Wie kan mij helpen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Jan_VT

Berichten: 3487
Geregistreerd: 27-03-03
Woonplaats: in een gezellig plattelandsdorpje

Wie kan mij helpen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-03-03 16:07

Hoi allemaal, Knipoog

Ik ben in het bezit van een KWPN merrie. Het is een Bismarck x Pericles xx. Ik ben op zoek naar een goede dekhengst voor haar dit jaar. Heeft er hier iemand suggesties. Mijn merrie is een vrij bloederig type, en modern gebouwd. Ik vind wel dat ze iets meer knie zou mogen hebben in haar voorbeen. Dus ik zou wel graag een hengst hebben die dit ook heeft. De merrie is nu drachtig van JUNIOR STV. Ben eens benieuwd wat dat gaat worden.

Heeft iemand een idee van welke hengst ik zou kunnen nemen?
Als iemand info heeft over de afstamming van mijn merrie mag je die altijd geven?
Wat denken jullie van de combinatie van mijn merrie en Junior?
Ik was aan het denken om eventueel negro te gebruiken? Iemand een mening daarover?

Ik sta open voor suggesties.


amagun
Berichten: 3061
Geregistreerd: 26-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-03 16:56

op papier fokken is nog niemand rijk van geworden, het is makkelijker als je erbij zet wat voor merrie je hebt (bv predikaten, plus en minpunten, wat verwacht je voor veulen? enz)

er liep dit jaar wel een hele goede Flemmingh x Bismarck mee in Den Bosch helaas niet doorverwezen

Suzanne F.

Berichten: 48951
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-03 18:34

Wat wil je er verder mee? Wat meet de merrie? Wil je meer maat? Wil je het bloederige type behouden of wil je meer bot? Wat heeft de merrie voor karakter? Is dit belangrijk voor je? Fok je voor jezelf of voor de commercie??

"Through dangers untold and hardships unnumbered, I have fought my way here to the castle beyond the Goblin City to take back the child that you have stolen. For my will is as strong as yours, and my kingdom is as great - You have no power over me"

Jan_VT

Berichten: 3487
Geregistreerd: 27-03-03
Woonplaats: in een gezellig plattelandsdorpje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-03-03 19:44

De merrie is keur preferent. Maar er is altijd met uniform mee gefokt. Daar zou ik toch wel liever van afstappen. De merrie is bloederig, daarmee bedoel ik dat ze vrij heet is, voor de rest heeft ze toch een stevige bouw. Ze meet 1.65 m, en ik zou toch wel graag iets meer maat fokken. Zoals ik al zei zou ik liefst iets meer knie hebben in het voorbeen, dat heeft ze te weinig vind ik. Maar let wel op, ruimte in het voorbeen wil ik zeker behouden.

Verder denk ik dat de merrie een goede bouw heeft, ze heeft een goede gespierde hals, en een moderne croupe. Is vrij stevig in de rug. Misschien iets meer in het rechthoeksmodel. Hoewel ik dat niet zeker weet, dat is iets dat ik moeilijk vind om te beoordelen.

Het liefst zou ik toch een commercieel veulen fokken, maar ik denk dat iedereen wel een eye-catcher wil fokken. De merrie is vos, ik zou wel liefst een hengst proberen met een donkere kleur. Misschien als ik er een goed merrietje kan uitfokken, kan ik dat bijhouden om mijn fokkerij verder te zetten. Daarom heb ik wel liefst een donkere kleur.

Die Bismarck x Flemmingh heb ik ook gezien, ik vond hem zelf zeer goed. Dus aan flemmingh heb ik al sterk gedacht, maar je hoort wel eens dat die OCD durft doorfokken.

Hij geeft wel wat extra knie aan zijn nakomelingen door. Hoewel ik dat moeilijk vind. Een hengst die knie heeft geeft dat daarom niet door. Van mijn merrie heb ik ook 2 nakomelingen gezien (allebei uniform, en die heeft toch ook niet echt knie in het voorbeen). Nu die nakomelingen hadden wel voldoende knie. Van waar komt dat dan. Fokken blijft toch een gokspel.

Ik zal jullie ook een lijstje geven van de hengsten die in mijn hoofd spelen:

-Negro
-Special D
-Metall
-Rousseau
-Sir Sinclair
-Flemmingh

Zoals je ziet ik ben er nog totaal niet uit. Ik moet je wel zeggen dat ik denk dat mijn merrie wel een hengst nodig heeft die voldoende maat heeft. Anders denk ik dat ik pony's ga fokken.

Bedankt voor de reactie!

Jan

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-03 21:25

Bismarck = Kupferberg Gold Trakehner, was zelf maar een vrij kleine hengst en heeft over het algemeen weinig maat doorgegeven. Hij sprong met zijn eerste jaargang drie en vierjarigen direkt naar de top van de index. Daarna werd het minder. Later bij Post heeft hij goede merries met bloed en uit sportstammen gedekt. Om een wat genuanceerder dekadvies te kunnen geven hebben we toch wat meer over de stam nodig. Wat je nu neerzet is de dochter van een Trakehner uit een groot fokkende volbloed Pericles XX maar daarachter zal toch ook wel iets bekend zijn???
Kan je wat meer over de merriestam zeggen???

Men kan alleen discussiëren indien men er vanuit gaat dat de discussiegenoot ook wel eens gelijk zou kunnen hebben -:)

Jan_VT

Berichten: 3487
Geregistreerd: 27-03-03
Woonplaats: in een gezellig plattelandsdorpje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-03-03 00:36

Achter de merrie zit na Pericles XX nog Grandioso, dat is A Palatin. Ik denk dat A Palatin zelf Selle Francais is, en dat Grandioso uit een Gelderse merrie is gekomen.

Ik veronderstel dat Bismarck, inderdaad ook bekend als Kupferberg Gold niet echt lang heeft gedekt in Nederland. Weet je waar hij nu staat?

Dat is enigzins mijn twijfel. Bismarck fokte zelf niet zoveel maat door. Enigzins denk ik dan aan enkel Ferro nakomelingen (die denk ik toch wel maat doorfokken, corrigeer me als ik fout ben). Soms denk ik aan Flemmingh, maar ook Sir Sinclair. Ik denk wel dat die enigzins een goede knie in het voor been kunnen doorfokken. Maar gaan ze ook maat doorfokken.

Ik weet wel dat de merrie enkel met uniform is gecombineerd, circa 8 nakomelingen. Deze hadden wel maat, maar ja wat kan ik met deze informatie doen.

In ieder geval hartelijk dank voor de reactie.

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-03 08:45

Bismarck stond een paar jaar geleden in Zuid Duitsland op een Staatsstoeterij. Ik heb hem een keertje terug gezien op de Trakehner sportdagen te Keulen en dat was adembenemend wat die militairen er even in gestopt hadden. Zelfs zijn vaste vezorger hier in Nederland stond met open mond te kijken. Dat was een jaar of 5 geleden, daarna weinig meer van gehoord. Ik denk dat je bij een Ferro nakomeling wel goed zit. De inteelt op PericlesXX zit dat wat verder weg en kan alleen maar gunstig voor de maat werken. Een Ferro Ramiro of Negro b.v. De laatste heeft een zeer sterk achterbeen en een mooi actueel voorbeen gebruik.

Men kan alleen discussiëren indien men er vanuit gaat dat de discussiegenoot ook wel eens gelijk zou kunnen hebben -:)

Jan_VT

Berichten: 3487
Geregistreerd: 27-03-03
Woonplaats: in een gezellig plattelandsdorpje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-03-03 12:19

Ja ik dacht ook dat hij ergens in het zuiden van Duitsland stond. Ik dacht Baden-Würtemberg, maar daar heb ik eens naar gemaild, maar die hebben niets laten horen.

Kan je misschien een beschrijving geven van de hengst toen jij hem het laatst zag. Ik heb er wel foto's van, maar ja foto's zeggen niets natuurlijk. Hoe hij liep, voorbeengebruik, achterbeen, ... enz.

bedankt

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-03 12:47

Jan_VT schreef:
Kan je misschien een beschrijving geven van de hengst toen jij hem het laatst zag. Ik heb er wel foto's van, maar ja foto's zeggen niets natuurlijk. Hoe hij liep, voorbeengebruik, achterbeen, ... enz.

bedankt


Aan de hand liep ie altijd op twee benen, zijn achterste Haha! Haha!

Zanekin heeft een site van een duits/nederlandse hengstenhouder Gerard Geling. Hij werkte jarenlang op De Berkenhoeve en kent Bismarck/Kupferberg heel goed.

En je kan een mailtje sturen naar Anky (De Anky dus) die reed hem in de hengstencompetitie

Verder heeft hij in Nederland zijn verrichting gedaan en die cijfers en gegevens staan in het hengstenboek. Vraag maar aan Samsam die zet het zo hier voor je neer

succes

Men kan alleen discussiëren indien men er vanuit gaat dat de discussiegenoot ook wel eens gelijk zou kunnen hebben -:)


Jan_VT

Berichten: 3487
Geregistreerd: 27-03-03
Woonplaats: in een gezellig plattelandsdorpje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-03-03 15:50

OK dat zal ik eens doen. Deze avond ga ik eens kijken bij de gebr van manen. Misschien kom ik er dan wel uit met mijn keuze. Wie weet?

fokfanaat

Berichten: 20205
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Uut Uune

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-03 16:39

Viola = idocus x keur van bismarck
[img]http://www.vwf.nl/VWF/Foto's/violaidocusbismarckvanbaalen3.jpg[/img]

Reactie van de fokker:
Coby van Baalen fokte Viola uit de keurmerrie Grenoble, een merrie die door haar zelf succesvol in de lichte tour dressuur is uitgebracht. 'Bij de hengstenkeuze spelen een aantal zaken een belangrijke rol. Wij vinden het belangrijk dat de hengst over de aanleg voor de grand prix oefeningen beschikt. Ook een goede galop is van belang. Aan de draf kan je met de juiste training veel meer verbeteren, dan aan de galop. Voor Grenoble hebben we Idocus gekozen, de hengst die door Marlies in de grand prix wordt uitgebracht. Het veulen Viola heeft in de beweging een sterke achterhand en een aansprekend voorbeengebruik'.

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-03 18:49

Sam wat wil je met deze foto en tekst aantonen????
Veulen is mijnsinziens wat beknopt, maar dat kan ook door de hoek komen van waar de foto gemaakt is.

Men kan alleen discussiëren indien men er vanuit gaat dat de discussiegenoot ook wel eens gelijk zou kunnen hebben -:)

fokfanaat

Berichten: 20205
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Uut Uune

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-03 20:54

sarabande schreef:
Sam wat wil je met deze foto en tekst aantonen????
Veulen is mijnsinziens wat beknopt, maar dat kan ook door de hoek komen van waar de foto gemaakt is.


Uhh, een voorbeeldje van een veulen uit een bismarck moeder, met idocus en de redernatie van de fokker erbij. Niets meer en niets minder!!

[img]http://www.vwf.nl/VWF/Foto's/violaidocusbismarckvanbaalen.jpg[/img]

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-03 21:11

Ok deze foto is trouwens beter. Echte Bismarck trouwens, lijkt zelfs op de hengst.

Men kan alleen discussiëren indien men er vanuit gaat dat de discussiegenoot ook wel eens gelijk zou kunnen hebben -:)

fokfanaat

Berichten: 20205
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Uut Uune

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-03 21:50

Toevallig nog meer info over deze merrie¨
Afbeelding

fokfanaat

Berichten: 20205
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Uut Uune

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-03 21:50

Let trouwens eens op de weldoordachte hengstekeuze van familie van Baalen!

Jan_VT

Berichten: 3487
Geregistreerd: 27-03-03
Woonplaats: in een gezellig plattelandsdorpje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-03-03 20:13

Dit weekend ben ik in Ede geweest bij de Gebr. Van Manen en in Heerewaarden bij Van Uytert.

Wat een mooie paarden fokken ze toch in Nederland. En daar bij Van Uytert, daar maakten ze er nogal een show van. Zeer aansprekend.

Ik denk wel dat ik na dit weekend mijn keuze heb gemaakt. Het gaat Special D worden. Naar mijn mening past die hengst wel op mijn merrie. Die Special D kan echt op mij imponeren. Zeer mooie achterhand, een mooi frant, aansprekend hoofdje, en een leuke zwarte kleur.

Ook het karakter van de hengst spreekt me echt aan. Zulk een brave hengst. En ik heb eventjes met zijn amazone gepraat, en volgens haar is hij super in het werken. Goed meewerken,...

Ik hoop dat er iets van komt. We zullen zien. Wat denken jullie ervan. Zou het iets kunnen worden, want ik weet ook natuurlijk dat fokken met een jonge hengst altijd een beetje in het donker tasten is, maar ja dat hoort erbij.

Als iemand reacties heeft.


PS: hoe kan ik afbeeldingen invoeren

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-03 20:19

Ik zou niet voor Special D gaan, ook ik heb hem gezien en dat korte voorbeen vind ik zeer storend. Wat overigens alle Ferro nakomelingen hebben.

Zou eerder voor een flemmingh nakomeling gaan. En ik weet niet of ze een sterk achterbeen erin heeft? Anders zou Gribaldi ook een idee zijn.

Jan_VT

Berichten: 3487
Geregistreerd: 27-03-03
Woonplaats: in een gezellig plattelandsdorpje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-03-03 20:44

Tja dat wordt gezegd van Special D. Misschien een probleem, maar mij stoort het niet. Ik vind zijn voorbeengebruik best aanspreken. Een klein knikje in de knie, dat zie ik graag, en dat heeft mijn merrie nodig. Ruimte, en lengte in het voorbeen, heeft mijn merrie zelf denk ik. Een reden om het te proberen.

Maar ook die ferro's fokken maat door, en dat kan mijn merrie ook wel enigzins gebruiken.
Maar het meest aansprekende in Special vind ik toch zijn achterhand. Dat is een echte motor. Daar kan je als ruiter mee gaan schakelen. Dat is in mijn ogen iets van de belangrijkste dingen waaraan een goed dressuurpaard moet voldoen. Een draf daar kan je aan werken.

Als ik bijvoorbeeld San Remo zie, dan kan die mij helemaal niet zo goed bekoren. Deze hengst is ook niet super in zijn voorbeen. Een beetje overhaast voorbeengebruik vind ik het. Tja toch valt ook deze hengst bij velen in de smaak.

Het zijn allemaal vierjarigen hengsten, volgens mij verandert dit nog. Bij een vierjarige zie je nooit dat spectaculaire. En bovendien, ik denk niet dat Special D niet voor niets tijdens zijn verrichtingsonderzoek een 8,5 voor draf heeft gekregen.

Gribaldi is voor mijn merrie geen optie denk ik. Mijn merrie voert zelf nogal wat trakheens bloed, een trakhener op een trakhener vind ik een gewaagde combinatie. Ook het feit dat ik Gribaldi te slap vind in de achterhand. Mijn merrie is zelf wel sterk genoeg. Maar dat is een punt waar ik niet wil op achteruitfokken.

Flemmingh heeft ook door mijn hoofd gewoeld, nog altijd trouwens, maar ik ben een twijfelaar. Ik denk dat dat wel eens een combinatie voor volgend jaar kan zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-03 20:49

San Remo word ik ook niet warm of koud van hoor!

Maar ik zie altijd graag een hengst, met en een goed achterbeen en een goed voorbeen!

Jan_VT

Berichten: 3487
Geregistreerd: 27-03-03
Woonplaats: in een gezellig plattelandsdorpje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-03-03 21:07

Ja dat is waar! Beiden is natuurlijk altijd wel leuk. Ik denk dat Special dat wel heeft.

We zullen zien in de toekomst.

Jetset heb ik nag niet gezien, die zou ik eerst wel eens in levende lijve willen zien. Staat die niet bij de dalhoeve?

Is op zoek gaan.

Leuke gesprekken hier. Maar soms brengen ze me echt aan het twijfelen Ieder heeft immers zijn eigen mening. Is wel tof!

Bedankt voor de reacties iedereen, hoop er nog veel te krijgen.

P.S.: even een ander vraagje, op de hengstenshow van van manen werd Metall wel aan de hand getoond, maar niet onder de zadel. Ik vind van deze hengst weinig resultaten in de sport. Wordt hij uitgebracht? Of niet? Zo ja of zo niet weet iemand de reden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-03 21:22

Ga maar eens kijken naar Jetset D zelf, en zijn nakomelingen. Komen echt veel goede van!

Jan_VT

Berichten: 3487
Geregistreerd: 27-03-03
Woonplaats: in een gezellig plattelandsdorpje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-03-03 21:41

Zal ik zeker doen. Maar op dit moment blijft mijn keuze op Special D.

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-03 21:47

Jan_VT schreef:
Zal ik zeker doen. Maar op dit moment blijft mijn keuze op Special D.


Ben je nu al bij Negro gaan kijken???

Daar is ook een afstammelingen rapport van bekend.

Men kan alleen discussiëren indien men er vanuit gaat dat de discussiegenoot ook wel eens gelijk zou kunnen hebben -:)

Jan_VT

Berichten: 3487
Geregistreerd: 27-03-03
Woonplaats: in een gezellig plattelandsdorpje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-03-03 21:57

Heb het afstammelingenrapport van Negro gelezen! Dat leek me niet echt positief te zijn.

Vandaar de twijfel over Negro. Maar ja, dat kan je van Special D al helemaal zeggen, natuurlijk, daar is niets van bekend. Dat zal ik moeten afwachten.

Het blijft natuurlijk wel in de Ferro-lijn, maar persoonlijk staat de moederlijn van Special D me meer aan dan die van Negro.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Amazonbot en 55 bezoekers