M'n pony zit vreselijk vast

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Woogy

Berichten: 8285
Geregistreerd: 06-01-03
Woonplaats: Bellingwolde

M'n pony zit vreselijk vast

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-03-03 17:45

aan z'n rechterkant, zo erg dat hij niet echt goed op je been reageert.
alle zadels die je op z'n rug legt(z'n wyntec, westernzadel en renzadeltje) liggen rechts verder naar voren omdat er gewoon geen spieren op zitten.
ik denk dat de reden hiervoor is hoe z'n stal is gebouwd, als hij uit z'n box kijkt is dat dus naar links, aan de linker kant is hij dus enorm gespierd.
ik ben al langzaam aan bezig met het opbouwen om met stelling naar rechts te lopen en gevoeliger maken voor m'n rechter been.
nou vroeg ik dus af, wat voor oefeningen ik erbij kan doen om hem ook in z'n lijf soepeler te maken, want nu heb ik gewoon m'n rechter teugel ietsje korter dan links en drijf me helemaal het lep, en z'n neusje gaat net een centimeter naar opzij. maar nu z'n lichama nog.

kortom, hoe krijg ik het lijf van m'n pony soepel Lachen

Oh those blue eyes,
All they ever did was tell a million lies


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-03 19:10

Veel longeren met een dubbele longe en bijzetten met een touwtje.
Als je dit nog nooit eerder hebt gedaan kun je het beste hulp van een instucteur vragen.
Ook handig: het boekje van Lammert Haanstra over longeren, erg duidelijk uitgelegd met veel foto´s.

Avanti

Berichten: 13903
Geregistreerd: 14-02-02
Woonplaats: ridderkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-03 19:15

Als het aan de stal ligt (?) in een goede stal plaatsen. Verder ben je er nu best wel laat bij dan, hopelijk krijgt hij er geen moeilijk heden met slijtage enzo door.

bakkabouter

Berichten: 5298
Geregistreerd: 01-03-03
Woonplaats: Antwerpen - België

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-03 19:43

Avanti schreef:
Als het aan de stal ligt (?) in een goede stal plaatsen. Verder ben je er nu best wel laat bij dan, hopelijk krijgt hij er geen moeilijk heden met slijtage enzo door.

Woogy kan er toch ook niet aan doen dat die pony altijd naar links kijkt,nogal zielig van alles zo te maken datie helemaal ni meer naar buiten kan kijken

Grammar, it's the difference between knowing your sh!t and knowing you're sh!t.
Mensen met een zuiver geweten hebben een slecht geheugen.

Avanti

Berichten: 13903
Geregistreerd: 14-02-02
Woonplaats: ridderkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-03 19:48

Ow verkeerd gelezen, ik dat dat de stal schuin liep naar links *LOL* haha

Ik denk dat dat naar links kikjen een gevolg is geen oorzaak.

Woogy

Berichten: 8285
Geregistreerd: 06-01-03
Woonplaats: Bellingwolde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-03-03 21:07

z'n box is zeg maar vierkant maar 1 van de hoeken weg gesneden waarin z'n deur zit, maar hij kijkt altijd naar links want hij kan ook anders staan at hij er recht voor staat, maar goed buds is eigenwijs
longeren doen we eigenlijk vrij weinig omdat hij enorm sterk is in de longeerput en daar zijn geen hekken dus als hij uitbreekt staat hij weer bij stal(is me al vaker gebeurt) maar ga is kijken of dat woensdag gaat, gewoon smiddags longeren en daarna nog ff in de paddock rijden, gewoon iemand voor de uitgang laten staan

Oh those blue eyes,
All they ever did was tell a million lies

Kusia

Berichten: 4225
Geregistreerd: 27-02-03
Woonplaats: Rhoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-03 23:38

Als ik het goed begrepen heb is zijn linkerkant dus sterker ontwikkeld. Dus.............dan moet je de rechterkant ook meer gaan ontwikkelen.
Ik denk dat je dan vaker op de rechterhand moet rijden. Ik weet niet of je buitenrijdt, maar dan met draven op linkerbeen lichtrijden.
Wissel je ook eens kanten af met opstijgen??? Dat kan misschien ook helpen om de spieren meer te ontwikkelen.
Succes!

Er zijn geen paarden die op ezels rijden, maar er zijn wel ezels die op paarden rijden!

XoNo

Berichten: 21435
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-03 00:00

Met longeren kun je eventueel met dubbele lijnen werken, zodat je hem aan de buitenkant kunt begrenzen als hij probeert uit te breken, of de longeerput, zoals je dat noemt, afzetten met lint ofzo. Verder kun je wat vaker op de rechterhand rijden misschien, iemand die weet of dat enig nut heeft? Ik doe ook maar een gooi Lachen

From the looks of this place, my ass has got a lot of catching up to do.
http://www.crperformancehorses.nl

Emeraldo
Berichten: 3024
Geregistreerd: 16-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-03 18:40

Mijn paard zit soms ook vast, alleen dan links. Van mijn instructice moet ik veel schouderbinnenwaarts rijden (eventueel vanuit de volte tien meter) en ook gewoon heel veel voltes. Zelf maak ik voortaan kleine achtjes Tussen E -X -B. Bij mijn paard werkt het goed. Wat ook goed helpt is in de galop schouderbinnenwaarts rijden.
Veel succes ermee....

Z2+14 tussen de paarden met mijn superpony!
Mijn beste maatje is met welverdiend paarden pensioen.
Vita B+21 L1+2


Lieke

Berichten: 11351
Geregistreerd: 18-02-01
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-03 20:11

En ook belanrijk is dat je niet je ene teugel korter neemt, want daar los je niks mee op.

yvetje

Berichten: 2012
Geregistreerd: 20-11-02
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-03 21:31

Laat hem eens op zijn goede kant veel contrastelling geven, dan maak je het meteen niet te moeilijk ( dan dat hij op zn moeilijke kant met stelling loopt) en goed je buitenteugel eraan houden en ga nou niet zo veel op zijn goede hand rijden, omdat dat makkelijk is, je moet echt even doorzetten en als er na een tijd nog geen verbetering komt, zou ik hem een keer laten kraken. Longeer je pony anders eens een paar keer. Dat kan heel goed helpen.

Solvej

Berichten: 7802
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-03 22:40

je moet zowieso 2 teugels gelijk hebben je moet beginnen met de spieren op te bouwen aan zijn rechterschouder maar wel op een manier dat andere spieren eronder lijden (korte ei of lange ij?) longeren is een goede oefening en uit rijden heuvels op en af als dit een mogelijkheid is met een linkerstelling, hierdoor rekken zijn rechterschouder spieren uit en worden getraind. veel voorwaarts neerwaarts rijden en kleine voltes, openen en sluiten. goed zijn achterhand eronder rijden dat hij nageefelijk is maar toch iets omhoog komt zodra hij los is dan belast hij zijn voorhand minder en moet zichzelf als het waren dragen en trainen trainen trainen...succes en hoop dat het wat word. (ps sorry is volgens mij een beetje een warrige uitleg maar moet zeggen dat ik nog nooit een paard heb gezien die aan een kant gespierd is en aan de andere kant niet?)


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 74 bezoekers