welke opfok voor jullie veulen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Karinnn

Berichten: 733
Geregistreerd: 13-03-03
Woonplaats: Zwijndrecht

welke opfok voor jullie veulen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-03-03 11:34

Brengen jullie je veulen naar de opfok? en zo ja, naar welke?


sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-03 11:57

Nee zoals al eerder gezegd ik fok ze altijd zelf op. Hengstveulens verkoop ik, merrieveulens blijven hier tot drie jaar dan maak ik een keuze. Als ik er een heb koop ik er een bij of soms neem ik er een in de opfok als er gegarandeerd wordt dat deze ook drie jaar blijft. De veulens worden dan gelijk afgespeend en samen gezet en dat schept een heel sterke band. Ze hebben 's winters een ruime wei 1/4 ha en een schuilhok, waar het altijd droog is ze worden 2 x per dag bijgevoerd, hooi, bix en wortels, stro en schoon water. Alles wordt op tijd gedaan, 2 x per jaar injecties, om de 3 maanden equest, regelmatig hoefsmid. 2 x per jaar een paar weken thuis om weer even wat manieren te leren, maar we zien ze zowiezo iedere dag 2 x. 's Zomers in de wei soms samen soms met 2 oudere of jongeren. Op deze manier zijn ze bijna nooit ziek (afkloppen) en bijna altijd perfect op de foto's als 3 jarigen

Men kan alleen discussiëren indien men er vanuit gaat dat de discussiegenoot ook wel eens gelijk zou kunnen hebben -:)

gomir

Berichten: 25533
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-03 12:24

Als ik volgend jaar een veulen heb zoek ik een soort opfok als Sarabande beschrijft *LOL* Eentje waar ze zomer en winter buiten komen en in dezelfde groep blijven...
Thuishouden wil ik niet, omdat ik vind dat zo'n dier in de groep hoort en bij mij kunnen ze in de winter maar een paar uurtjes buiten(alle paarden willen er even uit...).

*Niet elke verandering is een verslechtering!*
*Ze is niet bang voor de dood, maar als de dood om bang te zijn...(Guido Weijers-Oxymoron)*
*Als je bent waar je heen ging, waar moet je dan naar toe? (veldhuis & Kemper-tijd heelt alle zonden)*

Lavanta

Berichten: 2485
Geregistreerd: 26-08-02
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-03 12:43

Wij kennen een boer ergens in Drente en die zit op de hondsrug (nogal een hoog stuk grond) hier staan ook onze jonge paarden de hele winter lekker buiten met een schuilhok. Er is de hele dag toezicht om hun en worden ook genoeg bijgevoerd met brokken en kuil. In de zomer komen ze altijd weer bij onze oudere merries in het land te staan op de groningse klei grond (iets wat heel goed is voor jonge paarden, zegt men Verward ).


Winnowill VTH (v. Numero Uno) naar de Hengstenkeuring??!!!


Paardenkracht: Het buitengewone vermogen van een paard om de mens op te beuren.

Naisven

Berichten: 1013
Geregistreerd: 22-01-02
Woonplaats: Odijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-03 12:49

Mijn merrieveulen staat bij Tot hier an toe van Jan Rijneveld in de Vlist en heeft het daar prima in haar groepshuisvesting. Voor mij "the place to be" voor mijn veulen, want je kunt haar ook eens uit de groep halen en ermee rommelen, zodat ze niet 3 jaar "uit beeld" verdwijnen en dan ineens "mens" moeten worden Knipoog

Mijn pony's zijn niet eigenwijs, ze doen alles op hun eigen wijze :)

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-03 12:54

Naisven schreef:
Mijn merrieveulen staat bij Tot hier an toe van Jan Rijneveld in de Vlist en heeft het daar prima in haar groepshuisvesting. Voor mij "the place to be" voor mijn veulen, want je kunt haar ook eens uit de groep halen en ermee rommelen, zodat ze niet 3 jaar "uit beeld" verdwijnen en dan ineens "mens" moeten worden Knipoog

Daar heb ik er ook nog 1 staan,
is net bedrijf.
Maar ik ga volgende keer naar De Burd in Friesland, is wat goedkoper en aangezien ik toch nooit ga kijken maakt het me niet uit dat het een end weg is.

paulanda
Berichten: 2180
Geregistreerd: 09-07-01
Woonplaats: heerhugowaard(n-H)

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-03 16:58

De burd vind ik een echte aanrader,niet te duur en word naar mijn idee goed voor ze gezorgd,ik heb er ook 2 staan en ken al meerdere bokkers hier die daar staan.
Sjuimpje heb je dan nog een veulen/jaarling in opfok staan?

Z1+4

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-03 17:01

Mijn ouders een driejarige Fries...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-03 17:07

Ik heb de mijne op paardenopfokbedrijf de Burd in Friesland staan en dat bevalt erg goed.
Kost 260 euro per 4 maanden en is incl. voer, bekappen, ontwormen en inenten.
Van mei/okt. staan ze in het land en van okt/mei in grote loopstallen.
Adres: de Flearbosk 8, 9215 Vp, de Veenhoop
Tel: 0512-461464
Er staan meerdere paarden van bokkers, zoek anders eens op opfok of burd.

Foto´s staan in m´n profiel.

Dancer_Valou

Berichten: 359
Geregistreerd: 09-02-03
Woonplaats: Lelystad

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-03 17:53

Mijn veulen staat in Damwoude, bij mensen die veulen opfok voor hun plezier en hobby doen. De kosten zijn ongeveer hetzelfde als Ilindra beschrijft. Deze mensen nemen maximaal 6 veulens aan per seizoen en zorgen dat ook echt voor alles. Er is altijd toezicht en de veulens krijgen ook allemaal aandacht en verzorging. Van mei t/m september staan ze in het land.

Helemaal perfect dus!

flettie

Berichten: 8652
Geregistreerd: 19-09-02
Woonplaats: Osterwald (Dld)

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-03 23:15

Ik heb Fayette ook 1,5 jaar in de opfok gehad. Bij een paardenboer hier in de buurt. Hij fokte zelf, had een zooi pensionklanten en dus de opfok. Het is me daar uitstekend bevallen en ik zou een eventueel veulen van Fayette daar ook weer naar toe brengen. De verzorging was er heel goed. Van mei t/m oktober dag en nacht op de wei en van oktober t/m april in een groepje in een grote loopstal en overdag een paar uur naar buiten.

Dunla B+12 L1+18, L2+11, M1+19, M2+6

fabienne

Berichten: 4818
Geregistreerd: 14-07-01
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-03 11:05

Persoonlijk houd ik niet van de opfok in een groep met leeftijdsgenoten. Ik vind dat onnatuurlijk. Kinderen en pubers kunnen elkaar in mijn opinie niet opvoeden.
Hier gaan ze lekker thuis de wei in met een paar andere paarden, desnoods zoeken we een veulen erbij, maar wel zoveel mogelijk in een heterogene groep qua leeftijd!

mammasan

Berichten: 365
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Muiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-03 11:17

Mijn jaarling staat momenteel nog bij ons op stal. Hij gaat overdag naar buiten met het hele kopel. We hebben een stuk bos waar de paarden van 9.00 uur tot 17.00 uur los lopen. S'nachts staat hij met zijn halfbroer op stal. Dit is een stal van 4x5 dus ook snachts hebben ze de ruimte.


Half april gaat hij het land op, met een aantal andere jaarlinghengstjes. Ergens in september komt hij weer naar huis.

The Arab in his purity is a horse of the highest courage. (Davenport)

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-03 11:29

Ik raak steeds meer overtuigt van groepsopfok...
Mijn bijterige hengst kwam na een paar maanden opfok veel liever terug, niet meer bijten, veel gehoorzamer, echt super!
En dat terwijl hij echt wel de baas van de kudde was.

Dees

Berichten: 18907
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-03 14:55

Die van mij gaat waarschijnlijk naar opfok Beekdalhoeve te Ureterp. Is net even iets duurder dan De Burd (scheelt op jaarbasis nog geen 100 euro), maar is even iets kleinschaliger en dan ben je niet zo'n nummer...
Ben er laatst even wezen kijken, het is echt vlakbij mijn huis, en al die beesten waren gewoon heel makkeijk aan te halen en ze zagen er stuk voor stuk prima uit, mooi in het vlees, mooi helder uit de ogen kijkend.
Maar met de Burd is zeker ook niet zo veel mis, daar zou ik mijn veulen ook zo aan toevertrouwen. De groepen daar zijn wel groter. Beekdalhoeve heeft swinters groepjes van 6 op stal.

Wat als.... de wetenschap wel gelijk heeft?

Nikita

Berichten: 950
Geregistreerd: 07-09-01
Woonplaats: Velp

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-03 16:14

Dees schreef:
Die van mij gaat waarschijnlijk naar opfok Beekdalhoeve te Ureterp.


Wij waren met ons veulen de eersten die bij ze kwamen 4,5 jaar geleden! Ra heeft daar 3,5 jaar in de opfok gestaan en is net zo makkelijk in de omgang als Mientje en Ruurd. Haha!
Superbedrijf, je kan je paard daar met gerust hart achterlaten!

Wist je dat ze ook paarden helemaal klaarstomen en alles regelen voor verschepingen naar Amerika enzo?

Enne.. je bent daar zeker geen nummer. Als ze wisten dat we kwamen stond de tafel al helemaal vol met allerlei lekkers, meeeten moest! Haha!
Laatst bijgewerkt door Nikita op 28-03-03 16:18, in het totaal 1 keer bewerkt

Wie met beide benen op de grond blijft staan, komt niet ver..

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-03 16:17

Even terug naar de topicstarter, die heeft volgens mij haflingers. Zijn de genoemde bedrijven daar ook voor van toepassing????

Men kan alleen discussiëren indien men er vanuit gaat dat de discussiegenoot ook wel eens gelijk zou kunnen hebben -:)

Nikita

Berichten: 950
Geregistreerd: 07-09-01
Woonplaats: Velp

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-03 16:20

Bij Ra stonden ook een paar haflingers in de groep.
Weet niet hoe dat op De Burd geregeld is, maar lijkt me toch geen bezwaar?

Wie met beide benen op de grond blijft staan, komt niet ver..

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-03 16:25

fabienne schreef:
Persoonlijk houd ik niet van de opfok in een groep met leeftijdsgenoten. Ik vind dat onnatuurlijk. Kinderen en pubers kunnen elkaar in mijn opinie niet opvoeden.
Hier gaan ze lekker thuis de wei in met een paar andere paarden, desnoods zoeken we een veulen erbij, maar wel zoveel mogelijk in een heterogene groep qua leeftijd!

[offtopic]
In de natuur worden hengsten op 1 jarige leeftijd toch echt verrot geschopt als ze zich nog langer bij de groep ophouden,
jonge hengsten vormen dan vrijgezellen-groepjes waar ze blijven tot ze oud genoeg zijn om een eigen kudde te bemachtigen.
[/offtopic]


sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-03 16:28

Niet alleen jonge hengsten hoor Sjuim, de veulens van het vorig jaar worden ook weggestuurd voor de nieuwe geboren worden. En die zoeken dan hun heil bij elkaar. Ze blijven dan in een groep van leeftijdgenoten tot ze volwassen zijn.

Men kan alleen discussiëren indien men er vanuit gaat dat de discussiegenoot ook wel eens gelijk zou kunnen hebben -:)

flettie

Berichten: 8652
Geregistreerd: 19-09-02
Woonplaats: Osterwald (Dld)

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-03 19:58

sarabande schreef:
Even terug naar de topicstarter, die heeft volgens mij haflingers. Zijn de genoemde bedrijven daar ook voor van toepassing????

Fayette heeft als enig koudbloedje dus al die tijd tussen de warmbloedjes gelopen. Ging uitstekend en Bennie had er ook geen problemen mee (behalve dan dat Fayette soms ging buurten en dus van wei naar wei liep Haha!). Om de een of andere reden vind ik het wel fijn dat Flet heeft leren omgaan met die warmbloedjes, ik heb het idee dat ze daardoor toch wat meer speelt op de wei met d'r tante Cezanne dan dat ze zou hebben gedaan als ze met allemaal Tinkertjes in de opfok had gestaan (die denken maar aan 1 ding: GRAS!!). Maar in principe moet het niks uitmaken: een combinatie van koud- en warmbloedjes lijkt me toch het beste in een koppel.

Dunla B+12 L1+18, L2+11, M1+19, M2+6

Donja

Berichten: 5595
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Garijp

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-03 13:09

Meestal fok ik mijn veulens zelf op, maar aangezien ik dit jaar meer tijd aan mijn hengst kwijt ben nu die is goedgekeurd voor de dekdienst, heb ik zijn halfzus toch maar naar de opfok gebracht. Ze staat daar met 5 andere merries van dezelfde leeftijd (jaarlingen). Het is bij mijn dierenarts thuis, ze krijgt overdag weidegang en nu 's nachts nog in de box, maar binnenkort lopen ze dag en nacht buiten.
Er lopen verschillende paarden in het koppel. Die van mij is een appaloosa met KWPN vader, er loopt een fries tussen, een kruising fries x kwpn en drie kwpn'ers.

Donja, mijn maatje, 23 mei 1983 - 7 november 2008
Ons dierenpension http://www.dierenpensionloge.nl

jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-03 13:21

Udinde gaat in mei weer de kudde in. Jammergenoeg kunnen ze bij ons niet het hele jaar in de kudde, aangezien het gebied waar ze in staan in de winter nogal eens onderloopt.
Zij staan met enters, twenters en een aantal oudere merries en hier en daar een oudere ruin, in totaal ongeveer 25 - 30 paarden.
Het gebied is op sommige stukken vlak, andere delen zijn duinen. Ze moeten het delen met een koppel schapen en wat jonge koe-beesten. Er is een heel groot deel van de dag een herder aanwezig om te controleren of ze ziek zijn etc. Ze komen er prima vandaan, alhoewel je wel zelf moet ontwormen/bekappen.
Dat is wel wat lastig, aangezien er ook altijd paarden zijn die niet worden ontwormd. Daarentegen is het gebied weer zo groot dat ze nooit lang op een plaats staan en constant rondtrekken.

Tis nogeens goedkoop ook, voor een enter 50 euro, een twenter 100 voor de periode mei-november.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 121 bezoekers