wat te doen als je paart zijn stal sloopt ?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Paultje
Berichten: 5
Geregistreerd: 23-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-01 17:10

ik heb een vraagje.
ik heb een 6jaarige ruin die al vanaf het begin af aan niet van zijn houte stal kan af blijven .
ik heb al allerlij spulletjes van antie buit ge probeert maar dan begind hij gewoon ergens anders.
wat te doen??? Huilen

ik weet het niet meer. Scheve mond\

Sprite

Berichten: 608
Geregistreerd: 03-07-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-01 17:57

Jeetje Paultje, wat een vervelend probleem. Die van mij houd ook wel van houtknagen, hij is er zelfs een keer met een heel stuk van de houten rijbakrand vandoor gegaan! Gelukkig staat hij in een stenen stal. Ik heb een jollybal aan een stuk touw met aan het uiteinde allemaal knopen in zijn stal gehangen. Dat stuk touw is vaak helemaal natgesabbeld dus hij vermaakt zich er wel mee. Misschien helpt zoiets bij jouw ook een beetje. Helaas heb ik geen echte oplossing voor je, maar ik leef met je mee Lachen

DubbelFun

Berichten: 88633
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-01 20:12

Het mooiste zou natuurlijk zijn als je hem buiten kunt zetten, al heb je maar een kleine paddock. Dan kun je daar een bal in gooien. Voor op stal heb je van de speeldingen waar je een liksteen en zo in kunt hangen, of een appel. Het simpelst is gewoon een lekker stuk hout met veel bast (beuken) met een touw, zodat hij hieraan kan knagen.

Jannie

Berichten: 1133
Geregistreerd: 09-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-01 23:02

Je kan de binnenkant bekleden met speciale platen, deze zijn wel vrij duur (weet niet precies hoe duur).
Verder kan je carboleum (ik weet niet zeker of ik het wel goed schrijf) op hout smeren, dan blijft hij er wel vanaf.

Gisela
Berichten: 1513
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Venray

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-01 09:48

Ja, nu weet ik zeker welk Paultje aan het woord is!

Je kunt van die lange stokken hout krijgen (nu weet ik echter niet meer of het beuken of berken is), als je daarover informatie wilt, waar te krijgen en wat je moet hebben, moet je even bellen naar 'de -C-tweeling' bij ons op stal. Op deze stokken kunnen ze knagen zonder dat het schadelijk is, sterker nog, ze vinden het heel lekker. Als ze kaal zijn (dus de bast eraf gegeten) gooi je ze weg en doe je een nieuwe in de stal. Ik denk dat als je dit bij onze grote vriend in z'n stal doet, je probleem grotendeels is opgelost.

Groetjes, Gisela, en ook van je vriendje Paulus,

cl@udia

Berichten: 229
Geregistreerd: 28-02-01
Woonplaats: Bredoah

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-01 10:30

rond pasen kan je wilgentakken kopen bij tuincentra, wilgen zijn lekker om te knabbelen, en schijnt licht aspirinewerking te hebben,
maar die lange stokken met bast.....dat klinkt hartstikke leuk gisela, ik ken de c-tweeling niet, dus misschien kan je neerzetten waar je die kan halen als je er wat meer van weet ??
zou fijn zijn Knipoog
mijn paard verveelt zich ook snel, en is ook dol op hout

Gisela
Berichten: 1513
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Venray

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-01 10:46

Oke, ik zal even gaan informeren wat voor hout het is en waar je het kunt kopen. Kan even duren, ik weet niet wanneer ik ze weer zie maar ik meld het zodra ik het weet.

Groetjes,

cl@udia

Berichten: 229
Geregistreerd: 28-02-01
Woonplaats: Bredoah

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-01 12:42

thx alvast Knipoog
ik vind het akelig dat m'n paard zoveel op stal moet staan, alhoewel ik tevreden ben over de manege waar hij staat, prettige mensen, 2 binnenbakken, het bos naast de deur, en er zijn wel paddocks waar hij elke dag een paar uur op staat, maar ja, dat is toch niet ideaal voor hem, ik merk dat hij sjaggie wordt op stal, paarden horen gewoon op een wei te staan he,
maar dat is in nederland moeilijk, zoveel wei is er niet, en dan kan je tevens de helft van het jaar niet rijden omdat het nat is en je paard een modderklont is
als je kijkt naar de paarden op de manege die helemaal niet buiten komen dan schrik je wel van de rare dingen die ze allemaal doen op stal, veel luchtzuigers, schoppers, en practisch allemaal sjaggerijnig en voernijd, zielig eigenlijk

Paultje
Berichten: 5
Geregistreerd: 23-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-01 19:29

ik zou hem het liefst ook buiten zetten maar met een wedstrijd paard die super in conditie moet blijven zie ik dat niet zo zitten.
ik heb al een skippie bal geprobeert maar dat hielp ook niet die gooide hij elke dag als je hem er in gooide er binnen 3 min weer uit.
mijn stal is gecarboleumd en dat hielp ook niet super.
noch meer ideen Verward
in ieder geval super bedankt

Maclee

Berichten: 850
Geregistreerd: 29-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-01 22:27

waarom kan een wedstrijd paard niet naar buiten Verward

vikki

Berichten: 14286
Geregistreerd: 21-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-01 22:51

Een box van geperst kunststof nemen... Knipoog Staat ie op mot of op stro...mijn puk is veel rustiger nu ze op stro staat, lekker knabbelen... Schijnheilig En die box van geperst kunststof is ook nog heel... Haha! Maar oke, ze staat ook lekker op het land...en voor de winter komen er paddocks! Oh, wat ben ik toch blij met ons nieuwe stekkie!!! Party!! (soory, ff off-topic, maar ja...moest ik ff kwijt...) Heb je all zo'n "bal" geprobeerd waar je biks in kan stoppen...moet ie de bal steeds rond rollen voor een paar biksjes...succes in ieder geval! (En geen carboleum zou ik zeggen, das echt troep!!!)

cornelie

Berichten: 9349
Geregistreerd: 11-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-01 22:59

Uhm, volgens mij mis ik iets. Ik heb ook een wedstrijdpaard (what's in a name) en hij staat nu lekker elke dag buiten tot 23 uur ofzo. Ik vind dat ideaal, lekker ontspannen in het koppie. En ook 's winters komt hij elke dag los. waarom zou een wedstrijdpaard volgens jou niet naar buiten kunnen? Juist dat zijn de paarden die wel wat afwisseling en ontspanning kunnen gebruiken.

Jos
Berichten: 4059
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: beets

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-01 23:04

hertshoorn olie op het hout smeren.
is echt vies Misselijk Misselijk Misselijk Misselijk Misselijk Misselijk
en als dat niet helpt , een muilkorf.
en in het uiterste geval , een stenen stal
of geen wedstrijden meer rijden. Kan je paard lekker naar buiten!



<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Jos op 2001-07-26 23:14 ]</font>

DubbelFun

Berichten: 88633
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-01 23:10

Paultje: wat is de reden dat je vindt dat je een wedstrijdpaard niet buiten kunt zetten. OK, misschien niet met andere paarden ivm verwondingen, maar (zeker)ook een wedstrijdpaard heeft zijn ontspanning nodig (ook zonder ruiter). Dus als je de ruimte hebt, laat hem lekker een paar uur per dag 'buiten spelen' in een paddock, of nog beter lekker de wei in. Beslist goed voor lijf en het koppie.

Gisela
Berichten: 1513
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Venray

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-01 10:26

Hier kan ik ook wel antwoord op geven.

Als je een 'wedstrijdpaard' hebt, wil je hem graag 'heel' houden.
Nou zijn er paarden die de wedstrijden lopen en die je zo los buiten kunt gooien en dan is er geen probleem. Ze doen wel heel even gek maar dan is het over.
Ik spreek uit ervaring als ik zeg dat er ook paarden zijn die je dus echt niet buiten kunt zetten. Elke keer als ze buiten komen doen ze zo maf, en dat blijven ze al de tijd doen als ze buiten staan. Met als gevolg dat ze zich continu verwonden, zoals dikke pees, kreupel, ijzer eraf, hoef gescheurd, wonden aan de benen, etc. etc. Jaja, ook die rustige Quarters. Onze Mea was zo'n paard. In het wedstrijdseizoen hoefde je die echt niet buiten te zetten want dan kon je geen wedstrijd meer rijden omdat ze dan steeds geblesseerd was. (En dat is ook niet goed voor een paard.)
Als je zo'n paard hebt, heb je dus niet veel keuze meer. Dan moet je gewoon proberen om een middenweg te vinden.

Groetjes,

Nonnie
Berichten: 2066
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Delden

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-01 10:33

En als ie zo maf doet, warom laat je hem niet eerst eventjes uitrazen aan de longeerlijn. Dan kan ie daarna toch lekker naar buiten Verward

cornelie

Berichten: 9349
Geregistreerd: 11-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-01 13:00

Inderdaad, zoiets als Nonnie opperde zou ik ook proberen maar aan de andere kant, mij maak je niet wijs dat als je zo'n paard juist elke dag van 9 tot 5 buiten zou zetten ofzo hij echt aaaaaaaaaaal die uren zo zou draken.

banish

Berichten: 965
Geregistreerd: 09-03-01
Woonplaats: Leiderdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-01 13:47

Mijn paard staat elke dag 9 uur buiten in een grote wei. En ik ga ook wedstrijden rijden en train practisch elke dag. Ik zie het probleem niet. Misschien nog een tipje:
een cola-fles vullen met muesli oid en die aan een touw ophangen. Zijn ze wel even zoet mee. En de bal vastmaken aan een touw, dan kan hij hem als hij hem naar buiten gegooid heeft, zlef weer naar binnen trekken.

Jos
Berichten: 4059
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: beets

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-01 16:22

Ben ik ff blij dat ik nou net die 25 rustige paarden op stal, of liever gezegd in de wei , heb. Haha!
O ja, soms 26.
Bannish komt wel eens logeren. Party!!

Sprite

Berichten: 608
Geregistreerd: 03-07-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-01 10:46

Citaat:
paarden horen gewoon op een wei te staan he,
maar dat is in nederland moeilijk, zoveel wei is er niet, en dan kan je tevens de helft van het jaar niet rijden omdat het nat is en je paard een modderklont is


Kom op Claudia, ben jij nou een bikkel? Knipoog
Je kunt het hele jaar door rijden hoor, ook met een 'modderpaard' *LOL*
Paard even op laten drogen op stal, borstel d'r over, zadel d'r op. Goede jas en chaps aan en gaan met die banaan. Door weer en wind! Joegee!
Soms vriezen m'n voeten uit de beugels in de winter, maar that's life! *LOL*

cornelie

Berichten: 9349
Geregistreerd: 11-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-01 11:04

's Winters met snowboots gaan rijden of winterrijlaarzen. Geen koude voeten meer *LOL*

BlazeBars
Berichten: 90
Geregistreerd: 30-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-01 11:20

MAN ZEUR NIET ZO Haha!
als iemand zijn paard niet buiten zet omdat hij wedstrijden rijd laat hem dan(doe ik ook niet)
ik probeer al weken sommigen van jullie iets duidelijk te maken,maar die luisteren ook niet,
blijven ook achterlijk eigenwijs .

cornelie

Berichten: 9349
Geregistreerd: 11-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-01 11:54

Ach ja, er zijn nou eenmaal mensen voor wie een paard een gebruiksvoorwerp is. Je pakt het als je het nodig hebt en that's it. Niks meer en niks minder, op een wedstrijd krijg je dat dus ook, niks meer en niks minder. Ik geef mijn paard iets 'extra's ' dus krijg ik op een wedstrijd ook net dat beetje extra terug Schijnheilig Het verschil tussen een winaar en een verliezer.

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-01 12:26

ga jij maar lekker de hele dag in een hokje van 1x1 (vergelijking) staan omdat je moet presteren blaze, kijken of je dan mentaal nog zo sterkt bent als je nu tracht over te komen

BlazeBars
Berichten: 90
Geregistreerd: 30-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-01 14:42

cornelie,winnaar en verliezer???? je wilt niet dat ik je vertel wat jij bent volgens Didi }>
mijn paard loopt elke dag in de molen of een aantal uren buiten en wordt 5x per week getraind.helaas staat hij nu met een blessure op stal omdat hij zich heeft aangetikt toen hij buiten stond.(vleeswond aan sprong kussen)Nu kan in Wanroij weer vergeten.
vanaf nu alleen nog loopmolen en buiten het wedstrijdseizoen mag hij weer en op de wei.

Stef jij moet mentaal wel heel sterk zijn Haha!
anders kan ik je berichten niet verklaren }>
(nergens verstand van hebben ,en mij vertellen hoe het zit *LOL* *LOL* *LOL* *LOL* RIGHT Extreme duivel )