We gaan weer aan de slag

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Jemille

Berichten: 311
Geregistreerd: 21-11-01
Woonplaats: Heerhugowaard

We gaan weer aan de slag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-03-03 12:28

He bokkers......

7 maart heeft Jemille haar eerste veulentje gekregen (echte een poepie). Ze moest er niets van hebben (echt alles uit de kast gehaald). Maar het gaat goed met het veulen aan de fles en moeders zit vol energie.
Ik longeer haar nu al 1,5 week lang, zo'n 10 minuten per dag. En er blijft energie in zitten dus besloten is om er vandaag maar weer op te klimmen (rustig aan natuurlijk).

Zijn er nog western tips....????

Wens me sterkte Haha! Haha!


DubbelFun

Berichten: 88474
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-03 12:58

Gefeliciteerd. We willen wel een foto zien natuurlijk.
Gaf de merrie geen melk (genoeg) dat het veulen aan de fles is??

Ik heb na de bevalling de merries een week rust gegeven en ben daarna weer gaan longeren (1 week) en daarna weer een halfuurtje naar buiten.

Hierna gewoon een uur, want anders werd de uier te zwaar (pijnlijk).

De eerste keren gilden ze wat, maar dat hield na 3x ook wel op.
Wel het veulen de eerste keren in een veilige omgeving opsluiten, zodat het zich niet kan bezeren aan scherpe voerbak/boxspijlen etc.

Na een aantal keren kon het veulen gewoon buiten blijven tot moeders weer terug kwam.

Jemille

Berichten: 311
Geregistreerd: 21-11-01
Woonplaats: Heerhugowaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-03-03 13:08

Jemille wil helemaal niets van het veulen weten. Het veulen heeft er misschien 10 uur bijgestaan en toen heb ik haar weggehaald. Anders had ik nu geen veulen meer gehad denk ik. Jemille keek naar het veulen alsof ze wilde zeggen "Ik weet niet waar je vandaan komt en wat je hier komt doen maar ik wil je hier niet hebben".

De DA heeft haar verdoofd maar zelfs met slaprige ogen wist ze het veulen te slaan (en de DA...oeps ). We hebben echt alles geprobeerd. Maar ze bleef het veulen aanvallen, en dan bedoel ik echt aanvallen met tanden en hoeven. Het was echt vrezelijk..

Maar het veulen houdt zich goed en we zijn inmiddels al weer 3 weken verder. Jemille heeft een dag na de bevalling het melk dat ze had laten lopen en heeft nu helemaal niets meer. En raar om te zeggen maar ze ziet er echt heel goed uit. Beter dan voor haar zwangerschap.

Nu moeten we alleen weer aan de gang........ dat is dan ook het enige voordeel.

DubbelFun

Berichten: 88474
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-03 13:15

Jeetje dat is schrikken. En je hebt er nu een hoop werk aan, om de hoeveel uur ga je voeren Verward

Sugar is ook geen voorbeeldige moeder, maar daar werden de veulens wel 'hard' van. Maar ze heeft ze nooit weggeschopt, na de schrik van de bevalling kwam ze toch altijd na een tijdje wel kijken en likken. Drinken duurde ook wel even voor ze het toeliet, zeker omdat de eerste keren erg pijnlijk kunnen zijn.

Wat is Missy dan een super-mama, die loopt het veulen de hele dag achterna en houd ze zelfs bij het schrikdraad vandaan, door er snel tussen te gaan staan.

Jemille

Berichten: 311
Geregistreerd: 21-11-01
Woonplaats: Heerhugowaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-03-03 13:41

Het is zeker een hoop werk maar ik heb het er natuurlijk voor over.
De eerste 2 dagen moest ze om het uur 100ml drinken, ook de nachten. Dat was heel veel werk. Vooral omdat ze toen nog op stal stond. En de eerste 2 dagen zijn we ook bezig geweest met het zoeken naar een "peetmoeder". (niet te vergeten het hele drama om biest) Dus ze had haar eerste 2 dagen al heel nederland gezien. Na 2 merries zijn we gestopt (later in de week nog een merrie geprobeerd) ze wilde niets van haar weten. Toen heeft mijn vriend onze schuur omgetoverd als babykamer... Haha! Haha! . Dus stond ze lekker dicht bij ons. En moest ze inmiddels om de 2 uur drinken. Nog zwaar maar veel beter te doen. Me zusje heeft in de twee weken ook twee nachten van me over genomen en een collega is een nachtje geweest. Want geloof me het is niet goed voor je als je zo weinig slaap hebt Gaaaap Gaaaap .
Mijn werk kon me ook niet meer missen dus na 1,5 week moest ik weer aan de slag Boos! Boos!
We hebben haar terug gebracht naar stal. Onder werktijd doet Jaap (van jaap huur ik het land) het veulen drinken geven en de rest doe ik zelf. Snachts hoeft ze niet meer dus dat komt lekker uit.

Ik had graag foto's laten zien maar ik weet niet hoe ik deze moet uploaden.......

Jemille

Berichten: 311
Geregistreerd: 21-11-01
Woonplaats: Heerhugowaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-03-03 13:43

17 maart overigens nog een veulen gekregen. Omdat het daar zo goed mee gaat vergeet je die wel eens op te noemen.

Ze heten:
Wild Silvy West (flesveulen) en They call my Jack (andere veulen).

Vera

Berichten: 12175
Geregistreerd: 10-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-03 15:24

Jemille schreef:
They call my Jack (andere veulen).

Niet om wijs te doen maar nu heet hij (even vrij vertaald)
Ze noemen/roepen mijN Jack.
Bedoel je niet "They call me Jack" (Ze noemen mE Jack)?

Voordat je het opggeven hebt bij AQHA en per ongeluk een foutje hebt gemaakt Haha!

Let horses whisper in your ear and breathe on your heart


Jemille

Berichten: 311
Geregistreerd: 21-11-01
Woonplaats: Heerhugowaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-03-03 15:36

Met het geboorte kaartje maakte ik ook bijna dezelfde fout (ja ook voor de paarden stuur ik geboorte kaartjes). Nu ben ik er telkens zo bij aan het nadenken dat ik het als nog fout doe....

Maar je hebt helemaal gelijk en ik vind het niet vervelend dat je dat zegt... anders kunnen we straks helemaal niets meer tegen elkaar zeggen.... Haha!

XoNo

Berichten: 21435
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-03 15:52

Leuke naam hoor, They Call Me Jack *LOL*
Jammer dat Jemille haar veulen verstoten heeft. Zo heb ik ook eens een veulen opgevoed, met de fles. We hadden haar mams moeten kluisteren om de biest binnen te krijgen en de rest met de fles gedaan. Ik moet wel zeggen dat het wel een enorme band schept tussen mens en dier, ook al hadden ook wij het liever anders gezien. Ik ben op een gegeven moment weggegaan daar, maar volgens mij is het een heel mooi paardje geworden Lachen Ze zou nu bijna 2 jaar moeten zijn. Wel heel aandoenlijk, zo'n veulen de fles geven Lovers
Maar je kunt nu weer lekker aan de slag!

From the looks of this place, my ass has got a lot of catching up to do.
http://www.crperformancehorses.nl

Vera

Berichten: 12175
Geregistreerd: 10-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-03 16:07

Jemille schreef:
Maar je hebt helemaal gelijk en ik vind het niet vervelend dat je dat zegt... anders kunnen we straks helemaal niets meer tegen elkaar zeggen.... Haha!

Da's waar maar soms kunnen geschreven woorden anders overkomen dan gesproken woorden Haha!

Inderdaad een hele leuke naam!

Let horses whisper in your ear and breathe on your heart

LindaVelings

Berichten: 1223
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-03 07:40

Ja inderdaad, je krijgt daardoor wel een hele goede band met het paard.
Rainy, mijn hengst had ook nogal wat problemen met zijn moeder.
Uiteindelijk is het allemaal goed gekomen.
Nu is hij 4 jaar en ik heb nog nooit zo'n fijn paard gehad, we kennen elkaar door en door en hij vertrouwd me volledig.

"Save a horse, ride a cowboy"
Rainy & Rico

Francis

Berichten: 10665
Geregistreerd: 17-11-01
Woonplaats: Zutphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-03 15:16

Houd er wel rekening mee dat flesseveulens je als 'moeder' en soortgenoot gaan zien. Als je die niet héél consequent opvoed en heel erg duidelijk maakt dat je niet als paard behandeld wilt worden, kunnen ze op latere leeftijd zelfs gevaarlijk worden!
Wees nu al héél duidelijk in wat je wel en niet goed vindt, en bedenkt wat nu schattig kan lijken straks veel minder schattig is als het paard 3 jaar is. En sabbelen op je kleren of vingers groeit vaak uit tot bijten... dat soort dingen.
Voor dit soort veulens is het ook heel goed om ze zo snel mogelijk bij leeftijdsgenootjes in de wei te zetten, zodat ze 'paarden-omgangs-vormen' leren. Iets wat 'ie nu niet van z'n moeder mee krijgt en jij hem ook niet kunt leren.
Veel succes met allebij je veulens!

"Als je stopt met behandelen en deze klacht komt terug, dan heb je dús de oorzaak niet weggenomen. ~ Francis

Jemille

Berichten: 311
Geregistreerd: 21-11-01
Woonplaats: Heerhugowaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-03-03 06:11

Citaat:
En sabbelen op je kleren of vingers groeit vaak uit tot bijten


Heb je nog meer tips ?????????????

Ik ben me er namelijk wel van bewust dat het een vervelend veulen kan worden. In het beginnen ging ze telkens met haar kont naar me toestaan en dan probeerde ze te bokken. Het stelde natuurlijk niets voor maar net wat je zegt hoe ouder hoe gevaarlijker. Dus ik duwde haar kont telkens weg of ik kneep in haar kont. Nu doet ze dat niet meer. Nu trekt ze telkens aan me haar. Ook hier geef ik haar een correctie voor.

Francis

Berichten: 10665
Geregistreerd: 17-11-01
Woonplaats: Zutphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-03 15:26

Alleen duwen is niet voldoende. Je kunt ze eerst een keer waarschuwen met een duw, maar blijft ze het dan doen, geef dan gerust een mep op d'r kont. Krijgt ze van ma normaal ook... Duwen wordt vaak ook een spelletje. Zorg ervoor dat ze leert jouw 'persoonlijke ruimte' te respecteren. Dus achteruit als jij de stal in komt en wachten met eten tot jij bij de voerbak weg loopt. Wees hier streng en consequent in, dan weet ze het binnen een paar dagen en zal ze dat ook gewoon automatisch doen.
Gewoon goed nadenken over wat je wel en niet wilt tollereren en daar consequent in zijn.
Succes!

"Als je stopt met behandelen en deze klacht komt terug, dan heb je dús de oorzaak niet weggenomen. ~ Francis


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 bezoekers