Schouderbinnenwaarts op de middenlijn - Jurymening

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Wat is correct bij SB op de AC-lijn?

Achterhand op de AC-lijn
3 (75%)
Ruiter op de AC-lijn
1 (25%)
Voorhand op de AC-lijn
Geen stemmen

Totaal aantal stemmen: 4

QQQQ

Schouderbinnenwaarts op de middenlijn - Jurymening

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-06 20:38

Een vraagje voor de juryleden:

Van het weekend was ik de Z2 selecties voor Jumping A'dam aan het kijken. In de proef moest over een deel van de middellijn Schouderbinnenwaarts (SB) worden gereden. Wat mij opviel was, dat bijna alle combinaties met de achterhand afweken van de AC lijn. Nou vertelde een vriendin, dat zij altijd had geleerd dat de ruiter op de AC lijn moet blijven.

Zover ik weet, is SB een oefening waarbij de achterhand op de hoefslag (hier dus de AC-lijn) blijft, en de schouders iets naar binnen wordt geplaatst. In dit geval zal de ruiter dus niet persé op die AC-lijn blijven.

Hoe beoordelen jullie dit (heb helaas geen juryrapporten in kunnen zien)?

(ik heb ook een Poll toegevoegd - maar ik zie 'm niet terug )

QQQQ

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-06 22:23

Geen Z2 juryleden op dit forum

(begrijp dat de Polls allang niet meer werken... )

chelsea82

Re: Schouderbinnenwaarts op de middenlijn - Jurymening

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-06 22:42

Je moet goed kijken hoe de schouderbinnenwaarts wordt ingezet.
Bij de inzet kun je zien of de ruiter de voorhand opzij plaatst of de achterhand naar buiten zet.Dat laatste is dus absoluut verkeerd.Maar vaak gebeurd dat laatste wel, waardoor ze dus met de achterhand afwijken van de ac lijn.
Bij een perfect gereden schouderbinnenwaarts blijft de achterhand op de ac lijn en zit de ruiter ook negenoeg op de ac lijn.Het is immers alleen de voorhand die van de ac lijn af moet.

Wat betreft de plek van de ruiter.Waarschijnlijk heeft ze dat gedacht omdat er vaak bij het op de letter rijden wordt gekeken vanaf het moment dat de ruiter bij die letter zit.Maar een correct gereden overgang is veel belangrijker dan het moment waarop, dus of de ruiter bij die letter is of het hoofd van het paard.De oefening moet correct uitgevoerd worden en die paar centimeters zijn minder belangrijk.

CGJ12

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-06 22:48

Natuurlijk moet de achterhand altijd op de AC-lijn blijven......
Maar dat is het grootste probleem niet eens. Het is de kunst om op G de voorhand naar binnen te zetten ipv de achterhand naar buiten....... (20 cm corrigeren om de AC lijn weer te pakken is kinderspel).

Het grootste probleem is nog wel dat je hééééél erg weinig moet laten zien. DRIE sporen is erg weinig schuin. (maar dat scoort vaak wel op de AC). Een normale goed gedragen sbw voor het Z2, wordt in de "praktijk" meestal op vier sporen uitgevoerd. Bij drie sporen komt het beestje meestal niet genoeg tot dragen, en krijg je zó 4 ("nauwelijks getoond").

Op de AC-lijn telt in de "praktijk" alleen het kunstje, NIET de gedragenheid .......
Keurig op drie sporen (erg weinig dus) en zo recht mogelijk.

Angelo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-06 15:44

en je binnenbeen op de singel houden. daar moet het paard de lengtebuiging om toe nemen. wat je vaak ziet is dat ruiters hun binnenbeen juist naar achteren leggen, en ja....dan druk je z'n kont naar buiten...