[VD] Zijgangen aan de hand

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Twinkelbell

Berichten: 1187
Geregistreerd: 06-06-01

[VD] Zijgangen aan de hand

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-03 00:13

Al een tijdje ben ik bezig met mn net 3 geworden haflinger, aan de hand zijgangen te leren, de ene hand gaat dat prima, maar de andere hand gaat het totaal niet Koe !!!
Nu kan ik niet helemaal vaststellen of ze nu echt vastzit, even afgezien daarvan. Heb wel aan de hand wending om de voorhand gedaan, gaat niet soepel, maar ze gaat wel beide kanten op.
Heeft iemand tips/ideeen om toch de zijgangen eruit te krijgen?
Alvast bedankt!

kim_oud1

Berichten: 818
Geregistreerd: 03-04-01
Woonplaats: Tussen de middeleeuwse stadmuren van Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-03 01:05

Ik vind je paardje nog redelijk jong om dit soort ingewikkelde oefeningen mee te doen. En i denk dat het feit dat het al niet lukt al genoeg zou moeten zeggen. Zorg dat de basis goed is! Dus die keertwending moet op z'n minst vloeind verlopen. Zorg dat wijken net zo gemakkelijk gaat als recht uit stappen.
Geef je paardje de tijd. Zijgangen zijn kwa coordinatie 1 van de moeilijkste oefeningen die je een paard kan voorschotelen en op het moment dat je het zo vroegt al start met oefenen is het, in mijn ogen. logisch dat ze ook vast gaat zitten. Want je overvraagt haar gewoon.

kim

JollyHumpy
Berichten: 1954
Geregistreerd: 02-01-03
Woonplaats: Driebergen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-03 11:55

Wat kim zegt is denk ik niet helemaal waar...al kan het best waar zijn !!
Ik zou gewoon al die andere ( 1 ?) kunstjes goed oefenen zodat ze op allebei de handen goed gaan en dan gewoon met heel veel geduld dooroefenen op die zijgang !! en niet te lang 8ter elkaar voor zo'n jong paardje he !!!!

Barco

Berichten: 2609
Geregistreerd: 14-02-03
Woonplaats: Harmelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-03 12:08

in het boek werken aan de hand van Hinnrichs staan ook goede tips.

Twinkelbell

Berichten: 1187
Geregistreerd: 06-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-03 16:21

Ach, we gaan niet disscusieren over hoe oud een paard moet zijn om een beetje zijwaarts te kunnen...Als je het boek van Natalie Penquitt, paardrijden met Natalie Penquitt, zul je zien dat zij met een nog jongere paard aan de gang gaat. Daar is helemaal niets optegen!

Waardoor zij vastzit ben ik nog steeds niet achter? Nu je dingen gaat aanleren kom je er achter dat ze vastzit, wie weet heb ik haar zo gekocht...ik ken niet het hele verleden van het paard, helaas...Wat ik wil is gewoon simpel voor mijn hand of zweep, straks been, een stapje opzij zet, dat is wat ik van haar wil, zelfs dat lukt niet!

Barco, bedankt, maar het boek heb ik gelezen alleen ook de tips die hij geeft, lukt het nog steeds niet mee...

Heeft iemand echte tips?

Bedankt!

Machie

Berichten: 16004
Geregistreerd: 11-09-02
Woonplaats: bij de berg

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-03 17:57

nee, ik heb geen "echte" tip voor je. Mijn bijna 3 jarige doet het trouwens zonder problemen. Zowel links als rechts. ik doe dit door middel van wijzen naar zn achterhand. Welke manier gebruik jij?

Franca

Berichten: 5745
Geregistreerd: 17-07-02
Woonplaats: Arabierenland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-03 01:08

Ik probeer het ook al een beetje met Yen. Ik doe het op de Parelli-manier. Ze vind het nog wel moeilijk. Ik doe het niet vaak, maar af en toe allebei de richtingen op. Kan geen kwaad.

Ineke2

Berichten: 33118
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-03 01:19

Probeer in het begin het bij 1 of 2 stapjes te laten...lukt het? Dan helemaal de hemel in prijzen en zo dan verder...niet teveel achter elkaar willen dus, is mijn advies Lachen
Succes!

Twinkelbell

Berichten: 1187
Geregistreerd: 06-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-03 21:26

Hallo,

Inderdaad met de hand wijzen, soms met de longeerzweep ernaast te houden, de ene kant is helemaal geen probleem. Vermoed dat het iets in dr rug is, dat had ik al in de gaten dat ik er net mee begon. Had gehoopt dat het misschien iets geestelijk is...zucht!

Ik krijg bij de andere kant niet eens een stapje op zij, dat is het frustrerende van het hele verhaal...Bij wending om de voorhand, beloon ik haar heel uitgebreid, maar ze loopt liever weg dan de oefening uit te voeren, dat doet ze op de andere hand weer niet.

Maar wat is de parelli manier?

Groetjes

Machie

Berichten: 16004
Geregistreerd: 11-09-02
Woonplaats: bij de berg

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-03 21:29

die weet ik zo ook niet, maar ben wel heeeel benieuwd.....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-03 09:18

kom maar naar mijn demo op 6 april......... dan laat ik vanalles zien aan de lange lijnen ook hoe je zijgangen moet doen...

Ineke2

Berichten: 33118
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-03 12:14

Twinkelbell schreef:
Hallo,

Vermoed dat het iets in dr rug is, dat had ik al in de gaten dat ik er net mee begon.


Waarom laat je er dan niet iemand naar kijken? Een veearts, osteopaat of fysiotherapeut ofzo? Verward

Je gaat toch niet verder knoeien voordat je zeker weet dat het niks lichamelijks is...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-03 18:28

Als het lichamelijk is kan je natuurlijk proberen door je paard soepel te maken de klachten te verminderen.,.. wel zou ik dan eerst uitzoeken wat er aan de hand is...
Maar even een tipje..

Zet je paardje met zijn neus tegen een omheining.. ga er naast staan bij de schouder,, Zwaai zachtjes met het uiteinde van je touw langs!! dus niet tegen.. de zijkant van je paard, blijf bij het hoofdstaan en houd hem tegen.. mocht ie niet reageren tik hem dan zachtjes aan en blijf gewoon volhouden totdat ie gaat , na 1 pas meteen belonen en klaar.. doe dit een paar keer per week en je hebt t zo voor elkaar.. sucses

Twinkelbell

Berichten: 1187
Geregistreerd: 06-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-03 15:49

Van de week toch maar weer geprobeerd...eerst wending om de voorhand, dat ging hartstikke goed en heel spontaan uit het niets kwamen ook een paar stapjes wijken uiT Haha! Haha! Was helemaal blij!!! Dit deed ze nadat ik haar 3 dagen gelongeerd en gereden heb. Misschien toch iets te maken met losheid!

Op dit moment wisselt ze ook! Allerlei pijntjes e.d. kunnen hier ook van komen...

Debo, ik ga het proberen wat jij zegt, maar volgens mij had ik dat al een keer gedaan...

Twinkelbell

Berichten: 1187
Geregistreerd: 06-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-03 19:52

Ff, een update, inmiddels is de veearts geweest, heb laten zien wat het probleem is, er is niets lichamelijks te vinden,GELUKKIG! Alleen bij jonge paarden kunnen er coördinatie problemen bestaan. Dus advies washeel simpel: Gewoon oefenen tot dat het wel lukt...

Ineke2

Berichten: 33118
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-03 10:13

Gelukkig maar enne succes met oefenen Party!!