Welk bit gebruiken voor niet houdend paard?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
denhaag203
Berichten: 3039
Geregistreerd: 21-03-02

Welk bit gebruiken voor niet houdend paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-03-03 19:32

Ik krijg er echt niet terug in galop ze racet in een stuk door naar de boerderij,
welk bit kan ik het best gebruiken?

alvast bedankt,

groetjes Emy


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-03 19:37

het bit genaamd les Knipoog

en daar leer je dan als een paard raced dat je zelfs nog beter je teugels los kunt gooien Lachen

denhaag203
Berichten: 3039
Geregistreerd: 21-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-03-03 19:39

weet niet of ik dat wel durf.. Scheve mond stopt ie dan?

Barb

Berichten: 12076
Geregistreerd: 24-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-03 19:40

lijkt mij ook beter dat je eerst eens les neemt voordat je
er allerlei bitjes in gaat hangen.

Jouke 't Hoff / Yedinja Beninja fan B.B. / Jieldou

Kijk eens op http://www.equinelymfedrainage.nl

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-03 19:40

nee
maar nu toch ook niet Lachen

denhaag203
Berichten: 3039
Geregistreerd: 21-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-03-03 19:41

Barb schreef:
lijkt mij ook beter dat je eerst eens les neemt voordat je
er allerlei bitjes in gaat hangen.

het punt is. ik kan van niemand les krijgen..? ( ben ik dan zo erg?)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-03 19:49

Tuurlijk is er wel iemand met tijd over.
Ga eens navragen bij de plaatselijke pony club, manege enz.
Of ze iemand weten die les geeft.
Op die plaatsen kennen ze vast wel iemand

succes

denhaag203
Berichten: 3039
Geregistreerd: 21-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-03-03 19:50

op de ponyclub of manege lukt het niet want dreik wordt helemaal gek als ze andere paarden ruikt ziet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-03 19:56

ja, maar daar kun je vragen of ze iemand kennen die jou les wil geven, gewoon aan huis.

denhaag203
Berichten: 3039
Geregistreerd: 21-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-03-03 19:56

Aha.. ( koppie koppie)

Barb

Berichten: 12076
Geregistreerd: 24-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-03 21:53

hang een briefje bij Vroegop en bij Piet Schot en daar
komt vast wel iemand op af

Jouke 't Hoff / Yedinja Beninja fan B.B. / Jieldou

Kijk eens op http://www.equinelymfedrainage.nl

ikke

Berichten: 37459
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-03 23:01

Ach, ik ben er toch mee aan het gooien, kan ie hier ook wel een keer www.recreatieruiter.nl ook voor dit soort stormvogels hebben wij oplossingen. Voorwaarde is natuurlijk wel dat je actief lid bent, dan kun je van anderen een hoop leren en er zijn altijd wel mensen die een oplossing uit de hoge hoed kunnen toveren.

It will never be perfect. Make it work.

Leuke dingen doen met je paard? http://www.nvvr.info

DubbelFun

Berichten: 88476
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-03 12:40

Ja op les kun je een hoop leren, maar buiten is een paard toch al snel anders, minder bij 'de les'.
Je moet buiten wel altijd heel konsekwent zijn en direct ingrijpen als je paard er zelfs maar aan denkt om er vandoor te gaan Haha! . Dat ingrijpen zal niet altijd even zachtzinnig gaan, maar als 500+ kg voor zichzelf gaat beginnen kunnen er grote ongelukken ontstaan.
Als je er direkt bij bent dan krijgt je paard ook de kans niet om echt snelheid te maken, waardoor hij dus weer moeilijk terug te nemen is.

Ik denk niet dat een scherper bit direct een oplossing is, maar meer de manier waarop je je huidige bit gebruikt.
Aan 2 teugels trekken heeft absoluut geen zin, want een paard kan zich afsluiten voor pijn en zal dus gewoon doorhollen.
Neem één teugel en trek hem gewoon direkt naar één kant, hij zal nu wel snelheid moeten minderen want anders valt hij om.

Sterkte

denhaag203
Berichten: 3039
Geregistreerd: 21-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-03-03 12:51

Ik probeer ook als ze ervandoor gaat kleine voltes te maken maar dat lukt echt niet ze staat op een of andere manier "vast"?

DubbelFun

Berichten: 88476
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-03 13:00

Ze staat niet vast, ze is gewoon erg sterk. Overigens bedoel ik met omtrekken geen voltes, maar gewoon 'boem is ho' Knipoog dus ietsjes steviger de bocht om.

zobras
Berichten: 6059
Geregistreerd: 23-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-03 13:15

Als ik dit zo lees is een les niet verkeerd. Je hebt nu helemaal geen les en wilt je toch wat goeds leren heb je dat echt nodig. Zelfs het leren rijden tussen andere paarden!
Dus eerst maar wat lessen volgen en dan weer naar buiten. Misschien met begeleiding eerst? KAn het trouwens zo zijn dat je voorheen wel hebt goedgekeurd dat je pony naar huis racede maar je het nu niet meer goed vindt?

SkyMarian

Berichten: 10936
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-03 14:38

emy_dreiklange schreef:
op de ponyclub of manege lukt het niet want dreik wordt helemaal gek als ze andere paarden ruikt ziet.


Dan heb je wel gelijk iets om aan te werken Haha!
Er is idd bijna altijd wel iemand in de buurt die je les wil geven. En ho is ho al moet je hem op zijn krent zetten. Knipoog

Apple

Berichten: 76181
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-03 15:01

Consequent zijn. Ho is Ho. Ook niet aan een stuk door trekken (dan trekken ze alleen maar terug) maar ophouding, toestaan, ophouding, toestaan. Als ze ervandoor spuit dan kun je beter 1 keer echt op de rem gaan staan en dan weer loslaten dan blijven trekken.
(overigens is die losse teugel van Kawa ook niet zo raar. Veel paarden associeren losse teugel met 'uitstappen, niets aan de hand'. Ik merk vaak dat paarden die op de terugweg in stap aan het drammen zijn een stuk rustiger worden als ze lange teugel krijgen).

AnnaBabs
Berichten: 1363
Geregistreerd: 20-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-03 18:28

idd die losse teugel waar Kawa het over heeft KAN weleens helpen...Als je nl blijft trekken pakt je paard gewoon het bit vast en voelt niks meer....ik heb op 2 pony's gereden die ook erg snel waren...als ze te snel gingen in de galop liet ik de teugels los en dan stopten ze er meteen mee....ik zeg niet dat dit DE oplossing is...alleen dat het SOMS weleens kan helpen...Verder zou ik idd eens even kijken of je geen les kan nemen...dat werkt beter dan advies van mensen die het vanachter hun PC'tje moeten beoordelen.
Succes!! Laat je nog even horen of het gelukt is?


denhaag203
Berichten: 3039
Geregistreerd: 21-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-03-03 19:21

hé een vriendin van mij heeft een paardje ergens staan op een pension stal en daar is een vrouw en die kent dit probleem ( het is een haflinger freak)
en die gaat mij les geven.
en op het grote land dan gaan we gewoon in galop en ik heb vandaag geprobeerd met langere teugel, toen voelde ze de vrijheid en ging een paar seconde de beentjes strekken en ging zelf... heeel.. rustig terug in de draf en toen in stap.
en toen konde we ook gewoon lekker rustig de terugweg nemen.

AnnaBabs
Berichten: 1363
Geregistreerd: 20-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-03 19:24

hej wat fijn voor je dat je les krijgt! en ook fijn dat het helpt met de langere teugel! laat je nog weten hoe het ging met de les?

denhaag203
Berichten: 3039
Geregistreerd: 21-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-03-03 19:26

als het goed is het volgende week en dan krijg ik een halfjaartje les in de bak en dan ga ik onder begeleiding naar buiten

anne_bento

Berichten: 7588
Geregistreerd: 08-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-03 21:47

heej
ik heb dit ook wel heel vaak met Silas, dat hij ineens vet hard gaat crossen en nergens meer op reageert, meestal trek ik hem in een keer om, dat lukt niet altijd maar in een keer al je kracht en omzetten.....

en de keren dat het niet lukte, even je teugels losgooien en dan remmen ze toch vaak wel weer af.. maar kan me voorstellen als hij naar de boerderij rent dat je hem niet losgooit Knipoog

maar in ieder geval succes!

Solvej

Berichten: 7802
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-03 22:01

ik denk niet dat je een rijtechnisch probleem moet oplossen door een bit te versterken. hier doe je vaak meer kwaad door dan goed. groetjes succes

Kusia

Berichten: 4225
Geregistreerd: 27-02-03
Woonplaats: Rhoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-03 22:15

Als je ergens een bak kunt vinden kun je daar oefenen. In een bak kan niet zoveel gebeuren als in de natuur, en je kan nergens heen.
Les nemen is niet echt nodig denk ik. Oefeningen zijn ook goed genoeg. *LOL*
Ik heb twee keer met mijn verzorgpony buiten gegaloppeerd en ik kon haar ook niet direct terug krijgen, dus nu galoppeer ik buiten niet meer, totdat ze echt goed gehoorzaamd in de les. Verder kan ik ook niet met haar oefenen, omdat er geen bak bij stal is.
Dus koop niet een strenger bit, zo onderdruk je het alleen maar en went het paard aan het bit, zodat je nooit meer met een zachter bit kan rijden
Misschien ook een tip: ga vrijheidsdressuur met je paard doen, zo leert hij ook te gehoorzamen op je stem.
Succes

Er zijn geen paarden die op ezels rijden, maar er zijn wel ezels die op paarden rijden!


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: OmgiliBot en 39 bezoekers