Niet in de goede galop.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Shannie
Berichten: 5848
Geregistreerd: 07-11-02

Niet in de goede galop.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-03 20:50

hey,

Een pony van een vriendin van mij wil niet in de goede galop. We hebben van alles geprobeerd maar niks help. Op de volte zetten niet en hoofd naar binnen houden niet. Wat moeten we doen om hem wel in de goede galop te krijgen. O ja, eerst deed hij het wel altijd dus hij kan het wel.
Alvast bedankt!!!!

~XxXxX~Shanna

Amanda_T
Berichten: 5953
Geregistreerd: 01-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-03 20:54

Lasagna deed dit ook.

Tips :
* balkje in de hoek leggen waar je een moet galoperen (helpt meestal wel).
* zadel nakijken
* een ander bit dat hiepl bij lasagna, ze vocht heel erg tegen het bit.*
* en veel oefenen.

Ik hoop dat e hier wat aan hebt.

Shannie
Berichten: 5848
Geregistreerd: 07-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-03 21:17

Thnx voor de tips. Maar dat zadel en bit helpt al niet. Dat hebben we al geprobeerd. En oefenen..... DAt doen we al. Maar we zullen nog meer oefenen!!!

DaphneL

Berichten: 3627
Geregistreerd: 16-06-02
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-03 21:22

Geef je wel de goede hulpen? Zit je niet scheef?
Anders zou ik les gaan nemen.
Wat bij mij en Rocky heeft geholpen, is op het verkeerde been licht gaan rijden voor het aanspringen.
Gewoon consquent blijven ook, fout = terug en opnieuw proberen, goed = klein stukje doorgalopperen en belonen.

Shannie
Berichten: 5848
Geregistreerd: 07-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-03 21:25

Ja ze geeft wel de goede hulpen. Want 3 mensen hebben het geprobeerd en bij niemand wou hij het. En ze heeft al les. Maar die instructrice is niet zo heel goed.

Kusia

Berichten: 4225
Geregistreerd: 27-02-03
Woonplaats: Rhoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-03 21:52

Mijn verzorgpony'tje kon de linkergalop niet. Toen ik haar uit haar gewicht haalde moest ze wel goed aangaloperen.
Mijn tip is:
al je gewicht tijdens het aangaloperen op de binnenhannd zetten, zodat het paard uit balans raakt, waardoor hij zijn lichaam op de binnenbeen moet opvangen en gelijk doorgaat in de galop. Probeer ook overdreven hulpen te geven.
Succes!

serenta

Berichten: 2275
Geregistreerd: 20-09-02
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-03 22:38

Mijn pony heeft echt heel veel problemen met de rechtergalop, dat heeft hij vanaf het begin al gedaan. Wat ik meestal doe is eerst links om en een galop wissel. Daarna weer draven en na een par rondjes weer aangaloperen meestal doet hij het dan wel.

Solvej

Berichten: 7802
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-03 11:36

ten eerste hier zijn al topics van.

zorg dat je goed zit, hou je buitenteugel goed eraan(niet trekken maar gewoon goed contact met de mond zoeken) en geef druk met je binnenbeen op de singel, leg je buitenbeen iets naar achter. neem een beetje meer stelling dan normaal en maak een keertwending en zet hem in de 'scherpste' hoek aan in galop. niet naar voren gaan hangen of 'stampen' gewoon 1 duidelijke hulp geven. niet de hele tijd opnieuw gaan proberen. een galopprobleem moet je meestal in de stap en/of draf zoeken. zorda een paard, soepel en nageefelijk in de stap en draf loopt. goed voor het been is, springt hij vaak een stuk gemakkelijker goed in de galop aan. rij hem eens vwnw en heleboel wendingen en overgangen. door het vwnw is hij verplicht zijn rug en schouderapieren op te rekken en ontspannen. door de wendingen leert hij zich makkelijk in te buigen en door de overgangen wordt hij goed voor het been. het paard probeert nu onder het werk uit te komen in de galop. dat hij in de verkeerde galop aanspringt wil dus zeggen dat hij in de verkeerde galop het makkelijkst galoppeert. dit kan komen door te weinig lengtebuiging. daarom is het ook zo belangrijk om hem in draf en stap eerst goed en makkelijk te hebben voor je aangallopeerd. denk er ook aan dat de wereld niet vergaat als het niet meteen lukt, je moet veel oefenen maar wel op een goede en verantwoorde manier. als je alsmaar op de galop oefent vind je paard het niet meer leuk en leiden er andere belangrijk(ere) dingen van het rijden onder.

iig veel succes en ik hoop dat ik hoor of het gelukt is (dit gaat niet 1..2..3)

groetjes

Nimmy

Berichten: 3944
Geregistreerd: 01-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-03 20:16

zorg dat je eerst ontspannen draaft met stelling en het liefst aan de teugel, galoppeer dan op een gesloten volte aan, desnoods lichte stelling naar buiten vragen op die volte, kort galopperen en belonen en na 5 minuutjes nog een keer. ook zweep in de buitenhand en een tikje achter het been willen wel s helpen. ga niet aan de teugel hangen en vraag niet teveel stelling naar binnen, dan blokkeer je het binnenvoorbeen.

Succes ermee!

marloezzke
Berichten: 5560
Geregistreerd: 08-07-02
Woonplaats: mierlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-03 11:59

de goede stelling is niet het enige wat de pony moet hebben maar je moet ook op het goede moment aanspringen en zorgen voor een goede buigning en stelling daarnaast moet je de goede hulp geven met izt been en teugels, er komt dus veel bij kijken.

als eerste zorg je dat de pony in een goed arbeids tempo is en dat je lekker doorzit zonder al te veel spanningen in je lijf dan zorg je voor de goed buiging en stilling en als je dan vloet dat het linker achterbeen naar voor gaat geef je de hulp hand openen buiten been achter de singel binnen been op en knijp met je kuit zorg hier voor dat je voorwaarts denkt tijdens de overgang. daarnaast moet je ook zorgen dat je in het zelfde draf tempo blijft dus niet harder of zachter.

daarnaast is het mischien makkelijk om eens wat longe werk te doen.

spoekie

Berichten: 2406
Geregistreerd: 23-02-03
Woonplaats: Den bosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-03 17:26

Hallo,

misschien is die pony wel gewoon heel stijf..daardoor kan hij niet goed stelling aannemen en dus moeilijk in de goede galop aanspringen, misschien moet je de pony eerst helemaal soepel rijden en dan pas die galop proberen.

angelke

Berichten: 5137
Geregistreerd: 28-04-02
Woonplaats: Brasschaat (België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-03 20:32

Ik heb soms ook wel even dat probleem met de pony die ik nu rijd, dan ga ik gewoon terug in draf en springt hij de tweede keer juist aan.
Hij weet het echt wel, dus heb ik hem de vorige keer een tik gegeven, en hij changeerde direct, hij etterde dus gewoon Knipoog.
Maar echt gewoon blijven oefenen, als hij in de juiste galop zit, doorgalopperen en daarna belonen en stoppen.

mandymonica

Berichten: 802
Geregistreerd: 31-05-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-03 10:21

Verkeerd aangalopperen is een kwestie van de verkeerde hulpen of het verkeerde moment om deze hulpen te geven óf het paard is stijf. En dan vind 'ie het gewoon moeilijk. Niet boos worden op je paard dus, maar eerst bij jezelf nagaan of je alles goed doet en als dat zo is, gaan werken aan het losmaken van je paard. Hierboven staan al zat tips en oefeningen. Maar denk niet dat je paard het expres doet: als je paard makkelijk linksom én rechtsom kan galopperen (controleer dat eens door je paard "freestylend" in galop te zetten: gaat dat even makkelijk linksom en rechtsom? Ziet het er even vloeiend uit? En bedenk dat het met jouw op z'n rug toch ook weer moeilijker is!), waarom zou 'ie dan niet meer naar je luisteren? Een paard heeft er echt geen idee van dat 'ie je dwars zit als 'ie in de verkeerde galop aangaloppeert en loopt zich er al helemaal niet van tevoren op te verheugen om vandaag n's even lekker jouw galop te gaan verzieken. Dat is iets wat mensen zich soms niet helemaal realiseren... als een paard er geen moeite mee heeft en je begrijpt, dan zal 'ie je verzoek altijd inwilligen....

Romkabouter

Berichten: 21721
Geregistreerd: 25-06-02
Woonplaats: Donkerbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-03 12:02

Als aanspringen links moeilijk gaat: Zorgt de je paard zijn linkerschouder vrij heeft, dit kan door de voorhand naar rechts te zetten. Dan rechterbeen geven terwijl je met je linkerbeen oppast dat het paard niet over links valt. Op deze manier kan je paard makkelijker vanuit zijn achterhand in de goede galop aanspingen.
En zorgen dat je zelf niet met je linkerschouder naar binnen of naar achter valt.
Als rechts moeilijk gaat, alles andersom Lachen

In een volte naar binnen stellen werkt juist averechts omdat je paard dan minder gemakkelijk zijn binneste benen eerst kan verplaatsen. Dan gaat je paard naar binnen vallen en springt hij alsnog in de verkeerde galop aan.