STOPPEN MET RIJDEN OF NIET?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Fabjuhlover

Berichten: 1893
Geregistreerd: 02-02-03
Woonplaats: Huis ter Heide (Zeist)

STOPPEN MET RIJDEN OF NIET?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-03-03 15:30

Hallo,
Ik weet het allemaal niet meer....
ik heb 1 jaar geleden een jaar lang een pony gereden, ging hartstikke goed, toen die verkocht werd ging ik paarden rijden, maar steeds gaat het fout. Ik kan die beesten niet aan ofzo. Ik ben denk ik te onzeker tegenover die paarden. Pony's zijn kleiner en daar voel ik me dus zekerder bij. Fabiola die ik nu rijd, steigert gewoon als ik met haar aan de hand loop, ze bijt en trapt bij het poetsen en opzadelen. men zegt dat het komt door dat het een merrie is en in het voorjaar dit nog wel eens van die rare fratsen kan opleveren. maar het is al een tijdsje aan de gang met dat poetsen enzo. ik wil wel een pony rijden, maar dat kan niet op de pensionstal waar ik rijd. nu moet ik dnek ik maar naar een manege gaan, maar daar leer je weer amper iets, en ik denk dat ik maar weer moet gaan rijden als ik een eigen paard kan betalen en dat ik er dus maar een moet kopen die bij me past. want Fab is zooooo lief, maar als ik haar gewoon niet aankan.... met rijden gaat alles perfect!!! het gaatz elfs steeds beter, als ik eenmaal de bak inga. de BINNENbak dan, want buiten, laten we het daar maar niet over hebben.

Ik heb dus vroeger op een manege gereden, maar ben toen overgestapt naar dit (paard huren voor aantal dagen in de week) ik heb ook verzorgpaardjes en pony's gehad, maar dat ging met de eigenaartjes niet zo goed. wie weet wat ik moet doen????? stoppen? aan de ene kant zonde, maar aan de andere kant.... ik ga niet meer graag naar stal toe, dus wat moet ik nou...

ik denk dat ik maar ga stoppen... heeft iemand tips?

Fabje, you're always on my mind... Lachen
let vooral niet op mijn mooie naam...
1 jaartje op Bokt! (hieperdepiep)


chex

Berichten: 409
Geregistreerd: 27-01-03
Woonplaats: gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-03 15:35

Als je niet te groot en te zwaar bent, kan je misschien weer beter op een pony rijden. De overstap van pony naar paard is behoorlijk groot. Ik ben nooit zo kapot geweest van het rijden op grote paarden. Ben nu heel blij met mijn quarter en paint. Zijn een makkelijke maat. Misschien kun je als overstap een E-pony proberen. Knipoog Succes ermee.

Lautjuh123

Berichten: 5174
Geregistreerd: 20-10-02
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-03 16:58

waarom zou je op een manege amper iets leren? meeste ruiters zijn daar toch echt begonnen hoor..
en waarom bijt enz je paard dan? ben je niet consequent genoeg ofzo?
maar als jij ponys ;euker vind zou ik een pony zoeken ipv een paard want paardrijden is toch voor je plezier! Lachen

jasmine

Berichten: 84
Geregistreerd: 09-02-03
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-03 18:17

Ik ben het er wel mee eens dat je op een manege niets leert, tuurlijk leer je de eerste 2-3 jaar hoe en wat en gewoon 'paardrijden' maar daarna wordt het vind ik al gauw rondjes karren door de bak.

Malabarista

Berichten: 1799
Geregistreerd: 13-03-03
Woonplaats: El Paso

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-03 19:11

Ja als ik lessen zie op een manege met 10 tegelijk... als je een uur rijdt... zou je 6 minuten aandacht voor jou alleen krijgen... je leert er niks... ligt natuurlijk wel aan manege... zijn verschillen in.

Maaruh: ik zou dat paard is goed op zijn flikker geven! Als je dat zelf niet kunt laat je het iemand anders maar doen, als het paard dan wat dimt... kun je het zelf overnemen en het straffen als het weer zoiets doet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-03 19:23

Paardrijden is er voor je plezier, als hobby. Dus als je je niet lekker voelt met een paard, dan is de keuze toch snel gemaakt?


Cemlys

Berichten: 14950
Geregistreerd: 13-01-03
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-03 19:30

nu je hebt goeie en slechte maneges kies gewoon een goeie manege. ik rij op een kleinere manege, heel gezellig, nooit met meer dan 6 in een les. we lopen niet achter elkaar. we rijden dus elk voor zich, de paarden zijn van goed niveau en er zijn ook enkele grotere pony's. dus eigelijk zie ik niet in waarom een manege altijd slecht is hoor.

Yesterday is history, tomorrow is mystery, today's a gift, that's why it's called present!

Yorghos

Berichten: 10942
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-03 21:46

Zorg ervoor dat je weer plezier krijgt in het rijden. Dat is denk ik het belangrijkste. Je hebt er niets aan als je je steeds met tegenzin naar je verzorgpaard moet slepen.
Als jouw hart echt ligt bij de pony's, zou ik toch proberen een lieve verzorgpony te vinden. Een eigen pony is een beslissing die je zelf moet nemen. Bedenk je wel dat daar erg veel tijd in gaat zitten en een heleboel geld!

* To Belg, or not to Belg *

Fabjuhlover

Berichten: 1893
Geregistreerd: 02-02-03
Woonplaats: Huis ter Heide (Zeist)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-03-03 09:30

Lautjuh123 schreef:
waarom zou je op een manege amper iets leren? meeste ruiters zijn daar toch echt begonnen hoor..
en waarom bijt enz je paard dan? ben je niet consequent genoeg ofzo?
maar als jij ponys leuker vind zou ik een pony zoeken ipv een paard want paardrijden is toch voor je plezier! Lachen

Ik ben dus begonen op een manege, ik heb tussendoor wat verzorgpaardjes enzo gehad. ik ging toen rijden op een pensionstal waar ik een pony huurde, voor 4x per week. ging goed, maar toen werd die verkocht, ik moest toen overstappen naar paarden. Ik heb besloten toch maar door te zetten en ik krijg nu ook meer hulp van andere. ze weten nu serieus dat er wel degelijk iets mis is, want het paardke doet strontvervelend met poetsen enzo. de "leiding" van de stal gaat nu ook serieus aan de slag om Fab weer een beetje "BRAAF TE MAKEN" Haha! Knipoog

bedankt allemaal!

Fabje, you're always on my mind... Lachen
let vooral niet op mijn mooie naam...
1 jaartje op Bokt! (hieperdepiep)

spoekie

Berichten: 2406
Geregistreerd: 23-02-03
Woonplaats: Den bosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-03 18:43

Hoi, ik heb geleerd ergens dat als je paard bijt dat je hem dan moet knijpen of terug meot bijten en als ie schopt mag je hem best een schop teruggeven (niet te hard natuurlijk) maar daar kan hij echt wel tegen...andere paarden doen dat toch ook bij dat paard? En zo laat jij weten dat jij de baas bent.
Het werkt echtwant ik ken iemand die een pony had die beet en die had ze elke keer als hij beet een knijp of bijt gegeven en toen beet hij opgegeven moment niet meer.............
En met rijden: ik heb zelf ook dat ik liever op pony`s zit en dus heb ik ook een pony...wel een kleintje van 1.35 maar ik weeg tussen de 35 en de 50 kilo dus hij kan mij makkelijk houden....dus gewoon op pony`s rijden als jij je daar fijner voelt...het is alleen maar gevaarlijk als jij op paarden rijdt terwijl je ze eigenlijk niet aan kan....bovendien is dat ook niet leuk (en ik kan het weten....)
veel plezier nog met rijden en suc-6 hopelijk heb je er wat aan...

OIk ben soms een beetje raar...Maar wel lekker!O

Trixy

Berichten: 336
Geregistreerd: 09-03-03
Woonplaats: Leeuwarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-03 18:48

Als je je onzeker voelt ten op zichte van 1 of meerdere paarden (terwijl het met rijden wel lekker gaat) zou ik je een cursus omgaan met paarden willen aanraden. Klinkt misschien wat kinderachtig, maar zoiets leer je gewoon niet op de meeste maneges volgens mij (niet waar ik vroeger begonnen ben tenminste). Ik bedoel dan wel omgang in de paardentaal. Ik heb er veel meer zelfvertrouwen door gekregen. Maar als je je bij pony's wel lekker voelt, dan ga je toch gewoon lekker op een pony rijden? Ik ben 1m80 en ik rij ook lekker op een pony van 1m47 en ik voel me er prima bij! Hihi, ik moet er niet aan denken dat ze 10 cm groter zou zijn...

loveyaliefie
Berichten: 283
Geregistreerd: 04-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-03 19:04

jasmine schreef:
Ik ben het er wel mee eens dat je op een manege niets leert, tuurlijk leer je de eerste 2-3 jaar hoe en wat en gewoon 'paardrijden' maar daarna wordt het vind ik al gauw rondjes karren door de bak.


dit ligt ook erg aan op wat voor manege je rijd. want ik rij nu al aardig wat jaren (ongeveer 7 of 8) en leer er elke keer weer wat bij. en ook van andermans fouten leer je! als je in een les rijd!! tuurlijk nu leer ik niet zo heel veel meer erbij de meeste dingen kan ik al redelijk maar toch is het fijn om les te hebben op een manege. ik denk dat je dat altijd wel nodig zal hebben, maar goed iedereen zijn eigen mening.

en Fabjuhlover kijk zelf wat je er zelf van vind. kijk naar wat je gevoel erover zegt. twijvel je heel erg dan zou ik proberen nog even door te zetten en te vragen of iemand je kan helpen. je kan ondertussen ook kijken naar een ponytje waar je misschien op kan gaan rijden succes ermee

isabelle

Berichten: 3447
Geregistreerd: 28-08-02
Woonplaats: terneuzen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-03 20:50

Waarom zoek je niet een verzorgponietje dan of huur je niet een ponietje op een mange waar je het toch zelf nog een beetje in de hand hebt als je niet de manegeles wil volgen, wat ik heel goed kan snappen>
Dit lijkt me wel een ideale oplossing voor je

veel succes

GÜNTHER 01-11-1999
SVEN 24-07-2001
CHEYENNE 06-02-2006
-6kg

Margaret
Berichten: 174
Geregistreerd: 11-07-01
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-03 19:00

Ik ken je verhaal wel een beetje. Ik lease nu een e-pony en die was niet te genieten in het begin. Soms echt een vals kreng. Echter vanaf het begin heeft ze mij (ook al probeerde ze het wel) eigenlijk nooit wat gedaan. Een keer ben ik ook huilend weggegaan en gevraagd om een andere pony/paard te rijden. Echter iets weerhield me ervan, want in samenwerking met de eigenaresse is ze naar een andere stal gegaan, Wel op de zelfde manege, en ben ik wat meer op andere manieren aandacht gaan geven, eigenlijk op speelse manier. Nu bijna een jaar verder gaat het steeds beter. Ze heeft haar nukken nog steeds maar in mindere mate. Dus uiteindelijk zal het wel lukken al kost een heleboel tijd en vertrouwen. succes.

Fabjuhlover

Berichten: 1893
Geregistreerd: 02-02-03
Woonplaats: Huis ter Heide (Zeist)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-03-03 21:49

spoekie schreef:
Hoi, ik heb geleerd ergens dat als je paard bijt dat je hem dan moet knijpen of terug meot bijten en als ie schopt mag je hem best een schop teruggeven (niet te hard natuurlijk) maar daar kan hij echt wel tegen...andere paarden doen dat toch ook bij dat paard? En zo laat jij weten dat jij de baas bent.
Het werkt echtwant ik ken iemand die een pony had die beet en die had ze elke keer als hij beet een knijp of bijt gegeven en toen beet hij opgegeven moment niet meer.............
En met rijden: ik heb zelf ook dat ik liever op pony`s zit en dus heb ik ook een pony...wel een kleintje van 1.35 maar ik weeg tussen de 35 en de 50 kilo dus hij kan mij makkelijk houden....dus gewoon op pony`s rijden als jij je daar fijner voelt...het is alleen maar gevaarlijk als jij op paarden rijdt terwijl je ze eigenlijk niet aan kan....bovendien is dat ook niet leuk (en ik kan het weten....)
veel plezier nog met rijden en suc-6 hopelijk heb je er wat aan...

met rijden kan ik haar wel aan, alleen het verzorgen gaat steeds moeilijker in het ebgin ging het nog wel heel erg goed namelijk.

Fabje, you're always on my mind... Lachen
let vooral niet op mijn mooie naam...
1 jaartje op Bokt! (hieperdepiep)


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: jazzejam, Vinny12511 en 92 bezoekers