Welk ras?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Tiffany

Berichten: 5725
Geregistreerd: 17-06-02

Welk ras?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-03 09:39

Ik ben het nu zat op stal, sinds kort loop ik met een meisje (waar ik lang ruzie mee heb gehad) en krijg ik allemaal van die vreemde opmerkingen naar me toe geslingerd Verward (over de ponys)
btw nu ga ik me eigen pony kopen na de zomer vakantie maar ik weet niet echt voor welk ras ik moet kijken

Ik wil het liefst een pony die lekker breed is.
En lekker rustig. Hij moet wel hoog wezen.
Ik zit nu te denken aan een fjord of tinker...... wat denken jullie?

Solvej

Berichten: 7802
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-03 11:31

die keus ligt helemaal bij jou..ik had vroeger ook zo mijn voorkeuren..uiteindelijk kwam er iets uit wat alles tegenovergesteld aan mijn wensen was en het klikte super. ik vind het nog steeds heel erg dat ik haar niet meer heb...:'(
ehm het moraal van het verhaal: als het goed klikt met een paardje komt dat allemaal vanzelf.

Dyonne
Moderator Informatief en Markt
May the horse be with you!

Berichten: 30619
Geregistreerd: 10-03-02
Woonplaats: Nijkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-03 11:41

Ik zou niet in rassen gaan denken idd.
Zelf heb ik twee pony's die breed zijn. Een WelshCob en een Haflinger. Bedenk wel dat een raspony over het algemeen duurder is als een niet-raspony.
Mijn beide pony's vind ik mooie pony's, maar wat betreft karakter ga ik voor een WelshCob. Hij is alleen niet echt een rustige pony. Een Haflinger is wel een rustige pony.
Zelf vind ik bonte Tinkers niet mooi, ik vind ze alleen mooi als ze effen zijn, weet niet hoe dat komt. En Fjorden vind ik ook niets.

Tiffany

Berichten: 5725
Geregistreerd: 17-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-03 11:49

Haflingers vind ik ook heel gaaf!

Arjette

Berichten: 1644
Geregistreerd: 21-02-03
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-03 12:40

Ik heb zelf een Haflinger gehad en ik ken ook veel mensen om mij heen met een haflinger. Dit zijn allemaal hardstikke leuke beestjes. Ook Tinkers vind ik ontzettend gaaf, Fjorden minder. Het is echter wel belangrijk dat je kijkt of het paard wel bij je past en niet alleen afgaat op het ras.

Solvej

Berichten: 7802
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-03 12:47

ik heb ook een haflinger gehad, toen ik 11 was ofzow..heb ik veel op geleerd Haha! maar zou er nu voor geen goud meer ene willen hebben..niet dat ik ze niet leuk vind, maar ik rij paarden en met een (haflingerpony) kom ik gewoon niet verder..dat verschilt toch heel veel..maar haffies zijn idd leuke diertjes

Tychon
Berichten: 33
Geregistreerd: 19-12-02
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-03 12:52

gevoel is in deze zaak heel belangrijk. Ik wist precies wat ik wilde. Een ruin van niet ouder dan 4 jaar boven de 1,66 en GEEN SCHIMMEL. dressuurmatig zeer belangrijk, maar ik wilde ook wat springen. Zie hier waar ik mee thuis kwam (en puur omdat ik op mijngevoel afging)

een 3,5 jarige MERRIE van 1,63 SCHIMMEL en SPRINGEN kan ze niet !!!!

Ik heb er nooit spijt van gehad, het uitelijk en het ras doet er niet toe, jou gevoel wel.

Lolaa

Berichten: 65
Geregistreerd: 10-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-03 12:53

Haflingers, Tinkers... allemaal leuke paarden!! ik vind Fjorden alleen ook iets minder.. maar dat kan door een bepaalde Fjord in 't verleden komen Knipoog. Maar ik ben het met de rest eens.. ga gewoon op zoek naar een leuke (brede) pony maakt niet uit wat voor ras!!

Als je toch een raspony zou willen zou ik gaan voor de Haflinger.. die zijn in het algmeen ook een stuk goedkoper dan de tinker en wat mij betreft even lief Lachen

Heike
Mede-oprichtster

Berichten: 17804
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Gemert

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-03 13:30

Tja ik ben helemaal verknocht aan de Welsh Cob. Dit zijn warmbloeden tegenover de tinker en haflinger en fjord. Iets wat veel mensen vergeten.

Maar met rijden merk je dat wel.

Helaas staan er maar weinig Welsh Cobs te koop. En als je een beetje een goede vindt met papieren ben je al gauw veel geld kwijt. Maar ik heb het er graag voor over!

Feetje

Berichten: 11126
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Het zonnige zuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-03 17:10

Ik ben helemaal gek op Haflingers (goh, hoe zou dat nu komen Verward ) maar je moet idd gewoon een paardje zoeken met wie het klikt.

jameslover

Berichten: 75
Geregistreerd: 21-02-03
Woonplaats: apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-03 19:01

fjorden en tinkers zijn inderdaad wel breed ikzelf vind fjorden erg leuk dus ik zou kiezen voor een fjord maar het natuurlijk jou keus Haha!

VillaNeusjes

Berichten: 6099
Geregistreerd: 03-09-02
Woonplaats: Villa neusjes on tour

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-03 19:05

ik heb een fjord en een tinker gehad. allebei superbeesten en ik heb nu alleen de tinker nog maar omdat ik de fjord te klein vond voor mezelf.
tinkers zul je sneller in een grote maat vinden. maar je zal zelf moeten beslissen uiteindelijk..

smiley

Berichten: 2795
Geregistreerd: 12-05-02
Woonplaats: Biezenmortel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-03 20:26

Ik zou ook niet op het ras afgaan. Ga gewoon eens rondkijken, mischien kom je wel uit bij een lekkere brede kruising met fjorden manen en een leuk stokmaatje Lachen . En er zijn ook rustige, brede KWPN'ers te koop Knipoog en die hebben meestal zeker de maat mee Tong uitsteken .

Charaz

Berichten: 24287
Geregistreerd: 12-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-03 20:44

Dyonne schreef:
Een Haflinger is wel een rustige pony.


Ik vind niet dat je dit kan zeggen, ik ken ook genoeg Haflingers die ook helemaal niet rustig zijn. Elk paard heeft zijn eigen karakter, dat hoeft niks met het ras te maken te hebben.

Solvej

Berichten: 7802
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-03 00:35

het ligt ook heel erg eraan hoe het dier bereden en behandeld is.ik denk dat je 9/10 paarden zo druk en zo rustig kan hebben als je zelf wilt

Tiffany

Berichten: 5725
Geregistreerd: 17-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-03 09:20

Lachen Ja, ik ga denk ik voor de haflinger en als ik wat anders leuks tegen komt dan zie ik dat wel . (ik heb een hele leuke gezien Haha!)
Alleen zal ik niet te snel uitgegroeid zijn?

Mosh

Berichten: 6017
Geregistreerd: 16-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-03 09:37

Denk er wel om,
ik had een haflinger en die was gewoon echt gevaarlijk voor me,
daar kwamen we niet tijdens de eerste paar maanden achter,
wel opassen, en ik zou zeker een proeftijd nemen

Feetje

Berichten: 11126
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Het zonnige zuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-03 11:03

Twinkie schreef:
Denk er wel om,
ik had een haflinger en die was gewoon echt gevaarlijk voor me,
daar kwamen we niet tijdens de eerste paar maanden achter,
wel opassen, en ik zou zeker een proeftijd nemen


Het ligt natuurlijk ook aan de opvoeding van het beestje. Sabientje (mijn haf) is soms ook erg sterk ofzo. Dan trekt ze zich los en dan kan ik haar weer ergens gaan vangen. Maar meestal is ze lief. En als ze eenmaal weet hoe het moet dan doet ze het braaf.

Tif, voor haflingers ben je niet snel uitgegroeid. De vorige eigenaar van Sabientje was 1.90m ofzo en die reed gewoon nog op d'r. En haflingers zijn sterk genoeg om ook volwassenen te dragen.

haffi

Berichten: 218
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: St.Odiliƫnberg

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-03 11:10

Idd, dat klopt wat Feetje zegt.
Ik heb ook een haffie en zelf ben ik 1.80m ong. En ik rijd er ook nog altijd op. Het gaat prima.
Ik was vorig jaar in Italiƫ op vakantie in het dorpje HAFLING. En daar was een boer van ong 1.90m die op een haf van 1.39m reed, dus het kan allemaal:D

MarijeR

Berichten: 24928
Geregistreerd: 20-08-01
Woonplaats: Onstwedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-03 12:05

Ik zie in je profiel dat je 12 jaar bent.
Dan zou je bij mij geen welsh cob kunnen kopen...
Ze lijken misschien qua massa en maat op een haflinger maar het zijn geen kinder-rijpony's.
Natuurlijk heb je uitzonderingen, maar een welsh cob die geschikt is voor een 12 jarige, daar moet je wel erg goed voor zoeken.
En zoals Heike al zegt, niet schrikken van de prijs...
Voor het geld van een brave welsh cob kan je zeker 2 brave haflingers kopen.

Tiffany

Berichten: 5725
Geregistreerd: 17-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-03 12:45

Ja, ik neem zeker proef tijd als ik er een koop...
want wij hebben geen bak en ik moet er wel goed mee buiten kunnen rijden.

STELLAlover

Berichten: 796
Geregistreerd: 03-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-03 13:50

Een kleine shire of clydesdale is misschien ook wel wat. Daar kun je je hele leven op blijven rijden en ze zijn hartstikke lief.
Er rijd immers ook een 5 jarig jongetje op mijn grote Stella.

Anders vind ik tinkers en hflingers idd ook schatjes, maar je moet het natuurlijk zelf weten.

Henla

Berichten: 2099
Geregistreerd: 13-10-02
Woonplaats: Rijssen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-03 16:20

De koudbloedpaarden zijn wel errug sterk. Houd daar wel rekening mee. En idd niet op het ras af gaan, maar gewoon een leuk paardje kopen waar het mee klikt. Daar heb je meer plezier van dan een paard wat echt onwijs mooi is maar waar het niet mee klikt. Veel succes met zoeken Lachen

Charaz

Berichten: 24287
Geregistreerd: 12-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-03 17:58

Tiffany schreef:
Ja, ik neem zeker proef tijd als ik er een koop...
want wij hebben geen bak en ik moet er wel goed mee buiten kunnen rijden.


ehm, ik denk dat je een beetje een verkeerd idee hebt Scheve mond , een proeftijd kan je niet nemen, je zal aan de eigenaar moeten vragen of je het paard op proef MAG. Er zijn ook mensen die dit niet doen, ik zou het ook niet doen, als het niet klikt kan je je paard ook helemaal verziekt terug krijgen.

Tiffany

Berichten: 5725
Geregistreerd: 17-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-03 19:08

newforestlover"]
[quote="Tiffany schreef:
Ja, ik neem zeker proef tijd als ik er een koop...
want wij hebben geen bak en ik moet er wel goed mee buiten kunnen rijden.


ehm, ik denk dat je een beetje een verkeerd idee hebt Scheve mond , een proeftijd kan je niet nemen, je zal aan de eigenaar moeten vragen of je het paard op proef MAG. Er zijn ook mensen die dit niet doen, ik zou het ook niet doen, als het niet klikt kan je je paard ook helemaal verziekt terug krijgen.
[/quote]
\

ja sorry, ik bedoelde natuurlijk als het kan..... Knipoog