Gronings paard allergisch voor gras

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

 
 
Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Gronings paard allergisch voor gras

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-03-03 11:06


.
If you want to go fast, go alone. If you want to go far, go together. <African proverb>


Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-03-03 11:06

Gras is voor paarden de belangrijkste voedingsstof. Als hij gras eet, zwellen de neus, de keel en de neusholtes van Sven op en kan hij nauwelijks meer ademhalen. Eigenaar P. Datema wil het dier laten onderzoeken bij de faculteit voor diergeneeskunde aan de Universiteit van Utrecht. Dit onderzoek gaat echter duizenden euro's kosten.

.
If you want to go fast, go alone. If you want to go far, go together. <African proverb>

WendyBZ

Berichten: 13134
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Marum

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-03 13:12

Ietsje uitgebreider: uit het Dagblad van het Noorden

garmerwolde -
Een paard dat allergisch is voor gras. Het klinkt als een goede grap, maar voor de 18-jarige ruin Sven van de Martini Manege in Garmerwolde is het allesbehalve een lolletje. Sven wordt maandag 31 maart voor onderzoek naar de faculteit voor diergeneeskunde van de universiteit in Utrecht gebracht. Trouwe berijdster Eveline Jonkers is de actie Geef Sven weer lucht begonnen om geld voor dit onderzoek bij elkaar te krijgen.

De fan van Sven doet dit in samenwerking met de Stichting Martinus, die fondsen verzamelt voor activiteiten binnen de manege. "Ik ga maandag ook mee naar Utrecht. Ik wil even met de artsen praten, die hem gaan onderzoeken."

Jonkers rijdt nu ongeveer vijf jaar op Sven. "Het is mijn eerste paard. Sven is koppig en duidelijk een leiderstype. Hij kan het je tijdens het afzadelen in de box behoorlijk moeilijk maken. Hij is niet zielig, omdat hij nu ziek is. Af en toe gebruikt hij de allergie in zijn voordeel. Dan heeft hij bijvoorbeeld geen zin in een oefening en plotsklaps heeft hij moeite met ademhalen, terwijl er niets aan de hand is."

Het paard is in 1997 ook erg ziek geweest. Zijn stembanden raakten verlamd. "Elke zomer is het mis", weet manegehoudster Petra Janssen. "In de winter gaat het redelijk, maar zodra de zon begint te schijnen, steekt de allergie de kop op. Omdat hij niet tegen gras kan, mag hij ook niet met de andere paarden het weiland in. Hij eet slecht en wordt broodmager. De veearts heeft al van alles geprobeerd, maar hij weet het ook niet meer."

Het is nog niet bekend hoe hoog de kosten van het onderzoek uitvallen. Janssen: "Dat hangt mede af van de duur van het verblijf en de medicijnen die worden voorgeschreven. Misschien dat Sven ook wordt geopereerd. Ik denk dat we in ieder geval rond de duizend euro kwijt zijn. Als je het puur economisch bekijkt, kun je Sven misschien beter een spuitje geven. We zijn echter allemaal zeer aan hem gehecht en we willen hem nog niet kwijt."

Geven voor Sven
Leden van de manege ontvangen deze week een brief met het verzoek om geld te geven voor het onderzoek in Utrecht. Het bedrag (bijvoorbeeld vijf of tien euro) kan worden overgemaakt op rekeningnummer 162271875. Het geld kan ook op de manege worden afgegeven

Afbeelding

siesti

Berichten: 3151
Geregistreerd: 31-07-02
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-03 15:53

Hey dat is svennie!!
Ik reed vroeger op die manege en reed altijd op hem. Het is echt een super leuk paardje, wat jammer nou dat hij dit heeft. Ik heb er nog nooit van gehoord.
Ik ga direct een bedrag overmaken voor sven.

Siësti van de Rythpluim

apenstaartje

Berichten: 709
Geregistreerd: 24-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-03 16:41

Wij hebben op stal ook een paard van hetzelfde heeft. Heel lastig. Het komt wel vaker voor.

Sypheron

Berichten: 15209
Geregistreerd: 06-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-03 17:50

Zielig zeg, maar eet hij het veel uit zichzelf? Lijkt me dan moeilijk om hem in de wei te zetten..

Albert

Berichten: 5728
Geregistreerd: 16-10-02
Woonplaats: Zutphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-03 22:51

Het klinkt hard maar, afmaken is de beste oplossing.
Alhoewel?? het geld stroomt nu binnen, daarna alsnog een spuitje geven, zeggen dat de operatie mislukt is, een volgende stumper kopen.......
...... lopen we binnehhh!!

3 Gelderse toppers en
Paardengebitsverzorger Klik hier voor mijn website

mjet

Berichten: 1383
Geregistreerd: 28-09-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-03 23:18

wat een belachelijke reactie albert. doe eens normaal of zeg niks als je niks zinnigs te melden hebt

ben al weer 12,5 jaar in het bezit van mijn lieve bijzondere jikke.

wenny

Berichten: 7670
Geregistreerd: 06-03-03
Woonplaats: Hoekschewaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-03 23:21

ik moet zeggen dat mijn paard toen hij 8 maanden oud was het ook heeft gehad ik was lekker aan het wandelen en liet hem grazen in een park ik liep terug naar stal en zag dat zijn neus en ogen helemaal dik werden toen heb ik gelijk de dierenarts gebelt en die zei dat ze niet wist wat het was ze heeft hem toen een spuit gegeven weet niet wat voor maar daarna heeft hij het nooit meer gehad ze vertelde me wel iets over te eiwitrijk gras

curly2day

Berichten: 5593
Geregistreerd: 23-06-01
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-03 00:33

Albert, ik heb je een bp gestuurd Boos!

siesti

Berichten: 3151
Geregistreerd: 31-07-02
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-03 09:46

even offtopic: Albert, die mensen van de manege zijn zo helemaal niet! Ik kende ze persoonlijk en ze doen altijd alles voor hun paarden.
Ook hebben ze heel veel oude paarden gewoon hun oude dag gegeven op de manege, dus ze doen het echt niet voor het geld ofzo hoor!!
Beetje domme reactie van je...

Maar ik hoop dat het maar snel over gaat en dat het net zo als bij jou paardje was wenny. Want anders wordt het wle heel vervelend om hem niet meer in de wei te doen.

Siësti van de Rythpluim

Naisven

Berichten: 1013
Geregistreerd: 22-01-02
Woonplaats: Odijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-03 12:46

Nou, van mij dus geen bijdrage.... Heel sneu voor het paard, maar als hij er al jaren last van heeft en het wordt steeds erger en hij heeft eetproblemen en je moet 'm iedere keer weer door de zomer heen slepen... arm dier...

Mijn pony's zijn niet eigenwijs, ze doen alles op hun eigen wijze :)

Tinkermuts

Berichten: 9383
Geregistreerd: 08-03-03
Woonplaats: Erichem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-03 19:39

Hoiiiiiiiii, jij ook hier, leuke foto's in je profiel, *LOL*
groetjes v/h baasje van Chakotay. Haha!

Tinkermuts

Berichten: 9383
Geregistreerd: 08-03-03
Woonplaats: Erichem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-03 19:42

even reageren op het bericht nog, ik denk dat het een gebed zonder einde is om voor ieder ernstig ziek paard geld te gaan storten, ik twijfel ook of het wel oke is voor het paard om die hele onderzoeksmolen in te gaan als het paard al zo enorm vaak en veel mankeert......

Zonnetje81
Berichten: 18668
Geregistreerd: 15-08-01
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-03 22:30

Waarom houden ze dat paard niet binnen of in een speciale paddock??

siesti

Berichten: 3151
Geregistreerd: 31-07-02
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-03 22:38

Dat doe ze waarschijnlijk ook orinneke. En zolang hij maar geen gras eet is er niets met hem aan de hand, dus zo ziek is hij niet hoor. Er zijn wel meer paarden die dit hebben.
Het lijkt mij ook een goed idee om hem op stal te houden en ander eten te geven idd, maar een paddock is het beste denk ik.

Siësti van de Rythpluim

Albert

Berichten: 5728
Geregistreerd: 16-10-02
Woonplaats: Zutphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-03 22:47

Als die mensen werkelijk zo begaan zijn met dit paard hadden ze jaren geleden al actie ondernomen, niet eerst er een lijdensweg voor dit paard van maken en vervolgens gaan bedelen om een reddingsactie.
Een beetje rendabele manege moet dit op kunnen brengen.
Of kunnen we ook nog een inent-actie verwachten, dit loopt ook aardig in de papieren voor een complete manege.

3 Gelderse toppers en
Paardengebitsverzorger Klik hier voor mijn website

Maarten

Berichten: 4185
Geregistreerd: 30-06-01
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-03 10:10

Wel een erg opmerkelijk bericht moet ik zeggen Haha!

Ik vraag me echter af hoe ze deze allergie met een operatie of medicijnen op denken te lossen. Ben heel nieuwsgierig hoe ze dit op gaan lossen Lachen

Tja... volgens mij zijn er verschillende mogelijkheden... het paard de wei in met een muilkorf (maarja... dat is haast een tantalus-kwelling...) of samen met een paar paarden in een paddock zodat hij zich toch een beetje kan vermaken. En gewoon goed voeren met voer waar geen gras-eiwitten inzitten... daar zijn namelijk genoeg alternatieven voor. Denk dat het niet helemaal eerlijk tegenover het paard is om na 18 jaar niets (misschien hebben ze echter wel van alles geprobeerd maar dat komt hier niet naar voren) gedaan te hebben 'ineens' te gaan dokteren. Probeer dan alternatieven te vinden.

*gaat gelijk een recept ontwikkelen voor een paard met gras-allergie* Haha!

voor ex-onderschrift, zie onderschrift Polly
Na vele jaren een keer een ander onderschrift

curly2day

Berichten: 5593
Geregistreerd: 23-06-01
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-03 11:11

Maarten schreef:
*gaat gelijk een recept ontwikkelen voor een paard met gras-allergie* Haha!


Dat lijkt me een goed plan

Naisven

Berichten: 1013
Geregistreerd: 22-01-02
Woonplaats: Odijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-03 11:45

Hoi Tinkermuts! Ja, ik schrijf hier ook al een tijdje... Dikke knuffel voor Chakotay.. (en de anderen)

Mijn pony's zijn niet eigenwijs, ze doen alles op hun eigen wijze :)

Gaby
Berichten: 3390
Geregistreerd: 30-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-03 17:28

Mijn eerste reacties was ook een paddock, daar heeft het paard wat aan. Mijn vader vroeg zich echter waarom dit paard nog leefde.
Dat ben ik me ook al gaan vragen. In het wild zou dit paard allang dood zijn gegaan. Ik weet dat we als mensen graag alle dieren redden.
Maar zelfs als ze het onderzoek doen, er is altijd kans dat ze niks vinden. En er dus niks aan kunnen doen. Dan ziet hij dus nooit een wei.

Is het wel zo leuk voor het paard om een paddock te staan ?
We roepen wel van ja, maar hoe weten we dat ? In mijn ogen is het ontzettend onpaards om Sven de rest van zijn leven in een paddock te zetten, met of zonder andere paarden.
Een paddock is leuk voor een maand, misschien 1 jaar, niet voor 10 jaar lang.

Apple

Berichten: 76187
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-03 18:03

Ken genoeg paarden die een paar uur per dag in de paddock komen en de rest van de tijd op stal staan. Voer bestaat uit brok en kuil (of hooi, luzerne of ander ruwvoer). Gras Verward wat is dat Verward

Beest kan nog jarenlang mee voor de manege ook als hij niet naar het weiland kan. Om zo'n dier dan gelijk af te maken vind ik wat kort door de bocht.

(overigens: als gras hier beschouwd wordt als een paardwaardig bestaan dan kunnen alle manegepaarden en ook veel pensionpaarden op onze stal direct een spuitje krijgen, want die zien niet zoveel gras).

siesti

Berichten: 3151
Geregistreerd: 31-07-02
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-03 18:22

Citaat:
Ken genoeg paarden die een paar uur per dag in de paddock komen en de rest van de tijd op stal staan. Voer bestaat uit brok en kuil (of hooi, luzerne of ander ruwvoer). Gras wat is dat

Beest kan nog jarenlang mee voor de manege ook als hij niet naar het weiland kan. Om zo'n dier dan gelijk af te maken vind ik wat kort door de bocht.

(overigens: als gras hier beschouwd wordt als een paardwaardig bestaan dan kunnen alle manegepaarden en ook veel pensionpaarden op onze stal direct een spuitje krijgen, want die zien niet zoveel gras).


Ben het helemaal met je eens Apple
Het zou zonde zijn om hem af te maken, zolang hij maar gene gras eet gaat het goed.
Op veel maneges komen de manegepaarden ook bijna niet buiten en staan ze af en toe in de bak.

Siësti van de Rythpluim

RoCKyLoVE

Berichten: 1766
Geregistreerd: 02-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-03 18:53

Ik denk dat dat onderzoek veel mee kan opleveren..
Misschien voor meerdere paarden die dat hebben kunnen ze een gemakkelijkere oplossing zoeken.. Duz misschien is het niet aleen belangrijk voor Sven maar voor meerder paarden met die soort van eetproblemen..

In de auto van de week, zag ik een wolk die op arafat leek


Fitzroy

Berichten: 25092
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-03 00:48

Apple schreef:
(overigens: als gras hier beschouwd wordt als een paardwaardig bestaan dan kunnen alle manegepaarden en ook veel pensionpaarden op onze stal direct een spuitje krijgen, want die zien niet zoveel gras).


Zullen we daar maar meteen zo'n beetje de hele Bollenstreek van maken Knipoog
Wordt het wel erg rustig in het duin met paarden Tong uitsteken

Niets is zo eerlijk verdeeld als het verstand. Iedereen denkt er genoeg van te hebben.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Amazonbot, Googlebot, Lisanne_S en 64 bezoekers