waarom is de oorlog nu eigenlijk begonnen????

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Sani

Berichten: 27358
Geregistreerd: 20-01-03
Woonplaats: Hengelo

waarom is de oorlog nu eigenlijk begonnen????

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-03 19:13

ik heb het al best vaak gvraagd aan allerlei luitjes maar waarom is het nu begonnen???

volgens de een door de doden die sadam heeft verooorzaakt volgens de ander omdat het regiem van sadam omvertewerpen oftewel aftezetten


nou weet ik het niet meer Verward Verward Verward Verward

wie kan mij helpen!!!!!!!!!!!! kom met de oplossing

groetjes

Sundancer

Berichten: 9707
Geregistreerd: 21-03-01
Woonplaats: Somewhere in The Netherlands.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-03 20:40

Hmmm gewoon omdat ze wat tegen saddam hebben.
Daar valt dat allemaal onder.......
Dus het is eigelijk een opsomming van alles wat hij gedaan heeft......

Lindy

Berichten: 6038
Geregistreerd: 07-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-03 00:52

Omdat saddam een gevaarlijke dictator is,
die de hele bevolking in verdrukking laat leven,en gevaarlijke wapens laat maken.En niet alleen Saddam,in die landen zijn er meer.
dat soort mensen moeten de wereld uit,en als dat niet op een normale manier kan...dan maar zo.

Mikkie

Berichten: 3964
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-03 13:24

En het is de amerikanen niet om de olie te doen Hoe komen ze erbij.

Ik snap er ook niks meer van. Ze zeggen dat de oorlog is begonnen om de bevolking te bevrijden. Vandaar ook de naam. Maar die bevolking vecht anders wel behoorlijk hard terug. Of lijkt dat maar zo. In ieder geval harder dan de Amerikanen verwacht hadden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-03 18:53

Saddam zou wapens leveren aan terroristische organisaties die onder andere verantwoordelijk zouden zijn voor de ramp in NY op 9-11. Dit is de officiele reden.........

Chantalleke

Berichten: 4633
Geregistreerd: 30-07-02
Woonplaats: Tuitjenhorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-03 23:14

Mikkie schreef:
Ik snap er ook niks meer van. Ze zeggen dat de oorlog is begonnen om de bevolking te bevrijden. Vandaar ook de naam. Maar die bevolking vecht anders wel behoorlijk hard terug. Of lijkt dat maar zo. In ieder geval harder dan de Amerikanen verwacht hadden.


De bevolking is bang!! Als ze niet voor hem vechten wat staat hun en hun gezin dan te wachten. Mensen kiezen me vechten tegen amerika en consorte of vluchten.

De precieze reden weet ik ook niet waarom deze oorlog begonnen is maar ik weet wel dat toen Saddam Hoessein aan de macht kwam drie maanden later was hij Koeweit al binnen gevallen. Het gaat hem puur om machts misbruik. Hij heeft volgens zeggen momenteel ook diverse chemische wapens liggen. Zijn land laat ie kiezen mee vechten of gemartled worden. Niemand durft zijn mening te uiten zoals dat altijd is in een dictatuur. Zelf heb ik ook zo'n gevoel dat Bush Junior alleen maar het werk af maakt van zijn vader maar Clinton heeft ooit nog een aanval gedaan op Irak genaamd Dessert Fox. De reden van die aanval zou ik niet zo weten.

Zo weer genoeg over de oorlog gepraat

HHD_Foto

Berichten: 4437
Geregistreerd: 14-04-02
Woonplaats: N.W. Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-03 23:17

Er is maar 1 reden: Geld en dus olie ! Irak levert nu nog maar 2 of 5 % van de totale olie aanvoer, maar het land heeft enorm veel olie.

Als het nu echt om humanitaire redenen zou zijn, waarom zit Amerika dan niet in al die ellendige staatjes in Afrika, mat kindsoldaten ?

joostvangestel

Berichten: 7907
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: Reuver!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-03 08:42

Even over het nu: voor veel verschillende uitleg vatbaar:

1) Maart is de maand van de oorlog (Mars = Romeinse god van de oorlog)

2) Als ze later waren begonnen, was het te heet geworden.

3) Amerikanen zagen geen vooruitgang in Irak, en het onderhouden van 250000 soldaten in het midden-oosten is nogal duur.

4) Amerika heeft veel gedreigd, Irak reageerde niet goed en dus had Amerika "geen keus" meer.

Verder zijn er veel goede en slechte redenen om die oorlog te beginnen. De oorlog werd onvermijdelijk doordat de diplomatieke machine niet goed werkte. Daarnaast kan je je afvragen of Irak wel ooit vrede heeft gekend in de laatste 20 jaar.

De oorlog gaat verder weinig om olie, maar waarschijnlijk meer over economie in het algemeen. De wereld kan best zonder Irakese olie. Kuwait heeft volgens mij nog meer olie dan Irak.

Die staatjes in Afrika zijn ook heel erg, maar vormen niet echt een bedreiging voor Amerika of de westerse wereld. Juist vanwege de olie is Saddam een van de rijkste mensen ter wereld en heeft hij juist het geld om een bedreiging te vormen voor de wereldvrede. Als hij dat geld nou eens gebruikt had om zijn mensen welvarender te maken...

angelke

Berichten: 5137
Geregistreerd: 28-04-02
Woonplaats: Brasschaat (Belgiƫ)

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-03 18:19

Ach, volgens Bush om Saddam af te zetten en de bevolking van Irak te bevrijden. Natuuuuuurlijk, hij is toch zo' schatje Schijnheilig.

FatherB

Berichten: 31
Geregistreerd: 26-03-03
Woonplaats: Dordrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-03 20:20

- Saddam zou volgens amerika chemische wapens bezitten, en dat mag hij niet. (al was er geen duidelijk bewijs, daarom doet de VN niet mee, maar Bush is koppig)

- De productie van olie is niet efficient, daarom willen de amis die olievelden in hun handen zodat ze meer kunnen produceren en voor hen goedkoper is.

- Bush wil het werk van ze vader afmaken, iets waarin in zijn ogen Clinton gefaald heeft.

- Volgens de amerikanen bestaat er een link tussen Iraq en de terroristen (osama bin laden enzo)... niet dat ze het kunnen bewijzen. Verward

Saddam is altijd dictator geweest (al 20 jaar, en 3 maanden nadat ie aan de macht kwam viel ie Iran (niet kuwait) aan, met de hulp van de amerikanen!!) , waarom nu pas hem dwingen af te treden? Verward Dat zal ook niet een reden zijn.
Na 1991 hadden de VN een puinhoop van het land gemaakt, maar lieten ze toen in de steek, daar baalt het volk nog steeds van (misschien daarom ook wat tegenstand, ze zullen blij zijn dat saddam verdwijnt, maar gaan niet de amerikanen aanbidden of onder hun regering leven.).
Het lijkt alsof de amerikanen gewoon redenen zoeken om een oorlog te beginnen omdat het hen goed uitkomt. (ik vind nog steeds neit dat ze goede redenen hebben... amerika is deze keer een aggressor vind ik)

Sani

Berichten: 27358
Geregistreerd: 20-01-03
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-03 19:04

heel erg bedannkt voor jullie reacties want nu weet ik tenminste iets meer en snap ik het