Mijn paard laten inslapen of laten leven?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
UNIq
Berichten: 22
Geregistreerd: 23-03-03
Woonplaats: 't Hoge Noorden!

Mijn paard laten inslapen of laten leven?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-03-03 16:36

Hoi,
Ik zit met een enorm dilemma, en ik wil graag vragen wat jullie er allemaal van vinden..
Het gaat om mijn 4-jarige merrie Uka. Uka is als veulen van bijna een jaar in het draad gelopen en had toen haar hele been kapot. Ik kon toen kiezen haar in te laten slapen of alles op alles te zetten om haar jonge leventje te redden, ik heb voor dat laatste gekozen en heel langzaam is toen haar beentje genezen.. dachten wij.. want ze is de afgelopen jaren nog vaak kreupel geweest, want haar been is erg zwak gebleven en bij het minste of geringste is ze weer kreupel. Daarom heb ik haar ook nog niet beleerd.
Nu heeft ze de afgelopen 6 maanden heel goed gelopen, zonder kreupel te zijn. Ze is een heel vrolijk paard en geniet echt van haar leven!! Maar een paar dagen geleden zag ik dat ze weer iets kreupelde en sinds gisteren loopt ze weer op 3 benen, ze wil absoluut geen gewicht zetten op haar zwakke been. Nu hebben we meteen de DA erbij gehaald natuurlijk en er zijn foto’s gemaakt van haar beentje, de uitslag krijgen we nog..
Maar het komt erop neer dat Uka’s been nooit helemaal gezond zal worden.. en ze zal nog heel vaak flink kreupel worden.. Dus nu is mijn dilemma, laat ik mijn lieve vier (op ’t moment 3) voeter leven, zodat ze iets van 2 keer per jaar een maand enorm pijn heeft in haar been..? en ze lijd echt, nu ook, ze eet niet, en staat alleen maar met hangend hoofd in een hoek met haar voorbeen in een rare stand om ‘m maar niet te belasten.. ook ligt ze veel vaker.. Huilen Huilen
Of.. laat ik haar inslapen, zodat ze van al die pijn verlost is? Eigenlijk heb ik al bijna gekozen om haar maar in te laten slapen, en heb soms zelfs een beetje spijt dat ik haar als veulen niet heb laten gaan, maar ja als ze dan weer maanden achter elkaar nergens last van heeft en een super vrolijk paard is dat maakt alles toch weer goed!!
Maar goed, ik wil graag jullie mening hierover...
Liefs, Tessa

Uka Nanda Impala Lachen Lachen Lachen


VillaNeusjes

Berichten: 6085
Geregistreerd: 03-09-02
Woonplaats: Villa neusjes on tour

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-03 16:42

weet je waar de pijn zit precies? want als het laag in het been zit willen ze nog wel eens een zenuw kunnen doorsnijden zodat als ze er weer last van krijgt geen pijn voelt.


WARNING: The above post may contain sarcasm and/or sophisticated satire. Any psychological damage sustained is purely your fault!

IngridM
Berichten: 11826
Geregistreerd: 10-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-03 16:54

tja jeetje meid, wat moeilijk!!!
maar ik zou zo'n soort beslissing denk ik eerder aan een veearts overlaten, die weet toch beter wat bepaalde dingen inhouden, en ligt er misschien ook aan wat je er mee wilt precies uiteindelijk. Ik zou het goed overleggen met hem!
sterkte met je keuze!

vamp

Berichten: 3861
Geregistreerd: 19-01-03
Woonplaats: waar de zon schijnt

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-03 17:00

idd: goed overleggen met da.
en tja, het is echt moeilijk, maar ik denk dat ik haar zou laten inslapen..ik weet het , zoiets doe je niet zo een twee drie.
maar toch, als ze nieteens meer eet.
het is wel afwachten op de resultaten.
veel sterkte en succes met je beslissing!

Lindy

Berichten: 6038
Geregistreerd: 07-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-03 17:15

Dat is echt een moeilijke beslissing.
Ik zou goed kijken naar hoe lang het goed gaat en hoe lang het minder gaat.
Worden de mindere tijden steeds langer,of komen die steeds minder en erg...
Als het mijn paard was zou ik zorgen dat ze gewoon op een land in een kudde kwam te staan,en niet laten werken.
Als ze toch veel pijn blijft houden,zou ik denk ik ook voor het spuitje kiezen.
Maar zoals de anderen ook zeiden,overleg met de DA,
die weet haar kansen beter,en kan je dnek ik veel beter helpen.
In ieder geval heel veel sterkte met deze moeilijke beslissing.

Meavey

Berichten: 7556
Geregistreerd: 14-07-02
Woonplaats: Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-03 17:16

Heeft ze het ook als ze op complete rust staat? Dus geen beweging krijgt onder het zadel oid? Anders zou je d´r misschien nog kunnen gebruken als fokmerrie. Maar als het dier echt veel pijn heeft, en dat niet verholpen kan worden, door een zenuwsnede oid... Ja wat is dan het beste...

UNIq
Berichten: 22
Geregistreerd: 23-03-03
Woonplaats: 't Hoge Noorden!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-03-03 17:24

jilleroo schreef:
weet je waar de pijn zit precies? want als het laag in het been zit willen ze nog wel eens een zenuw kunnen doorsnijden zodat als ze er weer last van krijgt geen pijn voelt.


Het is wel onder haar knie.. vooral haar onderbeen en d'r kogel.. dus ik zal het aan de DA vragen!!! Tot nu toe zijn er nog geen ingrijpende dingen gedaan (zoals zenuwdoorsnede, waar ik tot nu toe niet eerder van gehoord had!!) omdat de DA hoopte dat alles nog goed zou groeien omdat Uka nog niet uitgroeid was.. maar nu is ze dat wel (ze is 4 nu).. Ik wacht nog even de foto's af en bij die uitslag heb ik ook een gesprek met de DA over hoe nu verder.. Maar ik heb nu weer een beetje hoop als dat zou kunnen met de zenuw doorsnijden!! Lachen

Ze staat nu eigenlijk al op rust, ze staat overdag in de wei, 's nachts op stal en rijden doe ik niet met haar, ze is ook nog niet beleerd, en ik longeer haar niet. Dus als je zou blijven leven zou ze het heel goed doen als fokmerrie denk ik!! ze heeft goede papieren en is een heel mooi paard..

Maar eerst maar heel hard hopen dat er nog iets te doen is voor haar.. Verward

Uka Nanda Impala Lachen Lachen Lachen

VillaNeusjes

Berichten: 6085
Geregistreerd: 03-09-02
Woonplaats: Villa neusjes on tour

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-03 17:27

ik weet niet of dat kan bij jou paard maar bij sommige soorten van pijnbestrijding doen ze dat. of dat ook kan bij haar weet ik natuurlijk niet maar je kunt het altijd vragen. niet geschoten is altijd mis...


WARNING: The above post may contain sarcasm and/or sophisticated satire. Any psychological damage sustained is purely your fault!

Tries_en_Faf

Berichten: 3676
Geregistreerd: 27-11-01
Woonplaats: Koedijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-03 18:39

je moet je goed bedenken wat je met het paard wilt. Als je er de ruimte en geld voor hebt en ze lijdt niet dan kan je haar houden. maar op dit paard zal je dan nooit kunnen rijden, en een hoop DA kosten aan hebben, wil je dat?
Of koop je een ander paardje waar je wel lekker mee kunt rijden en die geen pijn heeft?
hele moeilijke beslissing hooor.
sterte!!

Zonnetje81
Berichten: 18571
Geregistreerd: 15-08-01
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-03 18:46

Het paardje zal altijd onbruikbaar zijn, daarbijkomt dat je zelf al aangeeft dat ze lijdt.....
Hoe moeilijk het ook is je hebt alles al geprobeerd is misschien het beste dat je haar laat gan.

AmyII

Berichten: 7543
Geregistreerd: 22-03-03
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-03 18:49

Ik kan het zo niet voor je bepalen, en ik denk dat meerdere mensen dat hier hebben. Ik ken je niet, en ik weet vrijwel niets van je paardje. In ieder geval wil ik zeggen, dat ik ook al eens gehad heb met een paard dat ie ingeslapen moest worden. Ik vond het toen heel erg, maar als je bedenkt dat dat paard verging van de pijn, verzacht dat nu mijn pijn, dat hij nu geen pijn meer heeft. Ik wil je veel sterkte wensen met dit dilemma, en heb het er vooral met je DA over, want als zo'n doorsnede van de zenuw het dier kan redden, en het is mogelijk het bij jouw merrie te doen, kan je over dat gaan nadenken, als je paard er geen pijn meer aan heeft, en de kosten niet al te erg zullen oplopen, zou ik de kans met twee handen grijpen.

het komt allemaal goed, wacht nou maar af wat de tijd met je doet
het is nu nog te vroeg, want alles wat groot is begon ooit klein...
Je hoeft niet meteen een Vlinder te zijn...

Y;(

Cowgirl

Berichten: 23718
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-03 19:35

je moet je eens gaan afvragen VOOR wie je het doet?

persoonlijk ben ik tegen zenuwsnedes, heb er al heel wat over geplaatst op BOKT.
Daarnaast is het ook een kostbare ingreep(ong 1500 euro) met natuurlijk risico's.

' On bended knee is no way to be free'
Peter R de Vries.

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-03 19:38

Eigenlijk ben ik het met Orionneke eens. Het paard lijdt en dat is gewoon zielig. Ik zou nog even de foto's afwachten en o.a. aan de hand daarvan je beslissing nemen.

Kabouterdans
Berichten: 5081
Geregistreerd: 19-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-03 20:16

Cowgirl schreef:
je moet je eens gaan afvragen VOOR wie je het doet?

persoonlijk ben ik tegen zenuwsnedes, heb er al heel wat over geplaatst op BOKT.
Daarnaast is het ook een kostbare ingreep(ong 1500 euro) met natuurlijk risico's.



[MD] zenuwsnede: Oplossing of uitstel van executie

Thortana
Berichten: 4384
Geregistreerd: 25-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-03 23:24

sjee wat een moeilijke beslissing
ik weet niet wat ik zou doen, overleg met de vearts de toekomst voor het paardje en als eruit blijk dat hij nooit meer beter zal worden en altijd zal blijven lijden is het nartuurlijk ook geen leven ,ik snap dat de beslissing, wat je ook beslist heel moeilijk zal zijn en ik wens je heel veel sterkte

prompter

Berichten: 10855
Geregistreerd: 28-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-03 23:28

Bespreek het met je dierenarts, hij kan het beste inschatten hoe vaak dit terug gaat komen en hoe erg je paard daar onder lijdt. Misschien kun je daarna wat beter een beslissing nemen?
Wat je ook beslist, heel veel sterkte, menigeen had de moed allang opgegeven, ik vind het heel goed van je dat er zo bewust over nadenkt!

Extremely rare and Beyond Compare


Pauline
Berichten: 12185
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-03 23:31

Ik vind zelf ook een zenuwsnede uitstel van executie en het is geen garantie. Hoe ver wil je gaan? En kun je (ook financieel) gaan?
Hoe moeilijk het ook is, ik zou haar in laten slapen. Wel vind ik het heel erg dapper van je dat je het een kans hebt gegeven, je kunt jezelf niet verwijten de makkelijkste weg te hebben gekozen. Maar..kies voor het paard, voor haar beste mogelijkheid, ook al is dat afscheid nemen. Soms moet dat zo zijn, helaas. Sterkte,

Pauline

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-03 23:34

Als een veulen niet teveel van haar been zou vergen, zou ik een veulentje fokken. Temeer gezien de bloedlijnen en het uiterlijk. Zo heb je dan toch een beetje van Ulka mocht het op de lange duur toch niet kunnen om haar in leven te houden. Maar bedenk wel dat je dan zeker anderhalf jaar verder bent voordat je het veulen kan spenen. Zou ze dat aankunnen? Is dat eerlijk tegenover het paard? Dat kan alleen jij beslissen.

Een paard dat periodiek pijn heeft zou ik niet in laten slapen, als de periodes dat ze pijnvrij is langer duren dan de pijnfases, en het paard in de tijd dat ze pijnvrij is ook vrolijk is. Als de pijn niet erger wordt zou ik het niet doen. Je zei dat de periodes dat het minder gaat ongeveer twee keer per jaar voorkomen. Je zei ook dat je nog niet verder had gekeken naar methodes om haar wel pijnvrij te krijgen. Ik weet niet welke pijnstillers je tijdens de dracht kunt gebruiken, dat zou je de DA kunnen vragen, en misschien is aangepast beslag wel een optie?

In ieder geval wens ik je veel wijsheid bij je beslissing.

Je suis Charlie.

yvetje

Berichten: 2012
Geregistreerd: 20-11-02
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-03 00:15

Veulentje erbij fokken lijkt me persoonlijk ook heel leuk! Het is wel moeilijk....heeft ze ook pijn als ze gewoon op het land loopt? Anders zou ze als gezelschapspony kunnen dienen...Maar als ze echt duidlijk pijn heeft en, dan helemaal als ze niet meer willen leven enzo, lijkt het me toch eerlijker om haar te laten gaan. Zodat ze nooit meer pijn hoeft te lijden....Tenzij er een goede oplossing is natuurlijk!

Yorghos

Berichten: 10942
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-03 09:19

Ik vind het moeilijk jouw situatie goed in te schatten. Uit je verhaal begrijp ik dat je nog geen echte "behandeling" of pijnbestrijding hebt geprobeerd. Dat zou dus een eerste stap kunnen zijn: die mogelijkheden nagaan.
Ik zou haar niet zonder meer laten inslapen, maar eerst goed overleggen met je da hoe hij erover denkt. Een zenuwsnede zou voor mij geen optie zijn omdat dit vaak ook meer kwaad doet dan goed.

* To Belg, or not to Belg *

UNIq
Berichten: 22
Geregistreerd: 23-03-03
Woonplaats: 't Hoge Noorden!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-04-03 20:10

Ik geloof niet dat je je eigen topic weer terug mag halen na een paar dagen, maar ik wilde jullie toch even vertellen hoe het met Uka is afgelopen!!!!

Er is namelijk toch nog hoop voor mijn lieve paardje!!! Ze wordt nu geopereerd aan haar been, met de hoop dat de schade nog wat recht gezet kan worden (de DA heeft mij precies uitgelegd wat er precies gedaan zou worden, maar ik ben niet zo goed in medische dingen Verward dus ik kan het niet zo goed navertellen Bloos ).. het is een heledure operatie dat wel, maar alles voor mijn paardje!! Of het allemaal gaat lukken is nog ff afwachten en ze kan dan nog waarschijnlijk niet bereden worden, maar wel een heel gelukkig (hoop ik maar!) en pijnloos leven verder leven!! als gezonde moeder bijvoorbeeld Lachen

Dat van de zenuwsnede heb ik wel gezegd aan de DA, maar hij vond het ook geen goed idee. (ik na al jullie reacties ook niet meer echt hoor). Omdat ze dan de pijn niet meer voelt kan ze haar beentje helemaal kapot lopen. nu past ze zelf nog goed op haar beentje, want ook als ze in de wei in een gekke bui zit te rennen en galoperen zie ik haar soms ook ff een raar hupsje maken en daarna gaat ze meteen stappen. dan doet het waarschijnlijk eventjes zeer en stopt ze met rennen en is het zo weer over, maar als ze die waarschuwende pijn niet meer voelt!! Verward

Nou ja, eerst maar eens afwachten hoe het allemaal loopt!!! ik ga heel hard duimen in elk geval Knipoog

Heel erg bedankt voor jullie reacties nog!!!!

Uka Nanda Impala Lachen Lachen Lachen

brechje

Berichten: 1648
Geregistreerd: 09-10-02
Woonplaats: leiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-03 20:45

Ik hoopd at alles goed gaat komen met je paardje! Lachen
Wij zieten nu met het zelfde eigenlijk...Marion heeft door haar chronische mok dus nu een erge bloedvergiftiging in haar benen en zijn 2 keer zo dik als ze horen te zijn! Ze heeft er veel pijn aan, dit zie je aan dat ze niet op alle 4 de benen tegelijk wil staan, maar ze 1 voor 1 laat rusten Scheve mond
verder is ze erg vrolijk en gezellig, maar haar benen zijn nu al 6 maanden er erg aan toe en ziet er nog steeds niet vrolijk uit. We hebben nu in ons achterhoofd om haar nog een maandje te geven en kijken of ze in de wei verbeterd! Zo niet is het einde voor Marion, want gaat het iets beter...volgend jaar zomer komt weeer dit probleem en dat wilmik haar niet nog eens aandoen. De dierenarts praat steeds hoop in, maar ik denk dat hij dit ook alleen maar doet om er zijn geld aan te verdienen, want al die behandelingen hebben haar nog geen steek geholpen! Maar ik vind het zo moeilijk om de knoop door te hakken en haar leven te stoppen.....want Truus gaat haar veschrikkelijk missen en ik denk dat we haar dan ook kunnen afschrijven Huilen

Koudbloedigheid dat is pas het mooie leven! 'shed a tear because i'm missing you, but I'm still alright to smile'profiel under construction

Richtje

Berichten: 13117
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-03 12:51

Hoi,
Ik had dit topic nog niet eerder gezien, wat moet het vreselijk zijn om je paardje af en toe toch zo te zien lijden zonder dat je wat kan doen. Maar idd, in laten slapen doe je ook niet zo maar, zeker niet als ze zoveel pijnvrije periodes heeft.
Ik hoop heel erg voor jou en natuurlijk voor Uka, dat de operatie slaagt en ze verder een pijnvrij leven heeft.
En mocht het niet lukken, jij hebt iig gigantisch je best gedaan voor je paard.
Ik zal voor je duimen,
Sterkte...

Een ongeluk zit in een klein hoekje - Dan blijft er nog heel veel ruimte over voor geluk

Belker

Berichten: 15235
Geregistreerd: 28-05-01
Woonplaats: Veluwezoom

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-03 13:39

Voor wie laat je het paard leven? Voor jezelf of voor het paard? Kreupelvrije periodes wil niet gelijk pijnvrije periodes betekenen. Er zijn zat paarden die door de pijn heen lopen maar waarbij je aan andere lichamelijke kenmerken toch kunt merken dat ze pijn hebben.
Een paard met zo een slecht been en zo een geschiedenis is pas pijnvrij als hij op pijnstillers staat.
Ik weet dat ik nu hard overkom, maar deze botte vraag heeft mij toen bij mijn keuze geholpen.
Sterkte. Laat je niet door iedereen beinvloeden maar maak je eigen keuze waar jezelf voor de 200% achterstaat. Dan maak je altijd de juiste keuze.

carola

Berichten: 8676
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-03 15:51

Zo'n beslissing is absoluut niet vanaf hier te nemen. Zo'n beslissing/advies kan alleen iemand geven die naar de foto's heeft gekeken, en er verstand van heeft.
Hou er rekening mee dat ie nog niet is uitgegroeid, en het kunnen misschien wel tijdelijke groeipijnen zijn, die daar meer pijn doen als normaal.

Succes.

Eindig niet, maar begin! (quote Dorine)


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Flew, GoogleAdsense, Nieknollie, Sarah_Elise, Swanzie en 30 bezoekers