Allergie, luchtwegen en homeopathie?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Mieke
Berichten: 6925
Geregistreerd: 09-02-01
Woonplaats: NH

Allergie, luchtwegen en homeopathie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-03-03 13:41

Mijn Kaminka heeft regelmatig problemen aan de luchtwegen en wordt daar iedere winter weer opnieuw voor behandeld met antibiotica, Ventipulmin en/of Sputolysin en vitaminepoeders. Dit keer wil de genezing niet erg vlotten en krijgt ze nu ook ontstekingsremmers.

Zijn er mensen die ervaring hebben met homeopatische middelen om de gevoeligheid van de luchtwegen wat te verminderen?

De DA vermoedde toch een allergie als een van de oorzaken.


Mikey
Berichten: 1090
Geregistreerd: 10-03-02
Woonplaats: Goor/Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-03 13:58

Ik denk dat je het beste de oorzaak aan kan pakken. Het lijkt me dat jouw paard (net zo als velen) een stofallergie heeft. En het enige dat echt helpt is dag en nacht naar buiten. Verder is het belangrijk dat jouw paard niet op stro staat, maar zo stof vrij mogelijk. Kuil ipv hooi (of nat hooi is ook goed) SUCCES!

Doe maar normaal, dan doe je al gek genoeg !!!

Mieke
Berichten: 6925
Geregistreerd: 09-02-01
Woonplaats: NH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-03-03 14:30

Ja Mikey, hetgeen jij opnoemt is mij bekend en heb ik ook al met de DA besproken. Het lost het probleem echter niet op in dit geval.

Ik kan haar eventueel op andere bodembedekker zetten, maar wat stof betreft zal dat weinig opschieten, daar de andere paarden in de stal wel op stro staan en dat stof natuurlijk door de hele ruimte gaat.

Kuil krijgt ze al en ik spuit iedere dag na het uitmesten Hooispray over het stro, om het stof wat tegen te gaan.
De DA opperde ook dat het misschien raadzaam zou zijn om haar dag en nacht buiten te zetten, maar dat kan bij ons in de winter zowiezo niet, dus dan krijg ik dit gedoe volgende winter opnieuw...

Ik heb net even gekeken op www.simicur.nl en zag daar wel het e.e.a. aan middelen staan. Even over denken... niet geschoten is in ieder geval mis...

chex

Berichten: 409
Geregistreerd: 27-01-03
Woonplaats: gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-03 14:31

Je hebt speciale kruiden die tegen allergie werken. Een vriendin van mij verkoopt allerlei kruiden voor dieren, dus als je er meer van wil weten PB mij dan even.

Mars_oud
Berichten: 487
Geregistreerd: 19-09-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-03 15:21

Hallo,

Mijn ijslander heb ik homeopatsiche pillen gegeven en die werkte perfect. Weet uit mijn hoofd de naam niet, maar als je interesse hebt moet je me maar even een pb-tje sturen dan zoek ik het voor je op...

Stertke ermee,

Groetjes Marcia

Kiara

Berichten: 10899
Geregistreerd: 10-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-03 17:28

Mijn merrie en een andere bij ons op stal krijgen hoestkruiden van HMG-horse. Ze reageren hier zeer goed op.


Fitzroy

Berichten: 25044
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-03 19:40

HMP-horse bedoel je waarschijnlijk, Kiara?

Hier deed Fitz het ook uitstekend op. Het is niet goedkoop maar het werkt super. Verwacht niet dat het direct aan slaat, daar gaat wel even over heen (2 weken of zo)

Niets is zo eerlijk verdeeld als het verstand. Iedereen denkt er genoeg van te hebben.

joyce B

Berichten: 16372
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-03 20:54

Ik geef Andrew vanaf het najaar hoestkruiden van Homeopaat K. Schoon, Het wordt verkocht via Homeovet Animal Care (hebben ook een internet site) Ze hebben ook drubbels, stoomolie e.a natuurlijke en homeopatische geneesmiddelen voor paarden en grote huisdieren. (soort paardendrogist)

Daarnaast staat Andres op houtkrul, staat hij zoveel mogelijk buiten, 's winters overdag en 's zomers zo mogelijk dag en nacht. Hij krijgt kuil.

Met deze combinatie gaat het eigenlijk heel goed. Hij is op stal eigenlijk de hele winter hoestvrij geweest, en met rijden bleef het op enkele mindere dagen na beperkt tot 1 of 2 keer hoesten aan het begin van het rijden. Vorig jaar had ik (voor ik de kruiden had) nog wel ventipulmin nodig. Kortademigheid had hij nog wel wat last van bij tijd en wijle.

Timbers
Berichten: 1398
Geregistreerd: 27-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-03 20:55

Mijn paardjes hebben allebei ook hele gevoelige longen dus heb ik ze inderdaad op houtkrullen staan en geef ze nat hooi (of kuilgras). Verder geef ik een van beide op dit moment luchtwegcompositum van de groene os (kijk ook eens op www.puurnatuur.nl) en heb ik altijd iets van hoestpoeders in mijn kast staan. Op het moment dat ik ze even hoor hoesten gooi ik meteen hoestpoeder door het voer. Verder even 1 x per jaar een vitamine kuur, gewoon om de weerstand wat op te krikken een maandje poeders door het voer. Werkt perfect op dit moment want ik heb ze allebei "hoestvrij". Succes met je paardje verder!

"Begin bij het begin", zei de koning plechtig, "en ga door tot je bij het einde komt. Stop dan" ~Lewis Carroll, Alice in Wonderland

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-03 07:47

Maar niemand heeft ervaring met simicur? Ik heb daar ook gekeken omdat Pablo ook aan het hoesten is en de da ook denkt dat hij misschien stoffallergie heeft. HMP gebruikten we vroeger bij onze oude pony ook en dat leek heel goed te werken (duh waarom denk ik daar nu pas aan?).
Pablo heeft heel de winter eigenlijk niet gehoest en is nu pas begonnen, misschien door het droge weer?

zobras
Berichten: 6059
Geregistreerd: 23-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-03 08:04

Ik heb, en meerdere, zeer goede ervaringen met de Hoestmix van Simicur. Volgens mij kan je dmv een bloedonderzoek laten onderzoeken wat de allergie is, net zoals bij mensen. Vraag eens na bij je dierenarts of paardenkliniek.
Om de hoest prikkels te reduceren en de hoest te verminderen is de Hoestmix van Simicur erg goed. Voor een allergie tegen stof zou je misschien bij de humane geneeskunst (VSM) kunnen vragen.

Mieke
Berichten: 6925
Geregistreerd: 09-02-01
Woonplaats: NH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-03-03 09:08

Ik lees hier een flink aantal tips waar ik vast wat aan ga hebben!

Heel erg bedankt allemaal!

Deze winter is het trouwens voor het eerst zo erg, andere winters was het een stuk minder met hoesten en was het na een kuur sputolysin en in combinatie met antibiotica altijd snel over. Deze keer helaas niet... Boos!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-03 09:35

Eleonoor schreef:
Volgens mij kan je dmv een bloedonderzoek laten onderzoeken wat de allergie is, net zoals bij mensen. Vraag eens na bij je dierenarts of paardenkliniek.

Ik dacht dat alleen kon dmv een longspoeling?

joyce B

Berichten: 16372
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-03 10:44

Longspoeling? Wat is dat? Lijkt me vast niet de bedoeling vocht in de longen te brengen (gevaarlijk) Kun je dat uitleggen?

painthorselover

Berichten: 142
Geregistreerd: 06-03-02
Woonplaats: ....

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-03 14:44

Misschien is de paardendrogist wat kan je ook gewoon info vragen.
Probleem uit leggen en hun adviseren dan wat voor kruiden je het best
kunt gebruiken.Kijk anders op hun site www.paardendrogist.nl en vraag meteen de catalogus aan.[is gratis]
groetjes

Solvej

Berichten: 7802
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-03 16:16

bij ons op stal staat ook een paard, die krijgt accenpunctuur en staat 24 u op de wei. deze hoest bijna helemaal niet meer

Mieke
Berichten: 6925
Geregistreerd: 09-02-01
Woonplaats: NH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-03-03 09:09

Kaminka zit nu aan de prednison... fijn hoor. Maar ja, wat moet dat moet....

Tevens heb ik een pot HMP horse gehaald en met mijn DA zal ik over twee weken (moest ik toch even bellen om te evalueren) even overleggen over eventueel te gebruiken homeopatische middelen.


Mikkie

Berichten: 3964
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-03 11:07

Okkie1 schreef:
bij ons op stal staat ook een paard, die krijgt accenpunctuur en staat 24 u op de wei. deze hoest bijna helemaal niet meer


Dat wilde ik dus ook net zeggen. Het is echt opmerkelijk. Ze hoest nu nagenoeg niet meer. Alleen tijdens het poetsen, als er dus veel stof vrijkomt. Tijdens het buitenrijden, hoestte dex zich de longen uit het lijf en zij helemaal niet. Ik sta er echt van te kijken wat accuputuur voor dit paard heeft gedaan.

Nouvel

Berichten: 28535
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-03 11:07

Fitzroy schreef:
HMP-horse bedoel je waarschijnlijk, Kiara?

Hier deed Fitz het ook uitstekend op. Het is niet goedkoop maar het werkt super. Verwacht niet dat het direct aan slaat, daar gaat wel even over heen (2 weken of zo)


Ik heb ook goeie ervaringen met HMP. Niet goedkoop, maar wel goed.

fabienne

Berichten: 4818
Geregistreerd: 14-07-01
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-03 21:41

Mieke schreef:
Ik kan haar eventueel op andere bodembedekker zetten, maar wat stof betreft zal dat weinig opschieten, daar de andere paarden in de stal wel op stro staan en dat stof natuurlijk door de hele ruimte gaat.


Dat maakt wel degelijk verschil. Fab had ook stofallergie en staat nu als enige op stal op houtkrullen. De rest gewoon op stro. Het maakt gewoon een giga verschil dat ze niet de hele tijd met haar snufferd in het stro zit Haha!
Verder hebben we meestal voordroogkuil, dat is niet stoffig, of anders geef ik hooi dat zeer goed door en door nat gemaakt is.
Ze heeft er al jaren geen last meer van op deze manier Haha!

Mieke
Berichten: 6925
Geregistreerd: 09-02-01
Woonplaats: NH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-04-03 09:25

Dus dat houtmot moet ik toch maar eens overwegen.... Het fijne is dat de stalhouder geen houtkrullen wil aanschaffen, als ik mijn paard daarop wil stallen moet ik dat zelf kopen, maar er zal niets van de pensionprijs afgaan... nou ja, ik zal het toch maar overwegen... een uiteindelijk dampig paard is ook niks..!

LindaJ
Berichten: 337
Geregistreerd: 22-08-02
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-03 14:07

joyce B schreef:
Longspoeling? Wat is dat? Lijkt me vast niet de bedoeling vocht in de longen te brengen (gevaarlijk) Kun je dat uitleggen?


Bij mijn paard hebben ze dat inderdaad gedaan vorig jaar. Er wordt vocht helemaal onderin de longen gespoten en er meteen weer uit gezogen. Dat vocht wordt dan als de wiedeweerga naar een laboratorium gebracht. Daar kunnen ze dan kijken of er antistoffen in zitten en waar dat antistoffen voor zijn.

Mijn paard bleek toen allergisch te zijn voor stof en pollen, nogal zwaar ook, en ik ben ook nog aan het zoeken naar de beste oplossing... Hij staat al op houtmot (z'n buren ook) en krijgt kuil, maar moest dit voorjaar toch weer een ventipulmin+prednisolon-kuur - die tot nu toe niet lijkt te helpen. Daarnaast laat ik 'm altijd stomen een paar keer per week zodat hij niet van dat dikke vastzittende slijm krijgt. Ik geef 'm foenegriek en Easy breathing van de paardendrogist maar dat laaste lijkt ook niet te helpen.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: lina1998, SentiBot, Sewri en 31 bezoekers