paard springt verkeerd aan in galop

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
citalover

Berichten: 380
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Dordrecht

paard springt verkeerd aan in galop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-03-03 21:55

ik berijd wel eens een fjord die 5 jaar geleden ofzo M2 heeft gelopen. maar daar is niks bijna niks meer van te merken. als ik wil aanspringen in de rechtergalop springt hij links aan heb al vanalles geprobeerd maar tot nu toe heeft nog niks geholpen. zelfs als je hem op een kleine volte laat galopperen niet. en als het al wel eens voorkomt dat hij goed aanspringt springt hij gelijk op de andere hand.

heeft iemand een idee hoe ik dit kan verhelpen


Ipsilonka

Berichten: 5853
Geregistreerd: 08-09-02
Woonplaats: buiten Uitgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-03 23:58

Ik herken het meteen Pablo die wil ook echt niet links aan springen! Buiging is het sleutel woord. En denk niet dat je hem met een beetje stelling wel goed krijgt. En het achterbeen gebruik is van groot belang!
Verder gewoon blijven oefenen !

SuperDet 12-04-2006 / 26/03/2019, ik mis je zo
Een shet, een fjord, een Gelderse en een halve hackney en mijn stallen zijn vol!

Solvej

Berichten: 7802
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-03 00:36

hier is al een forum van

blieb01

Berichten: 1526
Geregistreerd: 05-04-02
Woonplaats: De Weere

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-03 21:12

Probeer eens om duidelijk je ene heup naar voren te doen als je aanspringt (je binneheup) en vraag een beetje meer stelling dan normaal, spring op een volte of in een hoek aan. Je kan ook proberen om vanuit stap aan te springen.

Tyrza

Berichten: 10878
Geregistreerd: 11-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-03 22:40

Probeer eens het volgende: rij op de tweede hoefslag. Laat hem vervolgens wijken voor je binnenbeen (hierdoor ontstaat lengtebuiging). Zorg ervoor dat hij goed stelling heeft, maar let erop dat hij niet TE veel stelling heeft (dus de buiging in zijn hals moet gelijk zijn aan zijn buiging in het totale lichaam). Let er ook op dat je de binnenteugel niet te vast hebt (hierdoor kan het paard nml niet doortreden). Op het moment dat je naar de hoefslag toewijkt, geef je hem de hulpen voor galop. Blijf dus in je zadel zitten, ga niet verkrampen. Leg je gewicht iets op zijn rechterachterbeen en uiteraard je buitenbeen wat naar achter plaatsen. Let erop dat je beide benen aanklemt, niet schopt.
Succes!

yvetje

Berichten: 2012
Geregistreerd: 20-11-02
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-03 22:45

hoe herkenbaar! Ik ben er ook nog steeds niet helemaal uit, hoe het het beste lukt, maar bij veel helpt het om een balkje in de hoek neer te leggen (maar ik heb het nog nooit uitgeprobeerd. Na een stuk of 5x fout springt de mijne wel goed aan. suc6 ermee! (het kan trouwens ook zijn dat hij stijf in zn rug is, waardoor hij het moeilijk vind om op een bepaalde hand te galloperen, waarschijnlijk is hij rechtsom ook moeilijker in draf???)

Toess

Berichten: 12028
Geregistreerd: 27-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-03 12:59

Rij een kleine volte, wijk hem groter en spring meteen aan in de galop..

Verder, heb je wel les??

<3 Trotse mama van R obin (2007) & M ilan (2013) <3

sophie18
Berichten: 183
Geregistreerd: 12-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-03 18:19

ik weet niet precies wat er verder met dat paard gebeurd is in de tussentijd (qua stijfheid ed), maar een paard dat zo'n niveau heeft (en misschien ook al de hulpen voor galopwissels kent) staat goed aan de hulpen en is daardoor erg gevoelig voor dingen als gewichtshulpen. dat is een erg belangrijke hulp waar je normaalgesproken misschien weinig bij stilstaat. let er dus vooral op dat je zelf alles goed aangeeft. verder heb ik weinig toe te voegen aan het bovenstaande, zijn allemaal erg zinnige tips.

Angelique18

Berichten: 3599
Geregistreerd: 27-05-02
Woonplaats: Naast de efteling

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-03 10:08

Ik zal even het verhaal duidelijke maken, het gaat dus om mijn Fjordje die inderdaad iets langer als 5 jaar geleden M2 heeft gelopen.
Helaas is hij daarna alleen nog maar recreatief buiten gereden en heeft hij een jaar voor ik hem kocht alleen nog maar op stal gestaan.

Nu is dus het probleem dat hij regelmatig verkeerd aanspringt in de linkergallop.
Springt hij wel gelijk goed aan dan maakt hij een gallopswissel alsof hij niet fijn op de linkerhand gallopeerd of gewoon niet links kan of wil galloperen.

Wanneer ik hem aan de longe doe en Wendy hem laat aangalloperen gebeurd er precies hetzelfde.
Rechts gaat het een stuk makkelijker!

Misschien heeft het er niks mee te maken misschien wel maar hij bokt ook wanneer je wil aangalloperen, en dit is geen vreugdebokje maar gewoon echt gemene bokken.
Met zijn zadel is niks mis en zijn rug is ook in orde.
Hij heeft wel een hele tijd last van zijn rug gehad maar dat is nu zo goed als verdwenen..
Iemand enig idee?

Allerliefste Kasper en Mick, Ik zal jullie NOOIT vergeten

ElizeVdS
Berichten: 6567
Geregistreerd: 04-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-03 10:43

Ik heb een jong paard, dat nog steeds bezig is de basistraining te leren.. Stelling kan ik al een beetje opvragen maar daar reageert ie met galop aanspringen echt niet op.. hij snapt 't eenmaal niet..
Maar ik zit dus met hetzelfde probleem alleen wil mijn boef niet links aanspringen..
De sleutel bij mij is zo actief mogelijk rijden, als hij verkeerd aanspringt doorcrossen, net zolang tot hij een changement maakt..
Een paard zal dit niet als prettig ervaren en in het vervolg eieren voor zijn geld kiezen..

Maar als ik je verhaal zo lees denk ik dat het toch iets met zijn rug te maken heeft..

Tyrza

Berichten: 10878
Geregistreerd: 11-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-03 10:55

Ik denk dat hij gewoon nog niet krachtig genoeg in zijn rus is. Hij heeft immers al een hele tijd niet veel gedaan, dus die rugspieren moeten de tijd krijgen om zicg te ontwikkelen. Dat hij op de ene hand makkelijker aanspringt heeft gewoon te maken dat hij daar sterker is. Wij zijn immers toch ook rechts of links?
Kan je versterken met balkjes lopen (onder het longeren) in draf en met longeren de volte groter te houden tijdens het aangalopperen.

Pauline
Berichten: 12186
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-03 13:50

En je versterkt ook zijn gehele lijf door buiten veel te stappen in een flink tempo, niet sjokken dus. Laat hem ook buiten aanspringen in galop op een recht pad, dat vraagt minder dan steeds die bochten, en probeer dan alebei de kanten.
Of laat hem los in een longeercirkel en kijk of hij het dan wel kan. Tot slot: geduld is een schone zaak...Succes

Pauline

Solvej

Berichten: 7802
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-03 19:25

geef je een duidelijke hulp?

Cemlys

Berichten: 14941
Geregistreerd: 13-01-03
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-03 20:42

een gemakkelijk hulpje daarbij is wanneer je in de hoek komt om aan te springen kijk je omhoog (overdrijven mag) wanneer je wilt aanspringen. dan belast je het paard aan de goede kant zodat hij gemakkelijker aanspringt. lijkt stom maar als je het goed doet dan helpt het wel echt

Yesterday is history, tomorrow is mystery, today's a gift, that's why it's called present!

citalover

Berichten: 380
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Dordrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-03-03 19:33

ik weet totaal niet wat het is hij deed het de eerste en de tweede keer dat ik op hem reed wel goed maar daarna is het slechter geworden. ik weet ook wel zeker dat ik hem goed aanzet. In de hoeken aanzetten op de volte het maakt niet uit. laatst ben ik een hele tijd bezig geweest met aanspringen op die hand en na een hele tijd deed hij het wel goed. maar dan heb ik het gevoel dat hij heel moeilijk galoppeert en dan voel ik hem ook ineens zijn rugspieren spannen.

Thundering hooves, blood in the nostrils, sweat in the face. Remember wherever you are,
you carry the blood of Man o' War.

citalover

Berichten: 380
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Dordrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-03-03 19:39

yvetje schreef:
(het kan trouwens ook zijn dat hij stijf in zn rug is, waardoor hij het moeilijk vind om op een bepaalde hand te galloperen, waarschijnlijk is hij rechtsom ook moeilijker in draf???)


ja inderdaad hij is rechtsom moeilijker in draf .


MvdB_

Berichten: 710
Geregistreerd: 18-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-03 10:58

Ik heb dat ook een tijdje gehad en NIETS hielp. Als hij goed aansprong dan sprong ie weer over. Op een gegeven moment was het eigenlijk vanzelf over gegaan. Of zou al dat oefenen toch ergens goed voor zijn? Ik zou als ik jou was er niet te erg over in zitten misschien is het wel een spelletje van 'm en vindt ie het alleen maar leuk om te doen! Ik had het idee dat mijn pony dat deed!

Tyrza

Berichten: 10878
Geregistreerd: 11-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-03 11:01

Vergeet niet dat een paard van 5 jaar nog in de groei is. Dit kan ook meesplene met het aangalopperen. Die van mij heeft afgelopen week ook even moeilijkheden gehad met de galop, maar dat is nu over.... Zal dus te maken hebben gehad met de groei.

Angelique18

Berichten: 3599
Geregistreerd: 27-05-02
Woonplaats: Naast de efteling

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-03 11:13

Tyrza,

Maar het paard waar we over praten is 11..

Allerliefste Kasper en Mick, Ik zal jullie NOOIT vergeten

Tyrza

Berichten: 10878
Geregistreerd: 11-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-03 11:21

Ach ja, in de haast zag ik de uitspraak 5 jaar geleden (zie bovenaan Citalover) aan voor een 5 jarig paard. Excuses! Moet maar een brilletje aanschaffen...8:)

Angelique18

Berichten: 3599
Geregistreerd: 27-05-02
Woonplaats: Naast de efteling

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-03 11:23

Ach Tyrza Foutje moet kunnen hoor Lachen
No worry's:D hahaha

Allerliefste Kasper en Mick, Ik zal jullie NOOIT vergeten

Tyrza

Berichten: 10878
Geregistreerd: 11-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-03 11:28

ja, wat wil je als 3 mensen je zitten te PB-en en je zelf ook nog eens hard aan het werk bent voor je baas???
Gelukkig is het bijna weekend....

Angelique18

Berichten: 3599
Geregistreerd: 27-05-02
Woonplaats: Naast de efteling

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-03 11:29

Juist lang leven t weekend.. ai ai ai Offtopic...

Allerliefste Kasper en Mick, Ik zal jullie NOOIT vergeten

Margreet

Berichten: 18322
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-03 12:23

Zit je zelf wel goed?
Ik heb er bijvoorbeeld wel eens een handje van om als ik rechtsom galoppeer eigenlijk linksom te zitten. Op een volte, met buiging, gaat het wel goed, maar zodra ik rechtuit rijd springt meneer dus een wissel Clown Braaf eigenlijk, maar niet de bedoeling. *LOL* Eigen schuld, wordt aan gewerkt Haha!

Nulla tenaci invia est via

Angelique18

Berichten: 3599
Geregistreerd: 27-05-02
Woonplaats: Naast de efteling

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-03 12:25

Margreet.
Zelfs op de volte aan de longe, waarbij ze zonder beugels en teugels zit doet hij dit.
(sorry dat ik hierop reageer maar aangezien het om mijn paar gaat dacht ik dat ik ook wel mocht reageren Haha!)

Allerliefste Kasper en Mick, Ik zal jullie NOOIT vergeten


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 9 bezoekers