rijden op oudere pony,s/paarden.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
bol
Berichten: 1304
Geregistreerd: 15-01-02
Woonplaats: delft

rijden op oudere pony,s/paarden.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-03-03 10:12

hallo wie heeft er een oudere pony of paard hoe oud zijn ze en wat doen jullie er mee?Wil dit graag weten i.v.m vriendin. Pling Lachen Lachen Lachen

tranen duizende tranen, slaap zacht mijn meisje,voor altijd in mijn hart.


dylectie.


Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-03 10:19

Wat bedoel je met 'ouder'? Boven de 10, boven de 15, boven de 20?

.
If you want to go fast, go alone. If you want to go far, go together. <African proverb>

bol
Berichten: 1304
Geregistreerd: 15-01-02
Woonplaats: delft

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-03-03 10:22

Boven de 15 jaar.

tranen duizende tranen, slaap zacht mijn meisje,voor altijd in mijn hart.


dylectie.

_Charlotte

Berichten: 8708
Geregistreerd: 13-03-02
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-03 11:19

Ik rij op een 18 jarige maar dat is niet echt te merken heel veel denken dat ze veel jonger is

prompter

Berichten: 11040
Geregistreerd: 28-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-03 11:34

Ik rij op een 17-jarige dravermerrie. Ik geloof niet dat ze dat zelf door heeft, ben er vorige week nog genadeloos mee vandoor gegaan toen er een trekker in het land naast de trainingsbaan kunstmest aan het strooien was. Ik rij 5-6 dagen per week, gaat prima.

Extremely rare and Beyond Compare


xxappiexx

Berichten: 5505
Geregistreerd: 19-07-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-03 12:17

Appie is 22 (ongeveer) ik rijd er nog 6 dagen per week mee, springen, dressuur en "cross". Veel mensen vragen ook wel eens hoe oud ze is en als ik 22 zeg vinden veel mensen dat ze er veel jonger uitziet.

Arjette

Berichten: 1644
Geregistreerd: 21-02-03
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-03 12:31

Ik had een pony van 21 en daar reed ik vooral recreatief mee. Omdat ze al haar hele leven voor huifkarren ed. had gestaan, was ze al wel een beetje versleten, maar ik kon er nog wel gewoon mee galopperen en springen enz. Wel moest ik als ik een lange buitenrit wilde maken rekening mee houden dat ik genoeg stapte, zodat ze niet te moe werd

..If I only could make a deal with God, and get him to swop our places..

Kia: the power to surprise Knipoog Clown

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-03 14:27

Mijn vroegere verzorgpony was een New Forest van (op het laatst dat ik haar verzorgde) 18, een enorm fel ding, harstikke enthousiast en best wel pittig. Ik reed er altijd mee in de bak want ze was niet verkeersmak, af en toe een hindernis, en dan was ze door het dolle want dat vond ze zo gaaf, maar ik vond dat maar eng, zo'n hyperactieve pony. Nu is ze verkocht en slijt haar leven op een ideëele manege waar ze een paar uurtjes werkt met "bijzondere" kinderen. Die haalt de 30 wel al werkend.

Dorien

Berichten: 1440
Geregistreerd: 27-04-01
Woonplaats: België 

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-03 16:03

Ik heb een KWPN-merrie die in april 19 jaar wordt! Maar ze gedraagt zich nog wel als een jong paard, de meeste mensen schatten haar ook zo'n 10 à 11 jaar. En ondanks een ouderdomskwaaltje (hoefkatrol) kan ze nog heel aardig uit de voeten! Ik rij dressuur met haar en we maken ook wel eens een wandeling.

Een paard zonder ruiter, blijft een paard.
Een ruiter zonder paard, is alleen maar... een mens

Lievemeid
Berichten: 9097
Geregistreerd: 09-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-03 16:18

Ik heb ook een wat ouder paard (23 ong.)
Ik doe er nog alles mee en zolang hij er plezier in heeft blijf ik dat doen.
Wel alles met mate. (niet heel lang galopperen, niet te hoog springen, met buitenrijden veel stappen).

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-03 16:19

ik heb vroeger twee pony's verzorgd en die waren rond de de 25 en daar reden we 5 keer in de week mee buiten, zodra ze gras onder de voeten voelden waren ze weg,
die twee voelden zich nog maar een jaar of drie leek het wel

Ik ben niet pc en heb ook niet de ambitie dat te worden :evaw:

Loolapelooza

Berichten: 5911
Geregistreerd: 31-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-03 17:28

Mijn 18-jarig kreng heeft me er vorige week nog afgegooid wat resulteerde in een gekneusd heiligbeen, zwaar gekneusde spieren en een week niet zitten, liggen, of beter gezegd bewegen. Haha! (jeetje wat deed dat een pijn!!! Scheve mond)

Dus sommige "oudere" paarden kunnen echt heel kwiek zijn voor hun "leeftijd".
Ik heb een 26-jarige geweten die nog met succes wedstrijden reed! (die knar kaapte alle prijzen weg )

Dorine
The one and only

Berichten: 4131
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Zevenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-03 17:40

Hahaha, je moest eens weten.
Die manegepony's bij ons zijn zo 'veilig' omdat ze dus al zeker 15 jaar meedraaien... Oke ze lopen geen L of M meer zoals enkelen vroeger.
Wat afgestompt he.
Sommigen van hen rijden vijf dagen in de week 1 of 2 uur mee, een beginnersles (zonder galop, of maar 2 rondjes) en een les voor gevorderden.

Toen ik na 17 jaar weer op die manege terecht kwam en daar de C-pony zag op wie ik leerde springen...
Die was destijds M-dressuur.
Als je hem nu ziet... Haha!

Maar nog steeds heel lief!
En niet kapot te krijgen.
Er is wel een pony waarover ze zeggen:
Als je die ooit zou verkopen, verhuizen naar een andere stal, dan zal hij nooit meer wennen en ter plekke overlijden.
Ik weet het niet, maar ik weet wel dat sommige pony's/paarden soms nog errug lang door kunnen gaan met de sport!

Wruppie
Berichten: 260
Geregistreerd: 17-09-02
Woonplaats: alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-03 19:30

Ik rij op een appaloosa van 23, Ik rijd haar vooral recreatief ( 1/2 of 3 uurs duinritten, polderritten) en wat dressuur.

Tancreda4

Berichten: 24012
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-03 21:09

Mijn verzorgpaardje is 15 maar al behoorlijk oud en stram zal maar zeggen.
Ze heeft gigantische gallen op haar linker achterbeen, en heeft daaraan bij overbelasting ook een dikke kogel. Ze kan zelfs gene kleine rondje met de kar meer, omdat ze dan kreupel wordt.
Stap ritjes en een beetje draven doe ik alleen met haar, al stap ik nu steeds omdat ze weer eens kreupel en hoogdrachtig is. Maar dat vind ik geen probleem hoor Haha! Ik stap veel met haar lekker zonder zadel, en verder doe ik vrijheidsdresuur met haar (liggen, buigen, paso, in de bak volgens) en poetsen.

Het ligt eraan wat je paardje nog kan. Daar moet je goed op letten. Ik kende een pony die op zzijn 31 in iedergeval nog 1 uurtje les liep op een manege. Hij was nog super fit. Mijne is met haar 15 jaartjes al hoog bejaard Boos!

Kim82
Berichten: 908
Geregistreerd: 12-12-02
Woonplaats: ENSCHEDE

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-03 23:46

Ik rijd sinds kort een paardje van 19. Hij ziet er best oude uit, maar gedraagt zich soms nogal puberig! Hij is echt heel snel en pittig. Ik rijd hem met martingaal omdat ik hem gewoonweg buiten soms niet kan houden en hij de teugels uit mijn handen trekt.
Het maakt mij niet uit of een paard 10 is of 20. Het gaat om het karakter en het temperament.

Ook bekend als Kim20!

bol
Berichten: 1304
Geregistreerd: 15-01-02
Woonplaats: delft

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-03-03 12:24

dus een pony van 23 jaar die zich nog heel fris gedraagd en niet oud is om te zien kan je nog 5x per week op een rustige manier mee naar buiten?

tranen duizende tranen, slaap zacht mijn meisje,voor altijd in mijn hart.


dylectie.

Kim82
Berichten: 908
Geregistreerd: 12-12-02
Woonplaats: ENSCHEDE

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-03 12:37

Ja, natuurlijk. Beweging is alleen maar goed voor die oude botten en spieren. Zodra je ze stil zet gaan ze vaak achteruit.
Je paard geeft zelf wel aan wat ie wel en niet kan.
Ik ga meestal niet te lang draven of galoperen in dat mulle zand, dat is gewoon zwaar.

Ook bekend als Kim20!

bol
Berichten: 1304
Geregistreerd: 15-01-02
Woonplaats: delft

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-03-03 13:37

Dank jullie wel allemaal voor de antwoorden nu weet ikdat het niet zelig is
om op haar te rijden hoef ik me niet schuldig te voelen. bedankt

tranen duizende tranen, slaap zacht mijn meisje,voor altijd in mijn hart.


dylectie.

STELLAlover

Berichten: 796
Geregistreerd: 03-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-03 13:58

Ik denk dt je ook even naar je pony moet kijken. De ene is sneller oud dan de andere, maar met 15 zijn ze als het goed is nog niet bejaard ofzo.

Tancreda4

Berichten: 24012
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-03 14:18

STELLAlover schreef:
Ik denk dt je ook even naar je pony moet kijken. De ene is sneller oud dan de andere, maar met 15 zijn ze als het goed is nog niet bejaard ofzo.


Mijne dus wel...

Yorghos

Berichten: 10942
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-03 14:56

Mijn zusje had vroeger een verzorgpony. Dat beestje werd tot haar 30e recreatief bereden, daarna ging het echt niet meer. Beestje is 32 jaar geworden. Was een d pony, trouwens.

* To Belg, or not to Belg *

foefertje

Berichten: 40
Geregistreerd: 19-10-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-03 15:16

mijn paard is 20, maar daar merk je nix van immers geld het spreekwoord: de vos verliest zijn haren maar niet zijn streken!!!
hij lapt me wel iedere week weer eens een toer en kan soms echt de puber of het klein kind uithangen...soms denk je: ben ik ik nu met een 4 jarige onstuimige hengst bezig of een lieve papperige 20 jarige ruin??
het kan echt een duiveltje zijn }> en zie hem nog niet snel veranderen...
ik kan er nog steeds niet normaal met galloperen op een buitenrit zonder te crossen...en plotselinge veulensprongen zijn geen uitzondering bij hem ...ik hoop dat als ik zo oud ben als hem, nog even kwiek zal zijn...want hij maakt me snel oud : Knipoog

check foefer in mijn profiel, lachertje!!
*vernieuwt*

Loolapelooza

Berichten: 5911
Geregistreerd: 31-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-03 18:31

foefertje schreef:
mijn paard is 20, maar daar merk je nix van immers geld het spreekwoord: de vos verliest zijn haren maar niet zijn streken!!!
hij lapt me wel iedere week weer eens een toer en kan soms echt de puber of het klein kind uithangen...soms denk je: ben ik ik nu met een 4 jarige onstuimige hengst bezig of een lieve papperige 20 jarige ruin??
het kan echt een duiveltje zijn }> en zie hem nog niet snel veranderen...
ik kan er nog steeds niet normaal met galloperen op een buitenrit zonder te crossen...en plotselinge veulensprongen zijn geen uitzondering bij hem ...ik hoop dat als ik zo oud ben als hem, nog even kwiek zal zijn...want hij maakt me snel oud : Knipoog



Heerlijk toch? Zo een "oude knar" die zich jong voelt }>
Ik kan er van mee spreken ... De mijne wordt altijd zo enthousiast als we op buitenrit gaan dat ie vaak al in galop zit als ik nog aan het opstijgen ben. Maar als je hem weer even spreekwoordelijk op z'n plaats zet weet ie het weer en blijft ie gespannen stokstijf staan tot ik hem aanspoor.. Jihaa!
Prachtig vindt hij (en ik) dat!

Bijna 19 jaar, amper 1.25m groot maar gaan als een trein Clown

Cookies
Berichten: 6574
Geregistreerd: 30-10-02
Woonplaats: Tuinzania

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-03 23:43

mijn pony is 25 en daar rijd ik nog regelmatig mee. Een paar keer per week. Hij kan z,n eigen vreselijk uitsloven als ie los in de bak of in de wei loopt. Een vriendin van me heeft een pony die is nu 28 en daar wordt ook nog mee gereden. Alles wel met mate natuurlijk.

Come over to the dark side, we have cookies!


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: greendragon en 113 bezoekers