Zadelpasclinic door Evelien bij Colinda met foto's

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
DubbelFun

Berichten: 88624
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Zadelpasclinic door Evelien bij Colinda met foto's

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-03-03 21:19

Vandaag was dus de grote dag: de zadelpasclinic bij Colinda. De bedoeling was te paard te gaan, maar mijn rijmaatje kon helaas niet en welke zou ik dan moeten nemen??? (luxeprobleem ik weet het Haha! ) En om er nou één de hele dag zielig alleen thuis achter laten is ook weer zo wat.

Dus maar gewoon met de auto gegaan en de Ortho-Flex achterin gegooid.

Daar aangekomen waren er al een paar gezellig aan de koffie en kort daarna kwam iedereen binnendruppelen.
Na een korte introduktie van Evelien wie ze was en wat ze deed en gedaan heeft kon het beginnen.

Na een korte uitleg over de bouw van een paard, hoe de spierenbanen lopen en hun werking gingen we de bak in. Diegenen die met paard waren gekomen hadden ze nu aan de hand bij zich.
Evelien legde duidelijk uit hoe elk paard gebouwd was en waar er eventueel problemen waren in de rug en waar dus problemen kunnen ontstaan met de zadels.
Iedereen die even wilde voelen (werveltjes tellen) kreeg de kans dit te doen.

Hierna werden de bijbehorende zadels op de paarden gelegd en werd weer paard voor paard bekeken hoe de pasvorm was.
Eerst was Monnik aan de beurt, nu is dit een speciaal geval zoals we al hebben kunnen lezen en ze zal hier ongetwijfeld zelf verslag van willen doen Knipoog

Het 2e paard -een haflinger- had duidelijk een zadel wat niet goed lag. De eigenaar vertelde dat ze het pas kort had en zag zelf al dat het teveel knelde op de schouders. Hierna werd het paard afgezadeld en vormde Evelien d.m.v. een draadmal de rug van het paard na. Het zadel werd even op zijn rug gelegd en de mal werd in het zadel gelegd. Duidelijk was nu te zien wat er aan mankeerde. Het zadel was op de rug te breed en had daardoor dus te weinig draagvermogen op de bars.

Bij het 3e paard -een kruising Paint/Samber- lag het zadel duidelijk te veel op de schoft, er kon geen vinger meer tussen. Ook hier werd een mal van de rug gemaakt en de sessie met het bijbehorende zadel herhaald.
Ook dit zadel was te breed, maar doordat dit paard een medische ingreep had gehad was de verwachting toch dat de geslonken spiermassa zich nog wel zou herstellen. Direkt een nieuw zadel kopen was dus niet nodig en met een build-up pad kon de komende tijd overbrugd worden.

De 2 volgende paarden waren arabiertjes en hier lagen beide zadels goed op en pasten precies in de mal.

Hierna hebben we de meegebrachte zadels van Evelien bekeken en kregen uitleg over de verschillen in opbouw, afmetingen en verschil in zittingen en wat dit in zithouding betekend.
Hierna volgde een korte uitleg van het verschil met de zadels met een vaste boom en mijn Ortho-Flex.
Diverse mensen hebben ook even op de bok op mijn Ortho-Flex gezeten, waarna de meesten positief waren. Ook heeft het zadel nog op 2 paarden gelegen en hebben de bijbehorende ruiters er een paar rondjes op gereden.
Voorzover hier bekend op Bokt mogen die ook hun eigen zegje daarover doen J

Eigenlijk was de tijd te kort om alles heel uitgebreid te behandelen en het gedeelte over de bitten is er een beetje bij in geschoten. Maar ik heb begrepen dat daar nog een vervolg op komt.

Ik vond alles heel leerzaam, goed en duidelijk verteld.
Evelien en Colinda bedankt voor deze clinic.
Laatst bijgewerkt door DubbelFun op 29-03-03 22:37, in het totaal 1 keer bewerkt


Colinda
Berichten: 1322
Geregistreerd: 30-06-01
Woonplaats: Amerongen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-03 21:44

graag gedaan Knipoog en je was me net voor, met het verslag
ware het niet dat ik een heel verhaal getikt had, met leuke foto's erbij....alleen... doen de foto's het niet Lips are sealed
sugarmiss; misschien nog een tip, hoe ik de foto's erop krijg?

Wat beschreven wordt over ''wervels tellen'' en een foto v. de ''mal'' zijn misschien leuk om te bekijken Knipoog

Maar idd... dat je een hele dag kan praten over ''zadels passen'' Haha!

Al met al, vond ik het een zeer geslaagde dag inderdaad, goed uitgelegd, iedereen kwam toe aan ''vragen'' stellen en werd duidelijk uitleg over gegeven.

Verder moet ik nog even kwijt dat ik dus op Okie heb gereden Cool , leuk paard... en nu is ze nog leuker Lovers
Monnik; je was net 5 min. weg, toen ik tot de conclusie kwam, dat ik vergeten ben haar ''appel'' te geven Bloos
gaat ook niet, he... een clinic organiseren, mensen netjes te woord staan, hier & daar koffie inschenken... heen & weer rennen... op Okie rijden, vervolgens de ''kluts'' kwijt en dan de appel vergeten
Ik hoop dat ze niet boos is op me... geef haar anders iig even een Ach gut van me Knipoog

En ja, ik hoop dat we een nieuwe datum kunnen inplannen voor het ''bittengedeelte''... nog even gevraagd of hier een dag mee gevuld kon worden *LOL* waarop Evelien zei; ja joh.... ook daar kun je uren over praten

dus ... wat ons betreft, een ''vervolg''.

nu ga ik lekker onderuit op de bank, de theorie & rijden op Okie
verwerken Knipoog

groetjes

op de avatar zie je Sallyman!


DubbelFun

Berichten: 88624
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-03-03 22:35


Sadie

Berichten: 996
Geregistreerd: 26-10-01
Woonplaats: NOP

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-03 23:29

Helaas mag ik de link niet bekijken

Citaat:
A problem has been detected.

You do not appear to be the owner of this album.
Make sure you are logged in. "

zegt het Boos!

DubbelFun

Berichten: 88624
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-03-03 23:59



Colinda
Berichten: 1322
Geregistreerd: 30-06-01
Woonplaats: Amerongen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-03 01:44

jaaa... ik kon ze eerst ook niet zien, nu wel !

SM; bedankt

vond ze toch best leuk geworden Cool en kan iedereen eens zien wat bedoelt wordt met een ''mal'' Knipoog

groetjes

op de avatar zie je Sallyman!

Monnik

Berichten: 1795
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Hillywood

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-03 08:01

Ook Okidokie en ik waren gisteren bij Jolanda (samen met mijn nichtje Diana) voor de zadelpasclinic.
Evelien had gevraagd of ik wilde komen omdat Okidokie helaas een ernstige blessure gehad heeft. Ze heeft hieraan een dikke schouder overgehouden. Het is hierdoor moeilijk een goed passend zadel te vinden.

Om kort te gaan Okie is vorig jaar in het weiland uitgegleden en gevallen. Niets aan de hand zul je denken, gebeurd vaker. Dacht ik dus ook.
Na een tijdje had ze erchter een dikke schouder, ik weet dit aan scheef zitten van mezelf. Meer spieropbouw aan 1 kant, dus trainen aan de longe. Zelf met de pessoateugel, want zo werd mij gezegd dan train je de spieren er makkelijk op.
Het probleem werd nu zo erg dat ze van achteren atactisch ging lopen. Toen eindelijk maar eens de dierenarts erbij gehaald.
Die is het samen met de fysiotherapeut aan gaan pakken. Het resultaat is dat ze nu weer goed stapt onder het zadel. In draf zijn we net begonnen. Het is dus een lange weg, maar het paard is het zeker dubbel en dwars waard!!

Maar hierop een zadel vinden is een probleem. Heb in het afgelopen jaar 3 verschillende zadels gehad. Het lijkt er nu op dat dit zadel het juiste is.
Hoewel Jos gisteren terecht opmerkte, je ziet dat ze nu ook weer naar rechts zakt.
Evelien heeft mij nu een continental Reiner gegeven en een equiflex pad. Dit is een pad waar je kussentjes in kunt doen. Met het zadel passen is Evelien uitgegaan van de dikke schouder en heeft middels de equiflex pad de dunne schouder opgevuld.
Okie loopt hier goed onder, heeft na het rijden geen rare plekken en ik zit er lekker op.
Evelien heeft echt alle moeite gedaan om mij en mijn paard te helpen en legt alles zeer duidelijk uit.

Ik vond de clinic gisteren erg leuk. Heb al meerder van dit soort clinics van Eveline meegemaakt, maar dit maal vond ik de diversiteit aan paarden zo leuk. Een Halflinger, 2 arabiertjes, een NRPS en mijn Quarter.
Zo leer je heel anders naar paarden kijken.

Het was een zeer geslaagde dag. Jammer dat we om 15.00 uur naar huis moesten om daar nog wat stalwerk te gaan verrichten.
Volgende keer zijn we er weer bij, dus m.i. zeer zeker voor herhaling vatbaar!! Eveline en Jolanda bedankt!!!!

Oh enne Jolanda, ik heb Okie een appel en 2 wortels gegeven en gezegd dat ze van jou waren Knipoog. Ze heeft het dus niet gemerkt.

[BB-ITP]Aussie puppies aan het spelen
De website over mijn Aussies Face, Jay & Ike, mijn paardjes Jacqie & Jamai en mijn Siberen Noor & Chip: Chiësvar's Aussies, Quarters en Siberen.

Jos
Berichten: 4059
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: beets

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-03 08:17

roel en ik vonden het ook en leuke en leerzame dag.
ik schrok best wel van de grote bult aan de linkerkant van okie.
als je daar een zadel op legt , dan ligt het vanzelf helemaal naar de rechterkant. als je er dan op moet zitten , ga je vanzelf nog schever.
moeilijk hoor... om daar een zadel recht op te krijgen, maar ik denk wel dat het op deze manier gaat lukken.

bij voldoende belangstelling komt evelien ook een keer bij ons zo'n clinic geven.

Mac

Berichten: 11649
Geregistreerd: 09-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-03 11:00

Wij (mijn mannie en ik) hebben er ook weer erg veel van geleerd. En idd:: geen probleem om een dag te vullen met informatie over zadels. Je kunt daar makkelijk nog een dag aan vastplakken Clown ... Bitten zijn ook altijd erg interessant, dus ik zal dan ook zeker weer van de partij zijn!

Jolanda en Evelien: echt top!

PS: mannie heeft ook weer veel nieuwe dierenvriendjes gemaakt!

Cowgirl

Berichten: 23737
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-03 15:59

ik was er niet bij want ik vond het jammer dat het weer zo ver weg was.
Maar Jos als ze bij jou eens zo'n clinic kan doen ben ik zeker van de partij.

' On bended knee is no way to be free'
Peter R de Vries.

VillaNeusjes

Berichten: 6097
Geregistreerd: 03-09-02
Woonplaats: Villa neusjes on tour

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-03 16:51

op die laatste foto dat zadel naast diegene die aan het passen is (in het midden dus..) das mijn zadel althans hetzelfde maar de mijne is in light oil...


WARNING: The above post may contain sarcasm and/or sophisticated satire. Any psychological damage sustained is purely your fault!

Roan
Berichten: 27
Geregistreerd: 19-02-02
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-03 17:51

Ik ben reuze blij dat ik er gisteren ook was, met paard.
Ik had nog getwijfeld, Roan kan zich werkelijk als een draak gedragen. Vooral als ze zich niet lekker voelt, wat gelukkig steeds minder vaak voorkomt. Maar ze heeft zich, vind ik, voorbeeldig gedragen. Schijnheilig
Jolanda, je had vast gelijk, jouw locatie werkt rustgevend.

Vanmiddag heb ik mijn paardje gereden met de nieuwe build-up pad. Het verschil was duidelijk merkbaar, met name bij de galop! Pling
Bij het aanspringen keek ze nog even wat zuur, daarna gingen ineens de oren naar voren en galopeerde ze rustig in het rond. Eerder wilde ze na een rondje of twee weer draven en bleef ze daarna met tegenzin lopen, ook in stap en draf. Nu bleef ze lekker mee doen.

Roan heeft van begin oktober tot half februari stil gestaan en is dus pas anderhalve maand weer onder het zadel. Logisch dat ze niet gelijk weer even soepel was als vorig najaar. Toch had ik twijfels over het zadel, ligt het wel goed, is het niet te lang of te smal.
Vorig jaar wel gekeken of er voldoende ruimte onder zat, dat leek toen in orde en zag er heel anders uit dan gisteren. Nu schrok ik er zelf van toen het zadel zonder pad op haar rug lag. Het lag helemaal tegen de schoft aan. Hoewel het verlies van spiermassa op haar billen en schouders/hals erg duidelijk was had ik me niet gerealiseerd dat haar rug zoveel smaller was geworden.

Ik mocht de Ortho-Flex van Sugarmiss proberen en daarmee liep ze goed, ook in galop. Ik kon er zelf alleen niet zo goed mee uit de voeten, maar dat is waarschijnlijk en kwestie van wennen. Rare ervaring hoor; galopeert je paard lekker maar kun je zelf niet zitten Bloos

Volgens Evelien is de kans groot dat mijn zadel over een half jaar wel goed ligt. In elk geval had het niet veel zin om het nu te vervangen omdat het dan over een half jaar waarschijnlijk weer te smal zou zijn. Deze periode is goed te overbruggen met de build-up pad en daarna moet het dan maar weer opnieuw worden bekeken.

Al met al was het voor mij een hele waardevolle dag. waar ik zeker heb gekregen waar ik op hoopte: een deskundige beoordeling van mijn zadel qua ligging op mijn paard en in elk geval een voorlopige oplossing waar mijn paard en ik mee verder kunnen.

Veel van de informatie over zadels in het algemeen was nieuw voor mij, dat moet allemaal nog even bezinken. Hopelijk kan ik nu iig de discussies hier over zadels beter volgen Knipoog

DubbelFun

Berichten: 88624
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-03-03 17:57

Roan schreef:
Ik mocht de Ortho-Flex van Sugarmiss proberen en daarmee liep ze goed, ook in galop. Ik kon er zelf alleen niet zo goed mee uit de voeten, maar dat is waarschijnlijk en kwestie van wennen. Rare ervaring hoor; galopeert je paard lekker maar kun je zelf niet zitten Bloos


Ja het is even wennen aan de beweging en dan ook nog die rare beugels Haha! Ik kwam er trouwens vandaag achter dat de beugels toch nog wel een maatje korter konden. Op eea manier zit ik op Missy toch heel anders dan op Sugar.

XoNo

Berichten: 21435
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-03 20:52

Jammer dat ik er niet bij kon zijn Boos!
Wanneer is die bittenclinic? Lachen Ook daar kan ik een hoop van leren natuurlijk Tong uitsteken Klinkt in ieder geval heel leerzaam en Evelien komt heel professioneel over (zal ze ook best zijn! Lachen ). Ik baal ervan dat ik er niet bij kon zijn Boos!

From the looks of this place, my ass has got a lot of catching up to do.
http://www.crperformancehorses.nl

Colinda
Berichten: 1322
Geregistreerd: 30-06-01
Woonplaats: Amerongen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-03 22:16

Roan; zie je... gelukkig maar Knipoog
Wat het is, weet ik ook niet... maar ik heb nu al vaker dingen te horen gekregen zoals : ''mijn paard kan niet alleen staan''... of...
"hij staat hier dus wel rustig'' ....
de ''aardstralen'' zullen hier wel positief zijn Haha! alleen... geloof ik daar niet zo in *LOL*

En XoNo; Evelien vindt ik persoonlijk erg kundig... en is niet ''zomaar'' een ''zadel'' verkoper Haha! maar heeft zich dit ''eigen'' gemaakt, door in verschillende landen etc. kennis & ervaring op te doen en wat ik erg prettig aan haar vindt, is dat ze niet ''puur'' op commercie gericht is, maar het belangrijk vindt dat je een ''goed passend'' zadel hebt koop je niks.... geen probleem... Knipoog

Ik zal binnenkort met haar eens bespreken voor een datum voor de bittenclinic...
ik houdt jullie op de hoogte

op de avatar zie je Sallyman!

Roan
Berichten: 27
Geregistreerd: 19-02-02
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-03 22:35

Colinda schreef:
en wat ik erg prettig aan haar vindt, is dat ze niet ''puur'' op commercie gericht is, maar het belangrijk vindt dat je een ''goed passend'' zadel hebt koop je niks.... geen probleem... Knipoog



Dat vond ik ook erg plezierig. In het begin zei ze al dat niemand tot iets verplicht was, hoewel ze natuurlijk graag een zadel verkocht Haha!

Toen bij het passen met de mal bleek dat mijn zadel niet goed lag kwam ze dus niet met: "Toevallig heb ik hier nog een ....... die perfect past." Ze raadde me zelfs af om nu een ander zadel te kopen.

Maar als ik over een half jaar toch aan een ander zadel moet, dan weet ik nu natuurlijk wel bij wie ik eerst ga kijken Cool

Natascha

Berichten: 6847
Geregistreerd: 07-02-01
Woonplaats: Ankh Morpork

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-03 08:23

Het was idd heel erg leerzaam. Ik zal mijn foto's ook eens van de digi gaan halen. Voornamelijk foto's van Okie omdat die zo lief stond te kijken Haha! .
De Orthoflex van Sugarmiss zat idd erg lekker en de rare beugels ook Knipoog . Jammer dat mijn eigen Orthoflex niet goed ligt. Ik mis dat comfort toch wel. En ik ben stikjaloers op de mensen die daar wonen zeg. Bijna IN de bossen van de Veluwe. Wat zou ik daar graag eens met Lois gaan rijden Kwijl

Niets zo charmant als een paard in her land.

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-03 08:26

Heeft Evelien nog wel een zadel verkocht of was alleen maar "Kijken kijken en niet kopen" Knipoog

Wel een erg goed idee, zoiets zouden we ook een keer kunnen doen op het Engelse vlak!

Mac

Berichten: 11649
Geregistreerd: 09-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-03 09:42

Sjuimpje schreef:
Heeft Evelien nog wel een zadel verkocht of was alleen maar "Kijken kijken en niet kopen" Knipoog

Ik heb ook alleen gekeken, maar had me dan ook opgegeven als "kijker" Tong uitsteken . Wat ik wel weet, is dat ik nu eerst bij Evelien aanklop als ik iets nieuws nodig heb! Ik ben nog op zoek naar een lekker bitje, dusseeehh ... Pling

Monnik

Berichten: 1795
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Hillywood

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-03 17:03

Natascha schreef:
Ik zal mijn foto's ook eens van de digi gaan halen. Voornamelijk foto's van Okie omdat die zo lief stond te kijken Haha! .


Oh maar dat vind ik niet erg hoor!! Ben er heel benieuwd naar.
Zal zelf ook eens de foto's van m'n digi af halen. Maar i.v.m. een op sterven liggend veulen waar ik afgelopen nacht bij gewaakt heb, ben ik daar nog niet aan toe gekomen.
Heb ook leuke foto's heb ik gezien en dan met name van Jolanda en Okie.

[BB-ITP]Aussie puppies aan het spelen
De website over mijn Aussies Face, Jay & Ike, mijn paardjes Jacqie & Jamai en mijn Siberen Noor & Chip: Chiësvar's Aussies, Quarters en Siberen.

Chantalleke

Berichten: 4633
Geregistreerd: 30-07-02
Woonplaats: Tuitjenhorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-03 17:14

Ik wil ook wel bij de bittenclinic wezen. Lijkt me heel leerzaam

Euh,...?? Tsjah,...

Colinda
Berichten: 1322
Geregistreerd: 30-06-01
Woonplaats: Amerongen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-03 00:32

Monnik schreef:
Heb ook leuke foto's heb ik gezien en dan met name van Jolanda en Okie.


ben benieuwd Bloos als ik er maar niet stom opsta , ben niet zo fotogeniek...dat is Okie wel

groetjes

op de avatar zie je Sallyman!

Francis

Berichten: 10665
Geregistreerd: 17-11-01
Woonplaats: Zutphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-03 21:27

Natascha schreef:
Bijna IN de bossen van de Veluwe. Wat zou ik daar graag eens met Lois gaan rijden Kwijl


Ik woon zo'n 10 minuutjes van Colinda af, en dus helemáál in de bossen van de Veluwe... kom gerust een keer langs als je wilt, plek zat voor de trailer, koffie staat klaar, ruiterpad begint bij m'n oprit en naderhand nog ff uitrusten met de paardjes in de paddock... wat wil je nog meer! Oh, en een routekaart van het gebied hier heb ik ook, dus verdwalen hoef je ook niet, en als ik m'n best doe kan ik vast wel m'n vriending charteren met haar twee paarden en kan ik je de 'grande tour' rond Kootwijk geven.
Je belt of mailt me maar als je zover bent! Knipoog

"Als je stopt met behandelen en deze klacht komt terug, dan heb je dús de oorzaak niet weggenomen. ~ Francis

Francis

Berichten: 10665
Geregistreerd: 17-11-01
Woonplaats: Zutphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-03 21:29

Monnik schreef:
Maar i.v.m. een op sterven liggend veulen waar ik afgelopen nacht bij gewaakt heb, ben ik daar nog niet aan toe gekomen.
Heb ook leuke foto's heb ik gezien en dan met name van Jolanda en Okie.


Nee toch Monnik! Wat is er aan de hand!? Gaat het nu weer goed, of heb je 'm niet meer kunnen helpen! Sh!t hee... veel sterkte in ieder geval!

"Als je stopt met behandelen en deze klacht komt terug, dan heb je dús de oorzaak niet weggenomen. ~ Francis


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 53 bezoekers