heaven and earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-03 15:25

Tot nu toe was mijn redenering altijd; gewoon in de B beginnen,als het goed gaat ben je er toch zo uit en zo niet is het goed dat je in de B zit.

Maar ik moet toegeven nu je gelijk dubbel zoveel wedstrijden moet rijden ik ook eerder geneigd ben om dan maar L te starten,wat ik wel altijd doe is een of twee keer onderling oefenen.
Succes ermee!


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 33 bezoekers