hoefvet

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
quincy

Berichten: 221
Geregistreerd: 16-01-02
Woonplaats: oost-vlaanderen

hoefvet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-03 15:37

Hoi,

wanneer en waarom moet je nu hoefvet gebruiken? De ene zegt dit, de andere dat. Ik zou graag jullie meningen eens horen

laura

prompter

Berichten: 11068
Geregistreerd: 28-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-03 15:42

In Deurne was het eerste wat ik leerde van de hoefsmid die docent was op de cursus die ik volgde: nooit hoevenvet gebruiken, daar drogen de hoeven alleen maar meer van uit. Gewoon de voeten met water behandelen als ze te droog zijn. Daar heb ik me altijd aan gehouden, en mijn beide paarden hebben nooit problemen met hun voeten.

Imposante

Berichten: 1308
Geregistreerd: 29-06-01
Woonplaats: Almere!

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-03 16:05

Hoevenvet kan je wel gebruiken maar is niet noodzakelijk. Het is alleen niet goed om elke dag in te vetten en nooit het oude eraf te halen. Het is wel goed om bijvoorbeeld eerst de hoeven af te spuiten en dan in te vetten op de natte hoef. Dan houd het, de vocht vast in de hoef als deze nog een vochtig is van het afspuiten. En dat is wel heel goed!

Franca

Berichten: 5745
Geregistreerd: 17-07-02
Woonplaats: Arabierenland

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-03 16:56

Ik gebruik wel zo nu en dan hoefolie, maar smeer dat nooit op de hele hoef. Want sluit je de hoef teveel af en kan er geen vocht meer in komen.

loulou

Berichten: 14809
Geregistreerd: 12-09-01
Woonplaats: heesch (brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-03 17:06

als je hoefvet gebruik, moet je de hoeven altijd eerst afspuiten. het houd het vocht vast, maar zorgt er ook voor dat er geen vocht meer in de hoef kan. dus een paard met droge hoeven nooit zo invetten, maar eerst afspuiten

Liesje4ever

Berichten: 1423
Geregistreerd: 23-01-02
Woonplaats: Stompetoren

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-03 18:19

Hoefvet heeft geen zin om tegen droge hoeven te gebruiken. Wat wel helpt volgens m'n hoefsmid is hoefolie. Maar dan ook wel eerst even met water schoonmaken.

steeffie

Berichten: 2347
Geregistreerd: 23-05-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-03 21:41

Door hoefvet kan je de hoeven makkelijker schoonhouden, en het ziet er natuurlijk wel mooi uit. Verder heeft het totaal geen nut, als je paard droge hoeven heeft gewoon nat maken. Sher had laatst ook hele droge hoeven, ze begonnen ook te brokkelen. Nu spuit ik ze elke dag af met water en ze zien er al een stuk beter uit.