Endurance Austerlitz

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
SGWuppie

Berichten: 4628
Geregistreerd: 24-04-02
Woonplaats: Nijmegen

Endurance Austerlitz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-03-03 21:21

Oke, ik moet het maar een keertje toegeven, want straks zien jullie toch mijn naam wel op de startlijst: ik heb me opgegeven voor deze wedstrijd! (als ik dat tenminste nog op tijd gedaan heb)

Misschien dat jullie dat helemaal niet speciaal vinden, maar voor mij is het de eerste keer en ik zou met ieder paard zo'n rit durven rijden, behalve met het paard waarmee ik me opgegeven heb Bloos

Het is een Anglo-Arabier (Karin, jij weet wel over wie ik het heb..ja, die ja Knipoog )....op zich qua ras prima geschikt natuurlijk, maar qua karakter...

Het is namelijk een ongelooflijk moeilijk paard. Hij loopt M2 dressuur, maar is een ontzettende angsthaas. Ik wil graag een betere vertrouwens band met hem en hoop dat ik dat kan bereiken door veel met hem bezig te zijn en dan vooral op onbekend terrein. Probleem is alleen dat hij bijna niet in z'n uppie het bos in wil (bang)...

Ik ben dus ook nu al best wel zenuwachtig hoe alles zal gaan. Ik heb al wat rondgeneuzeld op bokt en ben al best veel te weten gekomen, maar als jullie nog tips hebben dan graag!!! Veel dingen zullen voor jullie als doorgewinterde endurance ruiters heel logisch zijn, maar ik ben echt een enorme leek!

Ik rij dus ook maar gewoon met mijn dressuurzadel, dat zit eigenlijk nog het lekkerst....professionele spullen (hartslagmeters e.d.) heb ik dus ook niet!

Alvast 1 vraagje: hoe zit het als je paard voor aanvang een hele hoge hartslag heeft? (dat kan ik me zo voorstellen wanneer mijn zenuwpeesje al die commotie op een wedstrijdterrein ziet) Mag je dan niet starten?
En start je omstebeurt of in een groep?

Alvast bedankt!


Karin

Berichten: 65335
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-03 21:57

Hee Marieke, hartstikke leuk dat je meedoet! Austerlitz is heel goed te doen als eerste wedstrijd (was vorig jaar ook mijn eerste), 26 km over goed begaanbaar terrein.

Citaat:
...en ik zou met ieder paard zo'n rit durven rijden, behalve met het paard waarmee ik me opgegeven heb Bloos


Grappig zoals je dat zegt, en getuigt van lef en toch ook wel van vertrouwen dat je het toch gaat proberen! Ga je al wat vaker met hem thuis het bos in? En dan in je eentje, dus niet met een ander paard er naast waaraan hij zich kan optrekken? Ik heb zelf weinig ervaring met paarden die niet in hun eentje het bos in durven, hoewel onze vorige pony best een zenuwpeesje was. Maar bij hem was het een kwestie van 'hup, gewoon DOEN en maar zien wat er van komt'.

Dressuurzadel is prima, als jij daar het lekkerst mee rijdt. Er zijn veel mensen die met een dressuurzadel endurance rijden, ook in de hogere klassen. Ik heb zelf ook een dressuurzadel, 'omgebouwd' tot endurancezadel (met wat extra kussens en ringen) en ik zit er heerlijk in. Hartslagmeter is ook niet strikt noodzakelijk, overigens wel een handig hulpmiddel als je vaker gaat starten. Tip: kleed jezelf en je paard zo comfortabel mogelijk aan, draag gewoon wat je op een lange buitenrit ook zou dragen.

Toevallig heb ik het boekje met nieuwe reglementen voor me liggen en daar staat dat je niet mag starten als de ademhaling en/of polsfrequentie hoger is dan 60. Bij ademhaling geldt de volgende uitzondering: 'tenzij dit het gevolg is van onrust of opwinding, dit ter beoordeling van de veterinair'. Afgelopen zondag deed er een hengst mee die voor het eerst op wedstrijd ging, en die had bij de voorkeuring een hartslag van 100, door alle opwinding. Hij werd niet direct afgekeurd, mocht later terugkomen en toen was het goed. Een veterinair kan goed inschatten of zoiets door opwinding of gebrek aan conditie o.i.d. komt. Ret had zondag ook 52, die was ook behoorlijk opgewonden. Thuis heeft-ie rond de 28 en op vorige wedstrijden rond de 32... Haha!

En wat je laatste vraag betreft: in Austerlitz start je op een heel smal paadje. Vorig jaar startte je daar met vier combinaties tegelijk, maar je mag eventueel ook een individuele starttijd aanvragen als jouw paard echt onhandelbaar is (zoals die van mij vorig jaar, ik ben toen zelfs achterstevoren gestart Haha!). Maar dat kunnen ze je daar wel vertellen, in principe start je in Austerlitz in groepjes van vier.

Nogmaals: hartstikke leuk dat je meedoet! Ik zie je vast wel daar, ik rijd mijn eerste klasse 2 dus twee keer hetzelfde rondje, ik kom je vast onderweg wel ergens tegen! Knipoog

.
If you want to go fast, go alone. If you want to go far, go together. <African proverb>

SGWuppie

Berichten: 4628
Geregistreerd: 24-04-02
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-03-03 22:42

Karin schreef:
Ik zie je vast wel daar, ik rijd mijn eerste klasse 2 dus twee keer hetzelfde rondje, ik kom je vast onderweg wel ergens tegen! Knipoog


Als dat zo is ben ik al heel blij en is de missie geslaagd! Maar dan wel echt "onderweg" he, dus niet stuiterend bij de start

Bedankt voor de info! In groepjes van 4 lijkt me wel fijn, dan kan hij daar een beetje achteraan hupsen. Sporen zijn niet toegestaan las ik...martingaal wel?

Karin

Berichten: 65335
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-03 22:49

Klopt, je mag geen sporen gebruiken, wel een zweep(je) tot 90 cm. Martingaal is toegestaan. Voor het volledige (nieuwe) reglement kun je even kijken op www.deronline.nl onder 'Wedstrijden'.

.
If you want to go fast, go alone. If you want to go far, go together. <African proverb>

Navy

Berichten: 4501
Geregistreerd: 10-03-01
Woonplaats: Voorthuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-03 18:15

Vooral als je paard niet alleen het bos in durft, is met meerdere starten heel fijn. Ikzelf baal ervan Lachen Start veel liever alleen, en blijf de rest van de wedstrijd ook liever alleen rijden. Ik vind het ontzettend gezellig, maar in mijn up kan ik me echt 100% op Navy concentreren, met iemand naast me kost dat me meer moeite.

Duurt trouwens ook nog maar anderhalve week.. *spannend*
Kootwijkerbroek ging ontzettend hgoed, maar ik ben met maar één groom in Austerlitz, dus starten we dit keer nog lekker klasse 1. Ook Kootwijk zal nog in klasse 1 blijven, al heb ik daar echt sterke twijfels bij..

Leuk dat je mee doet Ik ben benieuwd Haha!:D

Endurance: je paard, jij, een prachtige omgeving en heel veel kilometers worden samen één.

arabianfrend

Berichten: 514
Geregistreerd: 25-07-02
Woonplaats: breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-03 22:31

jij hebt nog geluk als je meerdere grooms hebt Knipoog
ik heb er altijd maar 1, maar die doet het super hoor
en het gaat ook heel goed moet ik zeggen.
zie jullie misschien in austerlitz, heb me ook ingeschreven Haha!

groetjes arabianfriends

cavia stal pokemon

Wilma1983

Berichten: 1061
Geregistreerd: 10-08-01
Woonplaats: Zeist

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-03 08:12

Wanneer is die wedstrijd dan?

Westernfreak

Berichten: 5495
Geregistreerd: 06-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-03 08:51

Austerlitz is 6 april en Kootwijk 26 april.
In Kootwijk ga ik waarschijnlijk ook starten, ik heb me in elk geval ingeschreven! Austerlitz sla ik over....vind ik een beetje ver rijden en wel erg kort na mijn allereerste wedstrijd, ik ben nog aan het bijkomen van KWB!!! Haha!

"The world is best viewed through the ears of a trotter"

cornelie

Berichten: 9349
Geregistreerd: 11-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-03 09:04

Hoi, ik doe ook voor het eerst mee in austerlitz Lachen Ik heb wel een westernzadel voor de trainingen maar voor langere ritten rijd ik ook gewoon in mijn dressuurzadeltje, bevalt me prima. Gelukkig heb ik dit keer een groom bij me maar normaal doe ik altijd alles alleen. Ik heb trouwens een blanket-appaloosa, voskleurig paard met een witte kont. Wie weet zien we elkaar nog Lachen

araber

Berichten: 2054
Geregistreerd: 09-11-01
Woonplaats: ergens op deze wereld!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-03 21:58

je start dus gewoon met 4 mensen die je dus eigelijk niet kent al zou je dus in je eentje komen?

niets is onmogelijk voor hen die willen

Karin

Berichten: 65335
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-03 00:15

Klopt. Maar dat gebeurt wel vaker, niet altijd is er tijd en gelegenheid om iedereen individueel te laten starten. Als je echt absoluut in je eentje wilt starten, dan kun je meestal wel een eigen starttijd aanvragen, maar organisatoren zijn daar niet altijd even blij mee.

.
If you want to go fast, go alone. If you want to go far, go together. <African proverb>

Navy

Berichten: 4501
Geregistreerd: 10-03-01
Woonplaats: Voorthuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-03 07:35

Ik heb bij opmerkingen "Graag zo vroeg mogelijk starten" geschreven Haha! Ik was dan ook erg vroeg met inschrijven, maar wou het risico niet nemen laat te moeten. Het is hier echt om de hoek, mijn trainingsrondje loopt over een groot deel van de route. Vorig jaar was dat nog niet zo (andere stal), en ik ben benieuwd hoe ze zich houd ("Huis!! Huis!!").

Trouwens, thuis train ik áltijd zonder groom, en die trainingen zijn zwaarder dan een gemiddelde wedstrijid.. Vreemd eigenlijk Lachen Maar een klasse 2 zonder grooms durf ik echt absoluut niet aan!

Endurance: je paard, jij, een prachtige omgeving en heel veel kilometers worden samen één.

Karin

Berichten: 65335
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-03 09:14

NaVy! schreef:
Het is hier echt om de hoek, mijn trainingsrondje loopt over een groot deel van de route. Vorig jaar was dat nog niet zo (andere stal), en ik ben benieuwd hoe ze zich houd ("Huis!! Huis!!").


Dat heb ik straks in Holten, de route loopt een heel stuk op nog geen km van onze stal en vorig jaar woonde Ret nog ergens anders Haha!. Gelukkig train ik daar altijd alle kanten op, geen vaste 'naar huis'-route. *LOL*

.
If you want to go fast, go alone. If you want to go far, go together. <African proverb>

Navy

Berichten: 4501
Geregistreerd: 10-03-01
Woonplaats: Voorthuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-03 20:37

Dat heb ik gelukkig ook, elke keer anders. Op zich heb ik er ook wel vertrouwen in dat dat wel goed loopt, Navy lijkt altijd duidelijk het verschil te voelen tussen training en wedstrijd (het reizen alleen al), en tijdens een wedstrijd is ze veel makkelijker. Hopelijk dus ook in eigen omgeving..

Endurance: je paard, jij, een prachtige omgeving en heel veel kilometers worden samen één.

Karin

Berichten: 65335
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-03 09:41

Zaterdag even een stukje van 'Holten' gereden en tot de conclusie gekomen dat de route op nog geen 200 meter afstand achter onze stal langs loopt. Maar volgens mij heeft Ret dat niet eens door. Haha!

Marieke, ik heb je op de lijst zien staan! Je start idd met drie anderen tegelijk, maar dat had je denk ik zelf ook al gezien. Ben heel benieuwd of ik je nog ga tegenkomen, ik start een half uur eerder dan jij.

.
If you want to go fast, go alone. If you want to go far, go together. <African proverb>

straus
Berichten: 129
Geregistreerd: 13-02-03
Woonplaats: losser

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-03 10:44

Citaat:
Maar een klasse 2 zonder grooms durf ik echt absoluut niet aan!


Ik ben dus echt een leek op endurance gebied, maar waarom zijn grooms zo belangrijk tijdens een wedstrijd? Wat doen ze precies?


Karin

Berichten: 65335
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-03 10:51

Voornamelijk liters en liters water aangeven op de groomplaatsen langs de route, om je paard te koelen, te drenken en jezelf drinken te geven. Vocht is ontzettend belangrijk op een lange rit, en met warm weer helemaal. Koelen brengt de hartslag van het paard omlaag en zorgt ervoor dat de turgor op peil blijft. En zelf kun je vaak niet meer dan drie of vier kleine flesjes meenemen te paard, te weinig om een hele rit mee uit te rijden, zeker in de hogere klassen.

Met kouder weer is het belangrijk dat je grooms er staan met dekens en jassen, zodat je paard en jij niet te snel afkoelen als je stil staat (erg belangrijk, vooral voor spieren). En soms is het handig als ze even je paard voor je kunnen vasthouden, bijvoorbeeld op P/Á en vetgate. Ik zou er niet aan moeten denken om in m'n eentje op wedstrijd te gaan.

.
If you want to go fast, go alone. If you want to go far, go together. <African proverb>

straus
Berichten: 129
Geregistreerd: 13-02-03
Woonplaats: losser

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-03 10:58

Dus als je geen groom hebt, is er onderweg verder geen water? En een beetje een domme vraag, maar wat is een turgor????

Karin

Berichten: 65335
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-03 11:01

Soms staan er bakken met water langs de route (zoals in Laag Soeren), en op de locatie zelf is natuurlijk water te krijgen. Maar de P/A en vetgates liggen vaak midden op de route, en daar is meestal geen kraan o.i.d. De turgor is de veerkracht van de huid, die afhankelijk is van vocht. Die wordt gemeten in de snelheid waarmee een stuk halshuid terugveert nadat je die tussen duim en vingers hebt gepakt. Hoe langzamer dat gebeurt, hoe slechter de turgor en hoe groter de kans op uitdroging. Bij een turgor van >2 is het paard naar mijn weten afgekeurd.

.
If you want to go fast, go alone. If you want to go far, go together. <African proverb>

gerritje

Berichten: 757
Geregistreerd: 30-03-03
Woonplaats: Leiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-03 11:17

Karin schreef:
Bij een turgor van >2 is het paard naar mijn weten afgekeurd.


Dat hoeft niet hoor, als het paard verder goed is en de turgor >2 hoeft geen diskwalificatie te betekenen. Heb namelijk wel eens gehoord dat paarden turgor >2 was en deze werden gewoon goedgekeurd.

Weet niet waar de grens ligt maar het zal ook te maken hebben met algehele gesteldheid (bij tevens zeer opgetrokken liesen en een vaak wat doffe oogslag en pruimirige lippen en slechte turgor kom je snel op mogelijke kans van uitdroging).

Tot zondag, karin succes met je klasse 2. Wij rijden klasse 1 voor Nasiertje.

Groetjes Ger

Karin

Berichten: 65335
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-03 11:19

Hee Gerrita, welkom op Bokt! Lachen

Bedankt voor je verduidelijking, ik had altijd begrepen dat de turgor niet hoger mocht zijn dan 2. Ik ben er bij Retje erg op bedacht, hij drinkt altijd zo moeilijk en kan er de dag na de wedstrijd soms uitzien als een afgetraind renpaard. Hoewel het na de laatste twee lange ritten prima ging!

Maar tot zondag, zie jullie in Austerlitz! Lachen
Laatst bijgewerkt door Karin op 31-03-03 11:21, in het totaal 1 keer bewerkt

.
If you want to go fast, go alone. If you want to go far, go together. <African proverb>

straus
Berichten: 129
Geregistreerd: 13-02-03
Woonplaats: losser

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-03 11:20

Ok, weer wat geleerd. Bedankt voor de informatie. Die grooms zijn dus wel heel erg belangrijk, dus als ik dit jaar mijn eerste endurance wedstrijd ga rijden, dan begin ik nu alvast met mensen te vragen of ze willen groomen. Haha!

Karin

Berichten: 65335
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-03 11:23

In klasse 1 (en evt. klasse 2) kun je met één groom nog wel uit de voeten. Vanaf klasse 3 nemen ruiters complete groomteams mee. Lachen

.
If you want to go fast, go alone. If you want to go far, go together. <African proverb>

Ganna

Berichten: 854
Geregistreerd: 23-01-02
Woonplaats: Bijna in Utrecht. De dames in HR

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-03 12:07

Op de P/A en in de vetgates is altijd water aanwezig, dit is verplicht.
Dus je kunt gerust zonder grooms rijden hoor. Joey heeft ook wel 70 km wedstrijden gelopen zonder groom, alleen water bij de P/A (kom je toch langs even stoppen en je hebt water) en in de vetgate. Na de finish kan je weer uitgebreid drenken etc.
Met mijn eigen pony zou ik dit niet kunnen omdat die erg veel behoefte heeft aan water.

The longer, the pony!
Remember it is the speed that kills the horse, not the distance!

Karin

Berichten: 65335
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-03 12:17

Zie, zo leer ik elke keer weer bij... Water op P/A en vetgates is me nooit opgevallen omdat ik altijd zelf water mee heb (lees: mijn grooms). Lachen

En idd, in principe kun je zonder groom rijden, maar het lijkt me helemaal niets om in m'n uppie op wedstrijd te gaan. Juist het delen van je ervaringen met het 'grondteam' vind ik zo leuk. En als ze er dan toch zijn, kunnen ze meteen water meenemen... Knipoog

.
If you want to go fast, go alone. If you want to go far, go together. <African proverb>


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 0 bezoekers