Western met Tinker

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Gwynnath
Berichten: 26
Geregistreerd: 27-03-03

Western met Tinker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-03-03 15:41

Ik rij nu ongeveer 2 jaar western met mijn tinker van 4. Uiteraard eerste rustig ingereden en nu begin ik langzaam wat meer van der te vragen. Ik heb 1 wedstrijd gereden op kalverhoek.
Zijn er andere tinkerfanaten die ook western rijden met hun tinker. En hoe gaat dat? Zijn er problemen waar tegen aangelopen worden met het rijden van western op een tinker. Wat kan ik maar beter laten en waar moet ik nou juist veel op gaan oefenen.

Groetjes Unicorn.

Ps. Binnenkort zal ik ff een leuk fotootje van mijn tinkertje op mijn profiel zetten.


Sandra_H

Berichten: 2686
Geregistreerd: 14-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-03 15:55

Verward Je tinker is 4, en je rijdt al 2 jaar??? tiepvautje misschien?


Kiara

Berichten: 10899
Geregistreerd: 10-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-03 16:00

Ben heel benieuwd naar je tinker! je woont vlak bij mij in de buurt, leuk, nog een tinkertje in de Zaanstreek (okee, wormer is geen zaanstad, maar wel zaanstreek vind ik)
Ik weet dat Snowdon hier op bokt western heeft gereden met zijn tinker, en er zijn er vast nog veel meer!


Bonnigje

Berichten: 2296
Geregistreerd: 27-06-02
Woonplaats: Biezenmortel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-03 16:01

Ik geloof niet dat dat haar vraag was.
Misschien wordt'ie dit jaar 5.

Paints & Quarters, western riding magazine
http://www.paintsandquarters.nl
Level Up, horsemanship magzine
http://www.level-upmagazine.nl

DubbelFun

Berichten: 88483
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-03 16:09

En ze zei 'ongeveer' en 'heel rustig'.

Maar Unicorn je vraag is nogal 'open' kun je iets specifieker zijn. Heb je ergens problemen mee dat je er extra aandacht aan moet besteden.
Laatst bijgewerkt door DubbelFun op 27-03-03 16:14, in het totaal 1 keer bewerkt

Gwynnath
Berichten: 26
Geregistreerd: 27-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-03-03 16:12

Mijn tinkertje word deze zomer inderdaad vijf. Daarbij komt nog dat ze zeiden dat ze drie was toen ik haar kocht en na rustig begonnen te zjn met een zadel op te leggen enz, hoorde ik van mijn paarde tandarts dat ze een jaar jonger was, uiteraard voelde ik hier mij schuldig over dat ze zo vroeg ingereden was, maar ik ben gelukkig heel rustig begonnen.

Ik weet zo ook ff geen tinker in Krommenie, mijn paardje staat in de Engewormer als jet het toevallig kent achter de zaanse schans.

Gwynnath
Berichten: 26
Geregistreerd: 27-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-03-03 16:18

Om wat specifieker te zijn over mijn vraag. Tijdens het trainen, is ze ontzettend traag, ze wil wel graag leren maar ze is niet voorwaarts. Als ik eenmaal iets geleerd heeft blijft ze het ook herhalen uit zich zelf. Op momenten dat ik aan het longeren ben, klikkertraining of buiten rij, is ze wel ontzettend ondeugend en wil ze rennen en bokken enzevoort. Is dit nu gewoon een tinker eigenschap? Of zal ze het trainen toch niet leuk en saai vinden. Daarbij is haar stap erg langzaam, alle andere gangen gaan prima is ze vlot en wil alleen maar harder. Als ik dus een buiten rit maak met andere meiden kan ik ze in de stap niet bij houden en in alle andere gangen race ik ze voorbij. Heeft iemand hier ook last van, of weet iemand hier een oplossing voor.

VillaNeusjes

Berichten: 6085
Geregistreerd: 03-09-02
Woonplaats: Villa neusjes on tour

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-03 16:19

hahaaaa nog weer iemand !!!
ik rijd dus ook western met een tinker!!!!!
kijk maar eens op mijn site..

tjsa wat doen en laten??

nou baily pakt het prima op maar ik kan wel merken dat ik veel langer los moet werken met hem dan met een quarter... maar dat kan natuurlijk aan het paard liggen...
iig als je het leuk vind kun je me toevoegen op msn.


WARNING: The above post may contain sarcasm and/or sophisticated satire. Any psychological damage sustained is purely your fault!

Sandra_H

Berichten: 2686
Geregistreerd: 14-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-03 17:00

ok, dan dat maakt al een hoop duidelijk. Dan nog is 3 jaar best jong voor een tinker hoor, die zijn pas laat volgroeid, zowel lichamelijk als geestelijk. Ik rijd ook western met mijn tinker, toen ik hem twee jaar geleden kocht was ie 5 en pas een half jaar onder het zadel. Nu is hij 7 (in de tussentijd trouwens nog 2 cm gegroeid, toevallig vanmorgen opgemeten) en sinds ong. een half jaartje zijn we echt fanatiek met 'm bezig qua rijden. Maar ook nu nog rustig aan, we doen geen gekke dingen met hem.
Als het niet voorwaarts zijn komt doordat je tinker niet goed op je been reageert is het misschien handig om daar eerst aan te werken, met begeleiding (heb je les?) en eventueel m.b.v. een spoortje.
Mijn tinker leert graag en vrij snel gelukkig. Ik herken dat trouwens wel: het geleerde uit zichzelf willen herhalen, dat deed die van mij ook. Het helpt wel als je niet te lang met iets doorgaat (dus niet teveel herhaling), en zorgt voor veel afwisseling.

Verder: lang niet iedere tinker is hetzelfde (integendeel) dus het is erg moeilijk om aan te geven waar je speciaal op zou moeten letten.

Gwynnath
Berichten: 26
Geregistreerd: 27-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-03-03 17:03

Ik krijg 1 keer per week les op beenhulpen reageert ze wel goed, want ik rij stuur al met mijn beenhulpen, alleen het voorwaarts pff alleen als het niet moet lol.

Rob_H

Berichten: 4242
Geregistreerd: 14-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-03 17:06

Bonnigje schreef:
Ik geloof niet dat dat haar vraag was.
Misschien wordt'ie dit jaar 5.


geloven doe je in de kerk

Rob_H

Berichten: 4242
Geregistreerd: 14-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-03 17:08

Sugarmiss schreef:
En ze zei 'ongeveer' en 'heel rustig'.

Maar Unicorn je vraag is nogal 'open' kun je iets specifieker zijn. Heb je ergens problemen mee dat je er extra aandacht aan moet besteden.



ja inderdaad ***ONGEVEER EN *** RUSTIG*** dat sluit wel aan aan wat velen hier ONGEVEER weten en het RUSTIG kunnen vergeten

DubbelFun

Berichten: 88483
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-03 17:14

Blaze is duidelijk weer in een Blaze-bui Haha!
Kun je ook nog iets constructiefs toevoegen aan haar probleem, gezien het feit dat je tegenwoordig ook op een Tinker rijd Verward

Gwynnath
Berichten: 26
Geregistreerd: 27-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-03-03 17:19

Aangezien ik zelf al zo'n 18 jaar met paarden bezig ben, weet ik gerust wel waar ik mee bezig ben. Ik wil gewoon in contact komen met mensen die met een western tinker rijden, en dan heb ik het via de msn wel over de specifieke tinker problemen met andere geinterreseerde.

Rob_H

Berichten: 4242
Geregistreerd: 14-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-03 17:25

Sugarmiss schreef:
Blaze is duidelijk weer in een Blaze-bui Haha!
Kun je ook nog iets constructiefs toevoegen aan haar probleem, gezien het feit dat je tegenwoordig ook op een Tinker rijd Verward




zou ik zeker kunnen doen(juist omdat ik nu ervaring heb met de specifieke *problemen* bij een tinker en kan putten uit ervaring opgedaan in de praktijk),maar helaas zit ik niet (meer) te wachten op de zo aardig omschreven opmerkingen van de gemiddelde penny ruiter. Cool
Ja Blaze is nou eenmaal Blaze,en als ik werkelijk iemand opweg wil helpen doe ik dat wel in een Pb maar niet op het forum.Dit aangezien men toch al alles weet.

PS
waarom blijf ik dan niet weg van het forum?????


SIMPLE I,AM BLAZE Cool

DubbelFun

Berichten: 88483
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-03 17:56

Ik neem aan dat je niet mij bedoeld met 'penny'-ruiter en Unicorn is ook al die leeftijd gepasseerd. Haha!
Als je je alleen maar kunt beroepen op dit soort antwoorden voegt dat niet bepaald inhoudelijk iets toe aan een (goedbedoelde) discussie.

Citaat:
Dit aangezien men toch al alles weet.

Of is het omdat je problemen hebt als je een weerwoord krijgt Verward

Maar graag of niet hoor. Het is alleen jammer dat een topic op deze manier 'doodbloed', terwijl we hier toch zijn om van elkaar te leren en zeker omdat de topicstarter het zeer serieus bedoeld.

Kiara

Berichten: 10899
Geregistreerd: 10-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-03 18:01

Unicorn schreef:
Ik weet zo ook ff geen tinker in Krommenie, mijn paardje staat in de Engewormer als jet het toevallig kent achter de zaanse schans.

De mijne staat in Assendelft (zie profiel), ik woon in Krommenie, maar heb helaas (?) geen paard aan huis! Sta jij misschien bij Veldt? Ik zag laatst wel een briefje bij de Ranzijn hangen dat er achter de Zaanse schans boxen vrij waren.......
Maar dat alles is off topic. Ik zie dat je al enkele seriuese reacties hebt gehad, leuk voor je! En natuurlijk nogmaals veel succes.


Dolores

Berichten: 97
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-03 21:08

Brabant meldt zich!

Ik rij met mijn gevlekte TANK een maandje of 3 serieus (met instructeur) western. (klinkt weer zo zwaar... ik bedoel dat ik les krijg om mijn paard rustig en ontspannen op lichte hulpen te laten rijden... les krijg ik van westerninstructeur en ik zit op een westernzadel...met spijkerbroek. Is dit dan westernles??? Laten we zeggen dat ik gewoon RIJ-les krijg!... of dat ik op countryrijden zit... Haha! )
Mijn paard wordt nu 5 jaar, en leert sneller dan ik. Ze heeft in de bak een rustige stap, dat is nu eenmaal haar tempo in stap, en een actieve draf en galop. Buiten is de stap iets vlotter.

Mij paard heeft bijna geen schoft. Als je dus scheef in het zadel zit, zie je dit meteen, want dan zit het zadel scheef. Onbewust 'leer' je dus sneller recht en stil te zitten. Is een voordeel bij mijn tinker, ik zal bij een paard-met-meer-schoft niet eens merken dat ik scheef zit.

Beginproblemen bij mij: paard stond niet stil met opstappen. Duzzz...iedere keer er minstens 1 kwartier voor uittrekken om stilstaand op te kunnen stappen. Nu is mijn paard zo ver dat ze stilstaat. Ik moet ook heel duidelijk en consequent bij haar hulpen geven. Doe ik dat niet, wordt ik meteen afgestraft door mijn paard (= goede leerschool voor mij)

Ik denk dat de problemen bij westernrijden met tinker niet anders zijn dan met een 'andere' manier van rijden met tinker. Rijtechnisch is er dezelfde basis.

Heb jij dat idee dan wel ofzo? Anders heb ik je vraag namelijk verkeerd begrepen. Verward

Een paard heeft nergens om gevraagd.....

Esther101
Berichten: 9
Geregistreerd: 24-03-03
Woonplaats: nuenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-03 11:30

Hallo! Ik rij ook op eem tinker en we hebben er allebij erg veel schik in. Ze leert goed is goed voorwaarts alleen de gallop blijft een probleem. Ze wil niet !!!!!!!!!(ja in de bossen wel,maar als we in de binnen bak komen is het afgelopen) Heeft nog iemand dat probleem.
Heb trouwens wel les.

Henla

Berichten: 2099
Geregistreerd: 13-10-02
Woonplaats: Rijssen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-03 17:59

Ik ga mijn half-tinker strax ook western inrijden.

<3 Veerle en Tiemen <3

Zing Vecht Huil Bid Lach Werk en Bewonder, maar niet zonder ons

Nuage

Berichten: 16585
Geregistreerd: 29-12-01
Woonplaats: Assendelft

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-03 18:02

He kom een keertje bij mij en Kiara langs?!! Onze Tinkers staan beiden in Assendelft vlak bij elkaar. We rijden alleen geen western..

flicka

Berichten: 5575
Geregistreerd: 17-08-02
Woonplaats: Brabantse land

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-03 19:25

Ik heb net een westernzadel geprobeerd, komt een apart topic. De stap van de meeste tinkers is langzaam terwijl de draf enorm kàn zijn. Ik denk dat een tinker best western gereden kan worden maar niet tot een hoog niveau. Je kunt van zo'n logge Ier niet verwachten dat hij als een gek spint of slidings maakt. Maar je kunt hem wel leren op de stem te rijden, met een losse teugel of hackamore of bosal te rijden etc. Het is echter geen quarter! Wil je echt western rijden, schaf dan een lichter paard aan. Maar dit is mijn bescheiden mening Knipoog

Adrienne

Berichten: 1535
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-03 19:52

Soxje schreef:
Ik heb net een westernzadel geprobeerd, komt een apart topic. De stap van de meeste tinkers is langzaam terwijl de draf enorm kàn zijn. Ik denk dat een tinker best western gereden kan worden maar niet tot een hoog niveau. Je kunt van zo'n logge Ier niet verwachten dat hij als een gek spint of slidings maakt. Maar je kunt hem wel leren op de stem te rijden, met een losse teugel of hackamore of bosal te rijden etc. Het is echter geen quarter! Wil je echt western rijden, schaf dan een lichter paard aan. Maar dit is mijn bescheiden mening Knipoog


Ik snap niet goed dat je dat kunt zeggen. Er zijn zo veel verschillende disciplines binnen de western sport dat er ook een plekje voor een Tinker te vinden is. Het gaat hier om een manier van rijden toch???

En trouwens als je de Tinker van Esther101 ziet gaan dan "banketstaaf" je niet meer. Dat dier is heerlijk voorwaarts, soms zelfs een beetje te, he Es Haha! Haha!
Als je ze maar de kans geeft en goed rijd dan valt het best wel mee.

Waarom moet je nou meteen een Tinker in de reining gaan plaatsen? Dat is te veel gevraagt voor heel veel rassen niet alleen een Tinker. Neem nou een KWPNer van 1,75 die gaat ook niet altijd even soepel door een rollback of als er zo een stopt, DEKKINGGGGGGG. Maar wat geeft het nou als je er maar lol in hebt.

flicka

Berichten: 5575
Geregistreerd: 17-08-02
Woonplaats: Brabantse land

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-03 20:05

Sorry hoor, ik heb er ook te weinig verstand van. Ik vind western rijden heel leuk maar heb idd alleen verstand van wat ik op t.v. zie en op westernles gedaan heb. Ik zie mijn paard niet soepeltjes spinnen en soepeltjes overgangen maken. Maar niet alle tinkers zijn hetzelfde. Ik verheug me op de dag dat ik een western clinic met tinkers mag meemaken! Knipoog

Shelley

Berichten: 265
Geregistreerd: 09-02-03
Woonplaats: Hellevoetsluis

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-03 20:28

Ik rijd ook western met mijn half tinker / half arabier. Dat gaat erg goed. Ik rijd geen wedstrijden ofzo. Ze was wel erg lui voor het been. Daarom rijd ik ook met een spoortje en dat gaat prima. Ze leert erg snel, alleen met achterwaards gaan heeft ze wat moeite. Het gaat wel, alleen gaat ze vaak scheef of niet echt snel.
Maar ja, ik wil misschien ook wel teveel..... Knipoog


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 bezoeker