super mager en diarree...help!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
yvetje

Berichten: 2012
Geregistreerd: 20-11-02
Woonplaats: Groningen

super mager en diarree...help!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-03-03 16:44

Een pony van iemand bij ons op de manege is heel mager (van Santana, maar haar account is nog niet geactiveerd, dus zet ik het hier ff neer) en heeft ook diarree, de ene keer is het dunner dan de andere keer. Ze poept sowieso vaak, altijd als ze uit de stal komt en buiten helemaal. Ze doet er nu ook heel lang over om haar hooi en bix op te eten, meestal ligt al het hooi er nog, ze heeft gewoon geen honger.

Ze wil er natuurlijk heel graag wat aan doen, maar het probleem is dat het niet haar eigen pony is, maar haar verzorgpony, alleen de eigenaar komt nooi en zijn telefoon doet het ook niet, omdat hij zn rekeningen niet betaald, dus die kunnen we ook niet bellen. Hoefsmid en ontwormingsmiddel is ook een probleem, omdat die man er gewoon nooit is voor zn pony!

Heel vervelend dus...
Wie weet wat het kan zijn en wat ze er aan kan doen???


littleroosie

Berichten: 6052
Geregistreerd: 16-05-01
Woonplaats: Oldemarkt

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-03 17:24

Ik denk dat het gebit sowieso nagekeken moet worden.
Als een paard loopt komen de darmen op gang en daarom poept ze dan.
Kan het zijn dat ze net weer op het land staat, dan is daardoor de kans heel groot dat ze aan de diarree is vanwege het sappige gras.
Haar magerheid komt denk ik doordat haar gebicht dus nagekeken moet worden maar het kan dus ook zijn dat ze ontwormt moet worden.
Kan je vriendin geen wormenspuit kopen? Zijn over het algemeen niet zo duur.

Insta: stal.de.bonte.dijk
Insta: pretty.by.roos - pmu in Wolvega
Vino van de Bonte Dijk B+4

Tancreda4

Berichten: 23960
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-03 17:48

Diaree is een ernstig iets bij paarden. Ze kunnen uitdrogen met alle gevolgen van dien.
Ik vind dat die eigenaar geen paard waard is. Waarom verkoopt hij het dier niet gewoon!! Als hij het zo aan zijn lot overlaat. Lang leven de verzorgsters.
Het kan door wormen komen, aangezien jij zegt dat ontwormen ook ene probleem is vanwege de laks heid van de eigenaar.

Mischien kan ze de dierenarts opbellen en het probleem aan hem voroleggen. Uitleggen wat er aan de hand is, en dat de eigenaar er geen dierenarts bij wilt halen. Mischien kan die wat tips geven.

Maar dit kan echt niet, zo het paard aan zijn lot overlaten. Hij heeft het dier aangesschaft en is verplicht er goed voro te zorgen.
Kun je niet langs de eigenaar gaan, omdat zijn telefoon het doet. Er moet echt actei worden ondernomen, omddat ernstige diaree uitdroging kan veroorzaken, waar het paard in de ernstige gevallen aan kan overlijden.

Succes!!

missnynke

Berichten: 8492
Geregistreerd: 11-05-02
Woonplaats: Hallum

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-03 18:04

ik denk in eerste instantie aan wormen. geef hem een wormenspuit, naar zijn gewicht, niet teveel maar ook zeker niet te weinig,

de diarree kan liggen aan dat ie vers gras eet, of kuil, of slobber,

of het kan zijn dat hij door de wormen van binnen al zo neschadigd is, dat hij daarvan diarree heeft, eigenlijk moet de dierenarts er even bijkomen.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-03 18:09

Loopt het paard op het land? Zo ja, dan zou ik heel erg snel ontwormen, want een besmet paard kan het hele land besmetten. Dus stel dat jij netjes ontwormd, en er loopt zo'n tijdbom tussen, dat zou je toch ook niet willen?

Verder zou ik inderdaad even het gebit na laten kijken. En wat wordt er op stal gevoerd? Is het kuil? Dan zou ik even proberen voor dit paard over te stappen op hooi....

En verder de dierenarts ernaar laten kijken. Als de rekeningen niet betaald worden moet het dier zelf er niet de dupe van worden....
En de verzorgster, draagt die bij aan de kosten?

Je suis Charlie.

yvetje

Berichten: 2012
Geregistreerd: 20-11-02
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-03-03 19:45

Neej, de verzorgster draagt niet bij aan de kosten en de pony loopt op het moment ook niet buiten, want het hele weiland is omgeploegd, dus het komt in ieder geval niet door het gras. Ze krijgt idd kuil gevoerd.

Ik vind het zelf heel vervelend dat het allemaal zo in elkaar zit. Gewoon het idee dat iemand een pony komt om voor 150 euro per maand te stallen op een manege en er vervolgens nooit naar omkijkt! Hij is al minstens 3 maanden niet meer geweest!!! En hij woont ook nog eens in een ander dorp, dus ze kan er ook niet zo even langs gaan....
Ze kan het wel allemaal zelf gaan betalen, maar dan krijgt ze haar geld waarschijnlijk nooit terug. Het zou gewoon veel beter zijn voor de pony als ie een goed tehuis kreeg met mensen die wel voor hem zorgen! Desnoods geef ik hem wel een wormspuit! En die pony is ook nog ongelooflijk zenuwachtig en druk, dus gebruikt ook nog es superveel energie...echt sneu...

marloezzke
Berichten: 5560
Geregistreerd: 08-07-02
Woonplaats: mierlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-03 11:06

kan ze niet iets anders dan kuil eten, er zijn best veel paarden die hier aan moeten wennen of gewoon niet tegen kunnen, mijn paard toen hij in het begin kuil krijg was hij ook aan de driaree maar dit is over gegaan na een tijdje. een paard dat heel zenuwachtig is en zich niet goed thuis voelt kan ook aan de diaree raken, zorg voor veel regelmatigheid enje kan ook zemelen of slobber bijvoeren dit zorgt voor een goede werking van de darmen.

wat krijgt ze verder te eten??
en ontwormen op zijn tijd is idd heel erg belangrijk om de 6 tot 10 weken voor paarden op stal paarden die veel buiten staan maximaal om de 6 tot 8 weken.

Tyrza

Berichten: 10878
Geregistreerd: 11-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-03 11:12

Hmmm, ik zou toch eens informeren bij de dierenbescherming wat de rechten van dit paard zijn. Laat ze anders eens langskomen om de ernst van de situatie te laten inzien!

Sprintje

Berichten: 2144
Geregistreerd: 31-03-03
Woonplaats: Emst

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-03 11:19

Hoi,

Volgens mij kan chronische diarree en niet eten aan drie dingen liggen:
1. Inderdaad zoals eerder gezegd wormen.
2. Haken op de kiezen of andere tandproblemen (hoe oud is deze pony?)
3. zand in het maag darm kanaal; dit kun je heel erg makkelijk zelf bekijken door wat mest in water op te lossen en dan langzaam af te gieten; als er dan een eetlepel of meer zand achter blijft heeft hij te veel zand in het maagdarmstelsel. Uitkijken met losgooien en op de wei en/of een muilkorf op bij het naar buiten gaan. Verder is er ook sandclear op de markt.

Groet S.


yvetje

Berichten: 2012
Geregistreerd: 20-11-02
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-03-03 15:24

Thanx! ik zou de tips aan haar doorgeven! Ze staat trouwens al 2 jaar op deze stal, en ze krijgt altijd hetzelfde voer, dus daar hoeft ze niet aan te wennen!


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: fransje23, Freyr, Irma77, LisaaSophie, Lola25, MissyNr1 en 35 bezoekers