Info gezocht over de ziekte van CUSHING

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
MaiNat
stokpaard connaisseur

Berichten: 3475
Geregistreerd: 29-10-02
Woonplaats: Niedorp

Info gezocht over de ziekte van CUSHING

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-03-03 15:28

Ken iemand mij vertellen wat het voor ziekte is en wat je eraan ken doen. Ervaringen?Welke paarden hier gevoelig voor zijn enz
Alvast bedankt!


manic

Berichten: 6985
Geregistreerd: 09-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-03 15:55

Oudere paarden met overgewicht zijn hier gevoeliger voor en hoefbevangenheid is iets waar deze dieren snel last van hebben. Ook slecht verharen, zweten, veel drinken, meer gevoelig voor andere ziektes zijn kenmerken.

Het wordt veroorzaakt doordat een gedeelte van de hersenen (geloof ik) niet meer goed functioneert (om welke reden dan ook) en daardoor wordt er een teveel aan stereoiden (cortisol) aangemaakt.

Er zijn onderzoeken gaande, maar volgens mij is er nog geen medicijn tegen, maar wel remmers in de vorm van hormonen die niet echt goedkoop zijn, maar het wel "dragelijk" maken.

Jola

Berichten: 2783
Geregistreerd: 28-01-03
Woonplaats: Kapellen (Belgie)

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-03 15:59


If you stick your head in the sand, you'll get your rear kicked.

MaiNat
stokpaard connaisseur

Berichten: 3475
Geregistreerd: 29-10-02
Woonplaats: Niedorp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-03-03 16:05

Bedankt!

Shetter Fly
Gebruik NOOIT Fenylbutazone, lees stuk onderaan m'n profiel.
[ITP] Cursus: Dump je baasje en [ITP] Cursus: Hoe overleef je de hongerwinter? en [ITP] Fly van luxepaard naar werkpaard!

fokfanaat

Berichten: 20210
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Uut Uune

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-03 16:19

Onze hond heeft het gehad, ze is toen geopereerd en er is een stukje uit haar hersenen gehaald (hypofysen) Daarna moest ze de rest van haar leven veel pillen slikken, maar ze heeft verder nooit meer lastr gehad en is gelukkig oud geworden

Mikey
Berichten: 1090
Geregistreerd: 10-03-02
Woonplaats: Goor/Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-03 17:58

Eigenlijk komt de ziekte van Cushing door een hypofyse tumer. Die zorgt er voor dat er veel te veel corticosteroiden aan gemaakt worden. Deze dieren hebben een lange krullige vacht, weinig spieren, drinken en plassen veel. Er zijn 2 complicaties cq gevolgen van deze ziekte: hoefbevangenheid en diabetes mellitus (suikerziekte).

Aangezien de oorzaak een tumor is komt het vaak (alleen maar eigenlijk) voor bij oudere paarden. Ik geloof dat zo ongeveer de minimale leeftijd 14 jaar is. Het is natuurlijk niet zo dat elk oud paard dit krijgt. Voor zo ver ik weet is er geen behandeling mogelijk, maar sommige paarden kunnen er toch nog oud mee worden.
Bij honden is het meestal niet de tumor van de hypofyse, maar van de bijnieren die het hormoon produceren. De behandeling bij honden is ook beter.

Doe maar normaal, dan doe je al gek genoeg !!!

Mist

Berichten: 9482
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: noord brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-03 18:47

Op www.hoofcare.nl staat een uitgebreid verhaal over Cushing onder "lezingen"

cloris

Berichten: 4695
Geregistreerd: 23-11-01
Woonplaats: Den Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-03 20:27

Mijn vorige paard is daar dus aan overleden, hij was bijna 20 jaar oud... had al een tijdje last van de vacht (lang en krullen), kwam er niet doorheen en al zijn haren groeide eigenlijk overmatig, ook zijn manen en staart.
Ineens ging hij moeilijk lopen en had hij hoefbevangenheid, dit in zo'n ernstige mate dat de hoefbenen bijna door de hoeven kwamen, een korte zware behandeling heeft verlichting gegeven maar na 1 week kwam het terug en erger dan daarvoor, slechts 1 optie restte ons nog.........
Mijn d.a. vertelde mij dat hoefbevangenheid veroorzaakt door cushing onomkeerbaar is en dat cushing bij paarden niet te opereren is (tenminste NOG niet, want de ontwikkelingen gaan wel snel geloof ik)

Interesse in Doma Vaquera en/of het rijden met een Garrocha, of dressuurmatige begeleiding? stuur even een pbtje of een mailtje

gomir

Berichten: 25533
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-03 20:41

Ik ken een paard dat er aan overleden is. Die kreeg ook lange, krullende haren en verhaarde erg slecht. De ziekte heeft inderdaad met de hormoonhuishouding te maken en de meest voorkomende complicaties zijn hoefbevangenheid en DM(suikerziekte).
Mede hierdoor gaan ze veel drinken en plassen. Deze paarden zweten ook veel.

Op dat moment was er voor een paard nog niets aan Cushing te doen(ongeveer een jaar geleden), honden kunnen ze al wel helpen en ik geloof katten ook. De ziekte komt trouwens ook bij mensen voor dacht ik, maar ik weet niet of daar wat aan te doen is Verward De hypofyse en omgeving zijn niet echt makkelijk te opereren...

*Niet elke verandering is een verslechtering!*
*Ze is niet bang voor de dood, maar als de dood om bang te zijn...(Guido Weijers-Oxymoron)*
*Als je bent waar je heen ging, waar moet je dan naar toe? (veldhuis & Kemper-tijd heelt alle zonden)*

cloris

Berichten: 4695
Geregistreerd: 23-11-01
Woonplaats: Den Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-03 20:56

gomir schreef:
De ziekte komt trouwens ook bij mensen voor dacht ik, maar ik weet niet of daar wat aan te doen is Verward De hypofyse en omgeving zijn niet echt makkelijk te opereren...


Yep, de man van een nicht van mij heeft dat, je kan dat vergelijken met een soort olifant ziekte.. hij is heel veel geopereerd maar het bot groeide geloof ik ook almaar door...

En juist de plaats waar die tumor zich bevind is het probleem, daarom worden paarden er nog niet aan geopereerd.

Interesse in Doma Vaquera en/of het rijden met een Garrocha, of dressuurmatige begeleiding? stuur even een pbtje of een mailtje

chex

Berichten: 409
Geregistreerd: 27-01-03
Woonplaats: gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-03 21:16

Blondie, de pony van mijn dochter hebben we in augustus 2001 hierdoor in moeten laten slapen. Ze was toen 13 jaar oud. Deze pony had het al een jaar of 4. Maar we wisten het pas de laatste anderhalf jaar. De ziekte sluipt er steeds meer in en de klachten worden steeds heviger. Het is een gezwel op de hypofyse. Deze groeit langszaam. De hypofyse zorgt voor de hormoonhuishouding, die wordt dus ernstig verstoord. Er wordt veel cortosteroïden aangemaakt, waardoor ze steeds hoefbevangen raken. De pony had een soort poedelvacht en dronk vreselijk veel(suiker). Door het vele drinken plaste ze enorm veel (box continu nat). Vruchtbaar zijn ze niet meer, ook al werd onze merrie wel hengstig. De buik neemt een meer ovale vorm aan (soort uitgezakt).
De ziekte komt zowel bij mensen als honden ook voor. Deze kunnen er aan geopereerd worden. Bij paarden is dit niet mogelijk.
De veearts kan tijdens de klachten alleen pijnstillers voorschrijven. Verder is er niks tegen te doen. Huilen

Pasterza

Berichten: 2694
Geregistreerd: 17-09-02
Woonplaats: Lemelerveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-03 00:56

Mijn vroegere verzorghaf Liebelle van Schafferden had dat ook. Echt verschrikkelijk! Hier ff twee foto's. Hier was ze 18 jr en nog gezond:
Afbeelding

Dit was 5 jr later en ernstig ziek:
Afbeelding

Ik mis haar ontzettend!!

Gezocht: Recado (argentijns veedrijverszadel c.q. gaucho zadel)

& een dameszadel

reina

Berichten: 638
Geregistreerd: 03-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-03 16:17

Waarschijnlijk heeft Bono het ook, zijn vacht wordt erg lang en als hij een slechte periode heeft ruikt zijn stal soms iets naar aceton (suikerziekte). Maar hij is er hartstikke vrolijk onder, dus voorlopig is dat voor hem nog niet het einde..

cooo

Berichten: 107
Geregistreerd: 27-10-02
Woonplaats: Monster

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-03 19:55

Een prd van kennis van mij hebben ze ook helaas moeten lasten inslapen na een periode waarin de cushing steeds duidelijker werd. Ze werdt niet meer drachtig, kreeg dik lange en krullend haar had onwijs vaak en veel hoefzweren, en werd broodmager......

De waarheid is het makkelijkst als er geen leugen aan vooraf gaat...


ebony

Berichten: 852
Geregistreerd: 28-02-03
Woonplaats: waddinxveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-03 22:49

een bij oudere paarden regelmatig voorkomende aandoening is een gezwel (tumor)van de hypofyse.de meeste paarden met een gezwel van de hypofyse zijn al meer dan 20 jaar oud.in de meeste gevallen is daarbij het gedeelte van de hypofyse ontaard dat ACTH produceert.daardoor ontstaat een voortdurend hoge productie van bijnierschorshormonen(corticosteroiden) en dat effect is verantwooordelijk voor het ziekte beeld.deze aandoening staat bekend onder de naam de ziekte van cushing en komt met name ook regelmatig voor bij de hond.ze hebben een opvallend lange dorre vacht die met name aan de benen vaak krullering wordt.omdat de oude haren niet loslaten ontstaat er een rommelig haarkleed.op den duur zakt de buik uit en krijgt een klok vorm.de rugspieren en de bekkenspieren nemen in omvang af en de rug zakt vaak door.op stal merkt de eigenaar op dat het paard te veel drinkt en dus ook veel urineert.dat laatste brengt met zich mee dat het strobed snel nat word.paarden met een hypofyse tumor zijn vaak gevoelig voor infecties met name van de huid en daarnaast zijn ze vaak ook chronisch hoefbevangen.

uitgebreid diergeneeskundig onderzoek kan de vermoedelijke diagnose bevestigen,de dierenarts heeft een aantal testen beschikbaar waarmee de hypofyse functie kan worden onderzocht.er zijn middelen voorhanden waarmee de productie van ACTH kan worden onderdrukt waardoor er al snel een duidelijke verbetering optreed.het zal duidelijk zijn dat dat een dergelijke behandeling de rest van het leven van het paard moet worden voortgezet.naast medicamenteuze behandeling heeft t paard een optimale verzorging nodig,voer van goede kwaliteit,een goede tandverzorging(het zijn vaak dieren op leeftijd)en een goede hoefverzorging.dat laatste is met name van belang als er sprake is van chronische hoefbevangenheid.ook aan de verzorging van de huid moet extra aandacht worden geschonken.wanneer men op deze wijze ter werk gaat,kan men nog jaren van het paard genieten.

ik hoop dat dit je een beetje duidelijk is geworden...

groetjes marlies

mijn lieve spirit is naar seren verhuisd.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Marus, Oehlala, Pikeur, Selina, sorbetje, springzeker en 96 bezoekers