Sand Clear werkt het wel of niet?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
buena
Berichten: 23
Geregistreerd: 17-02-03

Sand Clear werkt het wel of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-03-03 12:54

Hebben jullie ervaring met Sand Clear?
Als er mensen positive ervaringen mee hebben wil ik het
zeker proberen, maar het is zo duur om zomaar te kopen
als je niet weet of het helpt.


Jolande

Berichten: 1835
Geregistreerd: 05-04-01
Woonplaats: Dichtbij Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-03 13:07

Yep, werkt perfect! We hebben dit zelfs bij de dierenarts laten testen. Eerst officieel een zandtest laten doen (bij in totaal 4 paarden). Alle 4 hadden ze redelijk tot veel zand in de maag.
Daarna 3 van de 4 sandclear gegeven en de eigenaar van de vierde vond dit te duur en heeft lijnzaadolie geprobeerd. Na een week is de test herhaald en wat bleek: de 3 sandclear paarden waren zand vrij en de 4e niet.


Malabarista

Berichten: 1799
Geregistreerd: 13-03-03
Woonplaats: El Paso

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-03 17:59

Hoe test een dierenarts dat dan?

Wij doen de poep in een doorzichtige (stevige Clown ) plastic zak met water... zand zakt dan naar beneden.

Twinkelbell

Berichten: 1187
Geregistreerd: 06-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-03 16:13

Mijn paardje had dusdanige zandkoliek dat ze de diaree er van kreeg!! Ik heb Sandguard en Sandclear gebruikt, beide producten werken goed en ze zijn gebasseerd op psylliumzaadjes, soort van lijnzaadachtige zaadjes.
Voor mijn paardje was het beter om Sandguard te gebruiken omdat ze de diaree had, die heeft kruiden en oxidanten als bijvoegsel. Beide producten helpen zeer zeker, want na 2 dagen was ze van het hele diaree probleem af. Nu geef ik het elke maand, beter voorkomen dan genezen...

De test was ook makkelijk, je breekt een drol en je ziet vanzelf zand zitten! Dus mocht er geen water in de buurt zijn...

Tychon
Berichten: 33
Geregistreerd: 19-12-02
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-03 11:37

Nou bij mijn paarden werkte het niet. Maar dat is denk ik meer te wijten aan het feit dat niet ieder dier hetzelfde op iets reageerd. ( dit zijn toevallig moeder en zoon, zelfde genen waarschijnlijk)

Maar met Sand Clear zijn zeker goede resultaten behaald dus het is het proberen waard !!!

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-03 11:43

Gekookt lijnzaad werkt ook goed trouwens of dikke slobber van lijnmeel.

JollyJumper

Berichten: 1325
Geregistreerd: 17-12-02
Woonplaats: Vortum Mullem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-03 09:25

Ik kan het niet vaak genoeg zeggen, PAS OP met zandeters! Door ervaring wijs geworden zit ik er als een havik bovenop. Jaren heb ik gezocht naar een fijn paard en hij was me echt bijna dood gegaan door het zandeten. Ik had nooit gezien dat hij zand at (het is ook een slimme jongen, hij weet heel goed dat ie dat van mij niet mag) want hij deed het alleen als ik er niet was. Maar in de kliniek hebben ze er 1 volle kruiwagen !!! uit gehaald. Daar was dus geen sand clear meer tegen gewassen... Jumper staat nu met een muilkorf buiten in de bak, alleen in de wei mag ie af (als er gras staat heeft ie geen enkele behoefte aan zand...). En ik houd de mest hier van alle paarden angstvallig in de gaten.
Bij een ander paard hier heeft sand clear trouwens wel goed gewerkt, maar daar zat ook niet zo veel zand in.

Jumper 15-05-1991 - 15-07-2007 in mijn hart voor altijd
Maar Sanchez en ik maken een nieuw begin, al M1 + 0 Haha!

Siggy

Berichten: 1730
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: de Eifel in Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-03 12:41

Ik geef mijn shetland veulen op het moment Sand Clear, omdat hij al een tijdje wisselend lichte diarree had en bij de "zandtest" bleek er dus inderdaad vrij veel zand in zijn ontlasting te zitten. De week is nu bijna om en de ontlasting ziet er al wel beter uit. Ik ga deze week de ontlasting opnieuw testen. Hij vind het overigens niet bepaald lekker.

Who can say
where the road goes
where the day flows
- only time

buena
Berichten: 23
Geregistreerd: 17-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-03-03 22:29

Bedankt voor jullie antwoorden!
Ik ga het zeker proberen en hoop maar dat het helpt!

mjet

Berichten: 1383
Geregistreerd: 28-09-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-03 23:19

probleem was dat die van mij het gewoon weigert te eten. hoe doen jullie dat?? ik kreeg toen een zakje mee naar huis en moest dat verdelen over 3 maaltijden( dus 3 dagen) want die van mij krijgt maar 1/4 mussli per dag ( een fjord) en dan is het relatief veel wat er door het eten heen moet. was meer sandclear dan mussli. gemengd met water en mevrouw nam 3 happen en dan phuh bah niks meer. geef haar nu iedere dan lijnzaad door het eten om het te voorkomen

ben al weer 12,5 jaar in het bezit van mijn lieve bijzondere jikke.

Solvej

Berichten: 7802
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-03 00:15

Malabarista schreef:
Wij doen de poep in een doorzichtige (stevige Clown ) plastic zak met water... zand zakt dan naar beneden.


ik ga het morgen nog proberen Haha!

Rochiril

Berichten: 1211
Geregistreerd: 17-06-02
Woonplaats: Born

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-03 01:05

Ik zie net dit topic... Was gisteren bij een vriendin met een haflinger die behoorlijk mager was geworden, terwijl hij genoeg bijgevoerd wordt. Kan vermagering een symptoom van dat zandeten????

The Art of Riding: Keeping a horse between you and the ground

JollyJumper

Berichten: 1325
Geregistreerd: 17-12-02
Woonplaats: Vortum Mullem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-03 07:58

Bij mijn paard was dat inderdaad een van de sympthomen. Verder kwam hij wat slechter in de vacht, die werd dof en zo en hij verhaarde veel (midden in de zomer). Ik dacht eerst dat het vermageren kwam omdat ik hem minder voerde omdat hij veel te dik was toen ie hier kwam, maar achteraf kwam het van het zand. Verder kreeg hij op het laatst last van dunne ontlasting. En wat ik ook gehoord heb dat als de ontlasting erg zwart van kleur is, dat er dan veel zand in zit. DAt vertelde mijn dierenarts. Maar dat was bij Jump dus niet.

Jumper 15-05-1991 - 15-07-2007 in mijn hart voor altijd
Maar Sanchez en ik maken een nieuw begin, al M1 + 0 Haha!

Rochiril

Berichten: 1211
Geregistreerd: 17-06-02
Woonplaats: Born

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-03 08:20

Tja... Het was mijn gok dat het zoiets zou zijn, ze vroeg om te komen kijken, want ze vond hem wel mager. Toen ik ging kijken schrok ik me dood, hij was echt mager. Hij staat op een weitje met weinig gras, dus hij wordt bijgevoerd met hooi, slobber en vitaminen muesli, dus hij krijgt genoeg. Hij was ontwormd, dus dat was allemaal wel in orde. Ik heb haar toch geadviseerd de DA te bellen, want hij was behoorlijk vermagerd. Maar ik zou er dus niet zo ver naast kunnen zitten met mn gok.....

The Art of Riding: Keeping a horse between you and the ground

Mikey
Berichten: 1090
Geregistreerd: 10-03-02
Woonplaats: Goor/Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-03 16:28

Als er zand in de mest blijkt te zitten, ga dan ook even een goede wormenkuur gebruiken (niet jij, maar jouw paard natuurlijk Haha!) Zand, cyathostominae en salmonella gaan vaak samen (die Salmonella kun je zelf weinig aan doen)

Doe maar normaal, dan doe je al gek genoeg !!!

Francis

Berichten: 10665
Geregistreerd: 17-11-01
Woonplaats: Zutphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-03 17:52

Sandclear (en vergelijkbare producten) werkt alleen goed als je het ééns in de maand als korte kuur geeft, dus niet elke dag. Daarnaast werkt het ook niet goed meer als er al veel zand in de maag zit. Mijn shet heeft 3 dagen in Utrecht gestaan omdat 'ie zo ziek was en bleek vol zand te zitten. En dat terwijl hij dus wel regelmatig sand clear kreeg. In Utrecht heeft hij drie dagen lang alleen maar lijnzaad gekregen (en lijnzaad olie werkt inderdaad niet, alleen gekookt lijnzaad, dit wordt heel 'snotterig' en als je dat ziet snap je meteen waarom het werkt Knipoog ) Lijnzaad is een stuk voordeliger en kun je ook regelmatiger geven. Vooral bij paarden die op een zandpaddock staan of veel zand eten is dat verstandiger dan ééns in de maand, omdat ze in die tijd al weer veel zand hebben kunnen binnenkrijgen. Mijn paard én shet krijgen nu allebij zo om de dag gekookt lijnzaad over hun voer, en dat gaat perfect. En het is ook nog eens heel goed voor hun vacht *LOL*

"Als je stopt met behandelen en deze klacht komt terug, dan heb je dús de oorzaak niet weggenomen. ~ Francis

Tess
Berichten: 982
Geregistreerd: 26-04-01
Woonplaats: Mierlo-hout

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-03 18:06

Mijn pony krijgt deze week een kuur met sandclear, ze vind het erg smerig Misselijk dus doe ik het door wat slobber. Aan het eind van de week zal ik een testje doen, kijken of het geholpen heeft.

Adrienne

Berichten: 1535
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-03 19:59

Ha Tess, het is volgens mij echt de bedoeling dat ze het "droog" op eten.
Oke erg smakelijk is het niet, maar als het nat wordt zwelt het op voordat het in de maag en darmen terecht is gekomen. Ik ben bang dat het dan ,als het al nat is, niet meer werkt.
Probeer het ergens anders in te verstoppen, jij hebt vast en zeker ook, net als wij, zo´n pitser die zijn/haar voer filtert op eventueel medicijn achtig uitziende dingen Haha! Haha! Haha!

Vinka
Berichten: 1177
Geregistreerd: 29-01-03
Woonplaats: Hattem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-03 10:45

Ik heb ook sanclear aan mijn paard gevoerd, hij staat namelijk altijd in de bak omdat ik helaas niet veel wei heb. Nu geef ik hem prefentief gekookt lijnzaad. Ongeveer 1x per maand een week lang. Het lijkt goed te werken...

Tess
Berichten: 982
Geregistreerd: 26-04-01
Woonplaats: Mierlo-hout

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-03 12:38

Adrienne schreef:
Ha Tess, het is volgens mij echt de bedoeling dat ze het "droog" op eten.
Oke erg smakelijk is het niet, maar als het nat wordt zwelt het op voordat het in de maag en darmen terecht is gekomen. Ik ben bang dat het dan ,als het al nat is, niet meer werkt.
Probeer het ergens anders in te verstoppen, jij hebt vast en zeker ook, net als wij, zo´n pitser die zijn/haar voer filtert op eventueel medicijn achtig uitziende dingen Haha! Haha! Haha!


Tja, een echte pony dus, die hebben zoiets direct in de gaten Knipoog .
Maar op de gebruiksaanwijzing staat dat het ook vochtig gevoerd mag worden, nou is slobber natuurlijk wel iets nattiger maar anders lukt het echt niet en blaast ze alles uit haar voerbak en vliegen de euro's om mijn oren Huilen want wat is dat spul duur zeg Boos! !

Adrienne

Berichten: 1535
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-03 12:47

tess schreef:
Maar op de gebruiksaanwijzing staat dat het ook vochtig gevoerd mag worden, nou is slobber natuurlijk wel iets nattiger maar anders lukt het echt niet en blaast ze alles uit haar voerbak en vliegen de euro's om mijn oren want wat is dat spul duur zeg !


DAT is nou de rede waarom artsen zeggen geef maar lijnzaad. Ik heb eens gevraagt of sandclear of aanverwante producten nou echt beter zijn of dat het een verkoop praatje is. Het antwoord van de arts was dat het wel degelijk veel beter werkt dan lijnzaad (lijnzaad houd alleen de drmen op gang maar doet weinig tot niets aan de daadwerkelijke afvoer van overtollig zand) maar dat het gewoon te duur is om telkens te geven

Tess
Berichten: 982
Geregistreerd: 26-04-01
Woonplaats: Mierlo-hout

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-03 10:11

De kuur heeft uitstekend geholpen, de mest bevat duidelijk minder zand en de kleur is ook weer zoals je mag verwachten Haha! .
Ik sta meestal nogal kritisch tegenover allerlei middeltjes voor doe het zelf gebruik maar dit is met vlag en wimpel geslaagd


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Pieneappel, Shenavallie en 23 bezoekers