Hoe oud/jong met kinderen begonnen?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
spokey

Berichten: 1900
Geregistreerd: 21-02-02
Woonplaats: Heerhugowaard

Hoe oud/jong met kinderen begonnen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-03 18:41

Oke het staat een beetje vaag in de titel.

Hoe oud was je toen je je eerste kind kreeg?
Ik ben nu 25 bijna 26 jaar en merk dat er in mijn omgeving heel veel meiden zwanger zijn/of bezig zijn (gestopt met de pil).

Mensen beginnen nu ook al te verwachten dat mijn vriend en ik snel kinderen nemen/krijgen (je krijgt bepaalde opmerkingen). Op mijn werk sta ik bovenaan genomineerd van eerst volgende zwanger Boos! .

Volgens mij nemen paardenvrouwen later kinderen dus wil ik van jullie weten of dat werklijk zo is.
Ik heb er zelf nog niet zo een behoefte aan misschien over een jaar of 4 ofzo.

Mickey

Berichten: 34755
Geregistreerd: 25-02-01
Woonplaats: Daar waar mijn huis woont

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-03 19:02

Ik herken dit helemaal.

Bij ons worden ook de oren van onze kop gezeurd of wij niet eens aan kinderen gaan beginnen.
Mijn antwoord daarop is altijd:"Later als ik groot ben." of "Ik heb er dagelijks al 27 in de klas, dus ik hoef nog niet zo nodig".
Meestal houden ze daarna wel op, maar bepaalde mensen blijven door zeuren. Zoals mijn schoonmoeder bijvoorbeeld. En dan blijf ik toch echt niet vriendelijk meer.
Nee ik wil nu nog geen kinderen. Over een aantal jaren wel, en zal ik het ook leuk vinden als ik kinderen zou kunnen krijgen. (Want tja dat moet je altijd nog maar afwachten...)
Maar nu zijn er nog te veel dingen die ik in mijn leven wil doen, zonder kinderen. Wat overigens niet betekent dat kinderen niet welkom zijn, mocht er om wat voor reden ook sprake zijn van een zwangerschap, is het van harte welkom.

Maar eigenlijk vind ik het nog al wat wat mensen vragen. Voor hetzelfde geld ben je al jaren bezig om kinderen te krijgen. Dan lijkt het me toch erg pijnlijk als je telkens er aan herinnerd wordt dat het nog niet lukt.

Kiara

Berichten: 10899
Geregistreerd: 10-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-03 19:05

Mickey schreef:
Maar eigenlijk vind ik het nog al wat wat mensen vragen. Voor hetzelfde geld ben je al jaren bezig om kinderen te krijgen. Dan lijkt het me toch erg pijnlijk als je telkens er aan herinnerd wordt dat het nog niet lukt.

Helemaal mee eens hoor. Beginnen aan kinderen? Wanneer je er zelf aan toe bent, en het niet meer als een opoffering van wat dan ook ziet, dan lijkt het me vroeg genoeg, toch?

Caritas

Berichten: 4431
Geregistreerd: 04-04-01
Woonplaats: Tussen plassen en A2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-03 19:14

Volgens mij ligt de leeftijd waarop men gemiddeld met kinderen begint per regio anders. Hier in midden NL ben je jong als je op je 28ste met kinderen begint. Diverse collega's zijn zwanger of zijn net bevallen en die zijn allemaal boven de 30 met hun eerste kind. Ik kom van oorsprong uit Noord Holland en de enige mensen die al sinds mijn 20ste aan mij vragen wanneer Ramon en ik gaan trouwen en/of kinderen 'nemen' zijn de familieleden en vrienden van mijn ouders die uit NH komen. De vriend(inn)en die ik nog van vroeger heb zijn op één na allemaal getrouwd en hebben minstens één kind. Als ik hier in midden NL gevraagd vertel dat mijn moeder 25 was toen ze mij kreeg, krijg je steevast het commentaar dat dat wel erg jong was. De ouders van mijn vriend waren ook dik boven de 30 dat ze hem als eerste kregen, zij zijn nu respectievelijk 70 (bijna 71) en 77 en worden dikwijls begin 60 geschat.
Als ik om mij heen kijk zijn de mensen die op jonge leeftijd kinderen kregen vrijwel altijd ouwelijker op middelbare, en daarboven, leeftijd. Mijn ouders zijn dan echt de uitzondering op de regel.

Barb

Berichten: 12081
Geregistreerd: 24-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-03 20:13

Nou Son ik zie jou ook helemaal nog niet met een kind lopen,
mezelf trouwens ook niet hoor! Wij hebben het veel te druk
met de paarden Haha!

vind het wel grappig dat je boven aan de lijst staat van
eerstvolgende zwangere Tong uitsteken

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-03 20:18

Ik kreeg mijn dochter toen ik 26 was, achteraf gezien vind ik dat jong. Ik werd ook onverwacht zwanger, maar goed daarom was ze niet minder welkom hoor. Nu vijf jaar later, zeuren ze (= mensen uit mijn omgeving) wanneer de tweede komt, hahahaha *LOL* Nou zeg nooit nooit, maar eigenlijk vind ik het wel goed zo

spokey

Berichten: 1900
Geregistreerd: 21-02-02
Woonplaats: Heerhugowaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-03 20:42

Barb schreef:
vind het wel grappig dat je boven aan de lijst staat van
eerstvolgende zwangere Tong uitsteken


Ik was laatst geslaagd en dan is de traditie dat je gaat uitdelen op je werk (ook als je zwanger bent word eruit gedeelt).

Ik voelde de bui al hangen elke kamer waar ik binnenkwam zaten ze me vragend aan te kijken of begonnen ze zelf al:BEN JE ZWANGER.
Ik kreeg het er bloedheet van voelde me helemaal opgelaten Boos! .

Mijn vader begint ook al wanneer word ik opa Haha! .

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-03 20:43

Ik zeg altijd dat ik al een kind van 600 kg heb
en dat als die lastig is, ik de stal dicht doe en van het gezeik af ben Lachen

ik vind zulke vragen erg belachelijk
misschien kun je wel helemaal geen kinderen krijgen en zit je daar heel erg mee.
En dan komen ze met zulke vragen aan.

lies

Berichten: 9624
Geregistreerd: 09-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-03 21:35

Ik was 23, maar het was een 'ongelukje' Haha! Ik had haar liever wat later gehad. Mijn zus is 30 en nu bijna 4 maanden zwanger van haar eerste. Mijn zus woont trouwens in de Randstad, Roos Clown
Een tweede zit ik eigenlijk ook (nog) niet op te wachten.

Percy

Berichten: 12070
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-03 21:36

Toen de eerste geboren werd was ik 30, bij de tweede 34. Eerder was ik ook nog helemaal niet aan kinderen toe (voor zover je ooit aan kinderen toe kan zijn Knipoog )

Ik begrijp niet wat mensen bezielt als ze gaan vragen wanneer er eens een kleintje komt, je hoort het vanzelf wel als het zover is nietwaar? Dat gevraag is behoorlijk irritant en zal inderdaad voor sommige mensen ook heel kwetsend zijn. Je zal maar net een miskraam hebben gehad.

Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-03 21:48

ik ben 31, en heb en wil geen kinderen Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-03 21:51

Wat mij opvalt, is dat veel amazones helemaal geen kinderen willen.
Ik dus ook niet.
Is dat toeval, of toch niet?

Sterre

Berichten: 15226
Geregistreerd: 23-08-01
Woonplaats: Mittelfranken - Bayern - Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-03 22:00

Ik was 25 toen ik de eerste kreeg en 29 toen de tweede kwam. Als het aan mij had gelegen, hadden ze ook wel een paar jaar eerder mogen komen Knipoog !
Ik vind het wel lekker hoor; ik ben nu 38 en mijn kinderen zijn nu niet meer echt klein te noemen, zodat ik weer veel tijd voor mezelf heb Lachen !! (let wel: ik vond het enig toen ze klein waren !!) . Als ik nu vrouwen van mijn leeftijd met een dikke buik zie lopen, ben ik echt blij dat ik niet meer "hoef" Haha! !!

irene

Berichten: 3538
Geregistreerd: 08-06-01
Woonplaats: Culemborg

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-03 22:07

Ben ik helemaal met je eens Sterre Haha!
Ik was 26 bij de eerste, die niet gepland maar zeer gewenst was en 29 bij de 2e.
Achteraf ben ik blij dat het gegaan is zoals het gegaan is. Als ik bewust een keuze had moeten maken voor kinderen was ik nu waarschijnlijk nog aan het twijfelen geweest.
Ik ben nu 34 en in mijn vriendenkring hebben de meesten nog heel kleine kinderen of zijn er net mee begonnen. Wat vind ik het dan heerlijk dat die van mij al zo zelfstandig beginnen te worden, ze zijn nu 5 en 8.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-03 22:11

Ik ben 32 en Albert is 40, we weten nog steeds 100% zeker dat we GEEN kinderen willen maar merken idd dat mensen er steeds meer over beginnen te zeuren Boos!
Echt van die opmerkingen als: zou je niet eens opschieten, ttssk net of je de bus moet halen ofzo.

irene

Berichten: 3538
Geregistreerd: 08-06-01
Woonplaats: Culemborg

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-03 22:18

Weet je wat ook irritant is? Boos!
Als je zwanger bent van de eerste en iedereen gaat vragen of je gaat stoppen met werken. Staan ze nog heel stom te kijken als je antwoordt dat je graag wilt blijven eten en dus blijft werken.
Ja, maar je man werkt toch?? Ja en? Verward Verward Verward
Pfff, ik was dolblij dat ik na mijn zwangerschapsverlof weer aan de slag kon, dat wurm lag toch de hele dag te slapen Haha!
En ja, ik houd heel veel van mijn kinderen Knipoog

Nique

Berichten: 601
Geregistreerd: 17-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-03 22:23

Ik ben nu 33 en heb een dochter van 1,5 jaar. Het valt me inderdaad ook op dat bijna al mijn paarden vriendinnen-kennisen expeciet zeggen niet aan kinderen te willen beginnen. Waar ik me echt dood aan erger is als mensen zeggen dat wanneer je vroeg kinderen krijgt je er ook eerder vanaf bent.... Je komt nooit van je kinderen af! En oooh wat is ons leven verandert! Altijd in wisseldiensten naar de paarden of thuis oppassen (en dan maar lekker op deze forum toch over paarden doorpraten)
Mijn advies is dan ook absoluut nog een paar jaar te wachten zodat je in ieder geval alles op het gebied van paardensport- wedstrijdsport- carriere en wat je dan ook belangrijk vind (grotendeels) bereikt hebt! Niet dat het leven stopt hoor, maar je bent zo beperkt ineens. Ik ben er straks helemaal klaar voor om mijn dochter te begeleiden en niet te denken "had ik zelf die kansen maar gehad"

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-03 00:37

Ik ben nu 23 en ik wil eigenlijk geen kinderen, nooit gewild ook. Ik ben nog erg jong en ik heb een vriend die al een paar jaartjes Haha! ouder is dan ik. Hij heeft het wel eens over kinderen en ik zeg altijd dat dat niet gaat gebeuren. Ik weet niet of hij dat serieus neemt, maar goed, ik deel het maar mede. Misschien denk ik er over 10 jaar wel anders over, maar zoals ik het nu bekijk niet. Ik irriteer me snel aan kinderen en ik moet er niet aan denken om er zelf een stel te hebben.

Manda

Berichten: 6545
Geregistreerd: 20-06-01
Woonplaats: Flevoland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-03 10:15

Ik ben nu bijna 21 en wil nog absoluut geen kinderen. Ik wil eerst mijn school afmaken, doorstuderen en carriere maken. Dus de komende 6 a 7 jaar wil ik nog helemaal voor mezelf hebben Haha!

Al weet ik zeker dat ik later erg graag kinderen wil hebben, maar alleen als ik en 'mijn man' er (voor zover dat mogelijk is) helemaal klaar voor zijn en de kinderen een goed leven kunnen bieden.

judithh

Berichten: 3348
Geregistreerd: 27-03-03
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-03 10:30

ik was 27 toen ik mijn dochter kreeg, wat mij betreft had het veel eerder mogen gebeuren maar dat wilde niet lukken we zijn 5 jaar bezig geweest om een kindje te krijgen. en ik moet zeggen ik vind het geweldig, ze heeft nu ook zelf een shetlander en gaat helemaal op in de paarden en ponywereld, ik vind het heerlijk zo samen keutelen met de paarden.
wel moet ik zeggen dat toen mijn dochter geboren werd ik mijn paarden heb verkocht ik had er destijds 2 en kon het niet combineren, ik had een huilbaby en sávonds had ik echt de puf niet om naar stal te gaan, en ja dan moet je maar dan is het even snel, snel en dat verdiende mijn paarden niet.
1 is er toen verkocht naar emiel hendrix, en de andere heeft mijn verzorgester gekocht die dat paard al langere tijd reed.

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-03 10:42

Ik geloof dat gemiddeld mensen 29 jaar of 30 jaar oud zijn in nederland. Ik woon in Brabant en de mensen die ik ken worden ook pas zwanger rond hun 30e, een enkele uitzondering daar gelaten. Mijn moeder kreeg mij met haar 39e maar ja, ik wilde ook nog niet eerder komen he, eerst effe wachten op de seventies! Haha!

maar ze kreeg mijn zus met haar 29e. Ze is ook laat getrouwd.
Laatst bijgewerkt door Desiree op 28-03-03 11:23, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-03 11:20

Omdat wij gaan trouwen en een huis hebben gekocht met genoeg slaapkamers krijgen wij ook regelmatig de vraag: enne zijn er al plannen? Nou nee dus Haha! Ik ben 26 en mijn vriend is 31 maar we voelen er nog weinig voor moet ik zeggen. Laat ons nog maar een paar jaar zonder kindertjes (en misschien wel altijd zonder kindertjes). Als ik nu per ongeluk zwanger zou worden is het zeer welkom maar dat proberen we toch wel heel goed te voorkomen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-03 12:27

Ik heb een tijd terug ook met de gedachte gespeeld om een topic hierover te openen.
Ik vind dat er zoveel mensen zijn die op oude leeftijd met kinderen beginnen. Pas na hun 30e, en mensen die hun 1e op hun 35e krijgen ofzo. Ik vind dat zo oud. Ik heb zelf (ik vind normaal, maar het schijnt jong te zijn) jonge ouders. Mijn moeder was 23 en pa was 26 toen ze mijn broer kregen, hij is nu 20 en ik ben 2 jaar jonger. Dit lijkt mij een normale leeftijd, echter nu is er ook een stel, even oud als mijn ouders, en die hebben nu een kind van 4, dat is wel een enorm verschil. Mijn pa kan mijn broer als hulp gebruiken, die man leert zijn zoontje fietsen ...
Op zich wil ik wel op jonge leeftijd kinderen, als het meezit voor mijn 25e de 1e, waarom? Dan is het leeftijdsverschil en cultuurverschil niet zo groot, je kan samen meer en het is gezelliger. Mijn moeder is nu 42, we hebben ongeveer hetzelfde figuur en smaak, ik trek dingen van haar aan en zij van mij, is gewoon leuk.
Ik ken ook een jongen wiens ouders 60 waren, en hijzelf was toen 14, dat is zo'n megaverschil, dat als hij zelf gaat trouwen zijn ouders al ongeveer bejaard zijn. Dat is ook niet leuk. Bovendien kan je dan langer van elkaar genieten, je hebt meer tijd tezamen.
Ik hoop dat ik nou niet iedereen over de rooie heb gejaagd.

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-03 12:35

Mijn moeder is dus in verhouding met mij vrij oud in leeftijd. MAar ze is van geest nog heel jong. Niemand zou haar 70 geven, eerder 57 of zo. Dus wat dat betreft zegt leeftijd veel minder dan karakter. Ik kan niet ontevreden zijn met het feit dat mijn ouders zo oud zijn. Ik heb daar niet echt nadeel van ondervonden.

Sterre

Berichten: 15226
Geregistreerd: 23-08-01
Woonplaats: Mittelfranken - Bayern - Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-03 13:00

Tja, ik snap wel wat Maya bedoelt! Mijn ouders hebben elkaar vrij laat leren kennen en toen duurde het ook nog eens even voordat ik kwam! Mijn vader was ruim 9 jr. ouder dan mijn moeder.
Toen ik uiteindelijk geboren werd, was mijn moeder 34 en mijn vader 43.
Toch heb ik nooit het gevoel gehad dat ik "oudere ouders" heb gehad!! Vooral mijn vader was iemand, die altijd met mij en mijn broers (die na mij geboren zijn Knipoog ) voetbalde, mee op schoolreisjes ging enz. terwijl de zgn. "jongere" vaders dit allemaal niet deden!
Mijn vader is overleden toen hij 57 was Verdrietig en ik dus nog maar 14 !! Had hij mij met zo ong. 25 gekregen, was ik op dat moment 32 gewesen en had dus dan idd langer een vader gehad....
Vooral in mijn "opstandige periode" na zijn dood, heb ik het mijn vader toch wel "verweten" dat hij ons "zo laat" had gekregen Scheve mond , terwijl dit dus geen bewuste keuze van hem (en mijn moeder!) is geweest!
Mijn moeder heeft ruim 14 jr. terug borstkanker gekregen en buiten het feit dat ik zelf daarvoor al graag een kind wilde, heeft dit toch ook wel een beetje in onze beslissing meegespeelt; zij was immers ook al niet meer zo "piep jong" (toen 58) en ik had het toch wel heel erg gevonden als ook mijn moeder mijn kind(eren) niet zou leren kennen! Inmiddels wordt mijn moeder a.s. zondag 72 en verkeerd gelukkig in goede gezondheid Lachen ! Ze geniet nu al weer bijna 13 jaar van mijn dochter en bijna 9 jaar van mijn zoon Knipoog !