Fantasieprijzen of werkelijke waarde

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

 
 
astridh

Berichten: 2635
Geregistreerd: 22-04-01
Woonplaats: nh

Fantasieprijzen of werkelijke waarde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-03-03 08:27

Naar aanleiding van het taxatie-topic ben ik eens gaan kijken op een verkoopsite van paarden: paardenaanbod.nl, dit is een site waar de paarden overzichtelijk gerangschikt staan, met klassering, leeftijd, foto en vaak met de vraagprijs. En ik moet zeggen, ik schrok me een hoedje van de hoogte van die prijzen.

Voor mij is de waarde van een paard nog altijd wat een gek ervoor geeft maar ik heb begrepen dat er ook echte paardenmakelaars bestaan. Ik vraag me af hoe je een paard nu objectief kunt taxeren, is het mogelijk om een soort raamwerk te maken waarbij je zegt de basisprijs voor een paard is de slachtwaarde (aldus Wouter Haha! ). Daar komen bedragen bij voor pluspunten en gaan bedragen af voor minpunten. Zijn die plus en minpunten te benoemen met de bedragen erbij (indicaties) Verward En hoe kom je aan een reeele waarde/vraagprijs als je het zelf niet weet.

Als ik een paard ga/wil kopen dan heb ik een bepaald maximum bedrag in mijn hoofd. Verder heb ik een raamwerk van eisen wat betreft bijvoorbeeld leeftijd en hoogte en voorkeuren voor afstamming. Binnen dat raamwerk ga ik zoeken, eerst uitgaande van de prijs (en dan valt er vaak al heel wat af). Als ik dan ga kijken heb ik via de verkoper al heel wat informatie ontvangen die ik meestal goed kan inschatten (waarschijnlijk stel ik de juiste vragen Schijnheilig ) en tot nu toe heb ik steeds het eerste paard gekocht waar ik serieus naar ging kijken (is nu 3x voorgekomen) en alle keren is het een goede koop geweest (vind ik).

Overigens, als je een goed paard te koop zet en je vind het belangrijker dat het een goed tehuis krijgt dan dat je het onderste uit de kan krijgt, hoe zorg je dan dat je vraagprijs niet zo laag is dat mensen gaan denken dat er een addertje onder het gras zit?

Ik ben benieuwd hoe jullie hier over denken.

Het leven is als een restaurant.... je krijgt wat je besteld hebt
Het leven is als een pijpkaneel...ieder zuigt eraan en krijgt zijn deel


Kitty

Berichten: 7695
Geregistreerd: 29-01-01
Woonplaats: Rolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-03 10:05

Het viel me inderdaad op dat er enorm hoge prijzen op die site gevraagd worden.
De enige in een normale prijsklasse die mij erg aansprak bleek al elf jaar te zijn. (mooi dier trouwens!)

Zoals zovelen al gezegd hebben, lijken de prijzen hetzelfde te zijn gebleven als met de gulden, maar is het guldenteken omgezet naar het euro-teken waardoor de prijs meer dan een keer zoveel werd.

Maar goed, het is natuurlijk ook wat de gek ervoor geeft. Zolang er paarden gekocht worden voor die prijzen, zullen ze ook voor die prijzen aangeboden worden.
Twee jaar geleden zei ik nog dat ik niet snel een paard zou kopen van boven de tienduizend gulden. Nu zit ik serieus naar paarden van vijfduizend euro te kijken. Toch alweer boven die tienduizend gulden.

Het kost natuurlijk ook veel geld om een veulentje te fokken met een goed papier. Er vanuit gaande dat je een leuke merrie met goed papier hebt, je neemt er bijv. een Rubiquil bij (dekgeld 900 euro). Voordat dat veulen goed en wel 3 jaar is, heb je toch al aardig wat kosten achter de rug, dus als de fokker winst wil maken, vraagt hij toch een aardig bedrag.

Barb

Berichten: 12081
Geregistreerd: 24-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-03 10:10

De prijzen zijn inderdaad enorm hoog, ik ben de afgelopen tijd natuurlijk op zoek geweest naar een paard en ik schrok eerlijk gezegd ook.
Er zijn idd ook paardenmakelaars, het was wel grappig want ik had een
leuk paard op marktplaats zien staan daar werd 3150 euro voor gevraagd. Op een gegeven moment was hij na een maand nog niet verkocht en stond er in de advertentie t.e.a.b. Dus ik was zeer benieuwd
en belde naar het telefoonnummer wat er bij stond die bleek dus van
een paardenmakelaar te zijn, we kwamen op de vraagprijs en zij zei
dat die 4500 euro was. Ik schrok me een hoedje, ik heb haar meteen gezegd dat ik het wel erg raar vond dat hij eerst voor 3150 te koop stond
en op dat moment t.e.a.b. en nu plotseling was de prijs enorm gestegen.
Het grietje wist daar geen antwoord op te geven jammer genoeg
ze vertelde ook niet waar die prijs op gebaseerd was dat is wel jammer dat ik dat niet even gevraagd heb aan haar. Scheve mond

Jouke 't Hoff / Yedinja Beninja fan B.B. / Jieldou L1+4

Kijk eens op http://www.equinelymfedrainage.nl

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-03 10:26

Prijzen zijn idd hoog.

Maar zelf heb ik bij een spring handelstalletje gereden waar gewone paarden stonden, maar ook goede.
Je wilt de bedragen niet weten wat er zo voor een goede 4 jarige word geboden.
En die zijn dan hoogstens B of L

Dan zijn de prijzen op marktplaats e.d. toch nog erg laag Lachen

Dus het ligt er echt aan wat je paard werkelijk kan.

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-03 11:56

De Echt goede paarden zijn niet duurder geworden,
alleen de gewone paarden zijn enorm in prijs gestegen...

joyce B

Berichten: 16377
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-03 12:15

Ik denk inderdaad dat mensen dat gulden teken voor de euro verwisselen... Als je kijkt naar de vraagprijzen dan komen "simpele recreatiepaarden" met hoogstens L niveau (vaak prijzen richting de 4000 tot 6000 euro) toch wel richting de paarden met Z-niveau... (vanaf zo'n 6000 euro) Voor een normaal paard zou ik eerder tussen de 2000 en 3000 euro uit willen geven, voor 1 die M2 of Z loopt, wel richting de 5000 a 6000 euro als het een leuk, gezond paard is, maar ik geloof dat die prijzen bijna niet haalbaar zijn ofzo! Dan maar verder sparen en goed zoeken op het moment dat ik echt een eigen paard wil (en tot die tijd anders maar paarden van anderen proberen te rijden)
Ik ben ook wel benieuwd wat ik dan voor mijn pony had kunnen vragen als ik hem kwijt had gewild en hij gezond was geweest! Misschien zet ik hem dan ook nog wel in dat topic *LOL*

Antoinette

Berichten: 9566
Geregistreerd: 31-08-02
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-03 12:45

Sjuimpje schreef:
De Echt goede paarden zijn niet duurder geworden,
alleen de gewone paarden zijn enorm in prijs gestegen...


Ja dit is mij ook opgevallen.
Als ik naar de marktplaats en andere paardensite's kijk vind ik de prijzen echt hoog (te hoog)

En vervolgens kijk ik naar de site van Jordan Stables, een paard voor 8.000 euroen zeker een leuk paard.
Plus ik vind dat daar zeker wel talenten tussen zitten. Tuurlijk zijn de echte toppers veel hoger, daar staat ook geen prijs bij, maar dat was altijd zo.

En ik zou niet zo snel een paard van een veiling kopen, maar vergeleken bij die advertenties is dat nog niet zo'n slecht idee.
Daar (Dronten) waren de prijzen voor 'gewone' jonge rijpaarden tussen de 3000 en 5000. Met enkele uitschieters. Niet slecht!

dell_1
Berichten: 1961
Geregistreerd: 17-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-03 13:25

Eerst kon je een 'gewoon' paard gezond maar geen topprestaties kopen voor 2000 gulden dat is nu 2000 euro

Fitzroy

Berichten: 25094
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-03 20:31

Ik zat net even in de P&S te kijken en de bedragen zijn idd hoog.

Maar en ik heb een grote maar: ik heb toch niet het idee dat er ten opzichte van pakweg 3 1/2 jaar geleden toen ik op zoek ging naar een paard veel veranderd is.
Ik had toen ook een bepaald eisenpakket maar ik kwam er al snel echter dat ik mijn prijs echt wel bij moest stellen om een leuk paard te kunnen kopen. Er werden toen ook al belachelijke prijzen gevraagd voor hele simpele bokken. En ik heb er heel wat gezien.

Niets is zo eerlijk verdeeld als het verstand. Iedereen denkt er genoeg van te hebben.

Laui!

Berichten: 16863
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: wherever I wanna be

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-03 20:40

Wat mij ook opvalt is dat de startprijs belachelijk is, maar als je volhoudt aan je eigen principes, dan daalt de prijs vanzelf.
Patent was een topper op de renbaan, maar z'n carrière was over. Als hengst met vlekken werd hij te koop aan geboden en moest hij 20.000 DM / 15.000 EURO opbrengen. Zonder hem gezien te hebben zeiden wij: daar komen we niet eens voor kijken, dat is gewoon way out voor ons. Het paard is het ongetwijfeld waard, maar dat is zo'n belachelijke prijs. Het is hobby en het moet leuk blijven. Aangezien wij nogal wat eisen hadden begonnen wij net te twijfelen van oh jee, koop je voor zo weinig geld wel een paard? Wij kwamen op de veiling en daar gingen de paarden voor een voor ons haalbare prijs weg. En toen konden we Patent kopen voor een heel wat redelijker prijs. Daar hebben we wel een jaar op moeten wachten, maar hij is er nu.
Vervolgens bleek bij de aankeuring dat zijn vlekken geen bezwaar waren, maar hij mankeerde wel andere dingen (mok, quarter crack (is een langdurige scheur in de hoefwand, moeilijk te genezen) en meer van dat soort ongein), je moet er dan dus flink geld in stoppen om zo'n beestje weer op de rails te krijgen, beter gezegd: om zijn lichamelijke gesteldheid zo te krijgen dat hij onze trainingen aankan. Dat is alleszins meegevallen, maar wij hadden een jaar er voor uitgetrokken. Dat hij nu alweer toppie is (beetje mok nog steeds, maar verder geen langdurige kwalen) is een meevaller.
Mensen vragen gewoon een prijs en als je dat ervoor betaalt: best. Doe je het niet dan zoeken ze verder... en soms gaat dat niet altijd lukken...

"Restaureer je kerk / Stuur je kinderen ten oorlog / Lees handen tot je blind bent / Maar red mij niet " - Maarten van Roozendaal

I'm livin' the dream | Interessante dingetjes

germie

Berichten: 25917
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-03 21:30

nou, 10.000 gulden was altijd de prisj voor een goed paard. Nu is 5000 euro niets. Ik heb echt het idee dat men maar wat vraagt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-03 21:32

bij mij was 10.000 gulden een gewoon leuk paard
5000 gulden was voo mij een leuk recreatie paard.

Dus er is ook verschil tussen wat iemand goed vind. Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-03 21:39

runningkawa schreef:
bij mij was 10.000 gulden een gewoon leuk paard
5000 gulden was voo mij een leuk recreatie paard.

Dus er is ook verschil tussen wat iemand goed vind. Lachen


Precies, voor onder de 10.000 gulden (vroeger), kocht en koop je niet zoveel als je echt leuk aan wedstrijden mee wilt doen. Tja en als je echt iets aparts wilt dan zal je diep in de buidel moeten tasten.....

Ethelate

Berichten: 21119
Geregistreerd: 02-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-03 21:54

het is het niveau wat je zoekt...
de een zoekt een topper, om zo hoog mogelijk te score, en de ander een paard wat de z kan halen, en waar af en toe wat wedstrijden mee gereden worden...
Ik ben op zoek naar een braaf leerpaard, nou, daar worden prijzen voor gevraagt... Daar kan je zowat een 4 jarige voor kopen en hem bij een stal laten rijden tot het Zz Knipoog

fantasie prijzen heb je altijd...

Mijn mini’s & Equi Habitat in ontwikkeling volgen? @ethelate op Instagram

Gelukkig is mijn honger om te leren groter dan mijn ego - Mo Gawdet

shiana

Berichten: 936
Geregistreerd: 29-03-03
Woonplaats: eelde

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-03 22:02

maar hoe schat je nou de waarde van je paard in als je hem verkoopt , wanneer is een paard nou 1000,- euro waard en wanneer nou 10000,-
mensen zien denk ik ook maar prijzen en baseren daar hun verkoop prijzen op

gomir

Berichten: 25533
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-03 22:07

Ik ben eens gaan kijken en volgens mij mag ik mijn richtprijs wel wat opschroeven...Knipoog Ik krijg weleens de vraag of mijn paard te koop is en dan is mijn antwoord voor 7000 mag je hem hebben *LOL* (punten voor het M-springen en L-dressuur en punten voor het L-SGW)

Maar als ik eens op die site kijk vragen ze voor L paarden ongeveer tussen de 7000 en 16000...Bloos Ik vind 16000 euro voor een paard dat L-stargerechtigd is trouwens behoorlijk veel fantasie, misschien is hij het best waard, maar als het echt zo'n goede is zou hij op zijn vijfde toch wel iets meer gepresteerd hebben dan B+5 Verward

*Niet elke verandering is een verslechtering!*
*Ze is niet bang voor de dood, maar als de dood om bang te zijn...(Guido Weijers-Oxymoron)*
*Als je bent waar je heen ging, waar moet je dan naar toe? (veldhuis & Kemper-tijd heelt alle zonden)*


LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-03 22:54

zie maar weinig haffies onder de 1500 euro.... (ook de papierloze niet)

Coberlina

Berichten: 6637
Geregistreerd: 01-06-02
Woonplaats: Zeeuws Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-03 22:57

daar ben ik ook pas achter gekomen Scheve mond Ben op zoek naar een nieuw paardje om wat dressuur mee te rijden en enkele wedstrijden. Maar overal waar je kijkt is de minimum prijs ongeveer 5000 à 6000 euro en dat is echt wel overdreven, want dan heb je er net een die L dressuur is en B springen ofzo Lips are sealed
xxx

Nuv

Berichten: 1127
Geregistreerd: 04-01-02
Woonplaats: hh

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-03 23:04

Mensen willen vaak ook veel, het paard moet bij een particulier vandaan komen, want handelaren zijn niet goed genoeg. Terwijl je juist bij een handelaar vaak lekkere, goed aangereden, brave, simpele jonge beestjes vindt. Als je daar lekker mee aan 't rijden gaat en wat lessen neemt kom je daar ook de Z wel mee in!

Ehmja??

gomir

Berichten: 25533
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-03 23:06

Nuv schreef:
Mensen willen vaak ook veel, het paard moet bij een particulier vandaan komen, want handelaren zijn niet goed genoeg. Terwijl je juist bij een handelaar vaak lekkere, goed aangereden, brave, simpele jonge beestjes vindt. Als je daar lekker mee aan 't rijden gaat en wat lessen neemt kom je daar ook de Z wel mee in!


Even offtopic...Bloos Geef mij voortaan maar een handelaar hoor Lachen Die zijn over het algemeen eerlijker en meestal kun je wel een proeftijd of een regeling om te ruilen overeen komen voor als het niet klikt Haha!

*Niet elke verandering is een verslechtering!*
*Ze is niet bang voor de dood, maar als de dood om bang te zijn...(Guido Weijers-Oxymoron)*
*Als je bent waar je heen ging, waar moet je dan naar toe? (veldhuis & Kemper-tijd heelt alle zonden)*

Coberlina

Berichten: 6637
Geregistreerd: 01-06-02
Woonplaats: Zeeuws Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-03 23:23

goeie tip! Ik ga misschien binnenkort dan wel een keertje kijken bij een handelaar... Kun je daar eigenlijk normaal ook proefrijden enzo?
Ik ga wel zeker iemand meenemen die er verstand van heeft natuurlijk.
xxx

MarijeR

Berichten: 24928
Geregistreerd: 20-08-01
Woonplaats: Onstwedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-03 23:43

Als je de prijs in Nederland hoog vindt, moet je eens in Duitsland kijken.
Ze betalen daar zo €1500 meer voor een welsh cob.
Ik ga iig geen moeite meer doen om in Nederland te adverteren als ik wat wil verkopen...

Dees

Berichten: 18907
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-03 10:43

Nou, moet je op dit moment je paard maar willen verkopen...dan zul je merken dat de prijzen niks niet hoog liggen.

En als je een paard ziet wat je leuk lijkt, maar waarvan je de vragprijs erg hoog vind. Bied maar eens de helft voor de lol. Maar pas op; je maakt grote kans dat je voor dat geld er WEL aanzit!

Wat als.... de wetenschap wel gelijk heeft?

gomir

Berichten: 25533
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-03 10:50

Inderdaad Dees *LOL*
Maar bij mij dus niet Tong uitsteken Ik heb in mijn ogen gewoon een reëele prijs in mijn hoofd en daar gaat de helft niet meer vanaf... (maar goed, ik vraag ook maar de helft van die 14000 Haha! )

*Niet elke verandering is een verslechtering!*
*Ze is niet bang voor de dood, maar als de dood om bang te zijn...(Guido Weijers-Oxymoron)*
*Als je bent waar je heen ging, waar moet je dan naar toe? (veldhuis & Kemper-tijd heelt alle zonden)*

astridh

Berichten: 2635
Geregistreerd: 22-04-01
Woonplaats: nh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-03-03 11:02

Maar hoe bepaal je nu zelf de vraagprijs als je een paard wilt verkopen Verward Als ik Dees mag geloven kan je er gewoon een slag naar slaan en er een flink eind boven gaan zitten. Ik zou zeggen, dan schrik je toch potentiele kopers af die wellicht heel erg goed voor je paard kunnen zijn (voor mij erg belangrijk )

binnenkort gaan wij waarschijnlijk de merrie verkopen, ze is pas een paar maanden weer in training en onlangs met succes gestart in de M . Ze heeft zeker het talent om verder te komen maar ze is 10 jaar dus we staan in dubio, het is namelijk ook een goede fokmerrie. We kunnen haar natuurlijk binnenkort te koop zetten maar dan is ze qua wedstrijdprestatie nog erg mager (de zomer doortrainen en ze loopt een goede Z-proef);

Ook kunnen we haar nu laten dekken en aan het einde van het zomerseizoen verder doorgetraind te koop zetten maar dan moet je nu al een keus maken wat hengst betreft terwijl iemand die haar koopt dat toch liever zelf bepaalt lijkt me. Er is ook nog een mogelijkheid dat degene die haar nu rijdt haar blijft rijden maar die vindt het leuker om paarden te trainen en hoeft niet zo nodig verder in de dressuursport.

Natuurlijk kunnen we het ook nog een jaar aanzien, niet laten dekken en ook nog de winter doortrainen, dan heb je de mogelijkheid om haar dressuurtalent te ontplooien en dan staan we volgend jaar weer voor dezelfde keus maar nu met een paard dat een jaar ouder is. Dekken en haar zelf houden is geen optie omdat ik in de winter met Max naar pensionstalling ga en de merrie niet alleen thuis wil laten (een paard hoort niet alleen te staan vindt ik). En een drachtige merrie op een pensionstal vol met wedstrijdpaarden is ook geen optie natuurlijk. Dilemma's dus bovenop het bepalen van een eventuele vraagprijs.

Het leven is als een restaurant.... je krijgt wat je besteld hebt
Het leven is als een pijpkaneel...ieder zuigt eraan en krijgt zijn deel


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Adrija, Afanaisa91, amber15, Igniss, Jet, lletam, Raineri, sollair310, Vlindy en 140 bezoekers