springvraagje

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Patricia
Berichten: 1044
Geregistreerd: 11-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-01 22:19

hallo allemaal,
Ik zal eerst even uitleggen wat we nu doen. Sinds maart (dus nu zo'n 5 maanden) ben ik bezig geweest om Manouk de beginselen van het springen bij te brengen. We zijn begonnen met cavaletti's en gewone balkjes (eigenlijk ter afwisseling), hier loopt ze perfect overheen. De balkjes kun je overal neer leggen, ze loopt er probleemloos overheen. Ook hebben we wat balkjes in allerlei gekke kleuren geschilderd en er wat wit geschilderd. Ook dit gaat erg goed.
Maar....zodra een balkje hoger wordt wil ze er maar met moeite overheen. Of ze tilt haar benen heel hoog op, of ze neemt een enorme aanloop en rent er dan dwars doorheen.
Hoe kan ik het voor elkaar krijgen dat ze er rustig overheen loopt of als ze wil springt?
Verder wil ik graag weten wat jullie een goede en vooral leuke manier (voor het paard) vinden om hem te leren springen?

Om te gaan vechten net zo lang tot ze erover springt lijkt me ook niks, dus misschien weet iemand een andere manier om ervoor te zorgen dat ze een klein sprongetje maakt

Meningen en reacties graag

groetjes Patricia

coco

Berichten: 2140
Geregistreerd: 25-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-01 22:29

Misschien kan je het eerst aan de longe oefenen dan heeft ze nog geen ruiter op haar rug en is het toch wel een stuk makkelijker.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-01 09:18

hoi
Mag ik uit jou verhaal op maken dat als hij er maar genoeg langs loopt dat ie mag ophouden en naar de stal terug mag?
Dan zal hij dat blijven doen.
Leg in ieder geval langs de hindernis ook balken /- op deze manier dan kan hij er al niet meer langs.
Begin ook altijd met een kruisje (dan leren ze over het midden te springen)
een goede grondbalk (is makkelijker de afzet te bepalen)
en een draf balk (zodat de afstand altijd past)

Rij hem van tevoren ook niet helemaal leeg want dan is het naturlijk veel te zwaar om nog te gaan springen.

Als jij het laag legt en hij staat voor de hindernis stil mag je gewoon drijven tot hij erover is.Zulke hoogte kan hij ook in stap of stilstand ook makkelijk nemen.
Doet hij dit goed uiteraard heel veel belonen ook al gooit hij de balk eraf.
Uiteindelijk zal hij het zo toch wel gaan snappen

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-01 10:56

2 mogelijke oefeningen (heb ik op mijn beurt van mijn springinstructeur)
1. op de volte over een kruisje, geleidelijk aan iets hoger maken. Niet veranderen in je houding, hindernis op je af laten komen, 1 tempo aan houden, niet verkorten of versnellen, probeer klein te galopperen zodat je er kort bij komt.
2. in-uitjes. Ook langzaam opbouwen natuurlijk. als ze te hard gaat, handen hoog houden, maar wel stil!

* Ellen *

Berichten: 1672
Geregistreerd: 09-04-01
Woonplaats: Ommen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-01 13:05

Mijn paard heb ik ook zelf leren springen. Hij had in het begin hetzelfde probleem. Soms 'vlogen' de balken alle kanten op. Hoe ik het heb opgelost weet ik niet precies meer maar volgens mij moeten ze het gewoon zelf even in de gaten krijgen.

Groetjes, Ellen

Mara

Berichten: 961
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-01 14:56

hoi,

Laatst ging mijn pony telkens er te hard overheen of er bijna door heen.
Toen moest ik van mijn instructrice m'n pony stil laten staan voor de hindernis. Daarna ging het aardig goed. Ze ging er rustig overheen. Ik hoop dat ze er overheen springt als je het uit probeert.

Groetjes Regina

corinep

Berichten: 2579
Geregistreerd: 16-06-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-01 17:30

Misschien moet je eens proberen om eerst een aantal cavaletti's neer te leggen en dan aan het eind een klein sprongetje. Dan kan ze niet gaan rennen eigenlijk want dan komt het niet uit. Misschien helpt dit.

Kitty

Berichten: 7695
Geregistreerd: 29-01-01
Woonplaats: Rolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-01 17:52

Ik denk dat het helemaal niet erg is als je een paard leert springen dat hij er wat te hard op aan komt. Het gaat jou erom dat hij springt en dan kun je niet meteen verwachten dat dat netjes en beheersd gaat. Als een kind leert schrijven hoeft dat ook niet meteen netjes. ALs een kind leert lopen moet het kind toch ook niet meteen netjes rechtop lopen met de tenen naar voren? Dan ben je al blij als hij wat stapjes zet. Wees nu ook blij als hij over een hindernis heen springt.

Nooit beginnen met een steilsprong, altijd eerst een kruisje zodat hij in het midden leert springen.

Pas als hij kan springen en het ook vol enthousiasme doet, kun je hem leren rustiger aan te gaan door voltes te rijden en cavaletti voor de hindernis te plaatsen.

De benen hoog optillen deed Muzefee eerst ook. Dat komt omdat ze nog niet kon inschatten hoe hoog de hindernis was. Dat gaat vanzelf over.

_________________
Afbeelding Waarom makkelijk doen als het moeilijk kan? Afbeelding

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Kitty op 2001-07-27 17:53 ]</font>

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-01 22:49

die tip van Corinne was ook goed, cavaletti's, zo krijgen wij ook springles.

ldejonckheer
Berichten: 2
Geregistreerd: 28-07-01
Woonplaats: Izegem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-01 00:27

Het paard moet vooral aanvoelen dat hij of zij op een rustige manier over de balken kan. Probeer het paard als ruiter zoveel mogelijk vrijheid te geven. Let wel er moet een grondbalk liggen en een voorlegbalkje. Het paard moet zo weinig mogelijk gereden worden door de ruiter. Een paard moet "slim" worden in het springen. Veel geduld AUB

Patricia
Berichten: 1044
Geregistreerd: 11-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-01 10:35

Bedankt voor al jullie reacties!

Runningkawa: Nou, het komt erop neer dat ze alleen onder hele grote dwang over de iets hogere balken gaat. Zodra een balk meer dan 10 cm van de grond komt wil ze er al niet meer graag overheen. We hebben haar tot nu toe meerdere keren gedwongen er toch overheen te stappen vanuit het halthouden, wat zorgt voor een behoorlijke dosis stress.

Nu ga ik zometeen wat van jullie tips uitproberen. Ik hoop dat het werkt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-01 10:47

hoi
De stress gaat wel over als ze snapt wat de bedoeling is.
rustig en aanmoedigend praten helpt vaak ook wel.Maar dat zul je denk ik wel al doen.
Heel veel succes ermee

Nonnie
Berichten: 2066
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Delden

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-01 11:02

anders leg je i.p.v. kruisjes slechts een balk schuin neer, dus zeg maar halve kruisjes(een balk). Steeds om en om, dus steeds aan de ene kant hoger en do volgende weer de andere kant hoger. Misschien dat dit helpt Verward Beetje lastig uit te leggen, ik hoop dat je het snapt...

Rivella-R@chella

Berichten: 308
Geregistreerd: 22-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-01 12:10

effe dit, Desiree, ik neem aan dat je in je eerste bericht bij punt 2, handen LAAG bedoelde??? Want je mag nooit en te nimmer je handen hoog brengen, dan neemt de pony juist een loopje met je. Dus patricia altijd handen laag en meegeven met de sprong (naar voren uitschuiven). Ik moest ook altijd mijn handen laag houden (overdreven laag) als mijn pony weer eens veels te snel ging.
Mijn pony kreeg het ook vanzelf door dat hij moest springen i.p.v. van door de hindernis heen te gaan.
Nou heel veel succes ermee,

R@chel

Imposante

Berichten: 1308
Geregistreerd: 29-06-01
Woonplaats: Almere!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-01 00:00

Of als ze er echt niet overheen (durft) gaat misschien achter een ander paard aan.