Riempje voor het zadel tijdens wedstrijd

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Amarie
Berichten: 1565
Geregistreerd: 20-02-03
Woonplaats: Den bosch

Riempje voor het zadel tijdens wedstrijd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-03-03 12:35

N.a.v. het onderwerp wel of geen gelpad toegestaan op wedstrijd, heb ik de volgende vraag, is het volgens jullie toegestaan om tijdens het rijden van je proef gebruik te maken van een riempje voor het zadel (wat je vast kunt pakken voor een stillere hand) ik kan het niet uit de reglementen halen, er staat wel dat een deelnemer zich niet direct of indirect mag vastmaken aan het harnachement maar bedoelen ze daar nu dat riempje mee dat je los kunt laten en vastpakken, ik heb het meerdere juryleden gevraagd maar helaas de meningen verschillen en het reglement is hier dus niet duidelijk over, contact opnemen met de technische commissie dressuur van de KNHS loopt op niets uit (geen reactie) wellicht kan een van jullie helpen.....

De wonderen zijn de wereld nog niet uit


Coberlina

Berichten: 6637
Geregistreerd: 01-06-02
Woonplaats: Zeeuws Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-03 12:37

hey
ik ben niet helemaal zeker, maar als ze zeggen dat je je niet mag vastmaken, zal dat meer bedoeld zijn, dat je bijvoorbeeld jezelf vastbindt of iets dergelijks. Zo'n riempje kan je ook weer loslaten, dus je bent niet vastgemaakt eigenlijk.
Maar of ze dat ook zo zien, als je het gebruikt om je hand stil te houden Verward Weet ik niet echt eigenlijk. Als je bvb dat riempje vasthoudt met je pink alleen, zien ze dat misschien niet?
Ben eigenlijk benieuwd wie het antwoord weet...
xxx

SGWuppie

Berichten: 4628
Geregistreerd: 24-04-02
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-03 14:59

Volgens mij is dat om het zadel handig te kunnen dragen, het is iig wel toegestaan, ik zie er weleens mensen in de Prix St Georges mee rijden.

judithh

Berichten: 3348
Geregistreerd: 27-03-03
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-03 15:00

volgens mij is dat niet toegestaan, het is toch een hulpmiddel.
er word wel gezegt dat je niets aan het zadel mag bevestigen, dus lijkty mij dat zo'n riempje daar ook onder valt.

ik zal het ook eens navragen bij collegajury's in deze regio!

Zonnetje81
Berichten: 18668
Geregistreerd: 15-08-01
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-03 21:39

Ik heb tijden met zo'n riempje gereden. Er werd nooit iets over gezegd en eerlijk gezegd heb ik er nooit bij stil gestaan of het mocht!

mrnino

Berichten: 995
Geregistreerd: 30-11-02
Woonplaats: Een plaatsjuh bij `t ijsselmeer ENKHUIZEN !

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-03 10:47

ehm met federatie weet ik niet of het toegestaan is maar iniedergeval met onderlinge wedstrijden mag het wel.
maar ik weet het niet zeker.

I LOVE MR.NIÑO 4-EVER AND ALWAYS !!!+o+
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
PROFIEL HELEMAAL VERNIEUWD.!!!!!!!!!!!!!!!!!!!:D

Zwelgje

Berichten: 3207
Geregistreerd: 01-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-03 13:39

Ik rijd ALTIJD met zo'n riempje en ik heb er nog nooit een opmerking over gehad. Mijn hengst maakte op zijn eerste buitenconcours vorig jaar een paar jolige sprongen en toen was ik blij dat ik het riempje kon vasthouden zodat hij mijn handen niet helemaal mee naar voren kon trekken. In de proef heb ik er geen opmerking over gekregen, ook niet op het protocol. Ik kreeg zelfs nog 160 punten Knipoog

Coberlina

Berichten: 6637
Geregistreerd: 01-06-02
Woonplaats: Zeeuws Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-03 14:56

hmm mischien een wel een handige truc, mijn paard trekt geregeld ook de teugels uit mijn handen...
Weet er al iemand of het officieel mag of niet?
xxx

zobras
Berichten: 6059
Geregistreerd: 23-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-03 14:58

Ik heb ook zo'n riempje om mijn zadel en ook nog nooit opmerkingen over gehad. Volgens mij gebruik stal Bartelds die ook.....

Maar, je kan beter rijtechnisch iets verbeteren om te voorkomen dat je paard je teugels uit de handen trekt dan dit riempje! Want het gaat zeker opvallen op een wedstrijd en daar zal je wel puntenvermindering door krijgen. Misschien eerst beter aan de aanleuning werken voordat je gaat starten?

Coberlina

Berichten: 6637
Geregistreerd: 01-06-02
Woonplaats: Zeeuws Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-03 15:01

daar ben ik mee bezig Knipoog
Maar op wedstrijd is hij altijd veel heviger en haalt dan vanalles uit, spijtig genoeg Scheve mond
xxx

ivar

Berichten: 579
Geregistreerd: 29-09-01
Woonplaats: hilversum

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-03 22:41

ehhhh ik les bij een internationaal jurylid wat ook bijscholing aan andere juryleden geeft en dit jurylid heeft laatst tijdens zo'n bijscholing deze vraag van een jurylid gehad.

Het antwoord op deze vraag is: HET MAG NIET. (helaas) Ik heb ook zo'n ding en ik moet zelf de gok maar nemen zegt deze persoon. Officieel mag het niet. (Nooit last van gehad, maar je weet maar nooit) Gelukkig krijg je vanaf 1 april alleen maar 2 aftrekpunten voor dit en wordt je niet meer uitgesloten zoals eerst was.

Stralend de dag door.

Fitzroy

Berichten: 25094
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-03 23:54

Je wordt misschien niet uitgesloten,maar je zult het riempje wel moeten verwijderen. Dus waarom het risico nemen?

Niets is zo eerlijk verdeeld als het verstand. Iedereen denkt er genoeg van te hebben.

Solvej

Berichten: 7802
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-03 17:35

het is toch de bedoeling dat je zonder hulpmiddelen een nette proef kan wegrijden???? ik gebruik dat ding om me aan vast te houden op een jong paard de eerste paar keer aan de longe.

cornelie

Berichten: 9349
Geregistreerd: 11-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-03 18:18

Zo'n riempje is een bokriempje en ik heb daar ook navraag naar gedaan. Tot nu toe heeft elke jury dit toegestaan en is het volgens hen ook toegestaan. Het is toch een stukje veiligheid en ik pak liever dat vast als het moet dan dat ik aan de teugels ga hangen. Bovendien rijden een aantal gp ruiters hier ook mee. Waarom zouden zij dat dan wel mogen (die geacht worden hun paard volledig onder controle te hebben Lachen ) en 'wij' niet? Veiligheid gaat bij mij voorop dus ook zo'n riempje aan mijn zadel.


rhijnauwen

Berichten: 5044
Geregistreerd: 31-05-01
Woonplaats: Bunnik

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-03 21:24

ivar schreef:
ehhhh ik les bij een internationaal jurylid wat ook bijscholing aan andere juryleden geeft en dit jurylid heeft laatst tijdens zo'n bijscholing deze vraag van een jurylid gehad.

Het antwoord op deze vraag is: HET MAG NIET. (helaas) Ik heb ook zo'n ding en ik moet zelf de gok maar nemen zegt deze persoon. Officieel mag het niet. (Nooit last van gehad, maar je weet maar nooit) Gelukkig krijg je vanaf 1 april alleen maar 2 aftrekpunten voor dit en wordt je niet meer uitgesloten zoals eerst was.

idd het mag niet......ook gehoord van Els Mouw! jij ook Verward zelfde jurybijeenkomst misschien

facebook: https://www.facebook.com/StalRhijnauwen
pensionstal sinds 1981 met veel buiten (hele jaar-hele dag)voor de paarden en overdekte bak nabij de Uithof/Science Park

cornelie

Berichten: 9349
Geregistreerd: 11-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-03 21:29

Misschien kan ik nog wat duidelijkheid scheppen in de verwarring? Toen ik het voor het eerst vroeg kwam ik er later pas achter dat men dacht dat ik het over een riem had die ik om de hals deed van mijn paard. DAT mag dus niet, toen ik vermeldde dat ik het over een bokriempje had was dat geen probleem.

rhijnauwen

Berichten: 5044
Geregistreerd: 31-05-01
Woonplaats: Bunnik

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-03 21:38

nee!! een bokriempje mag ook niet hoor! Huilen ik rij er zelf ook mee hoor en heb ook nog geen commentaar gehad! Bloos maar toevallig kwam het ter sprake tijdens een jurybijeenkomst en daar werd nadrukkelijk gezegd dat het NIET is toegestaan ik zei nog dat ik het nergens in het reglement kon terug vinden - natuurlijk niet dat ik er zelf ook mee rijd- Clown maar nee hoor, het mag echt niet Huilen

facebook: https://www.facebook.com/StalRhijnauwen
pensionstal sinds 1981 met veel buiten (hele jaar-hele dag)voor de paarden en overdekte bak nabij de Uithof/Science Park

cornelie

Berichten: 9349
Geregistreerd: 11-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-03 18:43

Waarom mag dat eigenlijk niet? Het is toch een stukje veiligheid en een kleine moeite zo'n ding. Ik heb er overigens ook nog nooit commentaar op gehad dus voorlopig laat ik het lekker zitten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-03 19:34

Ik heb idd ook wel eens gelezen dat Tineke en Imke Bartels zo'n gevalletje aan hun zadels bevestigen, met name als ze (bokkende) jonge hengsten rijden. Ik weet alleen niet of het toegestaan is op wedstrijden, maar ik kan me bijna niet voorstellen dat het verboden zou zijn.

rhijnauwen

Berichten: 5044
Geregistreerd: 31-05-01
Woonplaats: Bunnik

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-03 19:52

Picasso schreef:
Ik heb idd ook wel eens gelezen dat Tineke en Imke Bartels zo'n gevalletje aan hun zadels bevestigen, met name als ze (bokkende) jonge hengsten rijden. Ik weet alleen niet of het toegestaan is op wedstrijden, maar ik kan me bijna niet voorstellen dat het verboden zou zijn.

ik heb vandaag ook gewoon mijn riempje weer aan het zadel laten zitten ...en ..gewonnen! Haha! (1e in M2 en totaal 2 wp) maar Els Mouw vertelde echt dat het verboden was! ik kan me ook niet voorstellen waarom, je doet een paard er geen pijn mee, het is voor de veiligheid en je kunt er niets mee beinvloeden tijdens de wedstrijd...dus Cornelie ook ik laat hem voorlopig lekker zitten! (behalve als ik bij Els Mouw moet starten Clown )

facebook: https://www.facebook.com/StalRhijnauwen
pensionstal sinds 1981 met veel buiten (hele jaar-hele dag)voor de paarden en overdekte bak nabij de Uithof/Science Park

Solvej

Berichten: 7802
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-03 23:20

ik heb eens bedacht he dat je de beweging van het paard helemaal niet kan volgen met zo'n riempje...dat is toch het belemmeren van de mond. dus geen onafhankelijke zit..wat dus ook berekend mag worden..of redeneer ik nu verkeerd?

cornelie

Berichten: 9349
Geregistreerd: 11-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-03 07:49

Huh, ik begrijp je niet helemaal. Zo'n riempje zit alleen aan het zadel vast (aan de ringetjes) en verder nergens. Dus hoe kan je dan belemmeren in de mond als je het riempje vasthebt?

Amarie
Berichten: 1565
Geregistreerd: 20-02-03
Woonplaats: Den bosch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-03-03 07:53

Tja de meningen zijn verdeeld, ik kan me voorstellen dat zo'n riempje in de draf (stille hand) geen kwaad kan maar in stap en galop lijkt het me storend voor de mond van je paard. Het blijkt nu dus dat er zijn het mag niet en dat er zijn die vinden dat het wel mag. Tijdens de jurybijeenkomst waar ik bij geweest ben, was de jury van mening dat het mocht omdat het het paard geen kwaad deed. Ik weet het nu ook niet meer, ga toch nog maar eens proberen een antwoord van de technische commissie dressuur te krijgen (zwart op wit)

De wonderen zijn de wereld nog niet uit

cornelie

Berichten: 9349
Geregistreerd: 11-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-03 09:24

Maar hoe kan dat riempje storen in de mond???????????

Amarie
Berichten: 1565
Geregistreerd: 20-02-03
Woonplaats: Den bosch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-03-03 09:32

Als je het riempje in je hand neemt, dan heb je een stille hand, hij kan immers niet bewegen dat voorkomt dat riempje, en volgens mij moet je in de stap en galop de mond van het paard volgen, lijkt me moeilijk om de mond te volgen en het riempje vast te houden ( niet echt paard vriendelijk) snap je het nu ??????????

De wonderen zijn de wereld nog niet uit


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 30 bezoekers