Endurance..Hoe begin je ermee?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Bojangles

Berichten: 13704
Geregistreerd: 23-06-02
Woonplaats: Drenthe

Endurance..Hoe begin je ermee?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-03 14:10

Endurance lijkt me een hele leuk tak in de paardensport, maar weet er eigenlijk heel erg weinig vanaf.

Ik heb al op de site gekeken van DER, en het informatiepakket aangevraagd.

Maar hoe begin je nu met trainen om je paard conditie op te laten bouwen?

Welke basisspullen heb je nodig voor een 1e wedstrijd?

Hoe weet je of je paard er geschikt voor is?

Ik wil gewoon alles weten erover, kosten, voeding, e.d.
En zowel positieve als negatieve ervaringen. Lachen

Cody

Berichten: 20725
Geregistreerd: 20-04-01
Woonplaats: Grolloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-03 14:38

Het informatiepakketje heb ik ook gehad, is leuk, je krijgt als het goed is ook 2 verenigingsblaadjes, wat erg leuk lezen is.
Misschien heb je voor de training wat aan de volgende link, hoewel elk paard natuurlijk verschillend is. Maar het kan je een beetje op weg helpen.
http://www.vet2000.be/Basistraining.html
Ik heb zelf nog geen wedstrijd gereden, maar leuke hebbedingetjes zijn kaarten van de omgeving en een curvimeter, met het laatste apparaatje kun je over je kaart 'lopen' en zo aflezen hoeveel kilometer een bepaalde buitenrit is. De curvimeter kost niet zoveel en is te koop bij de ANWB-winkels en soms bij de VVV.

Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-03 14:42

dat is een handige tip voor die curvimeter, Cody! Ik zit altijd te klooien met een touwtje *LOL*

Marjolein

Berichten: 11636
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-03 19:34

heb net weer zitten te klooien met een touwtje. zal zo eens kijken als ik de stad inga voor een curvimeter.

Cody

Berichten: 20725
Geregistreerd: 20-04-01
Woonplaats: Grolloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-03 19:40

Ik deed dat dus ook altijd met een veter, en die verrekte bochtjes zijn zo lastig *LOL*
Heb even gekeken en een curvimeter kost ongeveer 10 euro.
Ik vind het 'm wel waard, geen geklungel meer.
Kampeerwinkels ed hebben ze af en toe ook wel.

Bojangles

Berichten: 13704
Geregistreerd: 23-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-03 19:42

Ik heb op de link van Cody gekeken. Dat eerste niveau, 5x per week stappen 20-30 minuten, en als dat goed gaat opbouwen naar een uur.
Kan je ook eens in de bak trainen, bijv. 2x per week, 2x per week naar buiten, en combineren met een dressuurles?
Want zoals het daar staat, wordt er dan alleen gestapt.

Cody

Berichten: 20725
Geregistreerd: 20-04-01
Woonplaats: Grolloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-03 19:51

Het Begin van de training (voor een niet Fit paard of een jong paard)
Niveau 1

Je hoeft dus niet alleen te stappen hoor.
Het kan ook zijn dat je paardje een conditie heeft waarmee je bijvoorbeeld op een ander niveau kunt starten.

Het is slechts een voorbeeldschema, je kunt dus ook gerust andere dingen doen met rijden om het af te wisselen.
Dressuren, springen, longeren.
Je hoeft echt niet ineens 5x in de week buiten te rijden.
Juist door het afwisselend te houden blijft het leuk voor je paard, en dan komt de conditie vanzelf wel. Je kunt het dus gerust aanpassen aan jouw manier van rijden.
Het is een beetje een indicatie hoe je de conditie van een paard verantwoord op kunt bouwen (en verder kunt opbouwen naar een endurancewedstrijd toe).

Misschien dat de endurancerijders van bokt nog wat meer uitleg kunnen geven. En als je in de zoekfunctie zoekt op 'endurance AND training' kun je ook een boel tips en trainingsschema's vinden.

Bojangles

Berichten: 13704
Geregistreerd: 23-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-03 20:13

Ik ga eens even zoeken!

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-03 10:41

curvimeter???
Ik rij altijd het rondje dat ik heb gereden een keer met de auto, dan weet ik precies hoeveel km het is Haha! (yep, hier zijn geen ruiterpaden, dus hier kan dat Haha!)

cornelie

Berichten: 9349
Geregistreerd: 11-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-03 10:47

Hoi, ik reed al 3 x per week in het bos dus daar hoef ik niks aan te veranderen. Ik ga nu ook voor het eerst starten en klasse 1 kan in principe elk paard met een basisconditie volbrengen. Ik pas nu wel mijn bosritten wat aan. 1 x per week een lange langzame rit (veel stapwerk), 1 x per week een gemiddelde rit en 1 x per week een korte maar krachtige rit. En 1 x in de zoveel tijd maar ik een langere pittige rit. Ook rijd ik daarnaast nog 3 x per week in de bak om de westernwedstrijden voor te bereiden en te trainen etc.

qhlover
Berichten: 10
Geregistreerd: 26-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-03 11:00

Kun je het beste in het losse zand trainen of op de harde paden?

Westernfreak

Berichten: 5495
Geregistreerd: 06-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-03 11:33

Het beste kun je op zo veel mogelijke soorten bodems trainen, want dat kom je ook tegen met de wedstrijden.
Helaas zijn Salty en ik niet gezegend met veel verschillende bodems in de buurt, maar we redden ons aardig. KWB was onze eerste wedstrijd (35 km.) en die hebben we prima uitgereden! (36e van de 74?).
Mijn paard heeft de gewone basisconditie, ik heb niet veel bijzonders gedaan. Ja, ik heb een keer op snelheid gereden om in te schatten hoe hard ze nou eigenlijk gaat, maar op wedstrijd is het toch weer heel anders....

Letizia

Berichten: 12147
Geregistreerd: 24-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-03 11:33

Ik kan op de site niet vinden oe je dat info pakket moet aanvragen. Verward

Vippie
Berichten: 10408
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Lalaland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-03 16:58

Cody schreef:
Het informatiepakketje heb ik ook gehad, is leuk, je krijgt als het goed is ook 2 verenigingsblaadjes, wat erg leuk lezen is.
Misschien heb je voor de training wat aan de volgende link, hoewel elk paard natuurlijk verschillend is. Maar het kan je een beetje op weg helpen.
http://www.vet2000.be/Basistraining.html
Ik heb zelf nog geen wedstrijd gereden, maar leuke hebbedingetjes zijn kaarten van de omgeving en een curvimeter, met het laatste apparaatje kun je over je kaart 'lopen' en zo aflezen hoeveel kilometer een bepaalde buitenrit is. De curvimeter kost niet zoveel en is te koop bij de ANWB-winkels en soms bij de VVV.


Leuke link, voor mensen die niet 40 uur per week werken Haha! .
Ik heb doordeweeks echt geen tijd om 2 uur te paard te zitten, al zou ik nog zo graag willen .
Maar voor klasse 1 lijkt me dat niet echt een probleem.
Viv

Bojangles

Berichten: 13704
Geregistreerd: 23-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-03 11:13

Vippie"]
[quote="Cody schreef:
Het informatiepakketje heb ik ook gehad, is leuk, je krijgt als het goed is ook 2 verenigingsblaadjes, wat erg leuk lezen is.
Misschien heb je voor de training wat aan de volgende link, hoewel elk paard natuurlijk verschillend is. Maar het kan je een beetje op weg helpen.
http://www.vet2000.be/Basistraining.html
Ik heb zelf nog geen wedstrijd gereden, maar leuke hebbedingetjes zijn kaarten van de omgeving en een curvimeter, met het laatste apparaatje kun je over je kaart 'lopen' en zo aflezen hoeveel kilometer een bepaalde buitenrit is. De curvimeter kost niet zoveel en is te koop bij de ANWB-winkels en soms bij de VVV.


Leuke link, voor mensen die niet 40 uur per week werken Haha! .
Ik heb doordeweeks echt geen tijd om 2 uur te paard te zitten, al zou ik nog zo graag willen .
Maar voor klasse 1 lijkt me dat niet echt een probleem.
Viv
[/quote]

Ik heb er gelukkig wel tijd voor, maar laat ik eerst maar eens zorgen dat mijn pony een beetje verkeersmak en rustig buiten wordt.
Ik probeer nu elke dag even naar buiten te gaan en hopelijk gaat dat 'nieuwe' er dan vanaf. Bij elk iets schrikt ze maar ze vind het wel interessant buiten.

Marjolein

Berichten: 11636
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-03 19:30

stef schreef:
curvimeter???
Ik rij altijd het rondje dat ik heb gereden een keer met de auto, dan weet ik precies hoeveel km het is Haha! (yep, hier zijn geen ruiterpaden, dus hier kan dat Haha!)

een curvimeter is goedkoper dan een rondje wasstraat, wat wel nodig is als ik hier t rondje wil gaan rijden (en dan heb ik t er nog niet over dat mn schokdempers er niet zo blij mee zijn en de boswachter ook niet.)