Welke hengst voor onze Welcome-merrie?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
fabienne

Berichten: 4818
Geregistreerd: 14-07-01
Woonplaats: Wijchen

Welke hengst voor onze Welcome-merrie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-03 00:10

We hebben besloten Fabienne niet meer te dekken. Ik ben er dan te lang uit met rijden, en gezien haar leeftijd ben ik bang dat ik haar daarna niet meer terug op niveau krijg. Ze leveren toch elke keer wel wat in bij zo'n dracht, zeker een wat ouder paard.

Van de week kreeg ik ineens het lumineuze idee dat we onze Terra wel konden laten dekken Haha! Tenslotte wordt ze ook 3 nu, dus dat kan gemakkelijk. Alleen waren we zo met Fab bezig, dat we er niet eens aan gedacht hadden hihihi.........

Dus nu de hamvraag: welke hengst zou passen;
KWPN, niet zo'n dure hengst, eentje die een beetje maat doorgeeft, en een beetje meer bloeduitdrukking. De beweging is vrij goed van zowel haar, als haar moeder, oma Fab beweegt correct, maar met een wat vlak voorbeengebruik. Dit zou ook bij Terra nog weer iets meer knie mogen hebben.

Foto's van Terra staan in mijn profiel en op mijn website.

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-03 18:55

Een oudere hoog in het bloed staande hengst misschien. Is Clavecimbel iets, geeft maat en goede beweging. Statuar v Tamersale XX vm Apple King XX ter dekking bij Van Bommel.

fabienne

Berichten: 4818
Geregistreerd: 14-07-01
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-03 20:45

Clavecimbel leeft toch al jaren niet meer?

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-03 21:10

Clavecimbel staat idd niet op de advertentie van van Bommel, maar wel in de hk catalogus van 2003 bij ter dekking staande hengsen, vandaar dat ik even door de war was. Zal even verder speuren, ik was de catalogus aan het doorkijken voor hengsten die in aanmerking zouden kunnen komen Bloos .

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-03 21:41

Ok om het goed te maken, ik weet niet hoe duur hij is, maar kwa karakter zou je Mondriaan kunnen gebruiken.

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-03 01:02

Ben serieus hoor Fabienne, de welcome is zo braaf en dat snelle achterbeen en dat bloed is geen verkeerde keus hoor

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-03 01:09

sarabande schreef:
Ben serieus hoor Fabienne, de welcome is zo braaf en dat snelle achterbeen en dat bloed is geen verkeerde keus hoor


Weet het niet zeker hoor!! HEb het van horen zeggen, dus als jullie beter weten hoor ik het graag.

Maar ik heb van Mondriaan gehoord dat hij veel paarden vererfd die wat de grond in lopen aan de voorkant. En dat zou ik niet graag willen voor een dressuurpaard.

Is er niets in de jongere jaargangen te vinden, zoals bijv...........de Krack C x Pion dat vond ik een erg goed dier.

fabienne

Berichten: 4818
Geregistreerd: 14-07-01
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-03 01:09

Tja ik weet niet, ik ben niet zo weg van trakhener bloed, en een hengst die ze op wacht hebben gezet in 2000 dat weet ik ook niet....

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-03 07:20

Mondriaan geeft wel bloedmooie paarden, alleen wat ik tot nog toe heb ik niet dat beetje knie erin gezien wat Fab graag wil hebben.
Ik denk dat je wel gebaat zou kunnen zijn bij Trakhener bloed, Terra kan wel wat bloed en een langer voorbeen gebruiken.
Wat vind je niet duur? Tegenwoordig begint het zo'n beetje allemaal vanaf de 700 euro. Wil je echter onder/rond de 500/600 euro blijven binnen het KWPN ben je wel beperkt in je keuze.

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-03 08:57

Omdat de vraag idd een kostenprijs inhield, was mijn keuze bepertk, beetje te beperkt gezien mijn eerste post Bloos

Maar uit het feit dat aanvankelijk niemand reageerde blijkt dat de vraagstelling niet direkt op te lossen is.
Als iemand dus probeert er een start mee te maken is het wel heel gemakkelijk om dat alleen maar negatief te beoordelen inplaats van met die gegevens weer verder te gaan zoals in andere vraagstellingen hierover.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-03 08:58

Sjuimpje schreef:
Mondriaan geeft wel bloedmooie paarden, alleen wat ik tot nog toe heb ik niet dat beetje knie erin gezien wat Fab graag wil hebben.


Ze zijn bloedmooi maar komen veel tekort in beweging, en ik zou daar geen concessies in willen doen.

Crissy
Berichten: 352
Geregistreerd: 22-10-02
Woonplaats: Dordrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-03 09:45

Bij de wat oudere hengsten zou ik denken aan Wolfgang als veredelaar en typemaker. De merrie heeft een hengst nodig die wat luxer fokt.

Bij jongere hengsten vind ik Norway, Redford of Riant. Deze hengsten zijn een slag luxer. Vooral Norway geeft wat bloederige types en kan goed bij een wat stevigere merrie.

Ik vind het een hele leuke merrie, zeker in beweging. Type kan wel wat veredeld worden.

succes met je keuze !!!!

Grootmoeder is ook een leuke merrie.

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-03 10:05

Wolfgang = Farn x Ersatohenes XX x Uron in zijn tijd wellicht een veredelaar, maar nu juist weer ingezet voor wat lichtere merries.
Bij de jongere jaargangen vind je veredelaars genoeg, maar niet in de prijsklasse die Fabienne ambieert.